Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsellista? Virkistyspäivä töissä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.9.25 09:16:00

Kesällä oli loma-ajan palkassa isoja virheitä ja samoin lomarahassa. Aiemmin ollut myös palkan suhteen virheitä kun on tullut korotuksia. Aina vain selitetään " oho, en ole huomannut tai jotain että järjestelmä sekoilut" niinpä niin, selvää kusetusta. En ole meinaan ainut joilla näitä samoja virheitä on. Kaikilla on vain vähän eri aikaan niitä virheitä niin ei mukamas kiinnittäisi niin paljoa huomiota.
On myös ollut vajaat tunnit mistä olen saanut "tapella" että täyttyisi se mitä työsopimuksessa on.

Nyt tulossa virkistymispäivä ja en aio osallistua koska ei tee mieli viettää mitään "hauskaa päivää" pomojen seurassa (toinen heistä siis palkanlaskija myös) kun ovat minua kohtaan näin toimineet. Mitään muuta en ole vaatinut kuin sen mitä minulle kuuluu.

Työkaverit sanoivat että eikö tuo ole nyt vähän lapsellista mullittelua olla osallistumatta. Minusta ei, mitä mieltä muut ovat?

Maanantaina pitäisi ilmoittaa pomoille etten osallistu ja varmasti kysyvät syytä. Johon aijon tyyliin vastata "sitä voi jokainen itse miettiä"

Re: Lapsellista? Virkistyspäivä töissä

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   27.9.25 09:23:51

Kyllä, on lapsellista, ja aikomasi vastaus on sitä etenkin. Tuollaiset asiat käsitellään suoraan ja selkeästi. Passiivisaggressiivinen osallistumattomuus ja varsinkin tuollaiset mökömököheitot eivät anna sinusta aikuismaista kuvaa ja aiheuttaa vastapuolessa, ei sitä katumusta mitä toivot, vaan halveksunnan häiveen ja vilpittömän tyyyväisyyden siitä, että jäät pois. Siltikin, että itse ongelmaan kuuluukin puuttua.

Päivämäärä:   27.9.25 09:26:33

Ei kai ole pakko osallistua, jos ei huvita

Päivämäärä:   27.9.25 09:29:15

Okei, miten minun pitäisi sitten toimia?

Olla hyvää kaveria ja esittää niinkuin mitään ei olisi tapahtunut vaikka toiset yrittää kusettaa sen minkä kerkeää?

Töihin liittyvät asiat hoidan toki mutta kaiken muun extran jätän pois. Minua ei esim kiinnosta tuollaisten ihmisten kuulumiset tai viikonloppu tekemiset. Olen siis ennen höpötellyt pomojen kanssa ihan normaalisti myös ei työhön liittyvistä asioista. Nyt jotenkin meni maku heihin.

Nämä kaikki asiat olen heidän kanssa käynyt kasvotusten sekä puhelimessa puhuen. Joten asiat on käsitelty suoraan ja selkeästi, siitä ei ole kiinni.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   27.9.25 09:31:12

No on lapsellista, sano sitten edes suoraan, että en osallistu, koska olette tehneet usein virheitä palkanlaskennassa. Ihan turhaan vastaat mitään miettikää sitä -tyyppistä.

Päivämäärä:   27.9.25 09:36:30

Vaihda työpaikkaa jos on noin vaikeaa. Lapsellista sinulta tuollainen mököttäminen.

Päivämäärä:   27.9.25 09:36:30

Jos ne asiat on käsitelty, sitten jatketaan eteenpäin. Kuten muissakin asioissa joissa ongelmat on nostettu esiin, käsitelty ja korjattu. Sitten ne jätetään taakse ja jatketaan eteenpäin. Tai jos siihen ei pystytä, otetaan esim. ero ihmisestä tai työpaikasta, ja jatketaan jossain muualla. Marttyyrin eleet eivät palvele ketään. Eivät marttyyriakaan.

Osallistumispakkoa ei toki ole. Silloin kannattaa sanoa, että et halua viettää virkistyspäivää työporukkasi kanssa, koska jouduit itse korjaamaan palkanmaksuvirheitä ja olet siitä kiukkuinen. Sinulle sanotaan että aha... ok... ja muut viettävät kivan päivän, samalla kun sinä nautit marttyyrina yksinäisyydestä, kuvitellen miten he nyt varmaan katuvat ja kaipaavat sinua.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   27.9.25 09:43:12

No olet tosiaan lapsellinen. Toki eihän ole pakko osallistua. Ja tosiaan voi se palkanlaskija olla vaan oikeasti hutiloida mutta pitäähän ne tietty olla oikein laskettu ja maksettu.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   27.9.25 09:46:00

