Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koiranpennun totutus yksinoloon

Lähettäjä: Puppy 
Päivämäärä:   29.9.25 13:22:46

Kertokaa parhaat vinkkinne pennun totuttamiseen yksinoloon. Olin alunperin ajatellut pennun hankintaa ensi kesään ja pitäväni kesäloman sinä aikana jolloin olisin ollut 4 ensimmäistä viikkoa kotona. Nyt olisi kuitenkin kiinnostava pentue tulossa jo keväällä ja mietin että olisko mahdollista ottaa pentu ajankohtana jolloin voisin olla alkuun ehkä viikon kotona ja sen jälkeen pitäisi jo töihin mennä. Mulla olis kyllä mahdollisuus käydä ruokiksella pentu pissittämässä joten kokonaista työpäivää sen ei tarttis yksin olla vaan n.4h. Keskikokoinen rotu kyseessä.

Mielipiteitä ja vinkkejä?

Re: Koiranpennun totutus yksinoloon

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.9.25 13:31:29

Oon aina hakenut pennun perjantaina, sitten viikonlopun ollut sen kanssa. Maanantaina jää yksin. Ennen lähtöä on tehty joku pentua väsyttävä juttu ja jätetty vaan. Tämän hetkinen koira joutui jäämään heti yksin koko työpäiväksi. Ei ollut ongelmaa. Ei ollut edes rajatussa tilassa, kun ei tehnyt tuhojaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.9.25 14:11:41

Meille tuli pentu kans perjantaina, lauantaina käytiin muutama tunti häissä ja maanantaina normaalisti töihin.

Ei ongelmia yksinolossa. Toki koirakaveri tällä on, mutta koirakaveri on itse asiassa huonompi yksinolija kuin tämä pentu. (Tullut meille aikuisena kodinvaihtajana).

Lähettäjä: naakka 
Päivämäärä:   29.9.25 14:27:59

Jos sulla on joustava työnantaja ja työn puolesta mahdollista niin pyydä että viikon loman sijaan saat tehdä kaksi viikkoa puolipäiväistä. Tulee vähän pehmeämpi lasku.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   29.9.25 14:30:58

Melkein pahempi on se, jos olet ensin 4 viikkoa pennun kanssa kotona, ja häviät sitten yht'äkkiä.

Mä olen pitänyt viikon pentulomaa, ja toisen viikon tehnyt etää tai lyhyempää päivää. Yksinolon opettelu aloitetaan heti kotiutumispäivänä sillä, että menet vessaan ilman pentua ja laitat oven kiinni.

Mä rajaan pennun tilan yhteen huoneeseen koiraportilla sen ollessa yksin. Ihan oman turvallisuutensa vuoksi. Teen huoneesta pennulle kivan: siellä syödään ruoat ja herkkuja, sinne on kiva mennä. Alkuun pistän portin kiinni kun pentu syö, jään itse näkösälle. Portti auki heti kun pentu on syönyt, ettei se ehdi protestoida. Aikaa pidennetään vähitellen. Olen myös ohjannut pennun nukkumaan portin takana olevalle pedille, ja jäänyt itse puuhailemaan siihen lähistölle ja näkyville, välillä poikennut jossain kauempana. Alkuun portti aina heti auki kun pentu herää, ja vähitellen aikaa pidentäen.

Suunnilleen tokana päivänä olen käynyt jo ulkona. Jätän pennulle jotain kivaa puuhaa ja ilman sen suurempia poistun, olen ihan hetken pois ja palaan. Toistan, toistan. Portti auki ajoissa. Ja sitten voin jo piipahtaa vaikka kaupassa. Kotiin tulessa en kiinnitä huomiota pentuun, eleettömästi portti auki ja vasta sitten tervehditään.

Eli heti alusta lähtien normalisoidaan se yksinolotila ja siellä yksin oleminen. Jos koira ei ole mikään herkkis, niin tuskin edes tarvitsee tiheää rallia. Mulla nää on aika kovapäisiä, vähemmälläkin olisi varmasti mennyt, mutta olen pelannut varman päälle, koska ne yksinolo-ongelmat on kaikille niin kurjia ja vaikeita sitten korjata.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.