Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minua suututtaa tt tuista valittavat

Lähettäjä: Tee 
Päivämäärä:   1.10.25 08:22:26

Tiedän että raha on tiukka eikä se riitä mihinkään ylimääräiseen. Mutta eikö sen kuulu ollakkin niin? Että töihin meno matalapalkka-aloillekkin olisi kannattavaa?

Mutta minuu niin ärsyttää kun uutisissa on vähän väliä otsikoissa juttuja kun raha ei riitä ruokaan, asuntoon ei mihkään. Mutta kun se riittäisi varsin hyvin jos menot laskettaisiin, voitaisiin muuttaa pois sieltä kalliilta alueelta. Valintoja, valintoja ja lisää valintoja.

Ja jos asiansa on sössinyt tai tulee jotain yllättävää onhan näitä apua tarjoavia tahoja: ruokajonoja on joka viikko, lisäksi on diakoniaa, erilaisten järjestöjen avustuksia, harkinnanvarainen tt tuki..

Esimerkiksi omalla paikkakunnallani hävikkiruuan jaosta jää yleensä YLI ruokaa, joka menee joko työntekijöille tai sitten roskiin.

Ärsytys tähän asiaan luultavasti kumpuaa ihmisten kiittämättömyydestä. Mielestäni ei ole mitenkään itsestäänselvää että jokaiselle kotona makaavalle annetaan rahaa ilmaiseski ja apua on tarjolla monestakin eri suunnasta. Silti valitetaan vaikka yli puolet maailman ihmisistä elää vielä huonommissa oloissa.

Re: Minua suututtaa tt tuista valittavat

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.10.25 08:27:53

On oikeasti köyhyyttä. Minullakin on sama näkökulma mikä sinulla johonkin rajaan asti. Toimeentulotukea saa niin moni myös "turhaan" ja osa väestöstä pystyisi kyllä parantaa omaa kykyään maksaa itse. Hankala asia kaiken kaikkiaan.

Päivämäärä:   1.10.25 08:32:28

En kiellä köyhyyttä. Sitähän elämä tuilla on. Ikävää on ehkä enemmänkin se uutisointi missä ikään kuon täällä ihmiset tukien varassa kärsisi nälkää ja ei saisi kattoa päänsä päälle. Kun asiahan ei ihan näin kuitenkaan ole.

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   1.10.25 08:34:57

Olet täysin oikeassa. Ja sitten nämä ylisukupolvisen köyhyyden urppaajat niin kuin nyt Aamu-tv:ssä. Yksilöllä on itsellään vastuu elämästään, ei muilla. Pois lukien oikeasti sairaat. Suomalaiset on paapottu pilalle.

Päivämäärä:   1.10.25 08:37:12

Tänään luin uutisen jossa oli haastateltu äitiä. Tässä puhuttiin siitä kun tukimäärät on pienentyneet ja nyt äiti oli kysynyt lapsiltaa että pärjäävätkö ilman lämmintä ruokaa yhden päivän. Tarjolle oli kuitenkin lättyä ja sämpylää siis. Tiukkaahan tälläkin perheellä on mutta mielestäni menee jo vähän liiottelun puolelle. En näe itse mitään ongelmaa jos lapset yhden päivän ruuan tilalla syö lättyjä.

Lähettäjä: muikkukukko 
Päivämäärä:   1.10.25 08:40:09

Mikä on Teen paikkakunta. Voin vaikka vannoa että hävikkiruuat ja sellaiset menee pienelle piirillens, sisäpiirille ja ulkopuolinen nälkäänkuoleva nuori ei edes tiedä näistä kaikista diakoniavuista ynnämuista. Huonoa tiedotusta. No tämän nuoren on sitten pakotettu varastamaan ruokansa koska selviytyä pitää. Tämä on todellista.

Päivämäärä:   1.10.25 08:44:33

Monellakohan vanhemmalla menee aika lailla rahaa röökiin ja viinaan....

