Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Positiivinen kasvatus, miten siinä voi onnistua?

Lähettäjä: Hermot kireällä 
Päivämäärä:   6.10.25 19:37:55

12 v tytön äiti täällä ja tuntuu, että nykyään koen vähän väliä huonoa omaatuntoa, kun hermot menee. Taas sattui silmiin juttu positiivisesta kasvatuksesta ja kuinka se on avain onnistumiseen ja hyvään arkeen. Pääsääntöisesti minulla on lehmän hermot, mutta on tilanteita, että pinna palaa ja valitettavan usein nykyään. Lapsen haasteita on koitettu ratkoa milloin kenenkin ammattilaisen kanssa ja seuraavaksi ohjelmassa laku-kuntoutus eli olen avoin avulle ja vinkeille. Vaikka ärsyttääkin ja mietityttää tämä positiivinen kasvatus ja sen jankkaaminen.

Joten olisi kiinostava kuulla ihan vanhempien näkökulmasta, miten siinä voi onnistua? Onko täällä vanhempia jotka pysyvät positiivisina ja rakentavina opastajina tilanteessa kuin tilanteessa? Miten teette sen tai pidätte hermonne kurissa?

Esim tänään pinnani kesti vielä sen, että lapsi ensin rypisti ja sitten repi matematiikan kotitehtävä monisteen. Kärsivällisesti teippasin sen kasaan ja hetken huokaustauon jälkeen jatkoimme lapsen kanssa laskemista yhdessä teipattuun monisteeseen. Tauon jälkeen oli vuorossa ruotsin kokeisiin harjoittelua. Lapsi makasi ja pyöri pitkin lattioita jankaten, että osaa jo kaiken eikä hänen tarvitse lukea. Kun kyselin sanoja ei osannut edes auttavasti ensimmäistäkään. Kun pyysin lasta rauhallisesti lukemaan lisää omatoimisesti alkoi lapsi heitellä kirjaa ja rypsitellä sivuja. Tässä kohtaa meni hermot ja huusin lapselle, että lue sitten itse kun siihen kykenet, olen kyllästynyt käyttämään kaiken vapaa-aikani hänen läksyjensä kanssa ja katselemaan jatkuvaa kirjojen tuhoamista.
Tiedän, että olisi vain pitänyt pysyä positiivisena ja tsempata lasta, mutta mittani vain täytyi ja pinna paloi. Minulla oli ollut raskas päivä töissä, olen vähän flunssainen ja sitten tsemppaavasta ja positivisesta asenteesta huolimatta lapsi kirkuu kovaa ja korkealta ettei osaa ja halua, ei halua apua ja tuhoaa oppimateriaalia.
Nämä ovat tilanteita joissa positiivisuuteni unohtuu ja tekisi mieli vain heittää hansakat tiskiin.

Re: Positiivinen kasvatus, miten siinä voi onnistua?

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   6.10.25 19:41:12

En tiedä positiivisesta kasvattamisesta, mutta luultavasti ideana ei ole se, että lapselle ei koskaan näytetä aitoja tunteita vaan pelkkää iloisen esittämistä.

Äiti saa olla turhautunut ja vihainenkin, mutta tunteita pitäisi näyttää lapselle turvallisesti, niin lapsikin oppii näyttämään tunteitaan hallitusti.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   6.10.25 19:53:00

Menkää tekemään kotitehtäviä kyläpaikkaan, tai ottakaa joku koulukaveri teidän kotiin niitä yhdessä tekemään. Tai menkää johonkin julkiseen tilaan. Viitsiikö siellä kirkua?

Muistakaa syödä välipalaa ennenkuin aloitatte, ettei ole nälkäkiukkua mukana.

