Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko vanhempasi auttaneet aikuistumisesi jälkeen

Lähettäjä: Miten? 
Päivämäärä:   30.9.25 16:41:57

Kysymys otsikossa.

Re: Onko vanhempasi auttaneet aikuistumisesi jälkeen

Lähettäjä: Miten? 
Päivämäärä:   30.9.25 16:42:33

Ja tarkoitan rahallisesti siis, unohtui otsikosta :D

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   30.9.25 16:49:53

Avioeron jälkeen antoivat 2t jotta sain ostettua huonekaluja uuteen kämppään minulle ja lapsille. Edelliset olivat "exän ostamia", eikä missään nimessä halunnut niistä mitään minulle antaa, vaikka itse oli se joka toi uuden emännän taloon heti kun olin pois muuttanut.
Ei väliä, vaikka minä olin vähemmän tienaavana hoitanut kaikki kauppa-asiat, puolet lainasta ja öljylaskusta, lasten tarvikkeet sekä usein myös sähkö- ja vesilaskun. Kumma kun hänellä oli enemmän rahaa ostella niitä...
Kyllä, olen tulen varmaan lopun ikäni olemaan katkera ja vihainen siitä, kuinka itsekkäästi ja piittaamattomasti voidaan melkein 20v suhde päättää.

Lähettäjä: Vehnä 
Päivämäärä:   30.9.25 16:51:25

Mummo lainasi 20t ekaan asuntoon.
Isä osti ekan auton.
Äiti antaa synttärit ja joululahjaksi aina 200e.

Lähettäjä: Vanha 
Päivämäärä:   30.9.25 16:56:12

Ovat auttaneet aina kun on tarvinnut. Itse autan myös opiskelevaa lastani asunnon, auton ja hevosten kulujen kanssa. Mitään tuhlaamista ei harrasteta, mutta aina on tiedetty ja tiedetään, ettei tuki lopu, kun puhutaan normaalista elämisestä. Höpönlöpö merkkilaukkuja tms ei ostella.

Lähettäjä: niup 
Päivämäärä:   30.9.25 17:01:35

Juu, kun muutin omilleni, maksoivat takuuvuokran. Lisäksi jossain vaiheessa sain heiltä "kuukausirahaa" opintojen aikana. Vanhempani ovat kumpikin myös luopuneet hyväkseni heille tulleista perinnöistä, mistä sain sen verran rahaa, että en tarvinnut takuita ensimmäiseen asuntolainaan.

Lähettäjä: Shina 
Päivämäärä:   30.9.25 17:21:09

Kyllä ja olen siitä todella kiitollinen. En ikinä pyydä rahallista apua, mutta haluavat silti auttaa koska heillä on siihen mahdollisuus. Olen hyvin tarkka raha-asioissa, mitään turhuuksia en todellakaan osta. Autoon ja hevosiin sekä ruokaan liittyen ovat auttaneet esim

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   30.9.25 17:23:56

Tässä huomaa kyllä miten suuria eroja löytyy. Heppatuttu saa myös vanhemmiltaan vähän väliä avustusta, jopa tonneja jos tarvetta on. Itse en ole täysi-ikäisenä saanut enää rahaa vanhemmilta, niin tuntuu omasta mielestä niin oudolta. Toki jos kävisi jotenkin huonosti, niin pyytäisin toki avustusta ja varmaan saisinkin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.9.25 17:24:09

Kyllä, äitini on auttanut minua paljon. Olen matalapalkkatyöläinen ja olisin joutunut esimerkiksi jättämään ihosairautta hoitamatta jos en olisi saanut apua hoitokuluihin.

Olen ikuisesti kiitollinen äidille siitä, että hän on auttanut minua niin paljon. Minulla ei ole lapsia, mutta jos olisi ja vain pystyisin heitä auttamaan, niin tekisin itsekin niin.

Päivämäärä:   30.9.25 17:26:40

Isä monesti korjaa auton tms ilmaiseksi, äiti pitää kotonaan omien ponien kanssa mun yhtä heppaa ilmaiseksi. Lisäksi he takasivat mun asuntolainan.

Lähettäjä: pp 
Päivämäärä:   30.9.25 17:32:45

On autettu, mutta vastine on myös aina ollut mukana. Eli niin sanotusti auttamista auttamisen ilosta ei ole ollut.

