Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Katkeruus sairudesta

Lähettäjä: +-+ 
Päivämäärä:   25.9.25 08:47:46

Sain diagnoosin, joka oli täysi yllätys. Tiedän, että hoito on kiinni ruokavaliosta, mutta ohjeet ovat epämääräisiä ja ristiriitaisia netissäkin.

Sairaus on siis kihti. Olen normaalipainossa, jopa lähempänä alipainoa. Olen nainen, 33 v, en käytä mitään lääkkeitä ja en juo olutta, eli en todellakaan ole riskiryhmään kuuluva.

Hoito-ohjeista ensimmäinen kuuluu, että pudota painoa. En voi enää painoa pudottaa yhtään tästä. Ruokavalio-ohjeet ovat sekavia. Selkeää on, että ei juuri alkoholia, ei pikkukalojen nahkaa, ei siipikarjan nahkaa, ei äyriäisiä, ei sitä tai tätä. Ongelma on, että olen pescovege. En syö esimerkiksi punaista lihaa tai kanaa. Kaiken proteiinin saan kalasta/äyriäisistä ja palkokasveista. Nyt en saisi oikeastaan juuri syödä kumpiakaan. Lisäksi kasviksia on rajoitettu, ei parsaa, ei kukkakaalia, ei pinaattia.. ja nämäkin vaihtelee eri lähteiden mukaan. Osa sivuista sanoo, että ei mätiä, toiset sanoo, että mätiä voi syödä niin paljon kuin haluaa.

Olen oikeasti aika lohduton, kun ohjeet ovat sekavia ja ristiriitaisia. Saako syödä mitään?! Odottelen lääkärin yhteydenottoa ja aion kysyä ravitsemusterapeutista, kun en oikeasti tiedä, mitä syödä, netin ohjeet kumoaa toisensa.

Re: Katkeruus sairudesta

Päivämäärä:   25.9.25 08:52:47

Ja sienet on myös kielletty.

Kananmunia, maitotuotteita (osassa lähteitä mainittu vähärasvaisuus) ja osaa kasviksistasaa syödä. Hedelmiä ilmeisesti ei saa kuin rajoitetusti.

Ahdistaa, stressaa ja olen oikeasti ihan hajalla tämän takia. En ymmärrä, miten tällainen sairaus tulee minulle, kun en millään tavalla ole riskiryhmää. Eikä yhtään auta se, että jopa sukulaiseni naureskeli ja totesi, että "älä juo olutta". En ole tänä vuonna juonut olutta viittä tuoppia enempää, mutta ilmeisesti stereotypiat ovat vahvoja.

Olen oikeasti katkera ja vihainen.

Lähettäjä: Ilkiö 
Päivämäärä:   25.9.25 09:09:49

Voithan sinä katkeroitua, mutta jos sinulla ei ole fyysistä estettä muuttaa ruokavaliota, olet onnekas.

Lähettäjä: pölö 
Päivämäärä:   25.9.25 09:11:09

En ole sairauden asiantuntija, eli en osaa auttaa varsinaisessa asiassa. Se, mikä tuli mieleen, on että kannattaa liittyä vertaistukiryhmään esim. Facebookissa, jos et ole jo liittynyt. Sieltä saa varmasti vertaistuen lisäksi myös ihan käytännön vinkkejä. Tsemppiä!

Lähettäjä: pullo 
Päivämäärä:   25.9.25 09:15:07

Isälläni on kihti. Hän pärjää sen kanssa ihan hyvin. Enimmäkseen on oireeton ja voi silloin syödä lähes mitä tahansa. Ei käytä ollenkaan alkoholia ja välttelee niitä pikkukaloja eikä syö siipikarjaa nahkoineen. Voi kuitenkin syödä vihanneksista, mitä tahansa samoin palkokasveja. Jos oireet jostain syystä iskevät päälle, niin silloin pitää jonkin aikaa olla todella tarkka ja mennä karsitulla ruokavaliolla. Mutta kohta kymmenen vuoden aikana on oirejaksot on yhden käden sormilla laskettavissa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.9.25 09:18:10

Siihen on olemassa estolääkitys joka estää kihtikohtaukset, jos ne uusivat.
Duodecim- lehdessä on artikkeli että 500 mg C- vitamiinia päivässä poistaa uraattia kehosta.

