Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Typerät asiat jotka jäävät sijoilleen tai muuten

Lähettäjä: roikkumaan. Miksi? 
Päivämäärä:   26.9.25 11:24:51

Kuistille jäi noin kuukausi sitten sienisoppaa pikkukattilaan jäähtymään. Muutaman päivän päästä muistin ohikulkiessani sen, mutta ajattelin "kun ei just nyt ehdi".

Tämä. "Nyt en just ehdi." Sitten se muuttuu. " Nyt just en viitsi ". Sienisoppa unohtui, mutta ei tietenkään pitkäksi aikaa. Sehän alkoi haisemaan. Olin menossa ulos, ja otin kattilan ja asetin pihanurmikolle. Eipähän haissut kuistilla enää.

Se kattila on nurtsilla edelleen. Joka helevetin kerta kulkiessani sen ohi, ajattelen että tuokin tuossa vielä. Mutta kun en nyt just ehdi, tai sáatana ehtisin mutta kun en nyt justiin viitsi koska on sitä ja koska on tätä.

Sopan pinta on noussut kannen alla. Tavallaan kiinnostaa se haju ja koostumus tässä vaiheessa. Siitä tulee myös mieleen 80-lukulainen huono kauhuelokuva Valuva kuolema- The Blob. Soppa kuin odottaa tilaisuuttaan.

Soppa ei ole ainoita asioita joita minulla on jossain odottamassa jotain tilaisuuttaan. Olen ihan tekevä ihminen, on työt ym mutta ilmeisesti jotenkin jotain liikaa koska joissain asioissa olen näin saamaton. Saatan myös pilata jonkin asian tällä saamattomuudellani. Tiedostan tekeväni vaikka jonkun työkalun kanssa väärin, mutta laiskuuttani ja saamattomuuttani vaan jatkan. Sitten se menee rikki ja ostan uuden. Voi olla, että tuo Blob-sienisoppa on tuhonnut tuon ihan käyttökelpoisen kattilan. Ostin uuden pikkukattilan muuten jo, ihan siksi koska satuin kaupassa muistamaan että se vi-tun sienisoppa pulputtaa siellä pihalla. Ja ärsyttää keittää isossa kattilassa juttuja joihin riittää pieni.

Onko muilla samaa? Sen olen huomannut, että jos on stressiä ja muuta ketutusta, jää herkemmin tällaisia ihan pikkujuttuja hoitamatta. Nyt tänään minulla olisi aikaa, mutta olen kipeä ja ajattelin tehdä jotain pientä vaan tässä sisällä. Ajatuskin tuon sienisopan hoitamisesta tuntuu ylivoimaiselta. Työnnän sen vaan koko ajan tuonnemmaksi.

Re: Typerät asiat jotka jäävät sijoilleen tai muuten

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.9.25 11:31:21

Toiminnanohjaus ei toimi, ja samalla harrastat välttelykäytöstä. Syyt voi olla stressissä, masennuksessa tai esim neuropoikkeavuudessa.

Päivämäärä:   26.9.25 11:33:04

"Toiminnanohjaus ei toimi, ja samalla harrastat välttelykäytöstä."

Avaatko tätä vähän enemmän.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.9.25 12:46:43

No ei ole samaa, ennemminkin ajattelen että minkä taakseen jättää sen edestään löytää, eli hoidan kaikkia asiat pois päiväjärjestyksestä heti kun mahdollista.
Ahdistaisi tuollaiset roikkumaan jäävät asiat.

Päivämäärä:   26.9.25 13:00:39

Laskun maksamista en jätä roikkumaan noin. Kyse on nyt sienisopan tapaisista jutuista, joilla ei oikeasti ole kummoista väliä päivän päälle mutta silti ne ovat ohikävellessä sellaisia " vttu tuokin vielä tuossa ". Ei ahdista, mutta sellaista .. tuokin prkele vielä tuossa, mutta en nyt.

Päivämäärä:   26.9.25 13:02:14

Minua kuormittavat tuollaiset tekemättömät työt, joten kattila olisi lentänyt roskiin jo aika päiviä sitten.

Päivämäärä:   26.9.25 13:03:34

Kyllä minullekin käy niin, että asioita jää roikkumaan: ”ai niin pitäis tehdä asia x” -tyyppisesti, mutta en nyt hemmetti siirtäis haisevaa kattilaa paikasta x paikkaan y. Kyllä mä siinä vaiheessa olisin sen kattilan tyhjentänyt ja pessyt.

