Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paljonko palkkaa pitäisi saada?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   29.9.25 15:07:34

Toisesta topasta:
Jos työt eivät seuraa kotiin, ei ole välttämättä kummoista koulutusvaadetta tai max toisen asteen tutkinto, niin paljonko mielestäsi siitä pitäisi saada palkkaa, että menisit töihin?

Ylisviivan kommenttia ei tarvitse huomioida.

Re: Paljonko palkkaa pitäisi saada?

Lähettäjä: Sinikka 
Päivämäärä:   29.9.25 15:15:44

Teen osa-aikaista, ja saan n. tonnin käteen. Nyt on pakko tehdä hetki täyttä päivää ja saan vajaat kaksi tonnia kuussa käteen. Mulle riittää tällä hetkellä. Tuohon hintaan en hypi, murehdi enkä jousta kuin sen, mikä mulle sopii.

Lähettäjä: iivari 
Päivämäärä:   29.9.25 15:17:43

Ällö oot outo.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   29.9.25 15:17:52

Riippuu monesta asiasta, mutta työn tarkemmasta sisällöstä, omasta osaamisesta ko. työhön ja työajasta ja -määrästä riippuen 2500-3000€ välille varmaan asettuisi. Jos yötyö tai täysin ilta- ja viikonlopputyö, niin sitten isompi palkka. Ihan vasta-alkajana muutaman satasen vähemmän jos on mahdollisuus järkevään palkkakehitykseen osaamisen karttuessa.

T: AMK koulutuksella eka hyvin simppeli toimistotyö 1900€/kk, kuka lähtisi? XD

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.9.25 15:23:24

” AMK koulutuksella eka hyvin simppeli toimistotyö 1900€/kk, kuka lähtisi? XD”

Vuosi oli 2008 ja mä olin pankin call Centerissa 1900€:n palkalla. Mulla ei koskaan ollut pankissa palkka yli 2800€ ja sielläkin piti vähintään se AMK tutkinto olla.

Päivämäärä:   29.9.25 15:25:02

Koska tällä hetkellä amk:in käyneenä brutto on 2980e, niin perse ei kestä vähempää.

Realistinen tuohon työhön olisi kumminkin n. 2400-2500e päivätyöstä.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   29.9.25 15:27:05

Jos jotain pitää noilla spekseillä sanoa niin vaikka 2300e. Mutta tietty palkan pitää olla linjassa sen kanssa mitä smasta työstä muille maksetaan, en huvikseen lähtis huonommalla palkalla. En ole lukenut mitään toista topaa.

Teen ite töitä osa-aikaisesti ja peruspalkka on about toi. Voisin ottaa saman rahan myös helposta kokoaikatyöstä, nykyinen työ ei ole kovin helppoa ja vaatii amk koulutuksen.

Lähettäjä: lippa 
Päivämäärä:   29.9.25 15:27:27

Joku 3500-4000.

Päivämäärä:   29.9.25 15:28:08

Ja jos mietin nyt omaa tilannetta, niin 4200 palkasta ansiosidonnainen on varmaan sen verran ok, että aikansa sillä makoilisi. Ei kannata mennä töihin, jos vaivan palkka on vähemmän kuin ansiosidonnainen.

Lähettäjä: tltlt 
Päivämäärä:   29.9.25 15:32:48

Riippuu siitä millaista se työ on.

Jos pitää aina olla työpaikalla eikä etämahdollisuutta ole, tai pitää juosta pää kolmantena jalkana, taukoja ei ehdi rauhassa pitää, tai koko ajan saa kuulla veetuilua kollegoilta, asiakkailta ja pomolta, niin alle kuuden tonnin en töihin tulisi.

Jos on leppoisaa työtä, jota voi tehdä myös etänä, ei tarvitse kuunnella veetuilua ja juosta pää kolmantena jalkana, saa pitää tauot rauhassa ilman, että kukaan puhuu työasioista, niin voisin tyytyä jopa kolmeen tonniin.