Päivämäärä:   25.9.25 09:20:01

Ilkiö,
Kun tietäisi, mitä edes saa syödä! Kun tuntuu, että kaikki proteiini on käytännössä kielletty tai rajoitettu käyttö. Ja netissä sivusta riippuen ohjeet ovat täysin ristiriidassa keskenään. Tämä on se ongelma! En oikeasti enää tiedä, mikä on ok, paitsi ilmeisesti kananmunat, maitotuotteet ja rasvat, viljat, osa vihanneksista (mikä osa, kun on vaan ristiriitaista tietoa?).

Kävin vasta uudelleen verikokeissa ja arvot oli entisestään kohoneet, vaikka olin välttänyt mm mainittuja pikkukaloja ja alkoholia. :(

Tämä sairaus on todella kivulias oireillessaan ja odotan, josko saan estolääkityksen ja käynnin sinneravitsemusterapiaan, kun näemmä nettiohjeilla arvot eivät muutu minnekään.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   25.9.25 09:24:24

"There is always something." Ajattele, että tämä on sinun siivusi huonosta karmasta ja terveysvaivoista, ja nyt on pelattava niillä korteilla, mitä kädessä on.

Katkeruuden sijaan kokeile, mikä itsellesi toimii, ja saatat kokea jopa uudenlaista hyvää oloa. Ole myös kiitollinen, ettei tarvitse kamppailla ylipainon kanssa. Ole muutenkin kiitollinen kaikesta, mikä on aika hyvin.

Päivämäärä:   25.9.25 09:25:16

Ja c-vitamiiniliwää olen miettinyt kyllä myös, sitä en ole kokeillut. Lähinnä runsasta veden juomista ja betistä löytynyttä ruokavaliota olen koettanut noudattaa, mutta kuten sanottu, ohjeet ovat ristiriitaisia ja arvot on vaan nousseet. :(

Päivämäärä:   25.9.25 09:26:26

Ruokapäiväkirjan pitämistä mietin, olisi ainakin jotain esittää siellä ravitsemusterapeutilla, jos sinne saisi lähetteen.

Päivämäärä:   25.9.25 09:30:12

Nomadi, vaikea olla kiitollinen, kun arvot eivät laske, vaikka koetin parhaani. Tällä hetkellä ei oireile, pahimmillaan en pystynyt kävelemään. Lääkitykseksi sain kortisonia, joka toi jatkuvat painajaiset. Niitä on vielä varuiksi, jos tämä yltyy taas. Tämä on tosiaan uusi juttu ja odottelen lääkärin yhteydenottoa.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   25.9.25 09:30:33

Kihti on niitä sairauksia, joissa ruokavalio vaihtelee oireiden mukaan, eli on ymmärrettävää että ruokavalio-ohjeiden lukeminen tuntuu kamalalta ensin. Täytyy vain yrittää ymmärtää, että ne tiukimmat ohjeet pätevät vain akuuteissa tilanteissa. Sen lisäksi jokainen ihmiskeho ja jokainen tautitapaus on erilainen, joten toinen kestää vähän erilaista ruokavaliota kuin toinen.

Joka tapauksessa et joudu elämään kapeimmalla ruokavaliolla kuin hetken. Kokeilemalla selviää, mikä on sinulle paras tapa.

Lähettäjä: Pistepistepiste 
Päivämäärä:   25.9.25 09:31:25

Etkö saanut kihtilääkitystä?

Päivämäärä:   25.9.25 09:33:25

Pistepistepiste, en ole saanut, kun sanoivat, että kuukauden päästä uudet verikokeet ja katsotaan sitten. Ja nyt kävin niissä uusissa kokeissa, jolloin arvot oli entisestään kohonneet, vaikka olin tarkkaillut ruokavaliotani.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   25.9.25 09:34:06

Itse söin alussa YA pitkävaikutteista C-vit. Sen aloittamisen ei ole kihti uusinut.
Nyt syön niitä satunnaista ja muutenkin aika normaalisti. Alussa luin myös kauhulla niitä ruokavaliolistoja.

