Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Typerät asiat jotka jäävät sijoilleen tai muuten

Lähettäjä: roikkumaan. Miksi? 
Päivämäärä:   26.9.25 11:24:51

Kuistille jäi noin kuukausi sitten sienisoppaa pikkukattilaan jäähtymään. Muutaman päivän päästä muistin ohikulkiessani sen, mutta ajattelin "kun ei just nyt ehdi".

Tämä. "Nyt en just ehdi." Sitten se muuttuu. " Nyt just en viitsi ". Sienisoppa unohtui, mutta ei tietenkään pitkäksi aikaa. Sehän alkoi haisemaan. Olin menossa ulos, ja otin kattilan ja asetin pihanurmikolle. Eipähän haissut kuistilla enää.

Se kattila on nurtsilla edelleen. Joka helevetin kerta kulkiessani sen ohi, ajattelen että tuokin tuossa vielä. Mutta kun en nyt just ehdi, tai sáatana ehtisin mutta kun en nyt justiin viitsi koska on sitä ja koska on tätä.

Sopan pinta on noussut kannen alla. Tavallaan kiinnostaa se haju ja koostumus tässä vaiheessa. Siitä tulee myös mieleen 80-lukulainen huono kauhuelokuva Valuva kuolema- The Blob. Soppa kuin odottaa tilaisuuttaan.

Soppa ei ole ainoita asioita joita minulla on jossain odottamassa jotain tilaisuuttaan. Olen ihan tekevä ihminen, on työt ym mutta ilmeisesti jotenkin jotain liikaa koska joissain asioissa olen näin saamaton. Saatan myös pilata jonkin asian tällä saamattomuudellani. Tiedostan tekeväni vaikka jonkun työkalun kanssa väärin, mutta laiskuuttani ja saamattomuuttani vaan jatkan. Sitten se menee rikki ja ostan uuden. Voi olla, että tuo Blob-sienisoppa on tuhonnut tuon ihan käyttökelpoisen kattilan. Ostin uuden pikkukattilan muuten jo, ihan siksi koska satuin kaupassa muistamaan että se vi-tun sienisoppa pulputtaa siellä pihalla. Ja ärsyttää keittää isossa kattilassa juttuja joihin riittää pieni.

Onko muilla samaa? Sen olen huomannut, että jos on stressiä ja muuta ketutusta, jää herkemmin tällaisia ihan pikkujuttuja hoitamatta. Nyt tänään minulla olisi aikaa, mutta olen kipeä ja ajattelin tehdä jotain pientä vaan tässä sisällä. Ajatuskin tuon sienisopan hoitamisesta tuntuu ylivoimaiselta. Työnnän sen vaan koko ajan tuonnemmaksi.

Re: Typerät asiat jotka jäävät sijoilleen tai muuten

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.9.25 11:31:21

Toiminnanohjaus ei toimi, ja samalla harrastat välttelykäytöstä. Syyt voi olla stressissä, masennuksessa tai esim neuropoikkeavuudessa.

Päivämäärä:   26.9.25 11:33:04

"Toiminnanohjaus ei toimi, ja samalla harrastat välttelykäytöstä."

Avaatko tätä vähän enemmän.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.9.25 12:46:43

No ei ole samaa, ennemminkin ajattelen että minkä taakseen jättää sen edestään löytää, eli hoidan kaikkia asiat pois päiväjärjestyksestä heti kun mahdollista.
Ahdistaisi tuollaiset roikkumaan jäävät asiat.

Päivämäärä:   26.9.25 13:00:39

Laskun maksamista en jätä roikkumaan noin. Kyse on nyt sienisopan tapaisista jutuista, joilla ei oikeasti ole kummoista väliä päivän päälle mutta silti ne ovat ohikävellessä sellaisia " vttu tuokin vielä tuossa ". Ei ahdista, mutta sellaista .. tuokin prkele vielä tuossa, mutta en nyt.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.9.25 13:02:14

Minua kuormittavat tuollaiset tekemättömät työt, joten kattila olisi lentänyt roskiin jo aika päiviä sitten.

Päivämäärä:   26.9.25 13:03:34

Kyllä minullekin käy niin, että asioita jää roikkumaan: ”ai niin pitäis tehdä asia x” -tyyppisesti, mutta en nyt hemmetti siirtäis haisevaa kattilaa paikasta x paikkaan y. Kyllä mä siinä vaiheessa olisin sen kattilan tyhjentänyt ja pessyt.

Lähettäjä: kops 
Päivämäärä:   26.9.25 13:05:30

Voiko sulla olla burn out? Tuo nimittäin ei kuulosta "normaalilta". Mä en moiseen pystyisi, joku haiseva kattila nurmikolla...

Päivämäärä:   26.9.25 13:08:12

Ihan samanmoista minulla. Tulin toukokuussa reissusta, matkalaukku on tyhjennetty, mutta roikkuu aina vain tuolla kulkuväylällä tiellä, vähän tässä viime päivinä olen siirrellyt eteenpäin kesäretkiltä tulleta kasseja, muovipusseja ym, löytynyt kaikkea tarpeellista, koirien hoitovälineitä, paljon vaatteita ym.

