Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä tyyneys narsistin kanssa

Lähettäjä: keskusteluun? 
Päivämäärä:   28.9.25 12:56:19

Miten pysyä tyynenä ja asiallisena kun ottaa hankalat asiat puheeksi narsistin kanssa? Onko joku mielenhallintakeino tai vaikka lisäravinne jolla saisi tunteensa hallintaan edes hetkeksi? Joku lääke jonka voi ottaa kerran?

Re: Mistä tyyneys narsistin kanssa

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   28.9.25 12:58:01

Ei narsistin kanssa ''oteta hankalia asioita puheeksi'', vaan lähdetään kauas ja aika lujaa! Aloitetaan uusi elämä toisaalla.

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   28.9.25 13:02:58

Narsismi on ihmisessä oleva pysyvä ominaisuus. Ei muutu keskustelulla, ei muutu miksikään. Hän ei pysty näkemään tekemisessä tai manipuloinnissa mitään vikaa itsessään. Ei nyt eikä koskaan. Lähde ja sano hei hei yhteiselle historialle. Mielenrauhaa saat kun on minimi 200 km etäisyyttä.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   28.9.25 13:06:24

"Ei narsistin kanssa ''oteta hankalia asioita puheeksi'', vaan lähdetään kauas ja aika lujaa!"

No tämä !!

Mitä ihmettä yrität saavuttaa tai luulet voivasi saavuttaa narsistin kanssa keskustelemalla ? Ilmeisesti yhdessä isossa keskustelussa ? No ei tule tapahtumaan, ei yhtään mitään mitä toivot ja odotat, niin ei maksa vaivaa. Narsisti saa vain lisää ammuksia sinua vastaan, mitä ikinä sanoisitkaan.

Beetasalpaajat ovat suht helppoja saada ja ne hillitsevät sykettä ja sitä kautta esim äänen värinää, käsien tärinää tms. Rauhoittava pilleri tietysti tasoittaisi, mutta ne ovatkin nykyään kiven alla. keskittyisin kuitenkin pohtimaan noita epärealistisia odotuksia, että keskustelu johtaisi yhtään mihinkään mitä sinä haluat...

Lähettäjä: keskusteluun? 
Päivämäärä:   28.9.25 13:08:23

Haluan vielä kerran sanoa kaiken mitä on sanottavaa ja sitten lähden. Kyllähän ne sisämmässään ymmärtää vaikka eivät koskaan tule myöntämään.

Lähettäjä: Kilpikonna 
Päivämäärä:   28.9.25 13:19:22

"Kyllähän ne sisämmässään ymmärtää vaikka eivät koskaan tule myöntämään."

Eivät ymmärrä. Narsistin kanssa ei voi saada viimeistä sanaa. Lähde ja jätä omiin liemiinsä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.9.25 13:20:08

Eivät ymmärrä. Aivan turhaa.

Lähettäjä: krkr 
Päivämäärä:   28.9.25 13:23:58

Narsistin kanssa ei keskustella. Ainakaan kahdestaan.

Ota aina keskusteluun mukaan joku kolmas kuuntelija, jolloin narsisti ei ehkä uskalla näyttää oikeaa luonnettaan. Tai vaikka useampi henkilö.

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   28.9.25 13:48:56

Kirjoita kirje ja lähde.

Lähettäjä: Nou 
Päivämäärä:   28.9.25 13:54:04

Lähettäjäkeskusteluun?
Päivämäärä28.9.25 13:08:23

Haluan vielä kerran sanoa kaiken mitä on sanottavaa ja sitten lähden. Kyllähän ne sisämmässään ymmärtää vaikka eivät koskaan tule myöntämään.

Ei. Nimenomaan kun se narsisti ei ymmärrä. Narsisti ei ajattele samalla tavalla kuin muut. Se on ominaisuus ihmisessä mikä ei muutu.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   28.9.25 14:00:03

Jouduin tekemään tämän pari kuukautta sitten. Sanoin sanottavani ja sitten määrätietoisesti istuin hiljaa paikoillani reagoimatta mihinkään millään tavalla vaikka narsisti sinkosi ilmoille saavillisen potaskaa ja yritti kaikin keinoin saada aikaiseksi jonkinlaisen tunnereaktion. Lähti, kun tajusi ettei enää hallitse minua.