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   1.10.25 08:47:35

Nimimerkki Tee, se äiti kirjotti että rahat ei riitä kun pienitulosella on korkea korkosia velkoja eli on otettu lainaa ja nyt pitäs toimeentuloluella maksaa niitä takas. Kelan sivuilta voi jokainen katsoa paljonko on perusosa joka pitää jäädä kuukaudessa käyttöön rahaa ja ne rahat kyllä riittää tavalliseen kotiruokaan. En ymmärrä miksi se ruoka on se mihin rahat ei riitä kun todellisuudessa voi olla että rahat ei riitä tupakkaan, velkoihin, autoon, bensaan, alkoholiin, kynsiin tms. Eli rahat menee johonkin aivan turhaan. Ja nyt valitetaan kun ei ole lapsella kaliista harrastusta ja lapset on eriarvosessa asemassa. Pitäskö valtion kustantaa lapsen kallis ratsastus tai jääkiekko, ei todellakaan. Perheet elää sellaista elämää mihin ne omat rahat riittä, ei kaikkea voi vaatia ilmaseksi. Yh äiti ja 2 lasta pitää jäädä käyttöön pakollisten menojen jälkeen n 1500e, on ihme jos ei rahat riitä ruokaan, vaatteisiin ja puhelin maksuihin.

Päivämäärä:   1.10.25 08:48:53

"ulkopuolinen nälkäänkuoleva nuori ei edes tiedä näistä kaikista diakoniavuista ynnämuista."

Tiedotetaan lähes joka viikko facessa mitä seuraa lähes tulkoon jokainen paikkakunnalla asuva. Lisäksi paikkakunnan ruokakaupan infotaululla olen nähnyt ilmoituksen. Jos ovat sossun asiakkaita niin myös sossusta on ohjattu ruokajonoon.

Pitäiskö jotenkin enemmänkin vielä muka mainostaa?

Päivämäärä:   1.10.25 08:51:19

K, joo tilanteita on toki monia millä on ajautunut siihen ettei raha riitä ruokaan. Mutta noh, jos itse olisin lapsena saanut päivälliseksi lättyjä kerran kuussa niin en tiedä olisinko nyt ihan hirveesti asiasta kärsinyt.

Lähettäjä: Työläinen 
Päivämäärä:   1.10.25 09:06:06

Jos mulla ei jää pakollisten menojen jälkeen kuin 150 euroa käteen saanko toimeentulotukea. Palkkani on n,1660euroa nettona kuukaudessa. Laitetaanko nyt ajanvaraus sosiaalihuoltoon harkinnanvaraisen selvittämiseen.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   1.10.25 09:10:35

Kaikki ei tosiaan tiedä mitä kaikkea apua voi saada, tai sitten ei kehtaa hakea. Nuoriso ei ole facessa ja ilmoitustaulut on vanhanaikaisia.

Olen itsekkin monet kerrat hakenut ruokahävikkiä, tosin juuri sitä mikä ei enää kenellekkään kelpaa. On kyllä siinävaiheessa sellaista kuraa että yli puolet leivistäkin saa syöttää elukoille jos viitsii niin homeista niillekkään enää syöttää.

Tt-tuella elää myös niitä jotka ovat työkyvyttömiä mutta eivät pääse kuntoutustuen/eläkkeen piiriin. Heitä mun mielestä pitäis pystyä tukemaan paremmin. Mutta totta että monella se köyhyys on itse aiheutettua omilla valinnoillaan. Syödään hesessä, poltetaan tupakkaa askikaupalla, on jos jonkinlaista suoratoistopalvelua, laitetaan ripsiä/kynsiä... velkoja on jos jonkinlaista, tosin aina ei tiedä lainaa ottaessa että jääkin työttömäksi.

Nuo lehtiin päätyneet on tosi huonoja kuvaamaan köyhien tilannetta. Ainakin kaikki mitä olen lukenut on samalla kaavalla, eletään yli omien varojen.

Olin itse 13 vuotta työkkärin kirjoilla, käytännössä koko ajan työkyvyttömänä. Kuutisen vuotta kuntouttavassa työtoiminnassa jonka kautta pikkuhiljaa osa-aikaiseksi palkkatuella ja nyt kokopäivätyössä.
Isäntä tosin oli töissä mutta matalapalkka alalla, mutta hyvin me pärjättiin, oli varaa harrastaa.

Päivämäärä:   1.10.25 09:12:12

Aina voi yrittää mutta vaikuttaa siltä että tulotasosi on ihan kohtalainen ja sen pitäisi riittää. Varsinkin jos ei ole lapsia.

Lähettäjä: valintoja 
Päivämäärä:   1.10.25 09:18:54

Jokainen joutuu tekemään niitä kuuluisia valintoja.

Jollekin valinta on rööki ja kalja, jollekin uudet alkkarit, jollekin vaikka bussilippu tai pari litraa bensaa (siihen vanhaan autonromuun).

