Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Erityisherkkien vertaistopic

Lähettäjä: Hoo 
Päivämäärä:   30.9.25 16:16:04

Löytyykö muita jotka kokee olevansa erityisherkkiä? Miten se ilmenee?
Tämä ei ole vittuilutopic.

Re: Erityisherkkien vertaistopic

Lähettäjä: Gaer 
Päivämäärä:   30.9.25 16:23:13

En ole erityisherkkä, mutta kiinnostaa erilaisten ihmisten kokemukset ja tunteet.
Kerro vähän itsestäsi? Miten erityisherkkyys vaikuttaa sinuun ja elämääsi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.9.25 16:31:20

Menkää töihin.

Lähettäjä: Hoo 
Päivämäärä:   30.9.25 16:36:29

Läheiseni on sanonut muutama vuosi sitten että olen hänen mielestä erityisherkkä. Tein testin ja lähestulkoon kaikki piti paikkansa.
Asioita jotka viittaavat erityisherkkyyteen ovat mm.

-Väsyn ihmisjoukossa, esim.iso ja äänekäs työyhteisö uuvuttaa mutta alallani on vaikea löytää pienempääkään.

-Jään helposti miettimään sekä omia että toisten sanomisia ja sanomatta jättämistä

-Joudun käymään ikäviä tilanteita läpi mielessäni ja puhumalla useaan kertaan.

-Liikutun vaikeista eläinten ja ihmisten kohtaloista ja ne jäävät mieleen päiväkausiksi.

-Koen syyllisyyttä helposti muiden tunteista vaikka ne eivät olisi minun syytäni

Kritiikki ja tekemäni virheet ottavat tosi koville

Tässä muutama.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.9.25 18:22:07

Et ole erityisherkkä, olet traumatisoitunut.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.9.25 19:18:41

Kuormitun, jos joudun olemaan päivän aikana aktiivisesti sosiaalisissa kontakteissa. Tarvitsen vastapainoksi paljon hiljaisuutta. Aistin tosi paljon muiden ihmisten tunnetiloja, mikä on ollut varsin raskasta, mutta hiljalleen olen oppinut sitä suodattamaan ja käsittelemään tarttumatta näihin liikaa kiinni. Olen herkkä hajuille ja mm. hajun perusteella tiedän, että työkaveri on tehnyt työtehtävää, johon tarvitsee tietynlaiset suojavarusteet. Tarvitsen rauhallisen aistiympäristön pystyäkseni rentoutumaan. Sotkuinen koti saa minut stressaantumaan, vaikka kuinka järkeilen, että nyt on viisaampaa levätä kuin siivota. Tässä nyt jotain seikkoja. En pidä erityisherkkyyttä mitenkään itseäni määrittävänä tekijänä, lähinnä asian ymmärtäminen auttaa minua suhtautumaan piirteisiini lempeämmin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.