Lähettäjä: Hermot kireällä
Päivämäärä: 6.10.25 19:37:55
12 v tytön äiti täällä ja tuntuu, että nykyään koen vähän väliä huonoa omaatuntoa, kun hermot menee. Taas sattui silmiin juttu positiivisesta kasvatuksesta ja kuinka se on avain onnistumiseen ja hyvään arkeen. Pääsääntöisesti minulla on lehmän hermot, mutta on tilanteita, että pinna palaa ja valitettavan usein nykyään. Lapsen haasteita on koitettu ratkoa milloin kenenkin ammattilaisen kanssa ja seuraavaksi ohjelmassa laku-kuntoutus eli olen avoin avulle ja vinkeille. Vaikka ärsyttääkin ja mietityttää tämä positiivinen kasvatus ja sen jankkaaminen.
Joten olisi kiinostava kuulla ihan vanhempien näkökulmasta, miten siinä voi onnistua? Onko täällä vanhempia jotka pysyvät positiivisina ja rakentavina opastajina tilanteessa kuin tilanteessa? Miten teette sen tai pidätte hermonne kurissa?
Esim tänään pinnani kesti vielä sen, että lapsi ensin rypisti ja sitten repi matematiikan kotitehtävä monisteen. Kärsivällisesti teippasin sen kasaan ja hetken huokaustauon jälkeen jatkoimme lapsen kanssa laskemista yhdessä teipattuun monisteeseen. Tauon jälkeen oli vuorossa ruotsin kokeisiin harjoittelua. Lapsi makasi ja pyöri pitkin lattioita jankaten, että osaa jo kaiken eikä hänen tarvitse lukea. Kun kyselin sanoja ei osannut edes auttavasti ensimmäistäkään. Kun pyysin lasta rauhallisesti lukemaan lisää omatoimisesti alkoi lapsi heitellä kirjaa ja rypsitellä sivuja. Tässä kohtaa meni hermot ja huusin lapselle, että lue sitten itse kun siihen kykenet, olen kyllästynyt käyttämään kaiken vapaa-aikani hänen läksyjensä kanssa ja katselemaan jatkuvaa kirjojen tuhoamista.
Tiedän, että olisi vain pitänyt pysyä positiivisena ja tsempata lasta, mutta mittani vain täytyi ja pinna paloi. Minulla oli ollut raskas päivä töissä, olen vähän flunssainen ja sitten tsemppaavasta ja positivisesta asenteesta huolimatta lapsi kirkuu kovaa ja korkealta ettei osaa ja halua, ei halua apua ja tuhoaa oppimateriaalia.
Nämä ovat tilanteita joissa positiivisuuteni unohtuu ja tekisi mieli vain heittää hansakat tiskiin.
|