Olisiko kiva jos työnantaja kiukuttelisi samalla tavalla sinun virheistäsi töissä kuuluisia tai vuosia tapahtuneen jälkeen?
On lapsellista.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   27.9.25 09:49:04

Ketään muuta et tuolla käytökselläsi nolaa kuin itsesi. Mikään pakko ei ole osallistua eikä sinua kukaan sinne edes kaipaa, mutta tuollainen "mieti sitä" on myötähäpeää aiheuttavaa. Kasva aikuiseksi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.9.25 09:49:38

On lapsellista. Olet tehnyt itse tulkinnan, että kyse olisi tahallisuudesta ja alkanut kiukutella lapsellisesti. Tottakai on paras tilanne, että palkanmaksu menee kerralla oikein, mutta mitä vähemmän ammattimaista toiminta on, sitä enemmän siinä sattuu virheitä. Kuulostaa siltä, että virheet on asiallisesti korjattu ja aloittaja on saanut rahansa.

Aloittaja vaikuttaa sivistymättömälle, katkeralle ja todella raskaalle persoonalle. Ehkä ihan hyvä tiimikavereille ja esihenkilöille, että et mene ankeuttamaan heidän päiväänsä. Aikuisilta ihmisiltä voi odottaa asiallista suhtautumista ja small talkia, etenkin kun kuulostaa että ongelma on enemmän aloittajan korvien välissä, kuin siellä työpaikalla.

Vaihtoehdot on varmaan joko irtisanoutua, tai mennä peilin eteen miettimään, miten aikuinen sivistynyt ihminen käyttäytyy ja korjata omaa asennetta aika reilusti.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   27.9.25 09:51:44

No onhan se todella lapsellista mökötystä, jos joku kysyy mikä on vikana, niin vastata siihen, että mietipä ite. Oli sitten kyseessä parisuhde tai jokin muu suhde.

Ja olisitko siihen tyytyväinen, jos miettisivät itse ja arvaisivat syyksi vaikka, että on varmaan jotain riitaa jonkun työkaverin kanssa?

Päivämäärä:   27.9.25 09:56:37

Minä hoidan työni hyvin ja olen hyvä työntekijä, sitä ei voi pomotkaan kieltää.

Tässä työpaikassa olen ollut kaksi vuotta ja koko tämä aika on enempi ja vähempi ollut vääntämistä milloin mistäkin asiasta. Ja sanon uudelleen, mitään muuta en ole vaatinut kuin sen mitä minulle kuuluu.

Tottakai annan virheitä anteeksi mutta jos toistuvasti samat virheet toistuu (ei pelkästään minun kohdalla) niin alkaa pikkuhiljaa kyllästyttämään ja väkisinkin vaikuttaa mielipiteeseeni pomoista.

Uusia työpaikkoja olen katsellut mutta ei se niin helppoa nykypäivänä ole tuosta vain vaihtaa työpaikkaa. Toki joku varmasti on siinä onnellisessa tilanteessa.

Päivämäärä:   27.9.25 09:58:55

No joo ehkä sen voisi sanoa suoraan että miksi en osallistu mutta olen 100% että tuostakin ymmärtäisivät mistä johtuu. Sen verran paljon on nyt ollut esillä nämä epäkohdat

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.9.25 09:59:31

Pienet virheet palkanlaskennassa ovat todella yleisiä ja niistä on turha mieltään pahoittaaa. Tuntien täyttymisestä tappelu on hanurista ja jos ongelmia kasaantuu niin etsisin uuden työpaikan. Älä osallistu tyhyilyyn jos et halua, mutta älä kiukuttele.

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   27.9.25 10:13:14

Äänestäisin jaloillani tuommoisesta työpaikasta. Noissa on aina se iso riski, että jos mitä tahansa vakavampaa sattuu missä tarvitsisit tukea niin työpaikka heittää sut kokolailla 100% varmasti tavalla tai toisella bussin alle.

Lähettäjä: Auts 
Päivämäärä:   27.9.25 10:13:17

Älä nyt syyksi ainakaan sano:
" Sitä voi jokainen itse miettiä."
Taidat olla aika nuori ja lyhyen työ historian omaava.

Lähettäjä: Hh 
Päivämäärä:   27.9.25 10:17:30

Kuulostaa siltä, että hän, joka laskee palkat, ei oikeasti ole palkanlaskija, vaan tekee sen mitä osaa. Kenties yritys ei halua ulkoistaa palkanlaskentaa ja näin säästää kuluissa. Sitten tulee näitä mokia.
Palkanlaskenta ei ole yksinkertaista ja ihan ammattilaisillekin tulee virheitä, joita sitten korjataan. Ei toki niin usein kuin amatööreille. Mutta kyse ei kuitenkaan ole elämästä ja kuolemasta. Nämä virheet tuskin ovat rahallisesti kovin suuria ja ne on kuitenkin korjattu, joten kannattaa rauhoittua.