Maailman ei tarvitsisi olla tällainen, jos löytyisi joku, joka voisi pakottaa miljardöörit jakamaan omaisuuttansa. Vaan sellaista ei löydy koskaan.

Norjalainen Lontoossa jo 50 vuotta asunut 81v. miljardööri Fredriksen ulisee sitä, että joutui muuttamaan Lontoosta pois Arabiemiraatteihin, koska Britannia alkaa verottaa ulkomailta saatavia pääomatuloja, ja miljardöörille se ei käy. "Fredriksen sanoi norjalaisen E24-uutissivuston haastattelussa heinäkuussa, että Britannia alkaa muistuttaa yhä enemmän Norjaa. ”Britannia on menossa helvettiin, Norjan tavoin”, hän sanoi."

"Yksi suosittu kohde norjalaisille on ollut Lontoo. Siellä ulkomailta muuttaneet ovat voineet nauttia ulkomaisten pääomatulojen verottomuudesta. Nyt tähän on tulossa muutos.

Britannian hallitus on päättänyt lopettaa siirtymäajan jälkeen maahanmuuttajien erityisaseman pääomatuloverotuksessa eli niin sanotun non-dom-järjestelyn. Järjestely on ollut jossakin muodossa voimassa satoja vuosia."

https://urly.fi/3Wdb

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   1.10.25 09:19:42

Jos köyhien valitus häiritsee omaa keskiluokkaista pikkuelämää noin, aina voi muuttaa Yhdysvaltoihin, missä on kevyempi verotus ja huonompi sosiaaliturva. Eihän teille voi koskaan sattua mitään sellaista, että joutuisitte nostelemaan koskaan minkäänlaisia tukia, joten varmaan harmittaa asua maassa, jossa edes vähän yritetään estää köyhiä nälkiintymästä ja joutumasta kaduille (ja samalla torjutaan sitä, etteivät nämä ryhdy rikollisiksi).

K tietää hyvin, mihin pienituloisen rahat saavat mennä. Ei nyt, hyvänen aika, saa olla velkaa tai autoa. Mitäs on ollut tyhmä ja ottanut lainaa, tai muuttanut syrjäkylille. Hyvän Köyhän pitää ymmärtää paikkansa maailmanjärjestyksessä, jalan ja kierrätyskengillä on kuljettava, taajamassa pysyttävä hautaan asti, eikä lainoja jakelevaan pankkipaholaiseen saa edes vilkaista.

Ja kynnet! Mitä siitä, että laittaa vähiä pennosiaan kansantalouden kiertoon ja työllistää kotimaiselle palvelusektorille kynsihuoltajan, joka muuten olisi kortistossa. Vaikka suomalaisia on kehotettu kuluttamaan ja laittamaan rahaa juuri tämmöisiin asioihin, jotka elvyttävät suoraan suomalaista yhteiskuntaa, eivätkä valu edes ulkomaille, ei köyhälle tätä. Hiokoon kyntensä sunnuntaisin kirkon peruskiveen, niin ei tilaile temuista kiinalaisia saksiakaan, ja pysyy nöyrempänä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.10.25 09:20:58

Niin kauan kuin maailmassa tulee olemaan miljardöörejä, tulee olemaan myös ääriköyhiä.

Päivämäärä:   1.10.25 09:25:30

Muistuttaisin, että ilman mamuja toimarikin voisi olla satasia suurempi.

Lähettäjä: .............. 
Päivämäärä:   1.10.25 09:25:36

Minua taas ottaa päähän saamattomat ihmiset, jotka eivät tee mitään muuta kuin piipittävät lehdissä köyhyyttä. Meillä on yli puolet liian pienet sosiaalietuudet mitä pitäisi olla ja pienenee aina vain. TT-tuki on tämän päivän rahaan muutettuna samalla tasolla kuin se oli -70 luvulla.
Enkä tarkoita nyt saamattomuudella olemattomiin töihin menemistä, vaan omien oikeuksien puolustamista vaikka sitten vähän kovemmalla kädellä, aivan kuten muualla Euroopassa tehdään, eikä nössötetä kuin P-Korealaiset poteroissa näkemässä nälkää.
Rahaa on enemmän kuin koskaan, sitä vain kohdennetaan kaikkialle muualle kuin minne verotulotkin nyt oikeasti olisi tarkoitus kohdentaa, jos olisimme sivistysmaa ja hyvinvointiyhteiskunta.

