Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kun vaihtoehtona on vain pskaduuni

Lähettäjä: miten jaksaa? 
Päivämäärä:   6.10.25 21:55:43

Ei ole tarkoitus vähätellä mitään työtä, kaikki työ on arvokasta. Eikä siinä mitään, jos viihtyy työssään.
Itse olen aina pärjännyt huonosti koulussa. Olen hidas ja huono oppimaan ja todella tyhmä. Työelämässä on myös vaikeuksia pärjätä ja ymmärtää ohjeita. Lisäksi on sosiaalisten tilanteiden pelko, joka rajoittaa todella paljon, mitä tulee työelämään. Potkutkin olen yhdestä paikasta saanut koeajalla, kun en vain oppinut, enkä pärjännyt.
Vaihtoehtona ei ole itselleni jäänyt kuin siivoustyö. En kuitenkaan voi kuvitella, että jaksaisin sitä eläkeikään saakka. Ilman ihmiskontakteja voisi menetellä, mutta ihmiset ovat kamalia siivoojille ja halveksuvat avoimesti.
Miten siis jaksaa?

Re: Kun vaihtoehtona on vain pskaduuni

Lähettäjä: Suomen Turku 
Päivämäärä:   6.10.25 21:59:10

"Itse olen aina pärjännyt huonosti koulussa. Olen hidas ja huono oppimaan ja todella tyhmä. Työelämässä on myös vaikeuksia pärjätä ja ymmärtää ohjeita. "

Onko sinut neuropsykologi tutkinut, että mistä nämä johtuu? Onko lukihäiriö? Hahmotushäiriö?

Jostainhan se kiikastaa. Kehitysvammainen et takuulla ole.

Siivoojan naamalle paskominen riippuu kohteesta. Ei kaikkialla niin tehdä. Siivosin 5-10 v sitten monentyyppisissä kohteissa. Yhdessäkään kohtelu ei ollut tuollaista mitä kuvaat.

Lähettäjä: Superhessu 
Päivämäärä:   6.10.25 22:02:57

Niin, niitä siivoojia ja roskakuskeja tarvitaan heitäkin joten miksi soimaat itseäsi siitä? On se toki matalapalkkaista, mutta jos ei vaan äly ja ahkeruus riitä niin on edes jotain duunia. Ei kaikista ole asiantuntijatyöhön. Tarvitaan suorittavaa työtä myös.

Ei se ole paskaduuni, se on työ joka tuo sulle ruokaa pöytään ja pystyt maksamaan veroja että voidaan huolehtia vaikka vanhuksista.

Päivämäärä:   6.10.25 22:05:12

"Onko sinut neuropsykologi tutkinut, että mistä nämä johtuu? Onko lukihäiriö? Hahmotushäiriö?"

Ei ole. Kiinnostaisi kyllä. Minkähänlaisen taistelun takana tällaisiin on päästä? Kun pystyn kuitenkin sitä siivousta tekemään...

Päivämäärä:   6.10.25 22:09:04

"Niin, niitä siivoojia ja roskakuskeja tarvitaan heitäkin joten miksi soimaat itseäsi siitä? On se toki matalapalkkaista, mutta jos ei vaan äly ja ahkeruus riitä niin on edes jotain duunia. Ei kaikista ole asiantuntijatyöhön. Tarvitaan suorittavaa työtä myös."

En tiedä. Oikeassahan sinä olet.
Ehkä suurin ongelma tässä on se, etten halua loppuelämääni olla siivooja. Se on joskus ihan ok työtä, joskus taas olen aivan kypsä. En jaksaisi sitä enää kauaa. Ja muuta vaihtoehtoa en koe, että minulla olisi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.10.25 22:14:01

Roskakuskin työssä tienaa hyvin, ei ole matalapalkkaduuni.

Lähettäjä: Suomen Turku 
Päivämäärä:   6.10.25 22:15:03

"Ei ole. Kiinnostaisi kyllä. Minkähänlaisen taistelun takana tällaisiin on päästä? Kun pystyn kuitenkin sitä siivousta tekemään..."

