Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hemmetin irtokoirat

Lähettäjä: %#&#? 
Päivämäärä:   30.9.25 16:49:51

Mikä siinä on, että niitä koiria ei pidetä hihnassa edes keskellä kaupunkia, taajamassa, jossa joka ikisen koiran täytyy lain mukaan olla hihnaan kytkettynä joka ikinen päivä vuoden ympäri iästä riippumatta? (Tämä niille, jotka tulevat mussuttamaan metsästyslaista ja välittömästi kytkettävissä olemisesta, se EI päde taajamassa.)

Jälleen kerran jouduin pelkäämään pienen koirani hengen puolesta pienessä kaupunkimetsässä. Kävelimme varmaan ainakin kilometrin erään kahta koiraa ulkoiluttavan naisen perässä. Toinen koirista oli hihnassa, toinen irti, koko ajan pelkäsin että tämä vapaana ollut koira huomaa omani ja käy päälle. Tämä vapaana ollut koira kaiken lisäksi kulki naisen takana ja pysähteli välillä haistelemaan, eli se oli pahimmillaan alle kahden metrin päässä omasta koirastani. Ja vaikka kyseessä ei ollutkaan mikään jättieotu, oli se ainakin 3x isompi kuin oma kääpiökoirani ja tappelun syttyessä omani olisi jäänyt pahasti alakynteen. MIKSI se koirien pitäminen hihnassa on niin vaikeaa?

Re: Hemmetin irtokoirat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.9.25 16:52:11

Siis se koira ei edes ollut tulossa teidän luokse? Mitä väliä, jos se oli irti? Joo ei saisi olla, mutta maalaisjärkeä voi käyttää.

Ja miksi sinä kävelet irtiolevaa koiraa alle kahden metrin päähän?

Päivämäärä:   30.9.25 16:57:07

Kahta koiraa ulkoiluttava rikkoi joo lakia, mutta kyllä aloittaja on se tämän tarinan tollo.

Pelkää pikkukoiransa puolesta, mutta silti kävelee alle kahden metrin päähän toista (ja vielä vapaana olevaa!!) koiraa.

Mutta näitä aloittajan kaltaisia tollojahan on kadut pullollaan. Vaikka kuinka oman koirasi kanssa haet tilaa vaikka sieltä ojasta, niin kummasti se (yleensä valkoinen) kääpiökoira omistajineen änkeää sinne perään. ”Muttako tää on kiltti”

Lähettäjä: Soitto 
Päivämäärä:   30.9.25 17:03:00

Olisit soittanut hätänumeroon ja ilmoittanut irtokoirasta ja sen arvioidusta reitistä. Jos poliisilla ei kiireempää, olisivat voineen edempänä odotella irtokoiran ulkoiluttajaa ja pitää puhuttelun säännöistä kaupungissa.
Tilaisuus tekee varkaan mutta kun vielä antaa vinkkiä paikallislehdille, joka uutisoi koiraomistajan pikavoitosta, alkaa muutkin arvioimaan käyttäytymistään. Ja ehkä ne koirat alkaa olla paremmin kiinni sääntöjen mukaisesti.

Päivämäärä:   30.9.25 17:03:56

Soitto: ei poliisia todellakaan kiinnosta irtioleva koira, jos se ei ole ympäristölleen vaaraksi. Aloituksen mukaan kyseinen koira ei ollut kenellekään vaaraksi.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   30.9.25 17:08:34

Mitä tämä nainen sanoi, kun pyysit häntä kytkemään koiransa? Ja miksi ihmeessä hiihdit jonkun kantapäillä kilometrin verran, jos kerran pelkäsit oman koirasi puolesta? Olisit vaihtanut suuntaa. Ja jos kerran olit tästä vaarallisesta irtokoirasta alle kahden metrin päässä, se aivan satavarmasti tiesi sinun olevan siinä ellei ollut sekä kuuro, sokea, että tukkinut sieraimiaan pyykkipojalla.

Päivämäärä:   30.9.25 17:27:32

Kuulostaa samalta aloittajalta joka pelkäsi vastikään pikkukoiransa puolesta isompaa koiraa, joka haukkui hihnassa ja oli omistajansa hallinnassa.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   30.9.25 17:28:01

Samaa mieltä kuin muut että miksi sitten kävelet toisen perässä? Ja jos toinen koira ei välitä susta ja sun koirasta ni miks sä kitiset? Ai et mua ärsyttää tuollaiset pikku piskien omistajat..