Päivämäärä:   25.9.25 09:36:39

.-. , no juuri tuo ruokavalio tuntuu ihan kamalalta, kun mitään, mitä olen syönyt, ei oikeastaan saisi syödä. Mistä saan proteiinia, jos kaikki proteiininlähteet on rajoitettu?! En muutenkaan ole suuriruokainen, mutta mikä on rajoitettu määrä? Onko esim 150 g kalaa liikaa kolmasti viikossa ja kerran äyriäisiä? Tai pavut, miten niiden kanssa? Olen oikeasti ihan hukassa ja onneton. Kynsiä tässä kai sitten syödään.

Päivämäärä:   25.9.25 09:39:51

A, kiitos lohdusta. Käyn hakemassa heti tänään. Olen oikeasti itkenyt tämän kanssa, kun käytännössä kaikki ruoka, mitä syön, olisikin pannassa. Etenkin tuo proteiini on ongelmana. Maitotuotteistakin jossain lähteessä sanottiin, että vain vähärasvaisia. En todellakaan halua syödä kumijuustoa. Ohjeiden ristiriitaisuus häiritsee ja en osaayhtään sanoa,mikä laukaisi ensimmäisen kohtauksen. :(

Onko sinulla estolääkitystä?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   25.9.25 09:51:06

Ei ole estolääkitystä. Sain kaksi kohtausta parin kuukauden välein seuraavasta olisi aloitettu lääkitys, mutta sitä ei tullut.
Söin sitä c-vit. ja vältin syömästä punaista lihaa.
Hämmästyin myös omasta kihdistä, minun ei olisi pitänyt olla varsinaista riskiryhmää.

Päivämäärä:   25.9.25 09:57:40

Et sinä proteiinin puutteeseen kuole, vaikka joksikin aikaa jätät tutu proteiininlähteet pois. Tärkeintä on nyt saada kihti hallintaan. Silloin voi joutua olemaan todella kapealla ruokavaliolla vähän aikaa. Mutta se on vain väliaikaista.

Päivämäärä:   25.9.25 10:00:31

A, millaisia arvoja sait uraatista verikokeissa? Nämä sinun viestisi lohduttaa minua ihan hirveästi, et arvaakaan. Olen ollut tämän kanssa todella yksin ja tuo vähättely ja naureskelu, mitä olen saanut osakseni oluen juomisen vähentämisestä (varsinkin, kun en olutta edes juuri juo, ellei ne viisi tuoppia yhdeksässä kuukaudessa lasketa tähän!) ei hirveästi ole lohduttanut.

Päivämäärä:   25.9.25 10:02:57

Pullo, onko sinulla kokemusta? Ainakaan tämä kuukausi ei saanut arvoja alas. Alkoholia en jättänyt täysin pois, nyt mietin, että jätän myös sen ja koetan tarkkailla vielä tarkemmin. Ruokavalion ristiriitaisuudet vaan hämmentää, en ole syönyt esim muikkuja tms.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   25.9.25 10:19:15

Olisikohan syynä ruokavaliosi, joka on saanut kihdin riehaantumaan? Kun mietit siis syytä. Alkoholi on varmaan parasta jättää aluksi kokonaan pois.

Mun miehellä on kihti ja estolääkitys toimii hyvin, tosin ruokavaliokin on tärkeä. Lohta meillä syödään kerran-pari viikossa, uunissa tehtynä tai keittona.

Päivämäärä:   25.9.25 10:21:29

"Pullo, onko sinulla kokemusta? Ainakaan tämä kuukausi ei saanut arvoja alas."

