Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Päässä oireita, pitäisikö olla huolissaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.10.25 14:05:20

Olin muutaman kuukauden hyvin epäluuloinen. Minusta tuntui, että joku seuraa minua. Kun tulin kotiin, saatoin ensin kulkea asunnon läpi valoja sytytyttämättä ja varmistua, että asunto on tyhjä.

Kun kämppääni asennettiin ilman kosteutta ja lämpötilaa mittaava anturi, minusta tuntui pitkän aikaa, että siihen on ehkä kätketty kamera ja että minua valvotaan sen kautta. En kokenut anturia erittäin häiritseväksi, mutta sen verran se mieltä painoi, että olin siitä jatkuvasti tietoinen, kävin katselemassa sitä läheltä kameran löytääkseni ja minun teki mieli ripustaa sen päälle pyyhe.

Kerran hissiin syttyi valo, jota en ollut ennen nähnyt. Jouduin aivan paniikkiin. Minusta tuntui, että minua valvotaan ja että ajatukseni kaapataan. Pysäytin hissin mahdollisimman nopeasti ja ryntäsin yhden kerrosvälin ylös, minkä jälkeen tunne katosi. Tämä tapahtui vain kerran.

Pahin tapaus on se, kun minusta vähintään 10 minuutin ajan tuntui, että ajatukseni nähdään. Se tuntui aivan kauhealta. Selitin itselleni ääneen, ettei se voi olla totta, ettei kukaan voi nähdä pääni sisään, mutta silti olin samaan aikaan vakuuttunut siitä, ettei minulla ole enää yksityisyyttä. Tämäkin tapahtui vain kerran.

Epäluuloisuus, kameran pelko ja ajatusteni kaappaamiseen liittyvät tunteet ovat pysyneet poissa jo useamman kuukauden. Pitäisikö minun silti olla huolissaan ja mitä minun kannattaisi tehdä, jotta vastaava ei toistuisi?

Re: Päässä oireita, pitäisikö olla huolissaan?

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   3.10.25 14:07:32

Tarvitset hoitokontaktin per heti, nuo ovat tyypillisiä skitsofrenian oireita.

Päivämäärä:   3.10.25 14:08:53

Psykoosi tai skitsofrenia. Psykoosi voi oireilla skitsofrenian tavoin. Psykoosi on tosi yleistä. Kannattaa tosiaan hoitokontakti hankkia kuten edellinen sanoi.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   3.10.25 14:09:44

Nyt kannattaa mennä lääkäriin. Sieltä saat parempaa tietoa kuin täältä.

Päivämäärä:   3.10.25 14:15:10

Johan sitä lääkäriaikaa on tässä jonotettu pari kuukautta.

Lähettäjä: typ 
Päivämäärä:   3.10.25 14:19:39

Olet mieleltäsi sairas. Pitää olla huolissaan. Mene yksityiselle jos et saa aikaa julkiselle, olet kohta oikeasti ihan sekaisin.

Ai niin, mutta ei ole rahaa, koska et varmaan ole töissä? No lainaa äidiltä tai isältä tai muulta perheeltä? Ai niin, mutta ei ole perhettä tai muita tukiverkkoja.

No jää sitten odottelemaan sitä lääkäriaikaa.

Päivämäärä:   3.10.25 14:30:27

Ota yhteys terveyskeskukseen ja kerro oireesi. Nyt on sen verran akuuttitilanne, että jopa päivystykseen voisit harkita mennä.

Päivämäärä:   3.10.25 14:32:10

"Ota yhteys terveyskeskukseen ja kerro oireesi. Nyt on sen verran akuuttitilanne, että jopa päivystykseen voisit harkita mennä."

Miten tämä nyt on akuuttitilanne, kun oireita ei ole ollut moneen kuukauteen?

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   3.10.25 14:32:30

Varmasti pääset hoitoon kun kerrot oireet. Mitä jos päätät paeta vaikka hyppäämällä parvekkeelta tms. Kerro jollekin tutulle tai hae itse hoitokontakti. Ei ole leikin asia. Ja oikealla lääkityksellä elämä voi olla hyvin piankin jo parempaa.

Päivämäärä:   3.10.25 14:33:16

Mutta kun ei mitään oireita nyt ole.

Päivämäärä:   3.10.25 14:33:48

Oho, luin huonosti. Eli ei ole oireita ollut moneen kuukauteen. Jää odottomaan sitten sitä aikaasi.

Lähettäjä: 000 
Päivämäärä:   3.10.25 14:35:26

Terveydenhuolto tuskin tekee mitään, eikä se oikein mitään voi tehdäkään. Se jää seurailemaan tilannetta ja tarjoaa ajan hoitajalle kolmen tai neljän kuukauden päähän.

Päivämäärä:   3.10.25 14:42:40

Kyllä tuohon joku antipsykootti kannattaisi aloittaa. Odottele aikaasi ja mikäli oireet odotteluaikana palaavat, ota uudelleen yhteyttä ajan kiirehtimiseksi. Tarvittaessa voit myös hakeutua päivystykseen, mutta säännöllisen hoitokontaktin tarvitset joka tapauksessa lääkityksen vuoksi.

Suosittelen vahvasti injektiomuotoista lääkitystä (toki alkuun pitää sopivuus kokeilla tableteilla). Ei unohtamisen riskiä ja vaikutus on pitkäaikainen, eli päivän päälle ei uuden injektion hakeminen ole. Aripipratsolista on 3kk välein annettava injektio.

t. Psyk sh

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   3.10.25 14:47:43

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 3.10.25 14:33:16

Mutta kun ei mitään oireita nyt ole.

Tai sitten et enää tunnista niitä. Sairaudentunnottomuus on monen mt-ongelman perusoire.

Päivämäärä:   3.10.25 14:49:20

”Sairaudentunnottomuus on monen mt-ongelman perusoire.”

Mä oon sun kanssa eri mieltä. Paljon on psykoosisairaita ja skitsofreenikkoja, jotka tunnistavat sairautensa oireet ja mahdollisen pahenemisvaiheen.

t. Psyk sh

Päivämäärä:   3.10.25 14:52:29

"Tai sitten et enää tunnista niitä."

Luulisi, että muut tunnistaisivat. Enhän minä selviäisi arjestani, jos olisin tillin tallin. Kukaan ei ole vihjannut, että käyttäytyisin epätavallisesti. Minun arjessani kuitenkin korostuu pään käyttö, joten ihan sekaisin en voi olla, kun siihen pystyn.

Päivämäärä:   3.10.25 15:12:05

Kokemuksen tiedostaminen on hyvä asia. Jos vastaava tunne vielä toistuu, tiedät että kokemasi ei ole oikeasti todellista vaikka olisikin sillä hetkellä todentuntuista. O

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   3.10.25 15:42:43

Mä sain samantapaisilla oireilla diagnoosin lievästä psykoosista.

Kannattaa kiirehtiä sitä lääkäriaikaa, etten mene pahemmaksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.