Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Keltajuuri oli superhyvää

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   8.10.25 17:35:48

Tuli presidentin illallksesta mieleen, et tehtiin uunijuureksia ja tuli napattua keltajuurta mukaan ja ai että, olipa hyvää! Meni suosikkeihin heti.

Reseptejä saa jakaa!

Re: Keltajuuri oli superhyvää

Lähettäjä: juurikas 
Päivämäärä:   8.10.25 17:37:45

Keltajuuri sopii mihin vaan mihin porkkanakin.

Kannattaa kokeilla myös palsternakka ja maa-artisokka. Erilaisia nauriita kannattaa kokeilla, niissä on isoja lajike-eroja.

Juureksista löytyy paljon helmiä, monipuolisesti vaan lautaselle!

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   8.10.25 17:45:02

Voiko sitä kasvattaa itse? Meillä ei tänä vuonna tullut porkkanaa ollenkaan. Voi siis olla ettei osattaisi kasvattaa keltajuurtakaan.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   8.10.25 17:45:46

Harmi, kun en pysty syömään noita, kuten en muitakaan punajuuren sukuisia. Olisi kiva, jos pystyisi.

On muuten hassua, että Suomessa keltajuuri, raitajuuri ja punajuuri on niputettu omiksi lajeiksi, mutta englanniksi noita kutsutaan yleisnimellä nimellä beets, kun käytännössä ovat samaa lajikeryhmää kaikki. Harvemmin kuitenkaan kuulee, että kukaan puhuisi suomeksi erikseen juurikkaista ja tarkottaisi näitä kaikkia, vaikka yhteisnimike noille onkin.

Lähettäjä: juurikas 
Päivämäärä:   8.10.25 17:46:38

heh: voi kasvattaa, siemeniä saa esim Hyötykasviyhdistykseltä ja Maatiainen ryltä. Aina kannattaa kokeilla!

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   8.10.25 17:51:52

Palsternakka ja maa-artisokka ovatkin tuttuja, artisokasta mulla tulee vaan mahavaivoja, et harvoin ja vähän saan ja voin sitä nauttia.

Mustajuuresta olen tehny keittoa, uunijuureksena en ole testannut.. Varmaam taittuu myös siihen

Lähettäjä: sahrami 
Päivämäärä:   8.10.25 19:10:34

Japsiystäväni fermentoi juuresten naatteja
Käy torilta hakemassa, saa kuulemma sääliviä katseita
ovat kyllä hyviä, erityisesti nauriin ja punajuuren nuoret lehdet

Lähettäjä: Keltainen 
Päivämäärä:   8.10.25 19:56:44

"On muuten hassua, että Suomessa keltajuuri, raitajuuri ja punajuuri on niputettu omiksi lajeiksi,.."

Siellä toisaalta on kesäkurpitsalle kolme eri sanaa. Courgette, zucchini ja marrow. Ihmettelin tätä joskus kunnes opin että ne on eri kasvuasteita kuvaavia :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.