Täällä on aika moni jakanut kokemuksia sinulle ja kertonut, että sairauden luonteeseen kuuluu kihtikohtaukset ja paremmat jaksot. Ja moni on myös kertonut, että ruokavalio menee tilanteen mukaan. Kun tilanne on akuutti, ruokavalio voi silloin olla todella rajoitettu, mutta kun tilanne helpottaa, syödä voi huomattavasti vapaammin. Joten mikä tässä nyt on epäselvää? Kuten sinulle aiemmassa viestissäni kerroin, niin kokemusta lähipiiristä on.

Päivämäärä:   25.9.25 10:32:26

Pullo, ihan nätisti kysyin neuvoja ja kerroin koettaneeni noudattaa ruokavaliota, mutta netissä eri lähteissä on hyvin ristiriitaista tietoa, joka hämmentää paljolti. Silti arvot olivat nousseet entisestään. Ymmärrät varmaan, että olen todella hukassa tämän asian kanssa ja siksi tästä täällä kyselenkin, mutta vastauksesi oli aika ikävä, kun parhaani olen yrittänyt.

Sohvapöytä, en todellakaan tiedä. Syön tosiaan vain kalaa, äyriäisiä ja kasviksia ja nyt tuntuu, ettei oikein mikään näistä sopisi. Olen aina syönyt ns virallisterveellisesti ja tuntuu lähinnä kohtalon ivalta, että saan tällaisen riesan ja joutuu näistäkin vähistä rajoittamaan.

Onko jollain asiallista ja tutkittua tietoa, mitkä vihannekset eivät käy? Mites hedelmät, kun hedelmäsokeria pitäisi välttää? Näistä oli myös todella erilaisia ohjeita ja juuri tästä syystä haluaisin tavata sen ravitsemusterapeutin.

Lähettäjä: Pescovege 
Päivämäärä:   25.9.25 10:38:27

Pescovege täällä enkä ymmärrä miksi aloittaja on huolissaan proteiinin saannista. Eikö viljat ja maitotuotteet olleet sallittuja? Proteiinia saa täysjyväviljoista ja etenkin kvinoa on todella hyvä proteiinin lähde. Myös nyhtökaura ja muut kaurapohjaiset vegetuotteet käyvöt ja maitotuotteet kuten rahkat ja raejuusto. Raejuustossa on vieläpä hyvin vähän rasvaa. Itse jo taisit mainita kananmunat. Sitten kalat. Pikkukaloja on vain murto-osa kaloista. Syö lohta, taimenta, kuhaa, isoa siikaa, isoja ahvenia tai ihan vaan seifilettä pakkasesta.
Minusta jo tuossa on runsas ja monipuolinen lista proteiineista, joita ei ole kihti potilaalta kielletty.

Päivämäärä:   25.9.25 10:42:45

En syö mitään nyhtökauroja ja muita, en niistä pidä lainkaan tai muistakaan tuollaisista tekemällä tehdyistä, ovat mielestäni pahoja. Palkokasveista olen proteiinit saanut, linsseistä, pavuista, kaloista, äyriäisistä.

Ja kaikkien proteiinien, myös kalojen syöntiä rajataan, samoin palkokasvien. Äyriäisiä ei kai saisi syödä lainkaan ja ne ovat olleet suurinta herkkuani.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.9.25 10:45:40

Hae tietoa rauhassa, äläkä heti heittäydy ihan masentuneeksi asiasta. Omalla kohdalla useampia autoimmuunisairauksia ja kummasti niiden kanssa pärjää, kun vain oppii elämään.

ChatGPTllä saat helposti listattuna netin syövereistä sallittuja ruokia ja mikä vaikuttaa mitenkin kyseiseen sairauteen.

Kihti on aineenvaihduntasairaus, jossa virtsahappoa kertyy elimistöön liikaa ja se kiteytyy niveliin aiheuttaen kivuliaita tulehduksia. Ruokavaliolla on tärkeä rooli kihdin hoidossa ja ennaltaehkäisyssä. Tavoitteena on vähentää virtsahapon määrää elimistössä.