Lähettäjä: kops 
Päivämäärä:   26.9.25 13:05:30

Voiko sulla olla burn out? Tuo nimittäin ei kuulosta "normaalilta". Mä en moiseen pystyisi, joku haiseva kattila nurmikolla...

Päivämäärä:   26.9.25 13:08:12

Ihan samanmoista minulla. Tulin toukokuussa reissusta, matkalaukku on tyhjennetty, mutta roikkuu aina vain tuolla kulkuväylällä tiellä, vähän tässä viime päivinä olen siirrellyt eteenpäin kesäretkiltä tulleta kasseja, muovipusseja ym, löytynyt kaikkea tarpeellista, koirien hoitovälineitä, paljon vaatteita ym.

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   26.9.25 13:10:08

Mulle käy noin. Ei oo mitään kirjaindiagnoosia. Hoidan kyllä elämäni niin, että arki pyörii ja perhekin pysyy, mutta likaset turvakengät saattaa jäädä portaalle talven yli, vaatehuoneessa vallitsee todellinen kaaos, kaikki mikä ei oo merkittynä kalenteriin unohtuu ja tosi usein vain kävelen ohi niistä asioista, joihin oikeasti pitäis tarttua ja tehä vaan heti pois.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   26.9.25 13:14:01

Mä olen just tuollainen. Jos jotain asiaa ei ole aivan pakko hoitaa, niin helposti se jää roikkumaan. Laskut ja muut sellaiset tärkeät asiat hoidan heti, mutta just joku puoliksi purettu reissukassi voi odottaa purkamista vaikka kuinka kauan. Olen vaan laiska ja opportunisti: jos jonkin asian tekemättä jättäminen ei aiheuta suurta haittaa, niin se voi odottaa.

Päivämäärä:   26.9.25 13:21:07

Nauratti kun jossain keskustelupalstalla joku voivotteli, kun on jo 5 tuntia lykännyt imurointia, että tsempatkaa mua :D hei palataan asiaan sitten kun olet 5 viikkoa lykännyt sitä!

Minä myös lykkään asioita, en vain tajua miksi ei voi hoitaa heti niin olispahan tehty. Käytän enemmän aikaa asioiden lykkäämiseen kuin mitä niiden tekemiseen menisi.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   26.9.25 13:30:21

Minulle käy todella usein noin. Töitä olisi vaikka muille jakaa ja ne pakolliset saan kyllä tehtyä, mutta joku projekti jää odottamaan sitä parempaa aikaa joka saattaa tulla vasta puolen vuoden päästä. Joskus se voi olla jotain joka sitten menee pilalle, vaikka pieni matto joka odottaa pihalla pesua, tai sitten joku tuollainen kattila (joka muuten ei mene pilalle eikä sitä tarvitse heittää roskiin niin kuin joku tuolla sanoi). Saan kyllä tehtyä niitä ei niin kiireellisiä juttuja välillä valmiiksi ja eteenpäin, mutta tosiaan siinä sivussa saattaa olla se "ikuisuusprojekti" jota ei vaan saa tehdyksi.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   26.9.25 13:43:56

Joo, tunnistan tuon itsestäni. Sellaiset asiat, jotka eivät haittaa elämää, saavat kyllä odottaa välillä pitkäänkin motivaation löytymistä.

Soppakattila kannattaa ihan suosiolla kantaa roskiin, kun siitä joku päivä ohi kuljet.

Päivämäärä:   26.9.25 13:49:08

Olenhan joskus tomerakin, siirtelin olkkarin matot pois lattioilta tuoleille ym, otin lattioita imurilla robotilla ym. No viikon päästä olisi ollut helppo hoitaa lattioita, kun matot edelleen olivat pois lattioilta, mutta en tainnut silloinkaan sitä tehdä, nyt on useampi viikko ollut sama tilanne, helppoa olisi alkaa siivota se olkkarin lattia.

Lähettäjä: piste 
Päivämäärä:   26.9.25 13:58:29

https://anna.fi/hyvinvointi/itsetuntemus/prokrastinaatio-2

Päivämäärä:   26.9.25 14:18:33

Mitä ihmeen kertakäyttökulttuurin suosijoita nämä kattilan roskiin heittäjät on? Se kattila on metallia ja se on ihan uuden veroinen kun sen tyhjää ja pesee!
Te varmaan heitätte sen pohjaanpalaneenkin kattilan suoraan roskiin??