Toki en asu enkä edes halua asua pk-seudulla, joten asumis- ja monet muut kulut on vähän järkevämmät kuin siellä. Pk-seudulla pitäisi sitten saada jo korkeampaa palkkaa.

Tein joskus siivoustyötä. Tauot oli 2x30 min palkallisena, mutta harvoinpa niitä ehti pitää rauhassa. Etätyömahdollisuutta ei tietenkään ollut, mutta onneksi työmatkaan meni alle puoli tuntia per suunta. Työntekijöitä ei paljoa arvostettu ,ilmapiiri oli mitä oli, aina joutui repimään itseään moneen osaan kun joku oli lomalla/saikulla eikä oltu palkattu tuuraajaa, mutta hänenkin työt piti tehdä, ja jatkivasti sai kuulla "Ai sä oot vaan siivooja. Oot kyllä itsellesi amamtin valinnut. Kai sinä joskus menet ihan oikeisiin töihin?".

Nykyään työ on pitkälti istumista, mutta se vaihtelee, teenkö sitä tietokoneella vai mikroskoopin äärellä. Jonkin verran reissaamista, mutta vain muutama päivä ja harvoin. Reissuista maksetaan matkakulut, hotellit, päivärahat ja lounaat. Voin olla etänä (muuten kuin mikroskoopilla), eikä ole pakko tehdä edes tiettynä kellonaikana tai päivänä. Peruspalkka 4600 + lisät + päivärahat yms. Koulutuksena alempi korkeakoulututkinto, eli kandi.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   29.9.25 15:35:49

Minä menisin töihin vasta 4000 eurolla, mutta ilman koulutusta 2400e brutto on mukava summa, jolla elää.

Päivämäärä:   29.9.25 15:45:29

~2000€ netto vois olla sellainen mikä nykyisessä elämäntilanteessa olisi sopiva, riippuen tietty hommasta.

Lähettäjä: tltlt 
Päivämäärä:   29.9.25 15:45:42

Kommenttini jäi vähän kesken!

Tuo siivoustyö siis olisi lähinnä Ällön mainitsemaa, eli ei seuraa kotiin, ei vaadi koulutusta tai matala koulutus riittää. Minulla ei koulutusta ollut. Palkkaa siitä sain jotain 1700 e + lisät vielä 9 v sitten. En tiedä, mitä nykyään maksettaisiin, mutta olihan tuo huono palkka jo silloin. Nykyään taitaa puhtaanapitoalan koulutettu työntekijä ainakin joissain paikoissa, kuten sairaaloissa, saada 2500 e, joka sekin kuulostaa minusta vähältä. Eli en lähtisi tuollakaan palkalla nykypäivänä, jos koulutuksen alalle hankkisin. Kyllä koulutettuna vaatisin sen 3000 e + lisät.

Muualla sitten kai maksetaan vähemmän, ainakin jos on ummikko ja kouluttamaton siivooja?

Ihan jo siksi haluaisin järkevää palkkaa, että edes joku näkisi, mikä arvo siivoojilla on. Jos siivoojia ei olisi ollenkaan, niin sitten ei siivottaisi ollenkaan, tai siivoojien työt tekee vuorollaan ne muut työntekijät, joten ei se halvaksi tule, jos niille muille maksetaan 20 e tuntipalkka ja he käyttävät työpäivästään osan siivoamalla...

Tuo on muuten jännä, että koronan myötä moni tarjoilija lähti muihin töihin, eikä enää alalle palannut. Eli muualla on paremmat työolot ja parempi palkka? Moni minun kavereistani siis lomautettiin koronan myötä, jonka vuoksi hakeutuivat muualle, eivätkä ole palanneet tarjoilijoiksi. Onhan siihen joku syy.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   29.9.25 15:51:03

"Tuo on muuten jännä, että koronan myötä moni tarjoilija lähti muihin töihin, eikä enää alalle palannut. Eli muualla on paremmat työolot ja parempi palkka? Moni minun kavereistani siis lomautettiin koronan myötä, jonka vuoksi hakeutuivat muualle, eivätkä ole palanneet tarjoilijoiksi. Onhan siihen joku syy."

