Lähettäjä: Sanna
Päivämäärä: 5.10.25 13:25:52
Satokauden mukaan kannattaa ostaa. Eilen ostin K-Kaupasta sadonkorjuu ämpärin 5€. Sen sai täyttää kukkuralleen. Otin perunaa, kaalin, punajuurta, porkkanaa, punasipulia ja normi sipulia. Teen kaalilaatikkoa, lohkoperunaa, uunijuureksia, paistettua sipulia, kasvissosekeittoa noista ainakin.
Lisäksi olen kerännyt puolukkaa ja sieniä. Pakastan marjat ja sienet kuivaan. Olen tehnyt kastiketta, piirakkaa, muhennosta, puolukka-kaurapaistosta ym. Kalastamassa en ole nyt vähään aikaan käynyt, mutta kalaakin tulee välillä.
Pullat leivon itse ja sämpylät. Jauho ja sokeri on edullista. En käytä voita leivän päälle, niin paketillinen voita kestää pitkään. Ruuan paistamiseen käytän rypsiöljyä, kun oliiviöljyn hinta on kallistunut aika paljon.
Juon vai pikakahvia ja senkin mustana. Töissä saan kahvit ja ruuan ilmaiseksi.
Hedelmät ostan puhtaasti kilohinnan mukaan. Nyt on ollut todella edullisia luumuja ja satsumia. Lisäksi meillä on muutama omenapuu ja aiempina vuosina olen saanut omenoita ilmaiseksi fb-ryhmän kautta. Teen niistä sosetta, hilloa ym. Samoin on marjapensaita ja kasvatan lavoissa vähän kaikenlaista syötävää.
Mitä kaupasta ostan niin lähinnä kananmunia, erilaisia näkkileipiä, säilykkeitä, jugurttia, viiliä, tarjous leikkeleitä, jauhoja, kaurahiutaleita, perunaa, pastaa, kuohukermaa, raejuustoa ja jos on edullisesti jauhelihaa/kanaa/kalaa. Meillä ei kukaan oikein juo maitoa niin sitä menee ehkä litra viikossa. Käydään kyllä välillä koko perhe ulkona syömässä tai saatetaan ostaa etnisestä ravintolasta 2 lounas annosta mukaan (joista riittää hyvin koko perheelle).
|