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   26.9.25 14:27:26

Mulla tapahtuu tuollaista ihan jatkuvasti. Oletettavasti johtuu ADD:sta.
Vaikka tiedän, että se pitäisi tehdä, ja ehtisikin, mutta ei vaan jotenkin kykene. Ja sitten niitä roikkuvia juttuja kertyy ja kertyy... Kyllä ne aina jossain vaiheessa tulee hoidettua, mutta usein vasta pitkän ajan päästä.

Laskujen maksu on kyllä sellainen, että se ei jää roikkumaan, olen sen opetellut tekemään jämptisti ajallaan.

Päivämäärä:   26.9.25 14:32:17

Voi Sunika, tietenkin se on väärin heittää kattila roskiin. Tietenkin se pitää pestä tai hylätä se ahdistusta aiheuttava kampe sivistyneesti kierrätykseen. Mutta kun aina ei vain jaksa. Sitä on ehkä jo tehnyt 87% asioista täydellisen oikein, 10j vähän sinnepäin ja 3j on ihan retuperällä. Jos lopulta saa päähänsä ratkaisun, että otanpa tuosta roskapussin, kaappaan sen kattilan sinne ja vien kassin roskikseen, done, monen viikon stressi selätetty, niin mitä väliä miten se hoituu. Pipoa joskus löysemmälle.

Aivan ihana sienikeitto tarina. Kiitos kun kerroit sen piristämään tätä saamatonta oloa tänään.

Päivämäärä:   26.9.25 18:39:30

No sen keiton tai mitä siitä nyt on enää jäljellä, jotain tahmaa, voi kipata puun juurelle ja jättää sen kattilan ilman kantta sinne ulos vielä muutamaksi viikoksi niin on jo paljon puhtaampi kun sieltä huljuttelee vedet pois ja sitten sen voikin kantaa astianpesukoneeseen.

Metallinkeräykseen se kuitenkin kuuluisi eikä roskikseen niin helpompi antaa luonnon hoitaa suurin siivous.

Lähettäjä: Mila 
Päivämäärä:   26.9.25 18:47:23

Minulla on tuota samaa käytöstä. Tosin ruokaa ei jää mihinkään lojumaan. Mutta saatan tulla reissusta ja jättää matkalaukun purkamatta vaikka kahdeksi viikoksi. Otan sieltä laukusta vaan tavaraa. Jossain vaiheessa sitten päätän, että nyt on pakko tyhjentää, ja kun siihen menee noin 2 min, niin tunnen oloni vähän tyhmäksi, kun niin pitkään venytin asian hoitamista ja annoin sen tavallaan "painaa mieltä".

Lähettäjä: Kuumottaa 
Päivämäärä:   26.9.25 21:18:37

Ihan samaa tulee tehtyä. Ruusunoksia oli taannoin 2 vuotta keskellä pihaa, leikkasin pensaan alas ja ajattelin silloin et "no mä vähän myöhemmin hoidan nää pois". Se vähän myöhemmin tuli kahden vuoden päästä =D

Mut joo, just ruokaa voi jäädä hyvin just tuolleen ulos vahingossa ja sit ku muistaa niin ei "ehdi" tai jaksa...

Lähettäjä: Tiiu 
Päivämäärä:   26.9.25 21:46:16

Mun koko lapsuudenperhe on tuollaisia. Annan tuoreita esimerkkejä.

Äitini kesällä ajan kanssa etsi varastosta vaatteita jotka aikoi pestä ja ottaa käyttöön. Hän toi ne varastosta, kävi ne aurinkoisena hellepäivänä läpi ulkona ja sitten jätti ne pihakivelle tuulettumaan hetkeksi. Viimeksi viikko sitten katselin että ovat vaatteet yhä siellä pihakivellä näin melkein 3kk myöhemmin. Nyt ne vain ovat homeessa, likomärkiä, täynnä hämähäkin pesäkoteloita ja päällimmäisissä näkyi että aurinkokin haalistanut ne pilalle. Ne muuten myös jää siihen, ei äiti niitä siivoa siitä pois.

Siskon kanssa kävin heinäkuussa mustikalla. Sisko keräsi mustikat puukoriin ja kun palattiin niin laittoi marjat kuistille odottamaan perkausta. Siellä ne yhä odottaa sitä. Mädäntynyt mustikkavelli on korin läpi jo levinnyt kuistin laudoitukselle ja kuivunut siihen.