Onks sul sairauskuluvakuutus? Jos, käytä ja mene sillä.

Jos ei oo, onko säästöjä yksityiselle? Sinne pääsis nopeemmin.

Jos ei oo rahaa/vakuutusta ni tk-lääkärille sitten, niin laittaa lähetteen julkiselle. Aikaa menee.

Päivämäärä:   6.10.25 22:16:52

Kiitos. Tutkin roskakuskin työtä.
Ja kiitos, yritän julkisen kautta päästä tutkimuksiin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.10.25 22:17:01

Täällä kanssasisar. Etenkin hoitoalalta koetun työuupumuksen jälkeen on ollut sosiaalisen, psyykkisen ja stressin jaksamisen kanssa ongelmia, ihan kotiarjessakin. En kestä yhtään kuormittavuutta työssä (huono piirre ihmisessä, tiedän). Siivous on ollut sopivaa niiltä osin mutta fyysinen puoli mietityttää, että kuinka pitkälle kroppa jaksaa. Tykkään kuitenkin työstäni ja olen siinä hyvä ja tykätty työntekijä. Olisi kiva keksiä älyllisesti tyhmänä ja hitaana joku plan B.

Minulla on joku oppimishäiriö. Olen opiskellut ja tietyntyyppiset kaaviot ja kaavat ovat olleet aina kompastuskivi joka opinnoissa. Ja tähän liittyy myös matemaattinen lahjattomuus, joka on ollut ensimmäisestä luokasta lähtien. Ja ei, näitä ei ole tutkittu eikä peruskouluaikoina sen enempää puututtu. Elettiin sitä aikaa kun tyhmät vaan oli tyhmiä.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   6.10.25 22:17:11

Mikä on se työ, josta sait potkut? Minkätyylinen työ sinua kiinnostaisi ja onko sinulle minkälainen koulutustausta?

Kirjoitat ihan selkeästi, joten sen perusteellakin voidaan jo sanoa, ettet taatusti ole tyhmä, kuten itseäsi soimaat. Myös siivoojana sinun tulee noudattaa tiettyjä laatukriteereitä ja ohjeita, mutta näiden kanssa sinulla ei ilmeisesti ole ollut ongelmia?

Päivämäärä:   6.10.25 22:26:56

Unohtui mainita (olin unohtanut tämän), että psykologiset testit minulle on kyllä tehty! Ja niiden tulokset olivat masentavat. Tosi moni taito, mitä siinä testattiin, olivat kuulemma minulla keskitasoa heikommat. Visuaalinen päättelykyky (tms), kognitiiviset taidot yms.

Päivämäärä:   6.10.25 22:29:08

"Täällä kanssasisar. Etenkin hoitoalalta koetun työuupumuksen jälkeen on ollut sosiaalisen, psyykkisen ja stressin jaksamisen kanssa ongelmia, ihan kotiarjessakin. En kestä yhtään kuormittavuutta työssä (huono piirre ihmisessä, tiedän). Siivous on ollut sopivaa niiltä osin mutta fyysinen puoli mietityttää, että kuinka pitkälle kroppa jaksaa. Tykkään kuitenkin työstäni ja olen siinä hyvä ja tykätty työntekijä. Olisi kiva keksiä älyllisesti tyhmänä ja hitaana joku plan B.

Minulla on joku oppimishäiriö. Olen opiskellut ja tietyntyyppiset kaaviot ja kaavat ovat olleet aina kompastuskivi joka opinnoissa. Ja tähän liittyy myös matemaattinen lahjattomuus, joka on ollut ensimmäisestä luokasta lähtien. Ja ei, näitä ei ole tutkittu eikä peruskouluaikoina sen enempää puututtu. Elettiin sitä aikaa kun tyhmät vaan oli tyhmiä."

