Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Aikuinen lapsi ja auton lainaaminen

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   5.10.25 19:01:50

Meillä on aikuinen lapsi, nuori aikuinen, joka on lainannut usein toista autoamme. Auto on jo vanha ja siinä on paljon vikoja. Asumme itse paikassa, jossa auto on täysin pakollinen. Usein auto on ollut lainassa jopa viikon ja kun kaara palautuu, niin siinä on saattaanut olla korjattaviakin vikoja. Näihin on luonnollisesti mennyt rahaa. Nyt auto vetelee viimeisiään ja auton lainaaminen on jo pidempään tuntunut vaikealta ja riskialttiilta. Lapsi kuitenkin suuttuu, jollei autoa lainata tai jos siitä sanoo, että auto on vioittunut laina-aikana. Auton lainaamisesta on tullut pattitilanne ja jatkuva painajainen. On ollut vaikea kieltäytyä, kun kyseessä on oma lapsi. Auton lainaaminen on kuitenkin johtanut siihen, että auto on nyt tiensä päässä ja meillä on enää toinen auto, jota emme enää halua lainata kellekään. Lapsella olisi ollut jo pitkään mahdollisuus ostaa oma auto. Mitä mietteitä tämä herättää? Olemmeko itsekkäät k-päät vanhemmat?

Re: Aikuinen lapsi ja auton lainaaminen

Lähettäjä: perusneuvo 
Päivämäärä:   5.10.25 19:08:33

Napanuora poikki ja lapsi ostaa oman auton kuten muutkin aikuiset tekevät. Problem solved.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   5.10.25 19:15:11

Jos tarvii usein autoa niin ostaa tietty oman.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   5.10.25 19:18:45

"Napanuora poikki ja lapsi ostaa oman auton kuten muutkin aikuiset tekevät."

No näin. Tietysti kannattaa muistaa, että ihan itse olette kasvattaneet ! Kiitollisuus ja toisten omaisuuden huomioiminen ja omista tekemisistä vastuun kantaminen on ilmeisesti jäänyt opettamatta. Pelottavakin lapsi ilmeisesti on, koska suuttuminen on niin paha asia...

Toinenkin vaihtoehto on.. Jos auton kerran on tiensä päässä ja jos kerran kahta autoa tarvitsette niin voitte olla myös sankarivanhemmat ja antaa romun lapsellenne, ostaa itsellenne sen toisen auton käyttöön. Siinäpä oppii nuori pitämään autosta huolta kun korjattavat asiat pitää ihan itse korjata tai maksaa korjauksesta ! Mutta teidän ei tarvitse toista autoanne lainata, koska olette antaneet hänelle auton. Nuorelle aikuiselle sopivan halvan, usein korjausta vaativan. Siinä voi miettiä meneekö töihin, että on varaa maksaa korjauttamisesta vai opetteleeko korjaamaan itse.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   5.10.25 19:23:57

Mitä sitten jos suuttuu? Tuleeko kirveen kanssa riehumaan vai mitä tapahtuu?

Lähettäjä: Minnu 
Päivämäärä:   5.10.25 19:26:24

Minun vanhempani eivät ole lainanneet autoaan minulle tai siskolleni kuin maksimissaan hetkellisesti. Isä ei lainannut koskaan, äidin autoa olemme saaneet jonkin verran lainaan. Joskus on saanut käydä esim. kaupassa tai kaverin luona, mutta on annettu kellonaika, johon mennessä auto pitää palauttaa. Yön yli ei saa pitää ja tankki tyhjänä ei saa palauttaa eikä autoa saa sotkea, rikkoa tai naarmuttaa. Bensat maksoimme itse.

Joten minkä hemmetin takia te tappelette lapsenne kanssa ja nitisette, että ette halua lainata autoa, jos se palautuu huonommassa kunnossa kuin sen lainaan annoitte? Istutatte sen kiukkupimpin/pimppahiilarin nyt pöydän ääreen ja sanotte, että jos haluaa autoa vielä lainata, niin autoa korjautetaan näillä tavoin ja se maksaa tämän verran ja lapsi maksaa laskun täysin itse. Lisäksi auto pitää joka kerta palauttaa tankki täynnä ja puhtaampana, kuin mitä se lainaan lähti. Jos tämä ei kiukkuhiilaripimpalle passaa, niin ostakoot oman auton.

