Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hankalaa löytää vuokraajaa...

Lähettäjä: Olen turhautunut 
Päivämäärä:   26.9.25 09:50:53

...jolla ei olisi adhd. Kisahevonen, jolla annan valmentautua ja kisata, kun en itse kilpaile. Nyt paljastui että tällä nykyiselläkin on adhd. Olen kokenut, että silloin etenkin nuorten kanssa kommunikointi menee vaikeaksi. Edellinen piilotteli vielä täysi-ikäisenäkin vanhempien selän takana, kun hänelle laittoi rajoja tai vaati pitkäjänteistä harjoittelua, keskittymistä valmennus- ja kisatilanteissa jne. Nyt tämä nuorempi menee täysin lukkoon ja puhumattomaksi, kun kerron että pitää panostaa hommaan, koska minäkin panostan ja on itse sitä halunnut. Ja vanhemmat luovat inhottavan ilmapiirin. On täysin ymmärrettävää puolustaa lasta, mutta olisivatpa kertoneet piirteistä jo aiemmin tai jättäneet kokonaan kertomatta. Voiko tuollaisia asioita edes vaatia, jos adhd? Juuri tälle hevoselle en olisi halunnut hankalaa vuokraajaa, koska yhteistyön tiimissä pitää toimia kunnolla.
Olisi kyllä pitänyt arvata, kun yksin ratsastus sujuu kivasti, mutta valmentajien silmän alla saattaa yhtäkkiä ratsastaa kuin vasta-alkaja.
Tarkoitus ei ole mollata ketään, mutta diagnoosin aiheuttamat rajoitukset pitää ymmärtää edes vanhempien. Onko mahdollista?

Re: Hankalaa löytää vuokraajaa...

Lähettäjä: IL 
Päivämäärä:   26.9.25 09:52:48

Ei noilla kyllä ole mitään tekemistä ADHD kanssa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   26.9.25 09:57:27

Ei kuulosta ahdh ongelmalta -niitäkin nähty.

Päivämäärä:   26.9.25 10:02:00

Pakko olla kun noin äitinsä sanoi. Samoin edellisen äiti. Kaikki hankaluudet laitetaan adhd:n piikkiin. Kisahevosta aletaan innolla vuokraamaan, kuskaat sinne ja tänne ja uhraat omaa aikaasi ja vaivaa, niin heti kun tulee hiukankin sanomista, niin sanotaan, että kun pirjopetterillä on adhd ja hän nyt on sellainen. Jos silti pidät kiinni siitä, että esim ennen kisoja pitää kertaalleen hypätä, yrität opettaa ihan järkeenkäypää asiaa, mutta pp haluaakin mennä kaverin kanssa jonnekin, niin olet inhottava eukko. Edellisen isä alkoi raivoamaan whatsappissa ja tämän nykyisen tuli myrskyn merkkinä tallille.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   26.9.25 10:10:46

Pirjopetteri adhd lisäksi on ilmeisesti lapsellinen teini. Toki ahdh voi tehdä impulsiivisia juttuja välillä mutta tietty jos ollaan kisoihin treenattu ja menossa niin vanhemman tietty vähän ohjattava myös että kisoihin valmistaudutaan kuten pitää tai sinne ei sitten mennä.

Päivämäärä:   26.9.25 10:23:17

Taitaa mennä nykyään aika monenlainen muukin huono käytös adhd:n piikkiin?

Lähettäjä: pullo 
Päivämäärä:   26.9.25 10:34:56

Tämä kuulostaa enemmänkin siltä, ettei kaikkia odotuksia ja vaatimuksia ole listattu etukäteen.
Irtisano nykyinen vuokralainen ja etsi uusi. Sopimukseen kirjaat joka ikisen vaatimuksen, mikä sinulla on ja kerrot ennen sopimuksen allekirjoitusta, että ne on todellakin vaatimuksia, etkä sinä jousta niistä missään tilanteessssa. Vuokraaja joko sitoutuu niihin tai sitten se ei ole sinun etsimäsi vuokraaja.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   26.9.25 10:54:01

Jos sukset menee ristiin kaikkien vuokraajien kanssa, niin kannattaisi varmaan kisata sillä hevosella ihan itse.

Päivämäärä:   26.9.25 11:12:37

Ei ole kyse mistään kohtuuttomista vaatimuslistoista, vaan ihan vaan säännöllisestä valmentautumisesta ja treenistä ennen kisoja. Ei mitään ydinfysiikkaa tai veren maku suussa -harjoittelua.
Uskon kanssa, että on lapsellisuutta, mutta nykyään vaan otetaan heti adhd esiin ja selitellään sillä. Vähiten varmaan nuo isät lajista ymmärtävät ja vähiten heitä kiinnostaa, mutta kun pirjopetteri saattaa vuodattaa kyyneliä kotona, niin äijille kasvaa sarvet päähän. Eli naisväki provosoi ne käyttäytymän kuin joku bodyguard.
Minä mitään irtisano. Menköön jos huvittaa, toista yhtä hienoa hevosta ei löydy koko kylästä vuokralle, joten ohjeita on noudatettava.

Lähettäjä: iuhilu 
Päivämäärä:   26.9.25 12:11:41

ADHD:lla on usein hyperfokus. Siis niitä asioita kohtaan, jotka kiinnostavat. Jos asia ei kiinnosta, niin ei kiinnosta. Autistilla tämä on ekko.

Jos harrastaa ratsastusta ja panostaa siihen, niin luulisi sen olevan hyperfokuksen kohde. Mutta yleensä silloinkin yksin onnistuu, toisen ohjaamana ei. Voi johtua siitä, ettei kykene ottamaan vastaan ohjeita ja tulee puolustusreaktio, kun joku pyytää/käskee tekemään jotain. Tämä on autismiin liittyvä asia, mutta monella nepsyllä on sekä ADHD että autismi. Ongelmia tulee, kun autisti tarvitsee ohjeita, muttei voi noudattaa niitä. Tuolle on joku nimikin, jota juuri nyt en muista.

Eli ongelma ei ole ADHD vaan ohjeiden noudattamisen vaikeus. Mutta sen luulisi aiheuttavan ongelmia kisaamisessakin, knu siellähän vasta sääntöjä pitääkin noudattaa eikä saa haahuilla miten huvittaa.

Jos ei kykene valmentautumaan, ei kykene kisaamaan.

Provohan tämä toki on, mutta kommentoin nyt kuitenkin, kun aloittajalla ei tunnu olevan tietoa niin, että olisi saanut tehtyä uskottavan provon. Eli ongelmana ei ole ADHD vaan autismi ja se hankaluussyndrooma, joka aiheuttaa sen, ettei kykene noudattamaan sääntöjä vaan se aiheuttaa puolustusreaktion.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.9.25 12:19:35

Missä päin hevonen on? Voisin olla kiinnostunut. Takaan, ettei löydy adhd diagnoosia

Lähettäjä: Joku muu syy 
Päivämäärä:   26.9.25 12:21:15

LähettäjäIL
Päivämäärä26.9.25 09:52:48

Ei noilla kyllä ole mitään tekemistä ADHD kanssa.

Vahvasti tämä!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.