Päivämäärä:   27.9.25 10:19:15

Ei ole kysymys pienistä virheistä, kesälomista puuttui lähemmäs 600€, että en minä ihan pikkujutuista valita. Tähänkin annoin heille aikaa itse huomata virheen mutta "eivät" huomannut joten otin asian esille.

Auts// heti valmistumisen jälkeen vakituiseksi ja sillä tiellä ollaan edelleen, nyt ikää 32. Opiskelu aikana myös tein töitä, about 16 vuotiaasta lähtien. Eli ei nyt ihan lyhimmästä päästä työ historia.

Päivämäärä:   27.9.25 10:26:24

"
Kuulostaa siltä, että hän, joka laskee palkat, ei oikeasti ole palkanlaskija, vaan tekee sen mitä osaa. Kenties yritys ei halua ulkoistaa palkanlaskentaa ja näin säästää kuluissa. Sitten tulee näitä mokia.
Palkanlaskenta ei ole yksinkertaista ja ihan ammattilaisillekin tulee virheitä, joita sitten korjataan. Ei toki niin usein kuin amatööreille. Mutta kyse ei kuitenkaan ole elämästä ja kuolemasta. Nämä virheet tuskin ovat rahallisesti kovin suuria ja ne on kuitenkin korjattu, joten kannattaa rauhoittua."

Tämä.
T: alan asiantuntija, joka silti joskus mokaa ja joutuu korjaamaan virheitä.

Omia virheitä on harvoin, mutta huomattavasti useammin on virheitä, jotka johtuu virheellisistä tiedoista palkka-aineistossa ja joskus myös ohjelmistossa. Ammattilainen yleensä huomaa nämä virheet ennen kuin päätyy maksuun asti, mutta amatööri ei välttämättä huomaa, kun luottaa sokeasti ohjelmaan ja aineistoon. Amatööri ei välttämättä osaa kyseenalaistaa.

Jos haluaa hyvää palkanlaskentaa, se maksaa. Jos ei halua maksaa, niin tekee itse ja kantaa vastuun virheistä ja kiukkuisista työntekijöistä.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   27.9.25 10:27:08

"On myös ollut vajaat tunnit mistä olen saanut "tapella" että täyttyisi se mitä työsopimuksessa o" Miksi noistakin pitää "tapella"? Jos palkanlaskija laittaa tunnit väärin, niin huomauta että on tehnyt virheen. Jos taas väkisin haluat tehdä jokaisen tunnin, niin sanot pomollesi, että haluat tehdä jokaisen tunnin, josta sinulle maksetaan.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   27.9.25 10:29:40

No nythän sinulla päinvastoin olisi koko päivä aikaa virkistää niitä pomojasi ja heidän muistiaan siitä miten asiat ovat sujuneet ja kehitellä yhdessä virkistäviä ratkaisuja miten asiat hoidetaan jatkossa paremmin.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   27.9.25 10:31:31

Mä olen ollut kolmessa työpaikassa se tyhmä ja huijava pomo, joka hoitaa palkat eteen päin. Täytyy sanoa, että ihminen minäkin vaan olen olen. Näitä "huijauksia" sattuu itselle ja muille esihenkilöille välillä. Toisinaan kyse on henkilön omasta väärästä korjauksesta, jota ei tule ajoissa huomattua, välillä järjestelmähäiriö ja välillä tosiaan ihan oma moka ja vahinko esihenkilöltä. Nämä tehdään monessa paikassa vielä käsin korjaamalla, jos on jotain muutosta, säätöä yms työajoissa.

Inhimillisiä mokia tapahtui kaikille, varmasti myös sinulle?

Tuollaisella käytöksellä et saa tahtoasi läpi millään muotoa, lähinnä hankalan maineen. Jos mokat on korjattu ja asia kunnossa, niin pikkumaista jäädä niitä miettimään. Jatkaa vaan eteenpäin elämää.

Päivämäärä:   27.9.25 10:33:29

Lähettäjä!

Päivämäärä27.9.25 10:29:40

No nythän sinulla päinvastoin olisi koko päivä aikaa virkistää niitä pomojasi ja heidän muistiaan siitä miten asiat ovat sujuneet ja kehitellä yhdessä virkistäviä ratkaisuja miten asiat hoidetaan jatkossa paremmin.

^ Tässä esimerkki aikuismaisesta ratkaisutavasta. Passiivisaggressiivinen marttyyriys on lapsellista eikä vie mitään eteenpäin, ikinä.