Turvallisia ja suositeltavia ruokia kihdissä
f Kasvikset, marjat ja hedelmät
Kaikki kasvikset ovat sallittuja (myös ennen vältellyt parsa, pinaatti ja herneet)

Marjat ja hedelmät: erityisesti kirsikat voivat jopa auttaa alentamaan virtsahappoa

V Täysjyväviljat ja peruna
Täysjyväleipä, -pasta ja -riisi

Kaurapuuro, ruisleipä, peruna

[ Matalarasvaiset maitotuotteet
Rasvaton tai vähärasvainen maito, jogurtti, piimä

Juustot, joissa on vähän rasvaa

\ Pähkinät, siemenet ja kasviproteiinit
Pähkinät, mantelit, auringonkukansiemenet jne.

Tofu, soijatuotteet (hyvin siedetty useimmilla)

i Kohtuudella: vähärasvainen liha ja kala
Broileri (ilman nahkaa), vähärasvainen naudan tai sianliha

Kalaa voi syödä, mutta ei rasvaisia kaloja liikaa (kuten silli, lohi, makrilli)

§ Riittävä nesteytys
Vesi on paras. Juominen auttaa virtsahapon poistumista.

Kahvi ja tee kohtuudella sallittuja, ja kahvin on jopa todettu alentavan kihdin riskiä.

L Vältettävät tai rajoitettavat ruuat ja juomat kihdissä
V Runsaspurisiniset ruuat
Puriiinit hajoavat virtsahapoksi, joten niitä sisältäviä ruokia tulee välttää tai rajoittaa:

Sisäelimet: maksa, munuaiset, kateenkorva

Rasvaiset kalat: silli, makrilli, sardelli

Liiallinen punainen liha ja prosessoidut lihat: makkarat, pekoni

Äyriäiset: simpukat, katkaravut

z Alkoholi
Olut ja siideri: korkea puriinipitoisuus, pahentaa kihtiä

Viina: estää virtsahapon poistumista

Viini: vähäisempi vaikutus, mutta kohtuus tärkeää

l Sokeri ja makeat juomat
Fruktoosia sisältävät juomat (limsat, energiajuomat) nostavat virtsahappoa

Runsaasti sokeria sisältävät leivonnaiset ja herkut huonoksi

Päivämäärä:   25.9.25 10:48:39

- , jätä kiitos se tekoäly tästä muualle. Olen lukenut satoja sivuja tästä ja tuo sinun tekoälysi ei tässä auta lainkaan, varsinkin, kun esittää jälleen ristiriitaista tietoa lukemieni lähteiden kanssa.

Lisäksi myös virheellistä tietoa.

Päivämäärä:   25.9.25 10:50:31

Eli kyse ei oikeasti ole siitä, ettei sopivia proteiineja tai ruokia löydy vaan siitä, että aloittaja on nirso eikä vaan tykkää. Sen ongelman joudut ihan itse ratkaisemaan.

Päivämäärä:   25.9.25 10:52:12

Pescovege, en pidä itseäni nirsona, jos syön kaikkea muuta, paitsi teollisia kasvisproteiineja ja lihaa. Tosin kaipa nirsoudelle on sitten meillä erilainen käsite.

Päivämäärä:   25.9.25 10:54:57

Ja pescovege, siinä sinun nyhtökaurassakin on niitä palkokasveja, mitä pitäisi vältellä. Mutta kiitos vaan turhasta haukkumisestani.

Päivämäärä:   25.9.25 10:55:51

Onko aloittaja joku lapsi? Alkaa vähän kuulostaa jutut siltä. En tykkää siitä ja tästä ja haluan syödä äyriäisiä. Tosin tuo, ettei ole jo luopunut alkoholista viittaa johonkin epäkypsään aikuiseen. Joka tapauksessa mikään neuvo tai ehdotus ei kelpaa, kun pitää vain saada nurista.

Ei sinun aloittaja tarvi luopua mistään ja voit syödä ja juoda mitä haluat, mutta sitten on turha vinkua, kun tilanne ei kihdin suhteen parane.

Päivämäärä:   25.9.25 11:00:36

Pullo, taidat itse olla. Olen juonut jopa yhden lasin viiniä viikossa tässä kuukauden aikana ja kyllä, harmittaa ihan hirveästi, kun arvot nousee vaan, vaikka mitä teen. Tämä määrä ei pitäisi olla mitenkään liikaa.