Päivämäärä:   1.10.25 09:27:18

Massamaahanmuutto kehitysmaista on satojen miljardien rahareikä, joka lakkauttaa lopulta koko sosiaaliturvan.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   1.10.25 09:38:02

"Ja kynnet! Mitä siitä, että laittaa vähiä pennosiaan kansantalouden kiertoon ja työllistää kotimaiselle palvelusektorille kynsihuoltajan, joka muuten olisi kortistossa. Vaikka suomalaisia on kehotettu kuluttamaan ja laittamaan rahaa juuri tämmöisiin asioihin, jotka elvyttävät suoraan suomalaista yhteiskuntaa, eivätkä valu edes ulkomaille, ei köyhälle tätä. Hiokoon kyntensä sunnuntaisin kirkon peruskiveen, niin ei tilaile temuista kiinalaisia saksiakaan, ja pysyy nöyrempänä."
Toimeentulotukea ei ole tarkoitettu kynsiin, vaan niihin välttämättömiin asioihin joilla ihminen pysyy elossa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.10.25 09:39:47

Ärsyttää kun kaikissa haastatteluissa yms on aina joku tiptop ihminen valittamassa kun lapsille ei ole ruokaa mutta itsellä kuutta eri väriä hiuksissa,ripsienpidennykset ja kallis käsilaukku olalla. Miksi voi käyttää noissa niitä tavallisia ihmisiä? Työttömiä ja muuten toimeentulotuen varassa eläviä vihataan suomessa koska media antaa tiettyä vääristynyttä kuvaa.

Olen tukien varassa elänyt joskus ja pärjännyt ok koska ei ole ollut velkaa tms. Lemmikkiä en enää haluaisi jos olisin tukien varassa!

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   1.10.25 09:43:54

Tunnenpa yhden tällaisen valittajan ja tekoköyhän. Laittelee huulitäytteitä, hiusvärejä, omistaa neljä hevosta, maastoauton, tekee työtä pimeästi, vaikka saa tukia. Aina ovat rahat loppu ja lapselle ruokaa joskus vasta tiettyyn aikaan, kun tukiaiset napsahtaneet tilille.

Lähettäjä: ~ 
Päivämäärä:   1.10.25 09:47:14

"Miksi voi käyttää noissa niitä tavallisia ihmisiä?"

Tuskin haluavat parrasvaloihin esille. Sen sijaan nämä vähän yksinkertaiset WT-tyrkyt...

Päivämäärä:   1.10.25 09:51:14

"Tiedän että raha on tiukka eikä se riitä mihinkään ylimääräiseen."

Kun se raha ei riitä edes siihen välttämättömyyteen.

Päivämäärä:   1.10.25 09:52:26

"Nuoriso ei ole facessa ja ilmoitustaulut on vanhanaikaisia."

Mielestäni yksilöllä pitää olla myös joku vastuu selvittää näitä. Jos vaikka googlettaa ruokajonot niin eiköhän infoa löydy.

"Maailman ei tarvitsisi olla tällainen, jos löytyisi joku, joka voisi pakottaa miljardöörit jakamaan omaisuuttansa. Vaan sellaista ei löydy koskaan."

Ei, ei se maailma näin toimi. Luonnonvarat eivät riitä siihen että jokainen voisi kuluttaa haluamallaan tasolla. Toki en tiedä tarvitseekö jollain olla rahaa enemmän kun valtiolla mutta ihmisiä on liikaa että kaikki voisi elää hyvää elämää.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   1.10.25 09:52:32

Saahan siitä sääliä ja sympatiaa kun ei rahat riitä lasten ruokiin. Jos kirjottaa että rahat ei riitä kulutusluottoihin ja typeriin ostoksiin niin eihän sillä saa mitään ymmärrystä. Meillä menee 3 ruokiin max 500e kuussa ja aina on ruokaa mitä syödä.

Päivämäärä:   1.10.25 09:54:23

Moni köyhä ei osaa käyttää rahaa vaan käyttää rahan kaiken maailman heräteostoksiin ja sitten vinguttaan kun raha ei riitä ruokaan ja asumiseen.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   1.10.25 09:55:04

Nykyään meidän nuoret kasvatetaan siihen, että valtio elättää. Kamalinta se on niille nuorille. Meillä on todella passivoittava yhteiskunta.