Mulla itsellä on yksi työhön liittyvä lisäkurssi joka oli kallis ja oon jo kerran pyytänyt siihen lisäaikaa. En vaan ole saanut sitä tehtyä kun on kaikkea tähdellisempääkin tehtävää kuin joku kurssi.

Mulla on myös mennyt tavaroita pilalle ja olen menettänyt tällaisen saamattomuuden takia hyviä tilaisuuksia. "Pahinta" on että pakon edessä kyllä hyvin pystyn tekemään pakkoasiat kuten säännöllisesti maksan laskut, menen ajoissa töihin, hoidan lemmikkini täysin tip top mutta tällaiset asiat joista vain itse kärsin niin ne jää jotenkin tekemättä.

Mun sisarusten lapsilla kaikilla on adhd, add tai autismin kirjoa niin veikkaanpa että me lapsuudenperhekään ei olla ihan täysin normaaleja vaikka ennen ei diagnooseja haettukaan. Hyvin ollaan elämässä silti pärjätty ja asialliset hommat hoituu, ei vaan sellaiset ei niin tärkeät. Toiminnanohjaus on meillä kaikilla tosi huono ja harhaudutaan tekemään aina jotain uutta ja entinen unohtuu.

Lähettäjä: jeps 
Päivämäärä:   27.9.25 10:51:38

Tein maanantaina wokkiruokaa ja kun olin syönyt, vein kattilan terassin pöydälle viilentymään kun en jaksanut raivaa jääkaapista tilaa. Siellä terassilla se on edelleen. En ole imuroinut kahteen kuukauteen vaikka koirilla on ollut karvanlähtöaika. Pitäis siivota mainoslehtipino pois mutta siinä se on nököttänyt yli vuoden ja kasvaa koko ajan. Olis 10min homma mutta en saa aikaiseksi. Ja monta muuta vastaavaa hommaa, katson että tuo pitäis tehdä mutta meen mieluummin takaisin sänkyyn selaamaan nettiä tunniksi tai pariksi. Kissat ja koirat hoidan kyllä ja siivoan kissojen paskalaatikon 2xvko.
Mulla on diagnosoitu vaikea masennus ja olen menettänyt työkykyni. Mulla on lääkitys että selviän jotenkuten arjesta.

Päivämäärä:   28.9.25 08:22:20

Tiedän, että se johtuu sairaudestasi, mutta tämän lauseen alku ja loppu kyllä kumoavat toisensa.

"Kissat ja koirat hoidan kyllä ja siivoan kissojen paskalaatikon 2xvko."

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   28.9.25 08:24:25

Joo, pitäisi olla 2xpvä.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   28.9.25 08:37:51

Oi ihanat, normaalit ihmiset!

Mullakin on esimerkiksi yksi sukka ollut lattialla 2 kuukautta. Kävelen siitä aina sillain nätisti yli ettei se kuitenkaan siirry. Joka kerta mietin kuitenkin että se pitäisi laittaa talteen. Se on vielä sillain mutkassa että jos oikeen kiihdyttelis niin varmaan liukastuisi. Meillä on myös pahvikaappi. Vaikka se on kokonainen kaappi, se tursuaa aina pahveja. Siirrän ne yleensä siinä vaiheessa autoon, kun ne on levinneet lattialle 3-4 kertaa kaapin aukaistessani. Arvatkaa kauanko ne siellä autossa sitten on.

JOS ET LUE MUUTA NIIN LUE TÄÄ: jos jätät asioita roikkumaan, käytät niihin moninkertaisen määrän aika ja energiaa kun et tee niitä ja stressaat joka kerta kun näet ne. Se homma ois tehty ihan hetkessä eikä sun tarvis enää sen jälkeen kuluttaa omaa energiaa siihen. Tämä ajattelutapa vähän vähensi prokrastinaatiota omalla kohdallani.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   28.9.25 08:46:34

Juu tunnistan kyllä itseni :D

Pottujen varret on edelleen kasvimaan vieressä kun kuukausi sitten nostin viimeiset.
Kukkapenkki on täynnä rikkaruohoja kun jaksoin istuttaa, mutten enää perata.
Pestyt kesäloimet on "kuivuneet" ulkona kolme viikkoa.
Saunassa kuivuu edelleen pesty matto, jonka päälle koira oksensi muutama kuukausi sitten.
Tähtisädetikut viime uudelta vuodelta ovat edelleen keittiön sivupöydällä.
Mäntysuopa on kodinhoitohuoneen pöydällä 2024 kesän mattojen pesusta.

