Lähettäjä: Ohjeet
Päivämäärä: 29.9.25 13:12:05
Ison yrityksen reskontranhoitaja täällä hei! Millä saisi ne pienyritykset noudattamaan ohjeta, että laskut saataisiin maksuun ajoissa?
1. Lähetä lasku sähköisenä, että se tulee perille ”heti” -> Liian kallista hankkia ohjelmaa, joka lähettää sähköisiä laskuja. Mieluummin lähetetään lasku paperisena skannauspalveluun. Paperipostin kulkemisessa saattaa mennä viikko, skannauspalvelun käsittelyssä pari arkipäivää.
2. Laita laskulle pyydetyt tiedot (esim. ison yrityksen tilauksen tehneen työntekijän nimi, annettu kustannuspaikka tai joku muu koodi), että lasku saadaan heti oikealle asiatarkastajalle -> Liian hankalaa muistaa kirjoittaa tietoja joka laskulle ja kun ei ole sitä kallista laskutusohjelmaa, jonne tarvittavat tiedot voisi tallentaa. Isoon yritykseen tulee paljon laskuja ja jos niistä ei asiatarkastaja selkeästi käy ilmi, lasku jää selvitettäviin ja riippuu ihan siitä, koska joku tunnistaa laskun omakseen (hän saattaa myös olla lomalla eikä sijainen laskua tunnista, joten lasku löytää oikean asiatarkastajan vasta loman jälkeen).
3. Lähetä lasku ajoissa -> Liian hankalaa. Tehdään ”oikeita töitä” ja sitten vasta kun kassa on tyhjä, muistetaan laskuttaa parin edellisen kuukauden työt ja manataan, kun ei laskua makseta heti. Isossa yrityksessä lasku käy (ihan turvallisuussyistä) läpi monivaiheisen prosessin: Ensin reskontranhoitaja tarkistaa laskun teknisesti (tilinro, summa, viitenro, alv, tiliöinti jne), sen jälkeen asiatarkastaja tarkistaa että lasku on aiheellinen (joskus asiatarkastajia on useampia), lopuksi ”iso pomo” hyväksyy laskun (saattaa hyväksyä laskuja vain kerran viikossa). Reskontranhoitajalla saattaa olla lupa maksaa laskuja vain kaksi kertaa viikossa.
|