Palkokasveja pitäisi rajoittaa, joten ne eivät ole vaihtoehto ja ei, en pidä noista nyhtökauroista sun muista, joissa muuten palkokasveja on.

Voit varmaan olla kommentoimatta, kun sinulla ei tätä sairautta ole. Jos et ymmärrä, että äkillinen diagnoosi yllättäen on kriisi kelle tahansa, niin sitten on parempi olla vaikka hiljaa.

Päivämäärä:   25.9.25 11:02:16

Älä sitten syö nyhtökauraa, mutta listaani jäi jäljelle paljon muitakin vaihtoehtoja. Kokeile jotain muuta kuten vaikka sitä kvinoaa tai maitotuotteita tai vähärasvaista seitä. Pointtini oli että vaihtoehtoja on runsaasti, jos ei ala nirsoilemaan.
Selvää hän se on että sairastuminen on aina ikävää ja sen myötä voi joutua luopumaan asiosta. Ei kuitenkaan pidä käyttäytyä lapsellisesti ja kiukutella niille, jotka yrittävät auttaa sinua ongelmassasi.

Päivämäärä:   25.9.25 11:06:56

Olisit sitten aloittaja rajannut, että kokemuksista saa kertoa vain ne jotka ovat kanssasi samaa mieltä ja joilla itsellään on sama sairaus. Ja että sinulle ei siis riitä, että on perhepiirissä kokemusta samasta sairaudesta.
Yksi lasi viiniä viikossa on aika paljon, jos sairastaa sairautta, jossa juomista olisi syytä välttää ihan kokonaan. Kaiken kaikkiaan vaikuttaa siltä, että tuo sinun "arvot nousee vaan, vaikka mitä teen" on syytä ottaa tarkempaan tarkasteluun. Pidä ruokapäiväkirjaa ja pyri oikeasti jättämään nyt alkuun kaikki sellainen pois, joka voi tilannetta pahentaa. Kyllä ne arvot siitä sitten laskuun kääntyy.

Päivämäärä:   25.9.25 11:11:11

Pescovege, kaikkea kalaa pitäisi rajata. Samoin palkokasveja. Maitotuotteista oli vähän ristiriitaista tietoa - osan mukaan kaikki käy, osan mukaan vain vähärasvaiset.

Pullo, ohjeiden mukaan lasi viiniä ruoan kanssa on täysin ok satunnaisesti. Pakko myöntää, että katkarapuja olen syönyt muutaman lusikallisen tässä kuukauden aikana. Pakko kai ottaa vielä tiukempi linja ja saada arvot laskuun. Myös papuja olen syönyt ja pinaattia, sekä kuuka- ja parsakaalia, jotka joidenkin lähteiden mukaan ei kävisi, toisten mukaan ei ole mainintaa.

Päivämäärä:   25.9.25 11:11:37

Kukkakaalia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.9.25 11:12:29

"Ongelma on, että olen pescovege. En syö esimerkiksi punaista lihaa tai kanaa. Kaiken proteiinin saan kalasta/äyriäisistä ja palkokasveista."

Tässä on se kohta kun oma terveys on hyvä laittaa aatteen ja nirsoilun edelle ja lähteä kokeilemaan toisenlaista ruokavaliota. Lakkaa olemasta pescovege ja aloita mm. ohjeiden mukaisen vähärasvaisen broilerin, naudan ja sianlihan syöminen.

Päivämäärä:   25.9.25 11:13:00

Ja tosiaan, suurimpana ongelmana koen tämän ohjeiden ristiriidan. :(

Päivämäärä:   25.9.25 11:19:22

. Myös ne nauta, broileri ja sika on ihan samoin rajoitettuja kuin kala ja palkokasvitkin, eli ongelmaa ei ratkaista noin. Enkä ajatellut alkaa syömään lihaa, jota en ole koko elämäni aikana syönyt. Et ilmeisesti tunne kihtiruokavaliota, kun tällaista ehdotat.

