Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uuden elämän alku ja irti "arkipäihteistä".

Lähettäjä: Pohjalla 
Päivämäärä:   30.9.25 10:54:42

Yritin keksiä mahdollisimman lyhyen otsikon ja tuo arkipäihde sana nyt on mitä on. Olen keski-ikäinen. Lapset lentäneet pesästä pois. Miehen kanssa kahdelleen ollaan. Alkoholi on maistunut koko aikuisiän runsaalla kädellä. Nuoruudessa viikonloppuisin pari kertaa kuussa baarissa. Pikkuhiljaa viime vuosina kulutus on kasvanut. Nyt tilanne on se, että "selviä päiviä" on ollut kuussa max 5. Lähestulkoon joka ilta menee 1-5 annosta siideriä tai olutta ja joskus sitten ihan kymmenenkin jos vapaalla olen. Olen lihonnut 20 kiloa tämän vuoksi. Olemme miehen kanssa olleet nämä muutaman vuoden yhdessä. Hän tapasi hoikan, nätin ja elämäniloisen urheilija naisen. Nyt olen masentunut, lihonnut ja urheilukaan ei enää maistu. En kohta saa enää mitään aikaiseksi ja se masentaa enemmän. Silloin kun olen ollut edellisen illan ilman päihteitä, jaksan lähteä urheilemaan ja siitä tulee huippuhyvä olo. Kunnes sitten otan "sen kunniaksi" parit oluet ja putki auki. Käyn töissä, eli yömyöhään en kuku, mutta unet on alkaneet mennä ja olen koko ajan väsynyt. Olen alkoholisti. Lisäksi syön pieniä määriä kovia kipulääkkeitä sairauden vuoksi. Ei se alko ainakaan kipuja paranna. Jos jaksaisin liikkua niin kehokin olisi paremmassa kunnossa. Ylipainoa siis on. Bmi 28. Olen todella pohjalla itsetunnon kanssa ja siitä on alkanut tulla suhteessa riitoja. Ravintoloissa en juopottelu. Kotona lähinnä askareiden yhteydessä.

Olisiko täällä muita saman kanssa kamppailevia ja voitaisi tässä joku vertaistuki tai tsemppiketju laittaa pystyyn? Haluaisiko joku laittaa kokemuksia miten elämä on mennyt kun jättänyt päihteet pois. Pakko saada elämä kuntoon ennekuin henki lähtee.

Re: Uuden elämän alku ja irti "arkipäihteistä".

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   30.9.25 11:05:10

Kumpi tuli ensin taloon, viina vai mies? Jos mies toi juopottelun tullessaan niin et taida päästä yksin irti, molemmat lopettaa. Ellei mies halua niin ero?

Päivämäärä:   30.9.25 11:13:03

Kyllähän tää on ihan oma ongelmani. Mies kyllä osaa olla selvinpäin. Eli lähinnä saunaolut ja sitten kerran kaksi vuodessa jossain juhlissa enemmän.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   30.9.25 11:25:27

Mikä määrä viikossa olisi mielestäsi sopiva ja ok? Kokeile sitä pari kk. Jos se menee jo alkuviikosta, sitten loppuviikko ilman.

Jos tämä ei onnistu, sitten joksikin aikaa tipattomalle, että saat etäisyyttä tissutteluun.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   30.9.25 11:26:51

Kuka ne viinat ostaa ja kotiin raahaa? Kauhea homma. Tätä aina ihmettelen perhemarketissa. Ikävä kyllä en osaa aloittajaa auttaa muuta kuin työterveyteen mars tai itsekustanteisesti psykologille.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.9.25 11:29:08

Tässä on nyt hyvä ja luonteva pätkä ennen joulua yksinkertaisesti lakata ostamasta alkoholia pariksi kuukaudeksi. Hanki sen sijaan itsellesi jotain muuta palkitsemistarkoitukseksi, vaikka sitten suklaata tai karkkia, sillä suklaapatukka treenien jälkeen tekee paljon vähemmän hallaa kuin siideri. Eikä suklaata syömällä saa krapulaa ja velttoutta seuraavaksi päiväksi vaikka kaloreita tulisi sama määrä, eli se urheilusta saatu hyvä olo jatkuu ja pääset seuraavanakin päivänä liikkeelle.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   30.9.25 11:29:52

Olet jo päässyt erinomaiseen alkuun ihan vaan sillä, että myönnät sinulla olevan ongelman alkoholin kanssa. Se on paljon enemmän kuin mihin lukemattoman moni muu samassa tilanteessa oleva pystyy. En osaa vertaistukea tarjota, mutta paljon tsemppiä kuitenkin.

Jos olet itsetutkiskeluun taipuvainen, niin ehkä pystyt jäljittämään syyt, mitä tunnetta alkoholilla peität tai mitä yrität sillä tavoitella. Ehkä paranemisprosessia auttaisi syvällisempien motiivien tunnistaminen. "Viinageeniin" ei tosin auta sekään, jos sellainen tilanne omalle kohdalle osui.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   30.9.25 11:33:51

Siinähän sinulle on mies apuna sitten jos hän voi olla juomatta. Oma päätös ja itse suoriuduttava mutta apua tarvit. Sovitte joko nollalinjan tai saunakaljat ja sinulla holiton vaihtoehto, niitäkin on hyviä nykyään.

Päivämäärä:   30.9.25 11:33:59

nomadi:Minun tapauksessa ei mikään määrä ole sopiva. Yhden kun ottaa niin reitti on selvä.