Päivämäärä:   1.10.25 09:55:09

"Esimerkiksi omalla paikkakunnallani hävikkiruuan jaosta jää yleensä YLI ruokaa, joka menee joko työntekijöille tai sitten roskiin."

Hävikkijaosta työntekijät kerää ensin itselleen parhaat päältä. Helppo sitten sanoa ettei kukaan hakenut niin piti itselle ottaa...

Päivämäärä:   1.10.25 10:37:12

"Toimeentulotukea ei ole tarkoitettu kynsiin, vaan niihin välttämättömiin asioihin joilla ihminen pysyy elossa."

Selvitäppäs uudestaan. Köyhälläkin tulisi olla ihmisarvoinen elämä, ei pelkkää hengissä selviytymistä päivästä toiseen. Yksi Suomen iso ongelma on tämä itsekäs ja myrkyllinen ilmapiiri.

Päivämäärä:   1.10.25 10:40:55

Mitäs kaikkea luksusta eläteille pitäisi tarjoilla tekokynsien lisäksi, jotta elämä on ihmisarvoista?

Lähettäjä: ffd 
Päivämäärä:   1.10.25 10:51:17

Jos on yhteisiä lapsia ja vuoroviikkovanhemmuus, niin pitää ottaa huomioon lasten koulut ja hoitopaikat. Ei ehkä olekaan helppoa muuttaa itse mihinkään halpaan syrjään, kun se vaikeuttaisi lasten elämää kohtuuttomasti.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   1.10.25 10:53:46

"Miksi voi käyttää noissa niitä tavallisia ihmisiä?"

Tuskin haluavat parrasvaloihin esille."

Tämä.

Täällä huutelijoista suurin osa vaikuttaa olevan henkilöitä, joilla ei a) itsellään ole kokemusta putoamisesta työelämän ulkopuolelle b) ei ole läheisiä tai minkäänlaista oikeaa tuntumaa "yhteiskunnan elättinä" olemisesta.

Joskus ihan toivoo ilkeästi, että nämä parjaajat joskus putoaisivat tilanteeseen, jolloin sillä työttömyystuella/toimeentulotuella on vaan elettävä. Vois muuttua ääni kellossa.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   1.10.25 10:53:57

Nuo kynnet ja ripset ovat vain yksi esimerkki. Pienet purot, suuret virrat jne.

Jos laittaa tekokynnet ja -ripset, hiuslisäkkeet, ostaa "muoti"vaatetta, yhdet aivan ihqut kengät, tilailee suoratoistopalveluita ja uusia puhelimia toimivan tilalle, niin ei ainakaan saa valittaa, ettei rahat riitä elämiseen.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   1.10.25 11:11:19

Se nyt vaan on kylmä tosiasia, että jos joudut elämään tukien varassa niin silloin ei hankita mitään turhaa. Kenenkään ihmisarvoinen elämä ei ole kiinni siitä, että saako rakennekynnet tms muuta turhaa. Jos näin ajattelee niin silloin on kyllä oma ajatusmaailma jo kieroutunut.
Ensin hoidetaan se katto pään päälle ja ruokaa pöytään ja sen jälkeen mietitään, että mihin rahat riittävät. Elämä ei ole tasa-arvoisia mahdollisuuksia kaikille ja lapsetkin tulisi opettaa siihen, että elämää eletään niiden varojen mukaan, joita kulloinkin on käytettävissä. Onhan se paskamaista, että ei pääse johonkin kalliiseen harrastukseen, mihin ehkä haluaisi mutta elämä harvoin on reilu kaikille.

Ihan turhaa vouhata siitä, että rahat ei riitä kuin ihan välttämättöminpään. Ei yhteiskunnan tarvitse sen enempää yksilön elämän valintoja tukea.

Päivämäärä:   1.10.25 11:12:10

Joo. Mulle suututaan aina kun sanon, että sain joka kuukausi tt-tuesta säästöön ja mulla oli siihen aikaan autokin :D ei kuulemma ole mahdollista, mutta hyvin se minulta onnistui kun pidin muut elämisen kulut matalina. Eikä kyllä elämästä puuttunut mitään pakollista.