Noin äkkiseltään tuli mieleen :D
Jotenkin sitä saa pidettyä perheen ruuassa ja vaatteissa sekä eläimet hoidettua hyvin, mutta tuollaiset asiat jää kyllä helposti.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   28.9.25 08:48:12

Kuulostaa niin tutulta! Mulla on yksi koiran likaama fleecepeitto odottanut jotain parempaa ravistusta ja pesukoneeseen laittoa nyt kuukauden verran pihatuolilla. Myös keittiön isompi pannunalunen, sellainen ritilä, on ollut koko kesän terassilla odottamassa pesua. Pari kirpparilta ostettua vaatetta on lojunut kasseissaan lattialla pesua ja käyttöönottoa odottamassa jo muutaman kuukauden. Muovi- ja pahviroskat jäävät kasseissaan vaatehuoneeseen, vaikka ne olisi helppo viedä autoon ja kierrätykseen kauppareissun yhteydessä. Ulkona on pitänyt jo usean viikon kitkeä ohdakkeet nuoren omenapuun juurelta. Olen niiä koko ajan seuraillut ja todennut, että kohta ne alkaa siementää, pitää kitkeä ne ennen sitä pois. No nythän ne jo sitten siementää, enkä siltikään tehnyt niille mitään, joten ongelma on ensi vuonna paljon pahempi. Kotona sisällä meillä on yleisesti vähän sotkuista, kun tavarat eivät löydä paikoilleen asti.

Muitakin adhd-piirteitä sekä minulta että lapsellani löytyy melko vahvasti, mutta ei kuitenkaan niin paljon, että tuskin kumpikaan saisimme diagnoosia.

Sitten se toinen puoli: Teen vaativaa työtä, jossa pitää muistaa paljon asioita. Olen hyvä työssäni, hoidan kaiken säntillisesti ja olen kehittänyt post it-lappusysteemin, jonka avulla muistan asiat. Vedän heti yli tehdyn asian ja siirryn seuraavaan, enkä jätä asioita roikkumaan. Kotona minulla on kaunis puutarha (noita ohdakkeita ja jotakin muita rikkaruohoja lukuun ottamatta), nurmikko on aina leikattu ja hoidan koirani hyvin. Raha-asioissa olen tosi tarkka.

Lähettäjä: Putte 
Päivämäärä:   28.9.25 09:13:40

Ihanaa lukea näitä : ) Meillä on alkuviikosta asti ollut kuollut lintu ikkunan alla, käyn ulkona varmaan ainakin kymmenen kertaa päivässä ja kuljen siitä ohi mutta en saa vietyä tunkiolle. Talikko toisessa päässä pihaa... Jos tänään veisi pois!

En saa tilattua / ostettua (ei yhtään kiinnosta lähteä kauppoihin) juhliin vaatteita, kenkiä, koruja ja kun juhlapäivä koittaa viikon päästä niin pengon hädissäni kaapeista kaikki vanhat rytkyt, joilla _ei ainakaan enää ikinä pitänyt mennä yksiinkään juhliin_.

Ostan ison pussin paprikaa, koska se on hyvää paahdettuna - arvatkaa tuleeko paahdettua? Kyllä se ennemmin vaikka mätänee tuonne jääkaappiin kun muuttuu ruuaksi.

Päivämäärä:   28.9.25 09:41:17

Ei kyllä ikinä tulisi mieleen siirtää kattilaa nurmikolle! Kuka sen nurmikon esim. leikkaa? Sehän on silloin tiellä, eikä nyt muutenkaan nurmikko ole kattilan paikka. Toki joitain asioita jää joksikin aikaa retajamaan, mutta kyllä ne hoidettua tulee.

Lähettäjä: Lääkäri 
Päivämäärä:   28.9.25 10:31:54

Putte on aikalailla niinkuin mä. Epäilen kattilan nurmikolle jttäjä että puutarha rehottaa myös. eli ei haittaa nurmikon ajelijaa.

