Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mies muuttunut - paremmaksi

Lähettäjä: Happy 
Päivämäärä:   6.10.25 12:32:24

Vuosien liitto, pari yhteistä lasta, asuntolainat jne. Vuosia kestin huonossa suhteessa. Mies oli saamaton, juoksenteli harrastuksissa ja mielestäni parin naisenkin perässä. Tiettävästi ei ole pettänyt, mutta on jäänyt kiinni vahleista ja kohteluni oli huonoa. Pikkulapsiaikana en kai vain jaksanut/osannut riidoista huolimatta erota.

Lasten kasvettua isommaksi lopulta sain itseni jaloilleen ja hain eroa. Tämä oli miehelle shokki ja päädyimme lopulta setvimään asioita parisuhdeterapiaan. Se avasi molempien silmiä. Emme päätyneet harkinta-ajalla eroon.

Nyt mies on sitä mitä pitääkin, ihana, avulias, sopii asioista, kertoo missä menee, haluaa viettää aikaa kanssani, on huomiova ja tekee remontteja yms. Siis aivan ihana ja rakastettava. Tuntuu, että se rasittava teinipoika kasvoi yhtäkkiä aikuiseksi.

Joku silti tökkii. Onko muutos pysyvä? Mikä sen aiheutti? Ja minua edelleen kaihertaa vuosien huono kohtelu, pääsenkö itse siitä koskaan yli?

Re: Mies muuttunut - paremmaksi

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   6.10.25 12:53:39

"Joku silti tökkii. Onko muutos pysyvä? Mikä sen aiheutti? Ja minua edelleen kaihertaa vuosien huono kohtelu, pääsenkö itse siitä koskaan yli?"

Tämähän se monesti on, että jää se katkeruus. Jos mies pystyy olemaan näin hyvä, miksi sinun piti joutua ensin kärsimään ja tappelemaan että hän nyt saa sitten sen täydellisen perheen, ja sinun kärsimäsi vaiva on vaan jotenkin otettu vastaan ja unohdettu. Eipä sitä ole varmaan sinulle mitenkään hyvitetty? Kai mies on edes pyytänyt anteeksi?

Lähettäjä: Pistepistepiste 
Päivämäärä:   6.10.25 12:57:33

Kyllä nyt kun kaikki on vihdoin hyvin kannattaa paskoa tilanne ja vaatia avaamaan koko historia.

Itsehän tuossa totesit että mies kasvoi äkkiä teinipojasta aikuiseksi. Eikö se riitä?

Päivämäärä:   6.10.25 13:04:32

Ja taas pitää sen kärsineen osapuolen jättää oma prosessinsa kesken, kun laiskimus on nyt jo ylittänyt itsensä. Eihän siltä voi enää mitään vaatia?

Lähettäjä: jjjj 
Päivämäärä:   6.10.25 13:07:12

No nyt on sitten sinun vuoro työstää itseäsi! Varmaan aika harvoin toinen oikeasti muuttuu noin.

Lähettäjä: Jebbu 
Päivämäärä:   6.10.25 13:07:51

Olin tänne tulossa juuri kirjoittelemaan omasta tilanteesta. Ollaan alle 40v., lapsia ja asuntolainat. Elellään ruuhkavuosia.

Itsellä päällimmäisenä ajatus, että tässä on lasteni isä, mutta ei tässä loppuun mennä. Mies jotenkin saamaton. Ottaa kaikki asiat itseensä(pyysin esimerkiksi 3viikon kokkailuvuoron jälkeen miehen ottavan tästä koppia) Miehellä omat asiat menevät muiden edelle, vaikkakin rakastava. Minulla on arjesta suuret langat käsissäni ja toisinaan koenkin, että miehen perään pitää katsoa vaikka ihan on jo aikuinen. "No en mä tajunnut" "mistäs minä olisin voinut tietää" ovat kuulluimpia lausahduksia täällä. Petipuuhissakin sanomista :D olen tässä ehkä tovin omaa hyvinvointia ja tarpeita sysännyt syrjään ja nyt ne purppura ulos kaikki

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.10.25 13:08:58

Onnistunut parisuhde 'they lived happily ever after': se vaatii anteeksiantoa ja sovintoa, yhä uudelleen. Nyt vaivan olet kestänyt sinä, ehkä seuraavaksi ahjossa syystä tai toisesta mies.