Lähettäjä: %#&#? 
Päivämäärä:   30.9.25 17:38:14

En todellakaan ruvennut irtokoiran omistajalle mitään huutelemaan, kuten sanoin en halunnut herättää irtokoiran huomiota. Ja minulla ja kytketyllä koirallani pitäisi olla oikeus kulkea vakioreittiämme, irtokoiran omistaja on se, jonka pitäisi väistää jos pitää koiraansa irti.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.9.25 17:47:43

"Olisit soittanut hätänumeroon ja ilmoittanut irtokoirasta ja sen arvioidusta reitistä."

Vai vielä häkeen soitto...

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   30.9.25 17:53:15

Olit kahden metrin päässä ja luulet, ettei koira huomannut teitä?? :D

Olisit vaihtanut suuntaa, jos niin pelotti. Koira ei selvästikään piitannut teistä pätkääkään. Tai olisit huikannut omistajalle, että voiko ottaa kiinni / lähemmäs, että pääsette ohi?

Päivämäärä:   30.9.25 18:01:10

Minä minä minä, minun vakioreitti ja minun koira ja minun oikeus.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.9.25 18:02:21

”Minulla on oikeus”

Juu sinulla on toki oikeus vaikka tapattaa koirasi. Onko aina fiksua pitää kiinni oikeuksistaan? Ei välttämättä.

Päivämäärä:   30.9.25 18:04:35

Minulla on myös jalankulkijana oikeus kävellä suojatielle. Jos kumminkin näen, että kohti tulee auto, joka ei tee elettäkään hidastaakseen, en kävele suojatielle. Minulla nimittäin on maalaisjärki sekä itsesuojeluvaisto.

Päivämäärä:   30.9.25 18:42:45

"irtokoiran omistaja on se, jonka pitäisi väistää jos pitää koiraansa irti."

Se väistää joka ei hallitse koiraansa tai itseään. Aloituksen tilanne vaikuttaa siltä että irtokoira oli hallinnassa kun viis veisasi panikoivasta, perässä hiippailevasta aloittajasta pikkukoirineen. Eli aloittaja väistää jos ei hallitse omaa tilannettaan.

Lähettäjä: Irtokoira 
Päivämäärä:   30.9.25 19:05:19

Irtokoira on irtokoira ja sellaiset pitää olla yksiselitteisesti kytkettynä. Jos koira on irti, siihen on laissa määritelmä ja rangaistuksena sakko.
Nämä koiria irti juoksuttavat pilaavat kaikkien koirallisten maineen. Myös niiden jotka kaupungissa pitävät koiransa kytkettynä, irti ainoastaan aidatuissa koirapuistoissa.

Onko irti pitämiseen kytkeytynyt toimenkin rike, koira voi vääntää sen torttunsa pidemmälle kävelytiestä ja sitä ei toivota huomattavan ja jää jätös keräämättä.

Pitäisikö kotia kohti suuntaavan pienen koiran omistajan vaihtaa pidemmälle kiertävälle reitille, sen takia että joku perseilee irtokoiralla.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.9.25 19:12:07

”Pitäisikö kotia kohti suuntaavan pienen koiran omistajan vaihtaa pidemmälle kiertävälle reitille, sen takia että joku perseilee irtokoiralla.”

Mulla on iso koira ja jos tulis vastaan esimerkiksi irtokoira tai muu tilanne, jossa epäilisin oman koirani turvallisuutta, niin totta hitossa lähtisin sitten vaikka kiertämään pidempää reittiä. Mikään ei ole niin tärkeää kuin pitää mun koira turvassa ja hengissä.

Totta kai irtokoiran omistaja tekee väärin, mutta mä en riskeeraa omaa koiraani siitä syystä, että mun tarttee olla oikeassa tai toteuttaa jotain oikeuksiani.

Lähettäjä: Vaikeaa on 
Päivämäärä:   30.9.25 19:12:12

Kukaan ei vastaa tuohon kysymykseen miksi on vaikeata pitää koira hihnassa.
Eihän tuossa muuta ongelmaa ollut kuin pelko ja se olisi ollut helposti hoidettavissa mutta kun ei. Pitää syyllistää sitä joka kysyy.
Ja en tod.tiedä vastausta sillä naapuri viis veisaa koirastaan. Sittenpä on kohta entinen rakki kun sudet nappaavat tuon.

Päivämäärä:   30.9.25 19:15:32

” Mikään ei ole niin tärkeää kuin pitää mun koira turvassa ja hengissä.”

Tämä. Mä oon monta monituista kertaa vaihtanut 15-kiloisen koirani kanssa lenkkireittiä, jos alkuperäisen suunnitelman varrella on koirakko, jota en halua kohdata.

Lähettäjä: no voi vee 
Päivämäärä:   30.9.25 19:22:20

Jos kaikki vi´tun koiranomistajat vaan pitäisivät ne rakkinsa tanakassa pannassa/valjaissa/missä hitto vaan ja kunnon remmissä ja otteessa, niin homma toimisi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.