Päivämäärä:   30.9.25 17:35:27

On ne auttanut tarvittaessa. Mutta itsekin olen heitä auttanut.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   30.9.25 17:40:06

Eivät ole pystyneet auttamaan, pitkäaikaistyöttömiä alkoholisteja olivat. Itse autan täysi-ikäisiä lapsiani tarpeen mukaan. Olen sanonut että aina saa ruokaan rahaa, siitä ei tarvitse huolta kantaa. Olen myös vuokrissa auttanut. Molemmat on kyllä töissä opintojen ohessa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   30.9.25 17:41:52

Ovat auttaneet taloudellisesti, mutta olen myös heidän itsekkyyden ja välinpitämättömyyden vuoksi menettänyt rahaa. Terveys on kans menny siinä samalla.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.9.25 17:43:32

Sen mitä ovat pystyneet, eli aika vähän. Mutta äitini tuli luokseni asumaan ja hoitamaan eläimiä viikoksi kun vaihdoin työpaikkaa lennosta ja tein ympäripyöreitä päiviä, ja muita vastaavia juttuja.

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   30.9.25 17:56:55

Ovat auttaneet todella paljon mutta en halua eritellä niitä täällä. Työtä tekemällä ovat rahansa hankkineet, itse eivät kotoa saaneet mitään vaan hyvin pienellä elivät nuorina ja elivät säästeliäästi.

Päivämäärä:   30.9.25 17:57:53

Ei koskaan, euroakaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.9.25 18:04:02

Isä, isovanhemmat ja kummit laittoivat mulle syntymästä asti rahaa säästöön.
19-vuotiaana sain isän takaamana hyvän lainan ensimmäiseen asuntoon.
Niin, ja yksi isotäti osti rippilahjaksi puhelinosakkeen. Toinen isotäti Nokian osakkeita, mitkä tyhmänä opiskelijana myin parikymppisenä. Jos en olisi myynyt, olisin nyt miljonääri.
Isä myös kustansi ajokortin heti kun täytin 18.
Toki Isä auttoi pienesti opiskeluaikoina myös.

Samanlaisia apuja olemme antaneet myös omille lapsillemme.

Ajokortit totta kai, ja lainat ensiasuntoihin, ja hyvät säästöt vauvasta alkaen.

Ja kyllä Isä sitten muutenkin auttoi taloudellisesti, kun muutin

Lähettäjä: Kilpikonna 
Päivämäärä:   30.9.25 18:26:52

Vanhemmat maksoivat yhdessä ajokortin (silloin n. 1000 €) ja isä auton (2500 €). Autosta oli sellainen diili, että maksoin siitä sovitun osuuden isälle takaisin sitten, kun olin päässyt työelämään ja säännöllisiin tuloihin kiinni. Vanhemmat ostivat myös sängyn ja keittiöntuolit silloin, kun muutin omilleni. Myöhemmin ovat silloin tällöin auttaneet rahallisesti. Esimerkiksi äiti on saattanut ostaa minulle jonkun vaatteen jos olemme olleet yhdessä kaupoilla tai isältä on yhtäkkiä voinut ilmestyä 50 € tilille. Ja isä laittaa aina viestiksi jotain "hyötykäyttöön, ei hevosiin" -tyylistä. :D Merkkipäivinä ovat usein laittaneet pienen rahalahjan, kun en ole erityisesti tarvinnut mitään tavaraa.

Olen hyvin kiitollinen vanhemmilleni. Heillä ei koskaan ole ollut huisit tulot, mutta he ovat säästäneet rahaa niin, että ovat pystyneet auttamaan meitä lapsia.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   30.9.25 18:34:03

Kyllä.

Siskoilla ollut enemmän rahallista tarvetta, mutta itsekin saanut ensimmäistä asuntoa varten pari tonnia, isä myynyt mulle autot aina merkittävästi markkinahintaa alemmalla jne.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.9.25 18:35:08

On ja hdidän vanhemmat on auttaneet heitä. Minä lmdn auttanjt ja autan tarpeen vaatiessa omia lapsiani. Ei mllään isoilla summilla kun ei olla varakkaita.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   30.9.25 18:40:10

Joskus taisi kahvit tarjota, mutta ei muuta. Neuvoja kyllä.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   30.9.25 18:45:13

Lapsuudenkodista lähti jonkin verran tavaroita mukaan, lakkiaislahjaksi sain myös kodin hyötyesineistöä. Opiskelupaikkakunnallani toisinaan käydessään lähtivät yleensä kanssani kauppaan ja maksoivat ostokset. Laittoivat junalippuihin rahaa, jos halusin tulla käymään kylässä.