Päivämäärä:   28.9.25 10:49:22

Se on jännä, miten sitten kuitenkin jotkut asiat tulee hoidettua tosi säntillisesti. Niin kuin viivarivi tuossa kuvasi töitään ja pihahommiaan, tai monet raha-asioitaan. Minullakin on tapana joka ilta ennen nukkumaanmenoa "resetoida" oleskelutilat. Eli siistin keittiön, laitan olkkarissa tavarat paikoilleen, pyykit pyykkikoreihin, jne. Joka halvatun ilta. Mutta annapa olla, kun pitäisi joku ompelutyö saada valmiiksi, tai pistää myyntiin se varastossa lojuva turha hilavitkutin...

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   28.9.25 10:54:21

Mulla odottaa jouluinen kynnysmatto tuolla takapihan terassilla roikkumassa, pesaisin sen ja piti siirtää varastoon, mutta kohtahan sen saa ottaa jo käyttöön :D

Mulla on sama kuin Taviksella, vähintään keittiö pitää illalla siivota ja kahvinkeitin ladata valmiiksi, jotta aamuhetki sujuu kuten pitääkin. Samoin ns. perussiivoukset sujuvat, mutta juuri kausivaatteet/askartelut/kutimet/varaston siivous jäävät odottamaan aikoja parempia. Mitään ruokaa en uskaltaisi jättää pihalle kun meillä ei enää ole kissaa, en kaipaa rottia ihan kotiovelle...

Päivämäärä:   28.9.25 10:58:14

Kävele kattilan luo, tartu kahvaan ja kanna se roska-astiaan.

Nyt voi lakata stressaamasta ja miettimästä sienisoppakattilaa.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   28.9.25 10:58:17

Ihana keskustelu!!

Minä toin kotiin tallilta toppaloinen korjattavaksi aprillipäivän tienoilla. Loimi on edelleen viikattuna terassilla. Juuri tänään pihahommia tehdessä taas sitä tuijitin ja päätin, ettei sitä loimea ihan vielä tarvita...

Meillä meni 2,5 vuotta hankkia verhot "uuden" kodin olohuoneeseen. Edellisen kodin verhot olivat liian lyhyet uuden kodin korkeampaan olohuoneeseen ja 2,5 vuotta katsoin ja kirosin niitä liian lyhyitä ja siksi rumia verhoja. Ei vain saanut aikaiseksi kiertää kauppoja etsimässä kivoja, riittävän pitkiä verhoja. Lopulta sopivat verhot löytyi ja tilattu alle vartin googlettelulla... Homman olisi voinut siis hoitaa vaikka muuttopäivänä, kun vaan olisi viitsinyt.

Yksi vanha työtuoli on lojunut varastossa jo vuoden päivät odottamassa vientiä kierrätykseen. Tuoli on korjauskelvoton, joten läheinen kierrätyskeskus ei ota sitä vastaan eli se pitäisi viedä kaupungin toiselle puolelle jäteasemalle. Ei sekään iso reissu olisi ja tuoli mahtuu peräkonttiin mutta en vain ole saanut aikaiseksi.

Päivämäärä:   28.9.25 11:11:09

Ymmärtääkö nämä metallikattilan sekajätteeseen heittävät ollenkaan mitä se aiheuttaa jäteasemalla?

Päivämäärä:   28.9.25 11:12:56

Kuulostaa tutulta, minulla on ADHD ja tuo toiminnanohjausjärjestelmän haasteisuus on hyvin normaali oire. Ei siinä auta kuin opetella viitseliäisyyttä tai sitten alkaa käyttää todo-listaa.

En muista miten se viraali nyrkkisääntö tähän menee, mutta pääsääntöisesti niin, että kun näet jonkun pikkujutun niin voit miettiä, että meneekö sen hoitamiseen alle 2min, jos menee niin tee se heti. Jos et jaksa, kirjaa se ylös todo-listaan. Sitten esim. viikkosiivouksen yhteydessä vilkaisee sen todolistan ja tekee sieltä mitä jaksaa.

Minulla alkaa käydä kerran viikossa tuetun asumisen ohjaaja vuokra-asunnossani juuri tälläisten haasteiden takia. Eli ei niitä pidetä mitenkään "normaalina" tässä yhteiskunnassa. Minusta tuntuu etten kotona muuta teekään kuin siivoa ja silti täällä on ihan hirveä kaaos koko ajan kun ei vaan aivot toimi sillä tavalla että saisin aina kaiken heti paikalleen, tai priorisoitua että mikä nyt olisi tärkein hoitaa.