Päivämäärä:   25.9.25 11:22:54

Missä sanotaan, että kaikkea kalaa pitäisi rajoittaa? Kalan nahkaa ja pikkukaloja tulee välttää, mutta harvemmin niitä nahkoja mistään isommista kaloista syödäänkään. Fileitä voi vetää ihan normaalisti.

Lähettäjä: Cilla 
Päivämäärä:   25.9.25 11:23:38

Isälläni on kihti ja istuin parikymmentä vuotta hänen kanssaan samassa ruokapöydässä mutta koska minulla ei kihtiä ole niin annanpa olla. Syö toki mitä tykkäät tai älä syö mutta älä myöskään kitise.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   25.9.25 11:24:42

Mitähän sivuja aloittaja on käyttänyt lähteinään, kun niin ristiriitaista tietoa löytää?

Päivämäärä:   25.9.25 11:26:32

Kihdistä on jonkun verran kertynyt kokemusta muutaman kymmenen vuoden ajalta. Ja se on kertonut että mitä laajempi (sallittu) proteiinivalikoima on käytössä, sitä vähemmän oireita tulee eivätkä rajoitukset tunnu niin suurilta. Vähän sitä, vähän tätä ja tuotakin on toiminut hyvin.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   25.9.25 11:27:52

Onpa aloittajan lähipiirissä empaattista porukkaa, kun hupaillaan jostain kaljanjuonnista, jota aloittaja ei ilmeisimmin edes käytä. Paska tuuri selvästi ollut geenilotossa, jos tuollainen riesa tulee.

Odottele ap vaan sitä estolääkitystä ja jos vaan pääsee, niin mene sille ravitsemusterapeutille juttelemaan. Nuo kihtiohjeet on tosiaan vähän erikoisia - joskus vuonna nakki olin töissä lounasruokalassa, jossa oli erikseen kihtiä sairastaville omat ruoat. Ilmeisesti sairautta on tutkittu liian vähän, jos ohjeet eroaa toisistaan ja osalla kai pysyy lääkityksellä kurissa. Ruokapäiväkirja on varmasti hyvä ajatus, varsinkin, jos on se ravitsemusterapiakäynti- mahdollisuus.

Päivämäärä:   25.9.25 11:35:25

Ihan ympäri googlea selailtu ja tämä lopputulemana:

EI
- olut
- pikkulojen nahka
- siipikarjan nahka
- vehnänversot
- äyriäiset ja simpukat
- riista
(Ehkä vielä muuta?)

RAJOITETTUNA:
- kala
- nauta, sika yms
- broileri
- palkokasvit
- alkoholi
- parsa
- pinaatti
- sienet
- (jossain lähteissä kukkakaali,parsakaali)

Päivämäärä:   25.9.25 11:38:53

. , jos ap ei ole ikinä lihaa syönyt, niin tuskinpa kannattaa nyt aloittaa. Jos muutenkin on aineenvaihduntaan liittyvä sairaus, niin lihan lisääminen ruokavalioon on taatusti suurempi haitta kuin olla syömättä sitä. Tuskin suolistokaan kestää tuollaista kovin hyvin, kun ei ole tottunut.

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   25.9.25 11:51:52

Luonto yrittää korjata päävikaisen elinkelvottoman yksilön pois viemästä muiden resursseja.

Päivämäärä:   25.9.25 11:53:38

i, kihti on yleisimmin keski-ikäisten miesten elintasosairaus. Varmaan 80% sairastuneista ovat miehiä. Kertooko se siis siitä, että nämä miehet ovat elinkelvottomia?

Päivämäärä:   25.9.25 11:56:50

Kas, 80-90 % sairastuneista on miehiä, piti ihan tarkistaa.

Aloittajalla on varmaan joku perintötekijä tms taustalla, todella harvinainen sairastunut tuon ikäisenä naisena.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   25.9.25 12:03:09

"Lähettäjä: Ällö
Päivämäärä: 25.9.25 11:38:53

. , jos ap ei ole ikinä lihaa syönyt, niin tuskinpa kannattaa nyt aloittaa. Jos muutenkin on aineenvaihduntaan liittyvä sairaus, niin lihan lisääminen ruokavalioon on taatusti suurempi haitta kuin olla syömättä sitä. Tuskin suolistokaan kestää tuollaista kovin hyvin, kun ei ole tottunut."