Päivämäärä:   27.9.25 10:39:28

Zäkä// on tehty uudet työvuorolistat missä minulla vajaat viikkotunnit ja tästä olen huomauttanut ettei tunnit täyty. Luvataan että seuraavassa listassa on sitten extraa. No kun ne uudet listat tulee niin eipä ole mitään exrta tunteja vaan nyt ne mitä työsopimuksessa vaaditaan, toki se hyvä mutta ne vaajat viikot roikkuu mukana ja näkyy palkkassa.

Extra tunteja saan sitten itse yrittää kalastella mahdollisuuksiin mukaan jos niitä on tarjolla. Esim. Se että tulen vapaapäivänä töihin jos joku sattuu olemaan kipeänä.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   27.9.25 10:39:46

Jos ei aio osallistua virkityspäivään tulee se suomalaisittain tehdä niin, että sanoo jos joku kysyy, oletko tulossa, että joo. Ei siis ilmoittaudu. Ja sitten kun on joku pakko ilmoittautua, ilmoittautuu. Mutta kun päivä koittaa, ilmoittaa että ole kuumeessa ja en voi osallistua. Tai että on hammaslääkäri just samana päivänä ja menee töihin. Ei todellakaan kerrota työkavereille antipatiasta johtoa kohtaan. Sieltä se pomon korviin kantautuu...

Päivämäärä:   27.9.25 10:43:39

Meillä palkanlaskijat ulkoistettu ja ne tunaroi kokoajan.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   27.9.25 10:57:39

"Jos ne asiat on käsitelty, sitten jatketaan eteenpäin. Kuten muissakin asioissa joissa ongelmat on nostettu esiin, käsitelty ja korjattu. Sitten ne jätetään taakse ja jatketaan eteenpäin. Tai jos siihen ei pystytä, otetaan esim. ero ihmisestä tai työpaikasta, ja jatketaan jossain muualla"

Näin.

Päivämäärä:   27.9.25 11:16:46

"Ei ole kysymys pienistä virheistä, kesälomista puuttui lähemmäs 600€, että en minä ihan pikkujutuista valita. Tähänkin annoin heille aikaa itse huomata virheen mutta "eivät" huomannut joten otin asian esille."

Ei kukaan käy parhaimmillaan kymmenien tuhansien työntekijöiden tilinauhoja käsin läpi ja ala manuaalisesti laskemaan ja varmistamaan jokaiselta työntekijältä, onko homma oikein. Jos virhe on tapahtunut mistä tahansa syystä, työntekijä pyytää korjausta ja asia korjataan. Ihan niinkuin nyt on tehty.

"on tehty uudet työvuorolistat missä minulla vajaat viikkotunnit ja tästä olen huomauttanut ettei tunnit täyty. Luvataan että seuraavassa listassa on sitten extraa. No kun ne uudet listat tulee niin eipä ole mitään exrta tunteja vaan nyt ne mitä työsopimuksessa vaaditaan, toki se hyvä mutta ne vaajat viikot roikkuu mukana ja näkyy palkkassa."

Jos sinulla on viikkotunnit määritelty työsopimukseen ja työnantajalla ei ole liukuma-/työaikapankkia jne. käytössä, pyydät puuttuvat tunnit maksuun. Yksinkertaista. Ei sinun tarvitse pyydellä mitään lisätunteja ja ekstraa, kun TA:lla on velvollisuus maksaa sopimuksen mukaiset tunnit, oli TA halunnut työpanostasi niiltä tunneilta tai ei. Tuskin tämäkään mitenkään tahallista kiusantekoa on. Tarvittaessa pyydät liiton juristilta apua viestin muotoiluun, jotta asia menee oikein ja pyydät oikeaa asiaa.

Lähettäjä: nokkela 
Päivämäärä:   27.9.25 11:29:40

Tämä on muuten hyvin yksinkertaisesti ja nopeasti selvitetty että johtuvatko nämä virheet osaamattomuudesta ja kiireestä kuten moni täällä on ehdottanut, vai kenties jostain muusta:

Tapahtuuko koskaan sellaisia virheitä, joissa sinulle on vahingossa laitettu liikaa tehtyjä tunteja tai maksettu liian paljon palkkaa tai jotain lisiä?

Jos vastaus on "ei, virhe ei koskaan ole siihen suuntaan" niin siitä voi jokainen tehdä omat johtopäätöksensä.

Lähettäjä: Pk-yrittäjä 
Päivämäärä:   27.9.25 11:33:15

Antaisin aloittajalle kenkää asap. Pska asenne.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   27.9.25 11:48:30

Minä olen töissä pikkufirmassa, jossa yrittäjä itse laskee palkat. Virheitä sattuu välillä, mutta hän aina muistuttaakin, että tarkistakaa. Ja toisaalta korjaukset onnistuu myös heti. En koe tätä ongelmaksi.

Aloittajan kysymykseen vastaan "kyllä, se on lapsellista".

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.