Tuntui silti vähän hölmöltä mennä sen jälkeen töihin, josta palkkaa tuli käteen kokopäivätyöstä 200€/kk enemmän mitä olisin saanut toimeentulotukea :D no, onneksi sen kautta löytyi sitten parempipalkkainen homma. Mutta jos tuki olisi isompi niin en ehkä olisi sitä ensimmäistä työtä ottanut vastaan, kun työssäkäynnistä tulee myös kuluja ja olihan se kivaa olla kotona. Etenkin jos rahan määrä ei muutu kävi siellä töissä tai ei.

Lähettäjä: oioi 
Päivämäärä:   1.10.25 11:16:37

Kun on tehnyt niitä matalapalkkatöitä yli 20 vuotta ja rikkonut kroppansa. Mainittavia säästöjä ei ole, aikuisen taloudellinen mahdollisuus opiskeluun poistettiin ja tuskin viisikymppinen vastavalmistunut muutenkaan on työelämän halutuinta porukkaa. Kun on työkuntoinen, mutta ei enää siihen fyysiseen matalapalkkatyöhön. Edessä on vuosia yhteiskunnan mankelissa, jossa ensin puristetaan loppuun fyysisen terveyden rippeet ja sitten hukataan henkinen terveys tukiviidakkoon. Oikea-aikaisilla ja hyvinkin pienillä tukitoimilla olen kuitenkin tuottava yhteiskunnan jäsen vielä toisetkin yli 20 vuotta.

Päivämäärä:   1.10.25 11:20:51

Mä teen käytännössä puolityökykyisenä suhteellisen vaativaa työtä, josta jää käteen alle 1000 e/kk kulujen ja verojen jälkeen. Saman tai enemmän taitaisi saada tekemättä mitään. Olen opetellut elämään säästeliäästi, joten saan välillä kaikenlaista kivaa ostettua itselleni. Toki mulla on velaton omistusasunto ja auto. Mutta kyllä tässä saa euroa venyttää. Silti haluan mieluummin elää näin kuin tuilla.

Päivämäärä:   1.10.25 11:34:31

Pointtihan on lähinnä siinä että jos sinulla vuokran,laskujen ja ruuan (ainakin lapsille) jälkeen jää rahaa niin senkus käytät miten haluat mutta siinä tapauksessa ei ole oikeutta valittaa tukien määrästä!

Itsekin käytin elämiseen tarkoitetusta osasta asumiseen jotta pystyn asumaan ASIALLISESSA paikassa mutta se oli taas minun oma valintani ja pärjäsin sitten sillä millä jäi koska tein valintoja.

Päivämäärä:   1.10.25 11:59:12

"Saman tai enemmän taitaisi saada tekemättä mitään."

Mistä saisit saman?

Päivämäärä:   1.10.25 12:05:02

Eikös työttömänäkin saa jotain vai onko sekin tuli poistettu? Mulla taitaa jäädä käteen nyt jotain 800 e.

Päivämäärä:   1.10.25 12:09:29

On kokemusta työttömyydestä sekä pienituloisuudesta enkä silloin laitattanut tekokynsiä tai shoppaillut heräteostoksia...

Päivämäärä:   1.10.25 12:13:59

Kuinka monen täällä olevan elämäntilanne olisi kuukauden sisällä niin, että toimeentulotuki riittäisi kattamaan meno? Onko virhe että on ottanut asuntolainan ja sit jos siitä talosta ei pääsekään noin vain eroon?

Päivämäärä:   1.10.25 12:47:19

"Köyhälläkin tulisi olla ihmisarvoinen elämä, ei pelkkää hengissä selviytymistä päivästä toiseen."

Ihmisarvoinen elämä on ruokaa lautasella, vaatteet päällä ja katto pään päällä. Ihmisarvoisen elämän edellytyksiä ei ole tekoräpsyripset, tekokynnet tai merkkilaukut.

Toimeentulotuki on viimesijainen etuus ja se on tarkoitettu elämän välttämättömyyksiin. Ei mihinkään totaalisen turhaan "mut kun mä haluun!" hömppään. Toimeentulotuella on tarkoitus tulla toimeen, ei elellä mukavasti.

Päivämäärä:   1.10.25 12:56:11

piste, se, että kerran käy kynsihuoltajalla ei tarkoita, että hankitaan merkkilaukkuja ripsiä, vaatteita ja muuta jatkuvalla syötöllä. Kannattaa katso, mitä kaikkea siihen perusosaan sisältyy (harrastus- ja virkistystoiminta). Hupinsa kullakin, mutta tervettä ei ole nauttia siitä, että toisia kyykytetään.

