Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä kannattaa opiskella juuri NYT?

Lähettäjä: tylsistynyt 
Päivämäärä:   29.9.25 12:32:18

Koen että päivätyöni uuvuttaa minut tylsyydessään. Mitä voisin opiskella työn ohessa? Motivaatiota on, mutta kiinnostuksen kohteeni vaihtelevat päivittäin. Miettinyt olen asiaa jo vuoden verran mihinkään päätymättä.

Etäopiskelua mahdollisimman paljon.
Työelämän pohjat eläimissä ja työskentelen rakennuspuolen toimistotehtävissä tällä hetkellä.
Harrastuneisuus liikunta ja luonto.

Kokeillaan näin päin että mitä kannattaa opiskella, mihin on realistista työllistyä?

Haaveena on tulevaisuudessa tehdä kahta erilaista työtä jos se vähentäisi puutumista.

Re: Mitä kannattaa opiskella juuri NYT?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.9.25 12:38:57

Riippuu missä asut

Päivämäärä:   29.9.25 12:39:36

Päijät-Häme

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.9.25 12:40:27

Ällö: *hakkaa näppistä*

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.9.25 12:44:45

Mitä koulutuksia sinulla on jo ja millaisia töitä suunnilleen olet miettinyt? Millaisia työaikoja ja palkkatasoa toivoisit?

Lähettäjä: Rii 
Päivämäärä:   29.9.25 12:48:45

Yksityiset lastensuojeluyritykset tuntuvat jatkuvasti rekrytoivan uutta porukkaa. Sosionomin koulutus tuntiu olevan vaatimuksena.

Ottavat myös keikkatyöläisiä. Tutuissa useampia, jotka ovat muualla päivätyössä, mutta iltaisin ja viikonloppuisin tekevät lastensuojelussa keikkaa.

Kolmivuorotyö ja kaikki siihen kuuluvat lisät mahdollistaa kivan palkan. Työn kuormittavuus on sitten asia erikseen.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   29.9.25 12:52:43

- , onko sulla kaikki hyvin? Minulla ei ole kristallipalloa, en ehdota mitään. Sen sijaan en suosittele arkkitehdin, medianomin, journalismin, rakennusalan tai tradenomin opintoja.

Lähettäjä: Elli 
Päivämäärä:   29.9.25 13:16:08

En usko, että varhaiskasvatuksen opettajaksi pystyy opiskelemaan etänä tai monimuotona. Sosionomiksi varmaan pystyy.

Kirjanpitäjiä ja palkanlaskijoita tarvitaan aina.

Puutarha-ala on kovin kausiluontoista, mutta miettisin jos pystyisit tekemään talvisin jotain toimistotyötä ja kesäisin puutarhurina.

Tai sitten liikunnanohjaaja, personal trainer tms. Pystyy tekemään iltaisin ja viikonloppuisin oman työn ohessa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.9.25 13:43:27

On olemassa suuri mahdollisuus, että tekoäly alkaa korvata kirjanpitäjiä ja palkanlaskijoita jo lähitulevaisuudessa. Tietenkään kukaan ei osaa varmasti sanoa miten tulee käymään, mutta kun katsoo asiantuntijoiden laatimia ennusteita ammateista, jotka ovat helpoimmin korvattavissa tekoälyllä, kaikki taloushallinnon rutiinihommat kuuluvat yleensä sen listan kärkipäähän.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   29.9.25 13:47:37

Tekoäly ja automaatio on korvannut meitä kirjanpitäjiä jo vuosia, niin pitkään kun näitä moderneja kirjanpito-ohjelmia on ollut. Siltikään ne eivät ole vieläkään, viimeisen 20 vuoden aikana, onnistuneet meitä korvaamaan. Edelleenkään kirjanpitoon ei saa viedä pelkän tekoälyn tekemiä asioita. Tarkistus ja vahvistus ihmisen toimesta aina vaaditaan. Tekoälyn vastuu ei mene oikeudessa läpi. Automaatio ja tekoäly on vain tehneet tästä työstä hieman mukavampaa ja mahdollistavat paikkariippumattoman työskentelyn käytännössä täysin.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   29.9.25 13:48:50

Kirjoitusvirhe, sori! Tekoäly ja automaatio on TÄYDENTÄNYT (olisi oikeampi ilmaisu, ehkä myös AUTTANUT) meitä kirjanpitäjiä....

Päivämäärä:   29.9.25 14:34:26

Koulutuksena kaksi ammattitutkintoa, toinen pitkähkö työura tuotantoeläimiin liittyen, toinen teknisen suunnittelun perustutkinto. Sen alan töitä olen tehnyt nyt viitisen vuotta rakentamisen ja kiinteistöhallinnan puolella.

Palkan suhteen en tavoittele kuuta taivaalta, tavallinen elämä riittää minulle.

Koen että muutos työelämään tarvitaan sen takia että nykyinen sinällään "turvallinen" työ ei haasta tarpeeksi, ja on myös minulle liian hidastempoista. Varmasta eläkevirasta en luovu mutta tähän kylkeen uskon että jokin lisähomma saisi minut pysymään edes jotenkin terävänä.

Olen miettinyt ihan kaikkea mahdollista homekoiraohjaajasta, klinikkaeläinhoitajan at, markkinointiin, kirjoitustyöhön ja avoimen amk Hortonomiopintoihin.
Haluaisin opiskella niin, että olisi mahdollinen jatkosuunnitelmakin töiden jo edes osittain selvillä. Pelkästä opiskelun ilosta en ala kuluttamaan aikaa näyttöpäätteen ääressä yhtään enempää.

En tiedä jaksaisinko sosiaalipuolen henkistä kuormaa. Se ala on ehkä poissuljettu.

Urheilutaustan vuoksi olen kyllä miettinyt liikunta-alan opiskelua myös erittäin vahvasti. Sillä alalla vaan on jäätävän kova kilpailu. PT:porukkaa on joka kulmalla ja silti kuluttaja ostaa sen hyvin markkinoidun ja ehkä halvemman nettikurssin...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.