Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kerro Pyhä Birmoista

Lähettäjä: pinja 
Päivämäärä:   8.10.25 17:48:15

Haaveena olisi kaksi sisarus pentua ottaa. Olen perehtynyt rotuun mutta kiinnostaisi kuulla jos hötöläisillä olisi omakohtaisia kokemuksia rodusta. Tarvikelistalla on jo monenlaista, miten juoksupyörä, onko kokemuksia tykkäävätkö kissat niitä käyttää?

Re: Kerro Pyhä Birmoista

Lähettäjä: Hmmmmm 
Päivämäärä:   8.10.25 17:53:10

Meillä saman kasvattajan kolme pyhää birmaa elivät terveinä 20-21-vuotiaiksi. Olivat syntyneet vuosina 1996, 2000 ja 2005. Sitten alkoi munuaisongelmat ja päästimme pois, mieluummin ajoissa kuin liian myöhään. Nyt meillä on heiltä terveet 2009 ja 2013 ja 2017 syntyneet birmat. Käytämme kissat aina vuosittain terveystarkastuksessa. Ihana rotu, en voi kun kehua! Äärimmäisen älykkäitä ja lempeitä, erinomaisia pienten lasten, vammaisten ja aikuisten kanssa omasta kokemuskestani. Olemme palvelukodissa siis käyneet kissojen kanssa usein, ovat asukkaat päässeet silittelemään ja pitämään sylissä. Toki kannattaa kasvattaja valita tarkkaan, mutta samalla asia joka rodussa. Esim. Kaverin birmalla oli anaalirauhaset tukossa koko ajan, sama ongelma ilmeisesti muillakin saman kasvattajan kissoilla, toki rodussa ongelmaa esiintyy myös.

Lähettäjä: entäs 
Päivämäärä:   8.10.25 17:54:45

Miten vertaisitte keskenään birmaa, ragdollia ja nevamasqueradea?

Yritän päättää näiden kolmen väliltä.

Lähettäjä: miettivä 
Päivämäärä:   8.10.25 17:57:42

Minuakin kiinnostaa, voiko ottaa toistaiseksi ainoaksi kissaksi? Asun yksin, ei lapsia eikä muita lemmikkejä, teen etätyötä ja olen muutenkin paljon kotona.

Lähettäjä: oijoi 
Päivämäärä:   8.10.25 18:18:22

Ei ole kokemusta mutta onpa kyllä kertakaikkisen kauniita kissoja!

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   8.10.25 18:59:40

Kasvatan birmoja pienimuotoisesti (n. 1-2 pentuetta/ vuosi) ja voin kyllä lämpimästi suositella. Birman luonne on maailman ihanin, ne ovat erittäin sopeutuvaisia ja sujahtavat sujuvasti niin sinne vanhustentalon vierailulle kuin lapsiperheen arjen pyöritykseen.

Kasvattajien lisäksi rodun parissa on myös määrän lisääjiä, joten jonkin verran kannattaa olla perillä kasvattajista ja tutustua heihin. Meille pääsee tutustumaan kissoihin ja kasvattajaan silloinkin, kun pentuja ei ole tarjolla, jos sijainti vain täsmää, joten rotuyhdistyksen listalta kannattaa kurkkia, löytyykö itseä läheltä kasvattajaa. Voin myös suositella jonkun toisen kasvattajan pentua, jos itselläni ei ole tarjota sopivaa. Saatavuus pennuissa on aika hyvä, toki jos haluaa jotain tiettyä ominaisuutta, kuten väriä ja sukupuolta tai aivan ehdottomasti näyttelytasoisen, niin siinä tapauksessa täytyy olla valmis odottamaan. Etenkin kun itse rehellisesti kasvatan lähinnä siksi, että saisin valita pentueen parhaat itselleni ja omalle lähipiirilleni. Muuten olisi järkevää ehdottomasti ostaa kissansa muilta.

Juoksupyörää meillä ei ole, olen kyllä nähnyt birmojen niissäkin juoksevan. Itse ajattelen, että asento pyörässä saattaa altistaa selkäongelmille, mutta jokainen omistaja itse punnitsee haitat ja hyödyt ja päätyy tietysti juuri sen oman lemmikkinsä kannalta parhaaseen ratkaisuun.

Minulla on sattunut kohdalle yksi HCM birmalla, jonka olen ostanut toiselta kasvattajalta. Ensimmäinen oire oli valitettavasti veritulppa ja takapään halvautuminen, jonka vuoksi kissa lopetettiin välittömästi päivystyksessä ja lähetettiin avaukseen diagnoosin varmistamiseksi. Tämän kissan suoria jälkeläisiä ei onneksi koskaan tullut. Muutokset sydämmessä kun olivat kuollessakin niin pieniä, että eivät välttämättä olisi löytyneet ultraäänitutkimuksissa. Sydänjuttujen lisäksi on ollut ruuansulatusongelmia, eli pari karvatukosta on kasvatit saaneet aikaiseksi. Ne on kuitenkin auenneet meillä ilman leikkausta. Birman ruokavalion ja riittävän juomisen kanssa tulee olla tarkkana ja turkki hoitaa säntillisesti, jotta sitä karvaa ei joudu mahdottomia määriä suolistoon ja sinne kulkeutunut karva tulee myös ulos.

Birma on kaunis ja miellyttävä kissa. Onnea oman ystävän etsintään! https://birma.fi/

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.