Lähettäjä: Mitäh! 
Päivämäärä:   1.10.25 13:02:07

Jos se valintatilanne olisi ihan aikuisten oikeasti todellinen, mahdollinen, niin totta hitossa olisin mieluummin töissä kuin kituuttaisin tuilla. Mutta minkäs teet, kun poliitikot lyövät työtöntä kuin vierasta sikaa, vaikka itse ovat aiheuttaneet tilanteen, että työttömiä on 100 000 enemmän kuin tämän hallituksen aloittaessa. Lupaus oli luoda saman verran uusia työpaikkoja, vaan kuinkas kävi.

Asun halvasti. En tupakoi. En käytä alkoholia. Ei ole koskaan ollut hiuslisäkkeitä tai rakennekynsiä. Paikkakunnalla ei ole Heseä tai muitakaan, enkä niitä edes kaipaa. Mutta eipä ole töitäkään, ei niin minkäänlaisia. Muutto ei ole mahdollinen, ei rahallisista syistä, eikä siksi että hoidan vanhenevia vanhempiani. Eikä siksikään, että kokemusta on muuttamisesta työn perässä. Muutto itsessään oli niin kallis että talous oli kuralla sen vuoksi vuosikausia ja kun sitten lopulta talous oli viimein jotenkuten tasapainossa, työpaikka meni alta. Ja sen jälkeen moni muu. Lopulta päätin muuttaa kotipaikkakunnalle takaisin. Täällä on sentään koti.

Kyllä tässä päivästä toiseen kitkutellaan näinkin, mutta enemmän kuin mikään kituutus, minua ärsyttää tt- tuella elävien kadehtiminen. Ulistaan, miten olemme vain loisia, laiskoja páskoja, eikä edes kiinnosta mikään työnteko.

Meilläkin on ihmisarvo.

Päivämäärä:   1.10.25 13:03:58

Harrastus- ja virkistystoiminta? Oikeestiko tuollaista täytyy kustantaa verovaroista? Eipä ihme, että tämä maa on tässä taloustilanteessa ja sohvilla lojutaan.

Päivämäärä:   1.10.25 13:07:29

Paskahomma, kyllä siihen on syyllisiä ihan muut jutut. Meillähän on rahaa antaa isoille yksityisille terveysyrityksille, joten kovin huonosti ei voi mennä.

Lähettäjä: Mitäh! 
Päivämäärä:   1.10.25 13:07:39

Niin että mitä? Minä olisin tyytyväinen jo edes siihen, jos nämä paskahomman kaltaiset idiootit lopettaisivat ulinansa ja kadehtimisensa tt- tuella eläville. Siitä voi jokainen itse kukin lopettaa työnteon ja katsoa, miten luksusta se elo meillä on.

Lähettäjä: Hilma 
Päivämäärä:   1.10.25 13:11:10

Nimimerkki zäkän kirjoitus paljastaa rajusti, miten kirjoittajan omat ajatukset ja kuvitelmat jälleen kerran yritetään esittää yleisiksi muilla oleviksi "totuuksiksi" ja toimintamalleiksi.

Ai miksikö? Ei vaadi kovin paljon älyä miksi: Todella pienistä tuloista kun ei ole mahdollista käyttää rahaa kuvaillun kaltaisiin turhuuksiin kasapäin joka kuukausi. Koska sitä rahaa kun ei vain sellaisiin yksinkertaisesti ole todella pienituloisella. Ei kukaan osta "ihquja kenkiä", jos rahaa ei olisi sen jälkeen ruokaan. Eloonjäämisvietti on kaikilla olemassa. Toki sairaita ja muut poikkeustapauksia on, joilla ei kertakaikkiaan ole elämänhallintataitoja ole, mutta nämä ovat poikkeustapauksia.

Toki jos onnistuu velaksi ostamaan, mutta se on eri asia mitä siitä seuraa jatkossa. Nämäkin menee sitten elämänhallintakyvyttömien ryhmään jos tällainen toiminta jää päälle.

Ei taida kuitenkaan esimerkiksi zäkää yhtään hävettää oma ajatusmaailma? Tuskinpa?

Yksilö ei voi määrätä ja hallita muuta maailmaa, joten mahdollisuudet vaikuttaa moneen asiaan ovat tosimaailmassa rajalliset.

