Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kannattaako opintolaina maksaa kerralla pois?

Lähettäjä: Pimpelipom 
Päivämäärä:   4.10.25 13:15:39

Olen vakiduunissa (lähihoitaja) ja opintolainaa kertynyt muutamasta ammatista. Jäljellä 12 000. Lyhennän lainaa n. 125 e/kk. Olen ollut säästäväinen ja kerännyt säästöön rahaa suurinpiirtein tuon verran,että voisin nyt maksaa lainan kerralla pois. Mutta en tajua,kannattaako niin tehdä? Kaikki säästöt menisivät, jäljelle ei jäisi mitään. Miten korot jne käyttäytyy? Vai kannattaako maksaa esim puolet tuosta? Osaako joku neuvoa että miten kannattaa toimia?

Re: Kannattaako opintolaina maksaa kerralla pois?

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   4.10.25 13:17:38

Ei kannata uhrata säästöjä tuohon. Ainakaan kokonaan.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   4.10.25 13:24:01

Lainan kannalta halvinta on tietysti maksaa heti kaikki pois. Mitä pidempään laina roikkuu, sitä enemmän korkoja maksat.

Mutta sitten se sinun taloustilanteesi. Koskaan ei ole järkevää vetää tilejä täysin nollille, vaan kannattaa säilyttää joku omaan elämäntyyliin sopiva puskuri. En myöskään käyttäisi asunnon käsirahaksi varattua summaa jos asunnon osto on suunnitteilla jne.

Jättäisin muutaman tonnin säästöön ja maksaisin lopuilla lainaa. Siinä säästää aika paljon korkokuluja jo. Sen lisäksi miettisin kannattaako mieluummin suurentaa lainan takaisinmaksuerää että viimeiset tonnit lähtisivät nopeammin vai säästää rahaa ja maksaa sitten loppu kokonaan. Tuolla lyhennyksellä itse laina ei varmaan lyhene juurikaan.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   4.10.25 13:45:39

Jätä itselle sopiva emergency fund, vähän hupikassaa ja lopuilla maksa lainaa. Esim. jos sun 3 kk kulut on vaikka 4000 euroa, jätä vielä esim. 1000 euroa hupirahaa ja maksa lopuilla sitä lainaa pois. Minun mielestäni aina on vähän turha pitää muuta lainaa kuin asuntolainaa. Toki jos se opintolaina on todella edullista ja korkojen määrä hyvin pieni, tyyliin 10 euroa kuussa, niin sitten en ehkä maksaisi lainaa nopeasti pois.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   4.10.25 13:47:42

Opintolainan korot on tosi alhaiset, joten maksa vaikka puolet kerralla, ja nosta halutessa lopun kk-erää. Mutta jätä itelles puskuria säästöön, älä siis käytä kaikkia kerralla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.10.25 13:54:40

Maksa puolet pois, ja jätä puolet puskuriksi. Ala kasvattaa sitä jälleen ja kun olet uudestaan samassa tilanteessa, niin maksat sen loput puolet, ja sinulla on edelleenkin aika kiva puskuri jäljellä.

Päivämäärä:   4.10.25 13:54:41

"Opintolainan korot on tosi alhaiset"

Ei välttämättä enää ole.

Päivämäärä:   4.10.25 13:55:55

Hei kiitos vinkeistä,mulla lukee että lainan korko on 3,250 % ,

Päivämäärä:   4.10.25 13:56:40

Ja viitekorko op-prime.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   4.10.25 14:03:55

Maksaisin ilman muuta pois.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.10.25 14:08:42

Ei missään nimessä tiliä tyhjäksi! Minä pelaisin itse varman päälle ja laskisin n. 4-5 kk nettopalkkaa vastaavan summan ja jättäisin sen säästöön siltä varalta, että tapahtuu jotain yllättävää.

Sitten loput lainan lyhennykseen kerralla. Keskeyttäisin myös tilille säästämisen hetkeksi ja lyhentäisin lainaa kuukausittain ylimääräisellä lyhennyksellä samalla summalla, kuin mitä muuten säästäisin. Ylimääräiset lyhennykset lyhentää laina-aikaa loppupäästä ja pienentää korkoa, jolloin kokonaiskulut pysyy alhaisempina.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   4.10.25 14:13:10

Maksaisin pois suurimman osan ja jättäisin pari tonnia säästöön.

Päivämäärä:   4.10.25 14:19:53

Kannattaa ehdottomasti maksaa laina takaisin mahdollisimman nopeasti.

Riippuen paljonka sinulla sitä rahaa on, niin joko kerralla tai sitten jätät taskuun muutaman tonnin.

Jos maksat kaiken kerralla niin kuukausimenosi vähenevät 125e ja jos nytkin pystyt säästämään saat nopeasti säästöt kasaan.

Minä varmaan maksaisin kokonaan, kun sitten se kuluerä on poissa painamasta.

Päivämäärä:   4.10.25 14:20:29

Säästöt on oikeita säästöjä vasta kun velat on maksettu.

Päivämäärä:   4.10.25 14:21:35

Katso lyhennyksestäsi paljonko maksat korkoa kuukaudessa ja montako lyhennyskuukautta sinulla on tuolla menolla jäljellä, ja laske paljonko sinulla menisi rahaa pelkkiin korkoihin.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   4.10.25 14:21:37

Omiin vinkkeihin lisään, että jos ei ole jo, niin siirrä säästökassa/emergency fund korkeakorkoiselle tilille tuottamaan hieman lisätuloa. En uskalla suositella suoraan mitään, mutta Facebookissa on naisten raharyhmiä (oletan, että olet nainen täällä heppafoorumilla), joissa noista on jonkin verran puhetta. Tällä hetkellä vapailla korkotileillä (ei määräaikaisuutta, mitä en suosittele emergency fundille) on 2-2,5 % korkotaso, ovat hieman laskussa kun yleinen korkotasokin on laskussa.

Laskin nopeasti tuon sinun korkojen keskimääräisen kuukausimäärän, noilla tiedoin lyhentäisin lainasummasta noin puolet heti pois ja jättäisin loput normaalisti maksettavaksi. Silloin jää mukavasti säästöön rahaa pahaa päivää varten.

Päivämäärä:   4.10.25 14:44:51

Mulla on edelleen koko opintolaina maksamatta vaikka voisin maksaa koko summan pois. Syy on siinä etten tällä hetkellä saa mistään halvempaa lainaa tai parempia ehtoja jos jään työttömäksi tai haluan ostaa vaikka auton. Korko oli myös mulla nyt ainakin laskenut. Sinua maksaisin ehkä puolet pois ja jättäisin loput vararahastoksi jos uusia hankintoja ei ole tiedossa.

Lähettäjä: rkffkj 
Päivämäärä:   4.10.25 14:47:21

"Ei kannata uhrata säästöjä tuohon. Ainakaan kokonaan."

Niinpä. Maksa vaikka joku isompi osuus, vaikka pari tonnia ekstraa. Tai max. puolet niin, että sinulle jää reilusti säästöön, vaikka velka pienenisi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.