Isoin satsaus oli varmaankin isän ostama sijoitusasunto, jossa sain yhdessä vaiheessa asua vastikkeen ja lainan korkojen hinnalla, eli selvästi markkinavuokraa halvemmalla. Kun sitten taloudellinen tilanteeni koheni, muutin muualle isompaan kämppään vuokralle ja myöhemmät asukkaat on maksaneet vuokraa normaalisti, joten ihan hyvä sijoitus se isälle oli, vaikka ensimmäisiltä vuosilta ei täysimääräisesti tuottanut.

Olen myös yhden asunnon ostanut vanhemmiltani, siitä sain 2000e alennusta, kun ei tarvinnut palkata välittäjää.

Olen saanut autokyytejä elämän varrella paljon ja säästänyt näin taksi- ja linja-autokuluissa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.9.25 18:52:01

Ovat auttaneet todella paljon, vaikka en ole itse tainnut apua ikinä pyytää. Samalla tavalla ovat tukeneet myös veljiäni.

Opiskeluaikana antoivat minulle parisataa euroa kuussa käyttörahaa, mikä mahdollisti sen, että pystyin keskittymään opiskeluihin (ja niihin liittyvään sosiaaliseen toimintaan) joutumatta käymään töissä.

Vuosien varrella ASP-tililleni on kertynyt noin 15000 euroa, valtaosa tästä vanhempieni myötä.

3 vuoden välein molemmat vanhempani ovat antaneet lahjaksi osakkeita 4999 euron arvosta.

Vasta hiljattain he kysyivät, onko minulla ja veljilläni joitain säännöllisiä kuluja, jotka he voisivat puolestamme maksaa. Päädyimme lopulta siihen, että he maksavat meidän kaikkien asuntovastikkeet kuukausittain.

Vanhempani ovat omien sanojensa mukaan todenneet, että he eivät tule elinikänään kuluttamaan itseensä valtaosaa säästöistään, ja siksi haluavat tukea minua ja veljiäni mahdollisimman paljon. Olen kaikesta tästä todella kiitollinen. Samalla koen tilanteesta hetkittäin jonkinlaista häpeää, koska tunnen olevani etuoikeutettu ja kultalusikka suussa, minkä takia en näistä järjestelyistä ole maininnut kuin vain hyvin harvoille ihmisille lähipiirissäni. En ole vanhempieni tuesta riippuvainen ja pystyisin elättämään palkallani itseni, mutta vanhemmiltani tuleva tuki ehdottomasti tekee elämästäni huolettomampaa ja tuo turvallisuuden tunnetta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.9.25 19:03:56

On. Vaikeissa elämäntilanteissa. Ehkä 3krt ollut elämässä sellasia tilanteita että auttanut n.3te edestä puolen vuoden aikana.

Lähettäjä: Pöö 
Päivämäärä:   30.9.25 19:13:53

Isäpuoleni on ollut aina autohankinnoissa ja muutenkin autoihin liittyvissä jutuissa mukana omasta tahdostaan. Lähinnä hoitanut käytännön asioita ja rahallisesti hän on kustantanut jokuset uudet renkaat ainankin. Äitini on silloin tällöin tarjonnut ratasstustunteja. Ja oma isäni halusi osallistua taloni kattoremontin kuluihin. Olen ikuisesti kiitollinen vanhemmilleni kaikesta avusta ja tuesta mitä olen aikuisiällä saanut pyytämättäkin. Olisin valmis auttamaan myös heitä rahallisesti jos taloudellinen tilanne sallisi. Autan heitä tietenkin joissakin käytännön asioissa aina osaamiseni mukaan.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   30.9.25 19:27:28

Ovat, ja vielä silloinkin, kun ei enää olisi tarvinnut, eli kun opiskelun jälkeen pääsi kokopäivätöihin. Ja vielä nykyäänkin saatetaan ottaa auto pihasta, käyttää se katsastuksessa ja tankilla tai mennä lasten kanssa ostoksille jos mainitsen, että pitäisi ostaa takkia tai farmareita tai luistimia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.