Päivämäärä:   1.10.25 13:13:00

"Kuinka monen täällä olevan elämäntilanne olisi kuukauden sisällä niin, että toimeentulotuki riittäisi kattamaan meno?"

Omat kuluni on kuussa n. 1400€. Meillä on miehen kans 50/50 talous. Ja käyn sillon tällön syömässä, ostan turhuuksia. Tykkään minimalismista. Minulla on myös kaksi lasta. Väittäisin selviäväni tt tuilla. Aika paljon on kaikkea mistä voisin vielä luopua. Asunto toki pitäis myydä, se harmittais mutta pakkorako jos muuta ei olisi.

Päivämäärä:   1.10.25 13:16:42

Juujuu, sehän oli nimimerkki zäkä, joka nämä kynnet ja muut turhuudet otti puheeksi.

Olen työssäni nähnyt, että useat varattomat laittavat tukensa turhuuksiin. Tämä ei koske kaikkia, mutta useita nuorehkoja ihmisiä. Muutama euro sinne, muutama tänne. Ensin ostetaan velaksi, lopulta eletään tt-tuella... ja nimimerkki Hilma kyllä tietää tämän, mutta koska ei osaa hävetä niin on kivempi räkyttää.

Päivämäärä:   1.10.25 13:27:24

Päivän oppitunti:

https://youtu.be/Ipfjg6fGioY

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   1.10.25 13:32:58

Jos ollaan sitä mieltä, että tt-tuilla saa ostaa ruokaa, sittenhän kannattaisi antaa tuet ruokakuponkeina, jottei niillä vahingossakaan saisi muuta.

Kun tällä hetkellä jollekulle jää pakollisten kulujen ja halvimman ruoan jälkeen muutama kymppi, mielestäni on ihmisen oma asia, käyttääkö nämä koiraan, liikuntaharrastukseen vai kynsiin. Mihinkään isompaan kauneudenhoitoon tai kalliimpaan harrastukseen tuet eivät todellakaan riitä.

Kynnet olisivat kansantaloudellisesti hyvää rahan kierrätystä, koska niillä työllistetään kotimaista kynsiyrittäjää, josta ei kuitenkaan saisi yritystoiminnan kuihtuessa kovapalkkaista lääkäriä tai ohjelmoijaa - vaan uuden työttömän. Sen sijaan jos rikas ostaa merkkilaukun ulkomailta, koko raha valuu sinne.

Päivämäärä:   1.10.25 13:35:27

"Eikös työttömänäkin saa jotain vai onko sekin tuli poistettu? Mulla taitaa jäädä käteen nyt jotain 800 e."

Saa. Laskepa paljonko saisit.

Päivämäärä:   1.10.25 13:38:09

Nomadi: jos rahankäytön kanssa on oikeasti ongelmia, niin "ruokakupongit" ja edunvalvonta pelastavat paljon. Usein kyse on vain siitä, että halutaan samaa, mitä nähdään jossain videoilla ja kavereilla. Sitten ostetaan hetken huumassa sitä, ja laskut jäävät maksamatta ja ruuat ostamatta. Se erikoiskahvin kuva kynsien kanssa somessa ei tuota rahaa tavalliselle syrjäytyneelle.

Jos taas osaa ostaa ja tehdä ruuat fiksusti ja saa hieman rahaa säästöön, niin hyvä juttu. Ne rahat saa käyttää kuten haluaa. Itse neuvoisin, että köyhyysrajalla elävä säästäisi tai käyttäisi rahansa harkiten. Ei siis ensimmäisenä juoksisi kynsisalonkiin. Mutta jos näin tekee, niin omat on rahansa.

Lähettäjä: Hilma 
Päivämäärä:   1.10.25 13:45:06

"mutta koska ei osaa hävetä niin on kivempi räkyttää"

Hyvä, että tunnustit tämän omasta käytöksestäsi. Kerrankin näin päin.

Päivämäärä:   1.10.25 13:47:36

Saisin saman kuin nyt tekemättä mitään, mutta en viitsi maksatuttaa elämästäni muilla niin kuin luuserit ;)

Päivämäärä:   1.10.25 13:50:15

Hilma: vaikka sinua hirveästi harmittaa, niin luethan aina koko lauseen <3

Päivämäärä:   1.10.25 13:51:00

Kyllä se on niin, että asunto ja ruoka eikä mitään muuta, ellet itse hanki lisää rahaa. Laiskaksi on porukka opetettu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.