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   6.10.25 13:10:27

Jos itse kerran lähti mukaan tuohon prosessiin niin silloin se on lähdettävä sillä periaatteella että mennyt on mennyttä ja nyt avataan uusi sivu asiassa.
Mies oli mitä oli, sen tiesitkin jo. Nyt mies on muuttunut paremmaksi, eihän se hyödytä mitään menneitä kaivella enää kun parisuhdeterapiassakin kävitte.

Onko muutos pysyvä? Voi tosiaan olla että mies kasvoi kaiken tuon myötä.
Tai sitten pinnistelee parastaan kunnes taas.

Päivämäärä:   6.10.25 13:13:22

Onko mies pyytänyt anteeksi? Tiedostanut aloittajan tekemät uhraukset ja aiheuttamansa kärsimyksen?

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   6.10.25 13:18:36

Niin, onko mies ottanut oikeasti vastuuta aikaisemmasta käytöksestään?

Päivämäärä:   6.10.25 13:49:24

No onko se miehen muutos kestänyt 2 viikkoa vai 2 vuotta?

Lähettäjä: Elli 
Päivämäärä:   6.10.25 14:41:23

Kauanko muutos on kestänyt? Usein esittäjä ei kauan jaksa esittää, vaan merkkejä entisestä alkaa pikkuhiljaa tulla. Ja tosiaan asiat pitää puhua halki, tuo sinun huono kohtelu jamiehen reaktio siihen.

Päivämäärä:   6.10.25 14:42:21

Hanki sivusuhde.

Lähettäjä: .gö.. 
Päivämäärä:   6.10.25 15:01:19

"Jos mies pystyy olemaan näin hyvä, miksi sinun piti joutua ensin kärsimään ja tappelemaan että hän nyt saa sitten sen täydellisen perheen, ja sinun kärsimäsi vaiva on vaan jotenkin otettu vastaan ja unohdettu. Eipä sitä ole varmaan sinulle mitenkään hyvitetty? Kai mies on edes pyytänyt anteeksi?"

Tätä minäkin mietin.
Miksi mies muuttui ja alkoi olla hyvä puoliso ja isä vasta kun tajusi, että menettää sinut?

Kun hän uskoo, ettet ole enää lähdössä, hän valuu taas vanhaksi paskaksi itsekseen. Eli joudut olemaan varuillasi ja pitämään yllä tuota tökkivää olotilaa, että saat hänet pysymään tuona "parempana versiona".

Kyllä minä haluaisin kuulla suoran selityksen sille, miksi oli vuosia niin karsea paska. Selityksestä riippuen sitten jatkaisin suhteessa tai eroaisin. Jos mies ei osaa selittää mitään, niin eroaisin. Jos taas sanoisi, että oli henkisesti ihan kakara ja katuu sitä suuresti, niin voisin jatkaa suhteessa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.10.25 15:04:54

Ja joskus vaan tuollaisesta yli pääsemisessä menee aikaa. Sinä olit kuitenkin jo henkisesti valmis eroamaan. Suhde oli siis jo ohi, ja olette nyt aloittaneet uudestaan. Siltä pohjalta suhde ei voi mitenkään olla välittömästi entisen lainen. Jos suhde on hyvällä tolalla, tästä voi tietysti puhua puolisolle ja sanoa, että ottaa aikansa ottua tilanteeseen.

Olettaen siis, että mies on myöntänyt virheensä, ottanut vastuun ja pyytänyt anteeksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.