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   26.9.25 13:10:08

Mulle käy noin. Ei oo mitään kirjaindiagnoosia. Hoidan kyllä elämäni niin, että arki pyörii ja perhekin pysyy, mutta likaset turvakengät saattaa jäädä portaalle talven yli, vaatehuoneessa vallitsee todellinen kaaos, kaikki mikä ei oo merkittynä kalenteriin unohtuu ja tosi usein vain kävelen ohi niistä asioista, joihin oikeasti pitäis tarttua ja tehä vaan heti pois.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   26.9.25 13:14:01

Mä olen just tuollainen. Jos jotain asiaa ei ole aivan pakko hoitaa, niin helposti se jää roikkumaan. Laskut ja muut sellaiset tärkeät asiat hoidan heti, mutta just joku puoliksi purettu reissukassi voi odottaa purkamista vaikka kuinka kauan. Olen vaan laiska ja opportunisti: jos jonkin asian tekemättä jättäminen ei aiheuta suurta haittaa, niin se voi odottaa.

Päivämäärä:   26.9.25 13:21:07

Nauratti kun jossain keskustelupalstalla joku voivotteli, kun on jo 5 tuntia lykännyt imurointia, että tsempatkaa mua :D hei palataan asiaan sitten kun olet 5 viikkoa lykännyt sitä!

Minä myös lykkään asioita, en vain tajua miksi ei voi hoitaa heti niin olispahan tehty. Käytän enemmän aikaa asioiden lykkäämiseen kuin mitä niiden tekemiseen menisi.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   26.9.25 13:30:21

Minulle käy todella usein noin. Töitä olisi vaikka muille jakaa ja ne pakolliset saan kyllä tehtyä, mutta joku projekti jää odottamaan sitä parempaa aikaa joka saattaa tulla vasta puolen vuoden päästä. Joskus se voi olla jotain joka sitten menee pilalle, vaikka pieni matto joka odottaa pihalla pesua, tai sitten joku tuollainen kattila (joka muuten ei mene pilalle eikä sitä tarvitse heittää roskiin niin kuin joku tuolla sanoi). Saan kyllä tehtyä niitä ei niin kiireellisiä juttuja välillä valmiiksi ja eteenpäin, mutta tosiaan siinä sivussa saattaa olla se "ikuisuusprojekti" jota ei vaan saa tehdyksi.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   26.9.25 13:43:56

Joo, tunnistan tuon itsestäni. Sellaiset asiat, jotka eivät haittaa elämää, saavat kyllä odottaa välillä pitkäänkin motivaation löytymistä.

Soppakattila kannattaa ihan suosiolla kantaa roskiin, kun siitä joku päivä ohi kuljet.

Päivämäärä:   26.9.25 13:49:08

Olenhan joskus tomerakin, siirtelin olkkarin matot pois lattioilta tuoleille ym, otin lattioita imurilla robotilla ym. No viikon päästä olisi ollut helppo hoitaa lattioita, kun matot edelleen olivat pois lattioilta, mutta en tainnut silloinkaan sitä tehdä, nyt on useampi viikko ollut sama tilanne, helppoa olisi alkaa siivota se olkkarin lattia.

Lähettäjä: piste 
Päivämäärä:   26.9.25 13:58:29

https://anna.fi/hyvinvointi/itsetuntemus/prokrastinaatio-2

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   26.9.25 14:18:33

Mitä ihmeen kertakäyttökulttuurin suosijoita nämä kattilan roskiin heittäjät on? Se kattila on metallia ja se on ihan uuden veroinen kun sen tyhjää ja pesee!
Te varmaan heitätte sen pohjaanpalaneenkin kattilan suoraan roskiin??

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   26.9.25 14:27:26

Mulla tapahtuu tuollaista ihan jatkuvasti. Oletettavasti johtuu ADD:sta.
Vaikka tiedän, että se pitäisi tehdä, ja ehtisikin, mutta ei vaan jotenkin kykene. Ja sitten niitä roikkuvia juttuja kertyy ja kertyy... Kyllä ne aina jossain vaiheessa tulee hoidettua, mutta usein vasta pitkän ajan päästä.

Laskujen maksu on kyllä sellainen, että se ei jää roikkumaan, olen sen opetellut tekemään jämptisti ajallaan.

Päivämäärä:   26.9.25 14:32:17

Voi Sunika, tietenkin se on väärin heittää kattila roskiin. Tietenkin se pitää pestä tai hylätä se ahdistusta aiheuttava kampe sivistyneesti kierrätykseen. Mutta kun aina ei vain jaksa. Sitä on ehkä jo tehnyt 87% asioista täydellisen oikein, 10j vähän sinnepäin ja 3j on ihan retuperällä. Jos lopulta saa päähänsä ratkaisun, että otanpa tuosta roskapussin, kaappaan sen kattilan sinne ja vien kassin roskikseen, done, monen viikon stressi selätetty, niin mitä väliä miten se hoituu. Pipoa joskus löysemmälle.

Aivan ihana sienikeitto tarina. Kiitos kun kerroit sen piristämään tätä saamatonta oloa tänään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.