Tämä. Ja jos johonkin asiaan on luontainen vastenmielisyys, juuri sitä ei kannata nyt alkaa syödä.

Tulee mieleen tofu proteiinin lähteenä. Mitäpä sanoo tekoäly...:

"Tofu itsessään ei ole haitallista kihtiä sairastavalle, mutta kihtiruokavaliossa tulee rajoittaa suuriin puriinimääriin sisältyviä ruoka-aineita, kuten sisäelimiä, tiettyjä mereneläviä ja punaista lihaa. Toisin kuin yleisesti luullaan, palkokasveja kuten papuja ja linssejä (joihin tofu kuuluu) ei tarvitse kokonaan välttää, sillä niiden vaikutus kihtiin on vähäisempi ja ne ovat terveellisiä, kertovat Terveystalo ja Suomen Reumaliitto.
Tofun asema kihtiruokavaliossa:
Tofu on sallittua: Tofu on palkokasveista valmistettu ja terveellinen proteiinin lähde, ja sen syömistä voi jatkaa kihtiruokavaliossa.

Vältettävät ruoka-aineet: Tärkeintä on vähentää puriinipitoisia ruoka-aineita, jotka voivat nostaa virtsahappotasoja ja laukaista kihtikohtauksen. Näitä ovat erityisesti:
Sisäelimet (esim. maksa)
Anjovis, muikku, silakka, silli ja muut kokonaisina syötävät pienet kalat
Äyriäiset ja simpukat
Kalan ja siipikarjan nahka
Olut ja muut alkoholijuomat
Palkokasvit ja sienet: Vaikka palkokasveja (kuten papuja ja linssejä, joista tofua tehdään), sieniä ja parsaa on perinteisesti suositeltu vältettäväksi, niiden suora yhteys kihtiin on vähäinen. Terveellisin lähestymistapa onkin keskittyä puriinirikkaimpien ruokien rajoittamiseen.
Yhteenveto:
Älä vältä tofua kihtidieettisi vuoksi. Tärkeämpää on tunnistaa ja rajoittaa suurimmat puriinien lähteet, kuten sisäelimet ja tietyt merenelävät, ja nauttia terveellisiä palkokasveja sekä muita puriiniköyhempiä kasviksia ja viljatuotteita."

Lähettäjä: RS 
Päivämäärä:   25.9.25 12:20:02

Aloittajalta kysytään, että mitä lähteitä hän on käyttänyt ja vastaus on että ihan ympäri googlea selailtu. Ei ihme, että on pää sekaisin.

Olet nuori, sulla pitäisi olla lähdelukutaitoa. Ei yksittäisten lääkärien mielipiteitä tai lehtiartikkeleita, vaan luotettavaa vertaisarvioitua ja kansallisella tasolla hyväksyttyä tietoa eli Reumaliiton sivut, Terveyskylä jne. Unohda ne kaikki googlettamasi ohjeet ja aloita täysin alusta etsimällä tietoa luotettavista lähteistä.

Ja kuten täällä on sanottu, akuutti tulehdustilanne pitää rauhoittaa rajaamalla ruokavaliota. Siihen ei kuulu viinilasillinen kerta viikkoon jne. Ja kuten täällä on tämäkin jo sanottu, sun ei tarvitse syödä muikkuja, vaan fileenä löytyy kalalajeja pilvin pimein, joita saa täysin vapaasti syödä. Tiedän, että diagnoosin saaminen on aina traumaattista, mutta sun on vedettävä henkeä ja rauhoituttava, jotta pystyt sopeutumaan uuteen tilanteeseen.

Lähettäjä: RS 
Päivämäärä:   25.9.25 12:21:31

Ja älkää käyttäkö tekoälyä terveysasioissa ainakaan tarkastamatta sen antamaa tietoa luotettavista lähteistä (kts. yllä).

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.