Kannattaa muistaa että tunnereaktiot ovat narsistille samaa kuin veri vampyyreille. Ihan sama mikä tunne, pelko, viha, suru, ihan mitä vaan, kunhan saa jonkun reaktion aikaan ja saa kiksejä siitä että saa hallittua toisen ihmisen toimintaa. Älä anna tätä iloa enää.

Netistä löytyy ohjeita nimikkeellä harmaa kivi, gray rock. Sellainen kannattaa kuvitella olevansa, jos keskustelu on välttämätöntä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.9.25 14:01:11

"Kirjoita kirje ja lähde."

Mä olen kirjoittanut. Ei ole tullut minkäänlaaista vastausta mihinkään esille nostamaani asiaan, ihan kuin ei olisi kyseistä tekstiä koskaan nähnytkän.
Lähtemään ei oikein pysty kun lähisukulainen ja eräitä velvollisuuksia hoidettava yhdessä vielä ehkä useita vuosia. Kun ne loppuu, en aio olla missään tekemisissä.

Lähettäjä: Hainl 
Päivämäärä:   28.9.25 14:52:48

Juu ei ne ikävä kyllä ymmärrä.
Narsistin kanssa ei saa ikinä sitä toivomansa clouseria.
Miten helpottavaa oli, kun vihdoin ja viimein ymmärsin, että narsisti tosiaan yrittää aina saada reaktiota. Se ei ollutkaan kuvittelua vaan totisinta totta. Ja kun vihdoin ymmärsin tämän, ja tuli se hetki kun oltiin taas erossa, enkä enää lähtenytkään mukaan mihinkään mitä ja vaikka yriiti. Ja oi kyllä yritti.

Päivämäärä:   28.9.25 15:38:45

Psykoterapeutin kanssa aiheesta jutellut ja hän on todennut, että tosi harva narsisti paranee, vaikka hakisivat apua. Usein homma menee et yrittävät manipuloida sitä terapeuttia eikä keskity paranemiseen, eivätkä myöskään näe itsessään vikaa vaikka tajuaisivatkin olevansa narsisteja. Juokse ja lujaa

Jos haluat tosiaan vielä viimeisen keskustelun käydä niin helpointa on kirjoittaa viesti. Tunnehallintaa tarvii nimittäin opetella paljon ja sitä oppii vaan terveessä määrin paineen alla. On helpompaa jutella narsistin kanssa jos tietää heidän pääkoppansa. Eli ei ota tosissaan mitä he sanoo, vaan sen sijaan lukee välistä mitä yrittävät sillä. Että tiedostat että se on manipointileikkiä jossa kaikki kortit narsisti on avoin käyttämään, erityisesti ne jotka satuttaa sinua eniten. Jos pääsee ns. tilaan jossa keskustelussa osaa lukea tilannetta ja narsistin korttileikkiä ja ymmärtää että ne sanat on osa kortteja, niin sillä pääsee pitkälle. Mutta se vaatii paljon treeniä ja sen takia sunkin olisi helpompi vaan kirjoittaa viesti ja sitten blokata ettei se pääse takaisin pääkoppaasi.

Lähettäjä: Shea 
Päivämäärä:   28.9.25 15:49:12

Lähettäjä: keskusteluun?
Päivämäärä: 28.9.25 13:08:23

Ei valitettavasti oikeasti ymmärrä, kuten ylläkin jo mainittu.
Tuollainen viimeinen keskustelu on turhaa, ikävä kyllä sinä todennäköisimmin pahoitat sillä vain pahoitan oman mielesi. Et tule koskaan saamaan narsistin kanssa sellaista loppua mitä nyt selkeästi toivot. Ihan suoraan sanottuna omaksi parhaakseen neuvoisin unohtamaan tuon ajatuksen hankalista asioista keskustelusta ja viimeisistä sanoista. Suojele hyvä ihminen sen verran jo itseäsi, että et edes yritä.