Viinat raahaan ihan itse kotiin. Alan jo eri kaupoistakin ostamaan kun hävettää. Kiitos tähän mennessä kommentoijille. Palkitsemissysteemi on minun kanssa vähän niin ja näin. Ensin pitäisi miettiä mikä tuottaisi sitä hyvää mieltä. Muu kuin viina, vaikka loppuviimein sekään ei tuota.

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   30.9.25 11:37:30

Pääsetkö alkosta eroon ilman apua? Noin niin kuin oikeasti. Eihän se ole kuin päättää ja aina se on itsestä kiinni mutta jotkut ehkä kaipaa apua. Jos nyt vähennät ensin, että arkena ei yhtään ja pe ja la 1 saunaolut/ilta. Jos ei kerralla lopettaminen tunnu omalta jutulta.

Päivämäärä:   30.9.25 11:39:25

Mitä jos sovitte miehen kanssa, että käytte kaupassa yhdessä jotta ei tule ostettua alkoholia? Tai että kun aloitat, niin mies hoitaa kauppakäynnit viikon-pari, että pääset hyvään alkuun?

Päivämäärä:   30.9.25 11:46:01

Kauppa on niin lähellä, että kipaisen siihen itsekkin tarvittaessa kun "tuska tulee". Mies ei torppaa tätä Alkon käyttöä sanallisesti, mutta kyllä se sitä ärsyttää. Varmasti odottaa päivää kun tulen järkiini. Tai sitten se on kerrasta poikki kun katkeaa pinna. Sitä en halua nyt odotella. En haasta riitaa alkoissani. Juttelen normaalisti, touhuan kotihommia melkeinpä enemmän kuin mies jne. Varmaan siksi niin pitkä pinna onkin. Tehdään vuorotyötä, joten kaupassa käy se joka ehtii, mutta kokeilun arvoinen asia.

Päivämäärä:   30.9.25 11:47:13

Mies luultavasti siis ilahtuisi, jos yrittäisit vähentää alkoholin käyttöä.

Päivämäärä:   30.9.25 11:49:05

Koetan itse päästä, mutta varmasti aika huonolla menestyksellä taas. En ole asiasta puhunut edes ystäville. Näen heitä melko harvoin välimatkan vuoksi. Ehkä kokeilen tätä anonyymia tietä ensin. En ole itsetuhoinen kuitenkaan. Masentunut kun alko vie kaiken ilon aivoista. Jo näiden muutamien saamieni viestien jälkeen tuli itku silmään, koska olen niin solmussa, että tuollaiset vinkit tuo valoa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   30.9.25 11:50:03

Mitä tapahtuu jos sovitte rttä mies alkaa nalkuttaan alkosta? Tunnet itsesi, milä toimii parhaiten niin teette. Ootteko puhunu rehellisesti asiasta?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   30.9.25 11:51:08

"Mikä määrä viikossa olisi mielestäsi sopiva ja ok? Kokeile sitä pari kk. Jos se menee jo alkuviikosta, sitten loppuviikko ilman."

Aloittaja on alkoholisti. Alkoholismi on sairaus. Siitä ei voi parantua, mutta toipua voi. Eli pitää ottaa täysin nollalinja.

Hienoa, että olet myöntänyt ongelman ja hienoa, että haluat päästä siitä eroon!

https://youtu.be/xpapbv7fD-o?feature=shared

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   30.9.25 11:52:45

Tutustu näihin ohjeisiin:

https://www.mielenterveystalo.fi/fi/paihteet/mista-apua-paihdeongelmaan

Päivämäärä:   30.9.25 12:08:00

Mies olisi varmasti enemmän kuin iloinen, että juominen loppuisi. Terveydelle riski ja tosiaan kuka apeaa puolisoa kauan jaksaisi. Jos sovittaisi, että mies nalkuttaisi niin tässä tapauksessa juominen jatkuisi entistä rivakammin. Ei tarvitse päätäkään silitellä, mutta mieli on jo tarpeeksi matala niin varmasti lisääntyisi. Tällainen neutraali tila on nyt hyvä kun päätös on tehty. Luulen, että vaikeaa tulee olemaan ja siihen vielä miehen nalkutus. En tiedä.

Lähettäjä: vau 
Päivämäärä:   30.9.25 12:12:44

Siis oikeasti vautsivau että olet nyt tässä tilanteessa!

Pari pointtia alkoholistin läheisenä

Tsekkaa missä on lähimmät AA ryhmät. Auttaa ihan kummasti jos saa vertaistukea.

Tsekkaa työterveyden palvelut.

Täysstoppi voi olla paras taktiikka mutta siinä olisi helpoin tapa se, että tekee vaikka jonkun reissun yms arkirutiineista poikkeavaa, sitten ei tottumuksen takia hakeudu sen tutun tölkin äärelle. Vaikka ihan 3 päivää poissa kotoa ja siellä sitten keskittyy olemaan juomatta.

Olo tulee olemaan todella karmea monta kertaa. Kannattaa muistaa että esim Minnesota-hoidossa se eka kuukausi on ihan vaan se ensiapuvaihe, sen jälkeen vasta pääsee oikeasti työstämään asiaa. Mutta askel kerrallaan. Joka päivä uusi päätös olla juomatta.

Hyvää tässä on se, että kun olet kerran aiemmin ollut liikunnallinen, niin todennäköisesti pääset helpommin kiinni siihen liikkumisen antamaan hyvään oloon. Alku tulee olemaan rankkaa mutta parissakin viikossa voi tulla jo muutosta parempaan.

Kaikki mahdollinen tsemppi sinulle!

Lähettäjä: Sad Lisa 
Päivämäärä:   30.9.25 12:27:50

Oletko käynyt katsomassa Päihdelinkkiä? Sieltä löytyy paljon tietoa ja vertaistukea.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.