Pimppahiilariksi ja kiukkupimpaksi täällä haukutaan suurin piirtein jokaista kommentoijaa, joten jos joku tietää mistä nuo termit on peräisin, niin kertokoot minullekin :D

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   5.10.25 19:26:42

Lähettäjä: ....
Päivämäärä: 5.10.25 19:23:57

Mitä sitten jos suuttuu? Tuleeko kirveen kanssa riehumaan vai mitä tapahtuu?

Lähettäjä: riito 
Päivämäärä:   5.10.25 19:28:57

"Jos auton kerran on tiensä päässä ja jos kerran kahta autoa tarvitsette niin voitte olla myös sankarivanhemmat ja antaa romun lapsellenne, ostaa itsellenne sen toisen auton käyttöön. Siinäpä oppii nuori pitämään autosta huolta kun korjattavat asiat pitää ihan itse korjata tai maksaa korjauksesta ! Mutta teidän ei tarvitse toista autoanne lainata, koska olette antaneet hänelle auton."

Tämä on hyvä idea.

Lähettäjä: Jopas 
Päivämäärä:   5.10.25 19:45:34

Jos auto on ns. arvoton, niin kysytte lapselta ottaako auton itselleen. Siirrätte omistajuuden hänelle ja saa itse maksaa vakuutukset ja huollot. Jos auto on nyt viikonkin kerrallaan lainassa, niin ilmeisesti on autolle käyttöä?

Tottakai tulee tappelu tuollaisesta, jos olette aina vaan lainannut eikä toisen ole tarvinnut maksaa kuluja.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   5.10.25 20:02:48

Kuulostaa sen verran tolloksi kasvatetulta että kusessa olette jos ko romun hälle annatte. Vaatii varmasti teitä korjaamaan tulevat viat ja syyttää niistä teitä.

Päivämäärä:   5.10.25 20:06:20

No lapsi ei autoa omaksi huoli, koska se on tiensä päässä ja merkkikin väärä, eli ns perheauto. Lapsen suuttuminen on kai vaikea asia, kun olemme liian kilttejä lampaita ja välien menetyskin pelottaa. Tässä totuus.

Päivämäärä:   5.10.25 20:08:28

Emme siis ole autoa omaksi antamassa. Auton seuraava steppi on romuttamo.

Lähettäjä: Pistepistepiste 
Päivämäärä:   5.10.25 20:10:09

Oisiko aika että kasvatte kaikki kolme aikuisiksi?

Päivämäärä:   5.10.25 20:10:58

Jopas: lapsi asuu julkisten kulkuyhteyksien päässä. Me taas emme. Lainaa autoa mukavuussyistä, esim. kulkeakseen harrastuksiin ym. menoihin.

Päivämäärä:   5.10.25 20:11:31

Pistepistepiste: Olisi.

Lähettäjä: Huoli pois 
Päivämäärä:   5.10.25 20:15:24

Ei se lapsi mitään välejä ole katkaisemassa, vaikka niin uhkaisikin, koska on niin avuton ettei sitä uskalla tehdä. Jos ei nytkään ole saanut aikaiseksi ostaa omaa autoa niin sormi suussa on sen oman auton kanssa ja todennäköisesti monen muunkin asian kanssa. Joten huoli pois ja opettelette sanomaan lapselle ei ja kannustatte kantamaan vastuusta kuten ostamaan oman auton.

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   5.10.25 20:17:31

No sitten ostatte uuden auton lapsen käyttöön ja hoidatte auton kulut kuten tähänkin asti. Ei teillä ole vaihtoehtoja, jos kerran suuttuu.