Päivämäärä:   28.9.25 15:55:09

Niin, narsismi on pysyvä ominaisuus.
Vaikka kävisit maailman kaikki keskustelut, et saisi aikaan normaalia keskustelua.

Jos on pakko olla narsistin kanssa tekemisissä, on olemassa tekniikka nimeltä grey rock.

Lähettäjä: Hillopurkki 
Päivämäärä:   28.9.25 16:05:43

Onko tämä oikeasti tutkittua, että narsisti ei ymmärrä vai eivätkö halua vaan myöntää, että ovat esim väärässä?
Itse vasta "keskustelin" lähisukulaisen kanssa ja ensimmäistä kertaa ikinä pidin pääni enkä myöntynyt ja silmille tuli, vaikka asiasta hän oli 100% väärässä, mutta syyttää silti minua ja katkaisi välit.
Tämä oli täysin uutta minulle, kun minua kohtaan on yleensä kohdellut hyvin. Olen vain kuullut tarinoita muilta käytöksestään.
Olin myös itse täysin tyyni koko keskustelun ajan ja luulen, että se vain pahensi asiaa.

Päivämäärä:   28.9.25 16:10:30

"Lähettäjä: r
Päivämäärä: 28.9.25 12:58:01

Ei narsistin kanssa ''oteta hankalia asioita puheeksi'', vaan lähdetään kauas ja aika lujaa! Aloitetaan uusi elämä toisaalla."

Tämä. Olen eksäni kanssa tekemisissä kavereina silloin tällöin ja se onnistuu ihan hyvin jos hänellä on hyvä päivä ja vain koska hän on valinnut yrittää parhaansa mukaan olla ihmisille hyvä ja oppia virheistään. Ei se narsismi katoa mihinkään ihmisestä eikä narsistin kanssa voi olla tervettä ihmissuhdetta vaikka miten yrittäisi, siellä on sellaisia perustavanlaatuisia palikoita vinksallaan että ei ne sieltä oikene. Ihminen voi oppia muuttaman käytöstään, mutta se ei tunnu ominaiselta. Esimerkkinä se, että hän inhotaa "miellyttää muita" eli ei kausittain sitten voi tehdä yhtään mitään toisen puolesta, tyyliin pitää ovea auki, sanoa ystävällisiä sanoja inhottavien kommenttien tai katseiden sijaan tai muuta vastaavaa. Varsinkin (elämäänsä) väsynyt narsisti on hirveä ihminen vaikka muutoin osaisi ja muistaisi miten käyttäytyä.

Ja ainut syy miksi voin olla eksäni kanssa tekemisissä edes silloni tällöin on selkeät rajat. Sanon välillä tosi tylystikin heipat kesken puhelun jos tulee yhtään fiilis että toisen puheissa on jotain kummaa, niitä kun ei itse tajua siinä keskustelun aikana vaan aina vasta jälkikäteen. Ei nähdä jos kummallakaan on huono päivä tai väsyttää tai on yhtään mitään muuta kuin "tottakai, kiva nähdä" molempien fiilis.

Narsistisukulaisen kanssa en ole missään tekemisissä ja olen hänen takiaan joutunut viilentämään välit koko sukuun ettei hänen korviinsa kantaudu asioita jotka olisivat minulle vaaraksi.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   28.9.25 16:26:45

ei narsisti ymärrä. siellä pään sisällä on piuhat niin, ettei todellakaaan ymmärrä vaikka ratakiskosta koitettaisiin. tavallaan aivovammainen karkeasti sanottuna.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   28.9.25 16:29:37

Eikö narsisti ole salaa kateellinen normaaleille ihmisille? On siis jotenkin niin rikki ja katkera ettei pysty rakastamaan ja olemaan onnellinen toisen puolesta jne. Haluaisi olla normaali muttei vaan pysty ja valitsee olla ilkeä? Näin lyhyesti sanottuna.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.