Onhan tuo jo iso lapsi, jonka pitäisi suoriutua kotitehtävistä ihan yksin, mutta ei se ehkä kaikilla toimi. Mitä sanktioita tulee koulusta jos tehtäviä ei ole tehtynä?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.10.25 19:54:34

Onhan lapsella lääkitys ongelmiinsa?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   6.10.25 19:54:39

Eikö tuon ikäisen pitäisi itse kantaa vastuu läksyistään? Apua voi toki kysyä, mutta ei ihmekään, jos lasta ärsyttää, kun puutut tekemiseen?

Milloin lapsi oppii vastuuta, jos sitä ei hänelle anneta? Oletus kuitenkin on, että lapsi osaa itse huolehtia koulusta, kun mistään pikkulapsesta ei ole kyse.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   6.10.25 19:56:18

https://yle.fi/a/3-12575087

Tässä aiheesta lisää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.10.25 20:01:49

Äideilläkin on huonoja päiviä.

Päivämäärä:   6.10.25 20:05:54

Aina kun on annettu lapsen itse huolehtia läksyistä ja kokeisiin lukemisista on läksyt AINA tekemättä, vaikka sitten joutuukin ne tekemään koulun jälkeen koulussa. Ei se ole reilua opettajallekaan jos joutuu yhden kanssa istumaan joka päivä tekemässä läksyjä, varsinkin kun ei ole mikään tunnin juttu vaan aikaa menee enemmän. Kokeista taisi olla paras 4+ kun emme auttaneet lasta lukemaan. Muissa kokeissa oli vain muutama sana ja arvosana tasan 4.
Vaikka pitäisi ottaa itse vastuuta läksyistä niin ei vain voi antaa lapsen pudota aivan täysin kärryiltä tässä vaiheessa koulua.

Mutta ei tämä läksy asia ole ainoa missä minulla menee hermot. Esimerkiksi tilanteissa, missä on selkeästi kielletty tekemästä jotain ja sitten tehdään yksin ollessa ja tavaraa on tärvätty usein yli 100€ edestäkin kun on rikottu sohva, jokin kodinkone ymv

Lähettäjä: Peukku 
Päivämäärä:   6.10.25 20:14:37

Mitä jos annat lapsen itse hoitaa kouluhommat? Ne on lapsen omalla vastuulla. Tehtävät on yleensä mitoitettu lasten taito- ja ikätasoon sopiviksi.

Ekaluokkalaisen kanssa tein aluksi yhdessä, sitten enää lapsen pyynnöstä. Autan tehtävissä, missä lapsi tuntee kaipaavansa apua, ja pyynnöstä kyselen esim. sanoja sanakoetta varten. Aloittajan lapsi on selvästi erityistä tukea tarvitseva, mutta liikaa ei saa silloinkaan tietä silottaa. Lapsen kun lapsen on hyvä oppia, että teoilla on seurauksia. Anna lapsen mennä seuraavalla kerralla kouluun tuhotun tehtävän kanssa, anna mennä kokeeseen ilman vanhemman tekemää preppausta. Sitten voitte yhdessä pohtia: miksi tuhotun tehtävän tilalle tuli lisätehtäviä, miksi koe meni kuten meni, onko tämä lapsesta ok tapa suorittaa koulu, ja mitä siitä voi seurata, mitä voisi tehdä toisin jne.?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   6.10.25 20:19:09

Mitä ne monet ammattilaiset ovat sanoneet?
Käytös kuulostaa aika samalta, mitä mun ADHD-tyttö oli ennen kun sai lääkityksen. Toki sai sen pienempänä, kun tuo sinun lapsesi. Onko ADHD tutkittu? Tyttöjen ADHD oireilee usein vähän eri tavoin, kun poikien, ja on alidiagnosoitu. Entäs PDA?

Ja ei, aina ei jaksa eikä voi olla vaan positiivista ja iloista. Toki voi tsempata palkkioilla, ja hyvä käytös ja oikein toimitut jutut tulee huomata ja kehaista. Mutta ei siitä mitään tule, että lapsi ei tee omaa velvollisuuttaan (oppivelvollisuus nyt esimerkiksi) ja silti ollaan vaan positiivisia ja iloisia.