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   5.10.25 20:18:58

Kasvattamisen voi aloittaa myöhemminkin jos sitä ei ole ajoissa tehty. Teidän olisi kannattanut aloittaa eilen jo, mutta se kun ei onnistu niin aloittakaa tänään.
Sanotte että nyt on aika ostaa oma auto, teidän autoa ei saa enää lainata. Piste. Voitte tietenkin myös perustella, jos lapsi kykenee asialliseen keskusteluun.

Jos lapsi suuttuu niin sitten suuttuu, ei se ole teille vaarallista (toivottavasti, jos tuntuu että on niin sitten ongelma on isompi kuin aloituksessa kerrottu). Joka syyttä suuttuu niin lahjatta leppyy.

Päivämäärä:   5.10.25 20:21:30

Eli on kohtuullista sanoa, että nyt auton lainailut on lainailtu? Että se on loppu nyt ja aika ostaa oma auto?

Lähettäjä: Kuru 
Päivämäärä:   5.10.25 20:26:23

Tottakai lopetatte lainaamisen, tai annatte lapselle vaihtoehdon ottaa tuon vanhan romun omiin nimiinsä jos tahtoo, muuten auto romuttamolle. Kyllä se oman auton hankkii kun ei voi enää hyväksikäyttää teitä.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   5.10.25 20:32:37

"Eli on kohtuullista sanoa, että nyt auton lainailut on lainailtu? Että se on loppu nyt ja aika ostaa oma auto?"

Todellakin.

Täysin kohtuutonta on ottaa vanhojen vanhempien auto lainaan niin, että he jäävät itse loukkuun kotiinsa.

Lähettäjä: Äp 
Päivämäärä:   5.10.25 20:43:34

Mielestäni tässä voi ihan hyvin sanoa, että viette auton romuttamolle, koska se on niin huonossa kunnossa, että on jo turvallisuusriski. Ja sitten ette vain osta uutta tilalle. Hän ei voi sellaisesta suuttua. Ja jos pyytää toista autoanne, niin sanotte vain, että tarvitsette sitä itse.

Päivämäärä:   5.10.25 20:47:58

Näin se on nyt tehtävä. Kasvatettava selkäranka. Toista autoa ei tosissaan lainata, sillä se on tämän talouden ainut ehjä auto ja meille täysin välttämätön. Suuttukoon. Ei voi mennä niin, että me makselemme auton jatkuvat korjaukset ja olemme kohta autottomia itse ja vankeina maaseudulla. Suututtaa.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   5.10.25 20:50:09

Annatte romun lapselle, korjatkoon ja maksakoon itse.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   5.10.25 20:51:15

No on kohtuullista -varsinkin jos auto ollut viikonkin lainassa.
Sanot vaan että se on nyt niin huonossa kunnossa ettei kestä enää lainata.

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   5.10.25 20:59:18

Lahjoittaisin lapselle nykyisen auton kokonaan. Tehköön sillä sitten mitä tahtoo. Teillä on kuitenkin jo yksi auto. Voitte sitten ostaa itsellenne toiseksi jonkun muutaman satasen kotteron.

Tuttu tilanne, lapsemme ajavat vielä kolmekymppisinä toisinaan meidän autoilla. Niissä on tosin enemmän määrää kuin laatua, eli lukumäärää on riittävästi. Oman auton hankkiminen on tullut ajankohtaiseksi sitten, kun meiltä lainattu on ollut tarpeeksi huonokuntoinen.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   5.10.25 21:02:11

Sanotte suoraan ettei käy. Itse ainakin mieluiten omalla ajaisin just jos käy jotain. Nyt ajanut kk äidin autolla, kun puhun uuden ostamisesta itselle se jopa kielletään et älä ku ajanut vaa tällä :D tarviin autoa lapsen(pk iässä) ja töiden vuoksi kuitenkin jokapäivä. Vanha auto tuli tiensä päähän.

Lähettäjä: oho 
Päivämäärä:   5.10.25 21:03:42

Kyllä mua on kantanut aikuisuuden kynnyksellä se, että vanhemmat (ja mummo <3 ) lainas autoa tarvittaessa, mutta maksoi sen kulut. Polttoaineet maksoin kyllä itse ja jotain satunnaisia korjauksia ja katsastuksia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.