Kiitos vertaistuesta <3 Kaikkea hyvää sinulle. Minullakin matematiikassa on ollut aina suuria vaikeuksia, juuri ja juuri peruskoulun matikat sain edes läpi.

Päivämäärä:   6.10.25 22:36:54

"Mikä on se työ, josta sait potkut? Minkätyylinen työ sinua kiinnostaisi ja onko sinulle minkälainen koulutustausta?

Kirjoitat ihan selkeästi, joten sen perusteellakin voidaan jo sanoa, ettet taatusti ole tyhmä, kuten itseäsi soimaat. Myös siivoojana sinun tulee noudattaa tiettyjä laatukriteereitä ja ohjeita, mutta näiden kanssa sinulla ei ilmeisesti ole ollut ongelmia?"

Kiitos <3
Keittiötyöstä (keittiötyöntekijä) sain potkut. Tähän minulla on siis koulutuskin (kokki). Onnekseni ala ei kiinnostanut minua, opiskelin vain sitä peruskoulun jälkeen, koska jotain oli opiskeltava. Yritin kuitenkin alan töitä ja potkuthan siinä tuli ekasta työpaikasta saatesanoin "et sovellu alalle". Mikä on totta varmasti.

Lisäksi on merkonomin tutkinto, mikä oli täysin turha, koska asiakaspalveluun en pysty sos.pelon vuoksi. Ja toimistopuolen opiskelusta ei tullut mitään, kun en ymmärrä matematiikkaa.

Siivoustyössäkin minulla kyllä oli aluksi vaikeuksia oppia ja sisäistää ohjeita. Ajan myötä aloin kyllä saamaan kehuja ja perehdyttämään muitakin.

Minua kiinnostaisi jokin itsenäinen, epäsosiaalinen työ. Täysin epärealistisia haaveammatteja minulla on kaksi: rekkakuski ja kirjailija (rekkakuski ei käy, koska olen arka kuski) ja kirjailijan työllä nyt ei elä. Luova kirjoittaminen on kyllä vahvuuksiani, mutta en varmasti ole tarpeeksi lahjakas kirjailijaksi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.10.25 22:46:58

Julkaistuksi kirjailijaksi pääsee, kun kirjoittaa tarpeeksi kiinnostavan kirjan. Se ei ole mikään meriittikilpailu oikeasti, paljon lahjakkaita ja taitavia jää rannalle ja tositeeveetähtien haamukirjoitetut hutut menee printtiin.

Siitä vaan yrittämään. Tosin se ei kyllä tienaamispuolta ratkaise, Suomessa ei taida kuin muutama ihminen elää kirjailijan tuloilla.

Lähettäjä: Nana 
Päivämäärä:   6.10.25 23:43:50

Entä siivoaminen jossain mielenkiintoisemmassa paikassa? Erityistä tarkkuutta vaativassa kohteessa? Sairaalassa? Entä vaikka välinehuoltajaksi kouluttautuminen?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   6.10.25 23:51:13

Voin lohduttaa sinua aloittaja, että et ole ensimmäinen, etkä viimeinen ravintola- alalla potkut saanut. Esimerkiksi ravintoloita avatessa on ihan tyypillistä, että palkataan liikaa porukkaa, kysynnän vakiintuessa laitetaan ihmisiä pihalle. Toinen on myös kausityöhuijaus - palkataan sesonkiin ja luvataan jatkoa syksyllä, sesongin loppuessa potkitaan pihalle. Tämä on valittevan yleistä ja ihan järkyttävän törkeää, sillä moni saattaa valita tällaisen sesonkityön juuri siksi, että uskoo jatkon järjestyvän ja lopulta työt loppuu kuin seinään sesongin loppuessa.

Olisiko jatkokouluttautuminen mahdollista? Valitettavaa on, että täysin itsenäistä työtä on lopulta aika vähän, jossa ei näitä asiakaskontakteja olisi ollenkaan. Olisiko oma yritys jollain tasolla mahdollinen, esimerkiksi oman verkkokaupan parissa, jolloin asiakasviestintä on pääasiallisesti sähköpostin kautta? Toki kilpailua on paljon ja idean tulisi olla hyvä ja omasta tietämyksestä ko aihetta kohtaan hyötyä.