Päivämäärä:   28.9.25 11:16:48

Sunika, en minä ainakaan ymmärrä koska en ole päivääkään jäteasemalla työskennellyt. Ja kyllä, kantaisin sen haisevan kattilan roskiin. En halua katsella tuollaisia energiasyöppöjä asioita ympärilläni.

Päivämäärä:   28.9.25 11:25:19

Ei tarvitse viedä roskiin kun joskus ohi mennessään potkaisee kumoon. Syksyn sateet hoitaa kyllä sen mönjän mitä sieltä valuu. Sitten jossain vaiheessa nostaa pystyyn niin vettä pääsee sisälle ja sitten ennen talvea kantaa astianpesukoneeseen.

Ja siis olen juuri tuollainen että minulta jää jotain lojumaan johonkin. Ymmärrän siis sen vitutuksen mitä tuon kattilan näkeminen pihalla aiheuttaa ja sen tunteen kun tulee olo, että kaikki työn määrä ylittää sietokyvyn eikä todellakaan jaksa esim sitä kattilaa pestä.

Päivämäärä:   28.9.25 11:31:04

No ihan googlaamalla löytyy tietoa siitä mitä jätteenpolttolaitoksella ajatellaan metallista sekajätteessä.

Päivämäärä:   28.9.25 11:40:51

En käytä aikaani muiden työongelmien selvittelyyn. Veikkaan, että aika monta metalliesinettä on vuosikymmenten aikana jäteasemille jo saapunut, ettei kyseessä ole mikään uusi ja ennenkuulumaton asia.

Lisäksi, en ikinä toisi jyrsijöiden pyörittelemää kattilaa takaisin keittiööni. Hyi yök.

Päivämäärä:   28.9.25 11:47:24

Jyrsijöitä tuskin kiinnostaa se mönjä mitä siellä kattilassa on. Ei se enää ole edes niille syötävää.

Ja kyllä pitää olla todella herkkä, että joku jyrsijä noin paljon inhottaa.

On myös todella kamalaa, että edelleen löytyy paljon ihmisiä jotka eivät välitä roskien lajittelusta.

Päivämäärä:   28.9.25 11:50:16

Ne jyrsijät ovat pyörineet jo ennen mönjääntymistä urakalla sen kattilan kimpussa. Ja kyllä, jyrsijöiden uloste on yök, enkä sellaisessa kattilassa enää ikinä laittaisi ruokaa. Toivon, ettei kukaan muukaan.

Päivämäärä:   28.9.25 11:53:07

Kattilassa on kansi päällä ainakin aloittajan mukaan. Ja kun se kattila on astianpesukoneessa ollut niin siinä ei ole enää mitään estettä käyttää ruuanlaitossa, vaikka olisi ollut ilman kantta!

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   28.9.25 11:56:44

Jos ostaa hedelmiä tai viljaa, ovathan nekin saattaneet kohdata ties mitä jyrsijöitä.

Päivämäärä:   28.9.25 12:06:08

En minä jyrsijöitä sinänsä pelkää, kaikelle elolliselle on maailmassa paikkansa, mutta pidän myös esim. kompostin ja tallilla rehuastiat suljettuina.
Jos sanon etten kaipaa rottia kotiovelle enkä siksi jätä ruokajätteitä pihanurmikolle niin miten siitäkin saatiin väännettyä herkkyys ja inhotus?

Päivämäärä:   28.9.25 12:13:21

No kun sinä et sanonut niin! Ei me kukaan haluta rottia kotiovelle.

Päivämäärä:   28.9.25 12:15:10

Anteeksi sanoit niin tuolla ylempänä. Oletko siis sinä nyt tuo - joka pelkää jyrsijäpöpöjä niin että heittää siksi metallisen kattilan sekajätteeseen?

Päivämäärä:   28.9.25 12:37:24

En, herranjestas, olen hyvin tarkka kierrättäjä.
Sanoin vaan etten jätä mitään ruokaa tarjolle mahdollisille pikkujyrsijöille, joutavat etsimään ruokansa luonnosta ;)

Päivämäärä:   28.9.25 19:32:53

Olisi hauska kierrättää näitä tylsiä tehtäviä. Mun mielestä olisi ihana putsata jokin ulkona muhinut kattila taas kiiltäväksi ja uudeksi. Voisin tehdä sen kaverille ja kaveri taas voisi karsia multa turhaa kamaa kaapeista, itse en saa siihen ikinä ryhdyttyä.

Päivämäärä:   23.1.26 00:04:30

Aloittaja onko sun soppa yhä ulkona?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.