Mukavammat työajat ainakin. Ja kaupan alalla huomattavasti paremmat lisät. Meillä jäljellä jääneillä dinosauruksilla palkat kohosi mukavasti toki. Valitettavasti vaan nykyään monessa paikassa on todella osaamatonta porukkaa töissä. Kaveri juuri kertoi ravintolakokemuksestaan Helsingissä. Olivat pyytäneet viinisuositusta ruoille ja vastaus oli "En mä tiedä, kattokaa siitä listasta". Tämä siis syyskuussa 2025 Kauppatorin laidalla sijaitsevassa ravintolassa. Olisin saanut potkut, jos olisin vastannut asiakkaille tuohon tyyliin. :D

Lähettäjä: Ko 
Päivämäärä:   29.9.25 16:20:27

Jos aloituksen kritrerien lisäksi kyseessä on arkisin tehtävä päivätyö (6-17) ja työssä ei ole mitään isoja riskejä fyysisesti eikä ole henkisesti ihan kamalan rankkaa (siis esim. pelkästään valittavia asiakkaita eli olet se eka yhteys vikatilanteissa tai asiakkaat on juuri läheisensä menettäneitä tms.) niin 2000€ NETTOpalkka olisi ok minulle. Jos työ sattuisi olemaan super lähellä/työporukka ihan mahtava tms. niin 1900€ varmaan riittäisi, mutta eipä esim. työilmapiiriä etukäteen tiedä.

Iltavuoroista tarvitsisin heti muutaman satasen kuussa lisää nettona, eli bruttona nousisi jo paljon. Viikonlopuista vielä enemmän. Ja mitä enemmän on vaihtelevuutta vuoroissa eli ei voi ennakoida omaa elämää, sitä enemmän tulisi näkyä palkassa.

Vastaukseeni toki vaikuttaa oma elämäntilanne, minulla on pieni lapsi. Yhteinen aika hänen kanssaan iltaisin on arvokasta ja vuoropäivökotivaihtoehdot meillä päin todella huonot. Eli ilta/vkloppu työn tulisi maksaa sen verran enemmän, että se kattaa yksityisen lastenhoidon JA oman harmin menetetyistä illoista. Lähes kaikki läheiset tekevät päivätyötä, joten sekin yhteinen aika olisi menetetty.

Lähettäjä: gw 
Päivämäärä:   29.9.25 16:23:43

Teen nyt fyysisesti ja henkisesti raskasta vuorotyötä mikä seuraa myös kotiin. Brutto on 2100e ja kyllähän se vtuttaa, samaan palkkaan olisin paljon tyytyväisempi jos ei tarvitsisi uhrata elämäänsä työlle.

Päivämäärä:   29.9.25 16:27:27

Ihan minimissään se mitä saan nytkin, vuositulot brutto noin 47 000e.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.9.25 16:28:49

6000€/kk, vähemmällä en vaihtaisi moninkertaisesti hirveämpään hommaan.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   29.9.25 16:32:03

Tekisin joka tapauksessa mieluummin töitä kuin olisin työtön. Ei kai noilla spekseillä paljon enempää kuin pari tonnia brutto voi saada.

Ensisijaisesti kouluttautuisin, jos tilanteeni olisi tuo. Onneksi ei ole, saan 4826 brutto. Liukuva työaika 7h 40min, työt ei seuraa kotiin, etänä voi tehdä noin puolet, mutta ylempi korkeakoulututkinto vaaditaan, ja minulla itse asiassa on tohtorin tutkinto.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   29.9.25 16:38:58

Mä saan noin 3500 e/kk pakkaamalla leipää toki sunnuntaisin, iltaisin ja välillä myös yöllä on töitä. Nämä mulle sopii hyvin, kun inhoa päivävuoroja.
Palkka riittää mulle hyvin ja kerryttää eläkettä sen verran, että sillä pysyy hengissä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.