Joku tuossa vinkkasi välinehuoltajan työtä - tarkkuutta vaativaa ja itsenäisempää, olisiko siinä ala sinulle? Ja itse tein aikanaan myös siivousta, tosin kotisiivousta ja pidin siitä kovasti. Koin myös asiakkaiden arvostavan minua siinä hommassa, moni jätti joululahjan jne. Toki osassa pisteitä saattaa olla asiakkaita paikalla (nämä paikat olivat harvemmassa tietysti).

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.10.25 23:51:46

Olen itse siivooja ja kyllä minua kiusaa se kuinka vähän tätä työtä arvostetaan. Aivan kuin kyseessä olisi turha työ, jotakin mitä lie puuhastelua, mutta ei oikeaa työtä. Ihmiset, jotka halveeraavat suorittavan työn tekijöitä kutsuvat mielellään itseään sellaisilla termeillä kuin nettomaksaja. Ikään kuin me suorittavan työn tekijät olisimme jonkinlaisia vapaamatkustajia ja vain haittaamassa näiden mahtavien nettomaksajien elämää. Vaikka teemme työtä, josta myös nämä nettomaksajat ovat riippuvaisia.

Kun yleinen suhtautuminen on tätä, niin en sinänsä ihmettele jos joku ajattelee, että miksi hän tällaista työtä tekee kun ei sitä kuitenkaan pidetä minkään arvoisena. Että yhtä hyvin voi sitten elää tuilla. Vaikka olenkin periaatteessa sitä mieltä, että työkykyisen ihmisen pitää pyrkiä työllistymään ja itse ehdottomasti haluan olla töissä ennemmin kuin työttömänä, niin on aika inhimillistä ajatella, että miksi tekisi työtä, jota ympäröivä yhteiskunta ei arvosta vaan usein jopa syyllistää sen tekijää siitä, että tämä on sellaiseen työhön päätynyt.

Itse olen siitä hyvässä asemassa, että työpaikallani minuun suhtaudutaan ystävällisesti ja merkitykseni työyhteisön jäsenenä tiedostetaan. Minua ei pidetä ulkopuolisena ja "vain siivoojana". Valitettavasti tämä ei ole mikään itsestäänselvyys tässä ammatissa. Kuvaavaa on, että olen ollut esimerkiksi sellaisessa työpaikassa, jossa siivoojalle ei annettu edes omaa kaappia vaatteille ja muille tavaroille. Siinä missä muilla oli pukuhuone ja siellä henkilökohtaiset kaapit, piti siivoojan vaihtaa vaatteensa ja säilyttää ne ja muut tavaransa ahtaassa siivouskomerossa siellä siivousvälineiden seassa. Kertoo jotain siitä, millaisena siivooja nähtiin.

Lähettäjä: Ollakko 
Päivämäärä:   6.10.25 23:51:57

Puhut itsestäsi hyvin vähättelevästi. Se taitaa olla suurin ongelmasi. Hae apua. Ole. Itsekin kärsinyt koko nuoruuden sosiaalisten tilanteiden peloista. Punastelin, oksensin ja jopa pyörryin luokan edessä. Vuosien mittaan voitin pelkoni kun lähdin väkisin opiskelemaan sekä työelämään. Nyt olen korkeakoulutettu eikä minua voisi vähempää kiinnostaa mitä muut ajattelevat minusta.

Yhden kommentin heitän siivoojista. Meillä sairaalassa siivoojat ovat arvostettuja. Olen myös itse tehnyt siivoustyötä. Yksi tärkeimmistä ammateista sekä siitä pitäisi maksaa kunnon korvaus. Minä jopa tykkäsin työstä. Siivosin yksityisasuntoja ja firmoja tuttavani kautta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.