Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koiran kynsivamma

Lähettäjä: claw 
Päivämäärä:   27.9.25 09:41:20

Minkälaisia kokemuksia teillä on koirien kynsivammoista? Nimenomaisesti sellaisista joissa eläinlääkäri on joutunut poistamaan koko kynnen ydintä myöten.

Miten nopeasti kynsi on kasvanut takaisin? Kuinka pitkään tapaturman jälkeen olette estäneet koiran ulkosalla baanattamisen ja kuinka kauan olette pitäneet tossua jalassa ulkona?

Meillä on nyt mennyt useampi viikko muttei olla vielä uskallettu ollenkaan antaa sen kummemmin juosta vapaana kuin yksikseen vähäsen kotipihassa ja tossu on jalassa edelleen. Ollaan tässä pohdittu jotta missähän vaiheessa siitä tossusta uskaltaisi luopua...

Re: Koiran kynsivamma

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.9.25 10:01:03

Ei kai kokonaan poistettu kynsi kasva takaisin ollenkaan? Isomman leikattu kyllä kasvaa. Kaksi teillä hoito-ohjeet on?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   27.9.25 10:19:56

Tosi nopeasti parantunut ja olen tossusta luopunut. Se kynsiaihio tms keratinisoituu/kovettuu tosi nopeasti, eikä vuotele. Kun koira on kivuton ja ei nuole kynttä, niin olen tossut ottanut pois ja antanut liikkua ihan vapaasti. Ei ole ollut ongelmia, ja näitä kynsiä on useampi irronnut (metsässä/pellolla juostessa).

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.9.25 10:39:08

Kokonaan poistettu kynsi kasvaa kyllä takaisin JOS sen juuria ei ole poistettu. Edesmenneeltä amoutoitiin kynsiä (kuluivat aina ihan verille hiekkatielläkin), ja se oli isompi homma se.

Jos juuret on jätetty niin kynsi kasvaa takaisin mutta aikaahan se vie. Eikä niitä juuria poisteta ilman erittäin hyvää syytä koska on paljon hankalampi homma ja kynnet on koiralla ihan syystä.

Aloittajana katsoisin sitä koiran jalkaa ja päättäisin sen mulaan, tai jos ei osaa itse paranemista tulkita niin eläinlääkärissä voi käydä näytillä ja asioista kysymässä myös. Toisilla paranee nopeammin kuin toisilla, joten kalenterista sitä ei voi katsoa koska uskaltaa päästää koiran rallattelemaan ilman tossua.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.