Toivottavasti saatte Laku-kuntoutuksesta vinkkejä, me käytiin siellä kun laps oli vielä päiväkoti-ikäinen, ja oli kyllä hyvä päivä!

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   6.10.25 20:22:42

Anna lapsen huolehtia itse läksyt ja kokeeseen luku. Tuo lapsi ei ihan normaali taida olla eikä nuo ongelmat millään positiivisuudella ratkea. En todellakaan tyynesti teippais revittyä paperia ja jatka tehtävien tekoa. Kyllä ne koulusta puuttuu asiaan jossain vaiheessa, ja todennäköisesti lapsi jää luokalle mikä on aivan oikein. Meillä lapset on aina ite huolehtinut läksyt, joskus ollu merkintä että läksyt tekemättä mutta harvoin.

Päivämäärä:   6.10.25 20:28:10

Lapsella on adhd ja lääkitys siihen on ollut käytössä reilu 3 vuotta. Lääkityksen avulla pystyy olemaan koulussa ihan ok, harvoin tarvitsee keskeytyää koulupäiviä. Toki hankaluuksia tulee sieläkin, mutta lapsella onneksi hyvä opettaja. Toki on erityisluokalla ja tietyt aineet ohjaajan kanssa kaksin.
Lisäksi löytyy autisminkirjo, mikä asettaa omat haasteensa. Ei esim häpeä yhtään käytöstään eli kirkuu ja paiskoo tavaroita oli sitten missä vain tai paikalla kuka tahansa. Ei siis ole mitään merkitystä onko meillä joku kylässä tai ei.

Ymmärsin, että tuo laku-kuntoutus kestää 1-1,5 vuotta eli ei ole mikään yhdenpäivän juttu.

Päivämäärä:   6.10.25 20:28:18

Mitä diagnooseja lapsella on?

Lähettäjä: cs 
Päivämäärä:   6.10.25 20:29:02

Lopeta se lehmänhermoinen kärsivällisyys. Miksi se olit sinä eikä lapsi itse, joka teippasi tehtävän? Ei, sinun ei tarvitse olla iankaikkisen positiivinen vaan sinulla on aivan yhtä suuri oikeus näyttää tunteesi kuin lapsella. Toki ottaen huomioon sen, että lapsen aivojen kehitys on vielä pahasti kesken.
Miten lapsi itse selittää sitä, että rikkoo tavaroita? Sitten ollaan vaan jonkun aikaa ilman sohvaa tai sitä kodinkonetta, jonka hän rikkonut. Se vaatii kärsivällisyyttä! Lienee selvää, että lapsen toisesta vanhemmasta ei ole mitään apua.
Ja on vielä yksi kysymys: miksi lapsellasi ei ole koulussa avustajaa niin, että ei tarvitsi joka päivä jäädä tekemään tehtäviä vaan selviäisi niistä koulupäivän aikana, vaikka välitunnilla?

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   6.10.25 20:49:21

Aloittajan tilanne ei ole mitenkään normaali. Ihmettelen, miten oikeasti jaksat :O

Päivämäärä:   6.10.25 20:49:38

Tämä on kyllä varmasti tosi tuttua juttua mut missä vaiheessa iltaa lääkkeen vaikutus lakkaa? Ettei tuu yritettyä keskittymistä vaativia juttuja juuri siinä kohtaa kun lasku saattaa aiheuttaa ärtyisyyttä. Oman lapsen piti saada koulun jälkeen muutama tunti palautua koulupäivän ärsykkeistä ja läksyjenteko ja muu onnistui vasta myöhemmin illalla. Ja usein mentiin tosi hankalina aikoina/päivinä pienten tsemppipalkintojen voimin eteenpäin. Koulunkäynti on tosi kuormittavaa monille nepsylapsille. Oli hankalaa... mutta ihana nuori hänestä kasvoi. Jaksamista, tulee vielä päivä ku saat rauhassa näitä muistella.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.