Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko sinulle ok, että jos kuolet sopivan ikäisen

Lähettäjä: hand 
Päivämäärä:   24.9.25 11:16:14

ä ja sopivassa kunnossa ja kätesi kelpaa muutoinkin, niin kätesi saattaa päätyä kuolemasi jälkeen jatkamaan toisen ihmisen kätenä? (Fb: Puolinainen)

Minulle on. Mitä minä teen sillä sitten olen iäksi pois pelistä? :D

Re: Onko sinulle ok, että jos kuolet sopivan ikäisen

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   24.9.25 11:19:33

Kyllä multa saa ottaa kaikki mahdolliset varaosat.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.9.25 11:37:48

Tietysti. Nykyäänhän elintenluovutus pitää erikseen kieltää, oletus on, että kaikkea saa käyttää jos vainaja ei sitä eläessään tiedetysti vastustanut.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.9.25 11:40:06

Meneeköhän se niin että tupakoijalta mikään ei kelpaa? Joskus halusin ilmoittautua luuytimenluovuttajaksi mutta ei käynyt koska tupakoin.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   24.9.25 11:40:56

Yksi ekoja asioita mitä tein kun täytin 18, oli elinluovutus ja kudosluovutustestamentin tekeminen. Silloin ei vielä ollut automaattista. Mutta kirjattu Kantaan että ihan kaiken voi kierrättää kuoleman jälkeen jos vaan löytyy mitään käyttökelpoista.

Lähettäjä: Hippiäinen 
Päivämäärä:   24.9.25 11:41:28

Tottakai! Jos joku tästä ruhosta auttaa toisen elämää, niin sitten oma kuolema ei ole ollut täysin arvoton. En mä näillä kehon osilla mitään tee, kaikki palaa lopulta krematoriossa.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   24.9.25 11:41:56

Kaiken saa ottaa, jos vaan kelpaa.

Lähettäjä: hmph 
Päivämäärä:   24.9.25 11:44:37

Jo nyt on paljon kokemuksia ympäri maailman että jätetään hoitamatta jopa nuorilta ihan hoidettavissa olevia juttuja ja kysellään vaivihkaa kantaa elinluovutukseen. Elinkauppa on ruma asia josta ei puhuta mutta se on todellisuutta. Tarpeeksi rahaa niin pääsee yksityisellä kaikkien jonojen ohi.

Miettikääs, jos sydän maksaa 100-200te (plus sairaalakulut, pelkkä elimen hinta tuo) niin eikö ole selvää että joku sillä tienaa. Minusta, sikäli kuin elinkauppa hyväksytään, puolet pitäisi mennä luovuttajan omaisille.

Päivämäärä:   24.9.25 11:45:33

hmph: mielenkiintoinen salaliittoteoria!

Lähettäjä: hmph 
Päivämäärä:   24.9.25 11:49:56

^Olisikin vain teoria....

Lähettäjä: uöuö 
Päivämäärä:   24.9.25 12:02:49

"Kyllä multa saa ottaa kaikki mahdolliset varaosat."

Sama.

Olen tehnyt elinluovutustestamentin ja minusta saa kyllä ottaa kaiken, mikä kelpaa. Loput menee sitten tuhkattavaksi.

Lähettäjä: yjrk 
Päivämäärä:   24.9.25 12:09:15

"Nykyäänhän elintenluovutus pitää erikseen kieltää, oletus on, että kaikkea saa käyttää jos vainaja ei sitä eläessään tiedetysti vastustanut."

Mutta typrerää on, että vaikka vainaja olisi sen elinluovutustestamentin vielä eläessään tehnyt, niin omaiset voivat kieltää sen täytäntöönpanon.

Mielestäni omaisilla ei pitäisi olla asiaan sanomista.

Lähettäjä: yjrk 
Päivämäärä:   24.9.25 12:11:53

Ei elinkauppa ole mikään salaliittoteoria. Kyllä sitä tapahtuu, vaikka ilmeisesti ei Suomessa. Jotkut ihan myyvät toisen munuaisen, ja toisia kidnapataan, huumataan ja heräävät sitten iso arpi kyljessä ja ilman toista munuaista. Luin näistä jo ysärillä.

Päivämäärä:   24.9.25 12:14:51

Tätä just meinaan. Se että jossain Meksikossa tapahtuu asioita ei tarkoita sitä että Suomessa tehtäisiin samaa. Kiinan elinkauppa on ihan tunnettu fakta vaikka kovasti yrittävät sitä peitellä.

Mitäs se sitten muuten on, jos aletaan kaupitella niitä elimiä niin että "omaisille hyvitys"? En ikimaailmassa suostuisi ottamaan rahaa läheiseni palasista. Yäk.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.9.25 12:19:27

Kyllä se minulle passaisi mutta sen verran olen sairas etteivät edes ihonpalaa huoli jatkoon.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   24.9.25 12:29:45

Kaiken saa ottaa varaosiksi muille, mikä kelpaa.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   24.9.25 12:43:17

Aika naiivia ajatella, että tätä ei voisi koskaan tapahtua täällä Suomessa.

Lähettäjä: TK 
Päivämäärä:   24.9.25 12:49:13

"Aika naiivia ajatella, että tätä ei voisi koskaan tapahtua täällä Suomessa."

Miten tuo elinkauppa täällä Suomessa käytännössä tapahtuisi tai kuka siitä hyötyisi ja rahat keräisi? Toki jos ulkomaille elimiä vietäisiin, mutta haasteellista sekin, ei ihan reittilennolla tai autokyydillä onnistuisi.

Lähettäjä: Nojoo 
Päivämäärä:   24.9.25 12:50:33

Olen kieltänyt hoitotahdossa elinten luovutuksen. En halua että mikään osa minusta jatkaa elämäänsä ja että mua pidetään keinotekoisesti hengissä yhtään extraa (helposti pari vrk tukee elinluovuttajalle lisää keinotekoista elinaikaa) ja muutenkin asia nyt vaan kammottaa.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   24.9.25 12:51:03

Joo kaiken saa käyttää. Mun kädet on kyllä aika surkeat, ettei niistä ehkä iloa ole jos parempia on tarjolla.

Päivämäärä:   24.9.25 12:56:42

Ei ole. Olen kieltänyt elinten luovutuksen OmaKannassa. Toki voin vielä vaihtaa mielipiteenikin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.9.25 13:10:58

Totta kai, ihan kaiken saisi käyttää mikä ruhosta vain käyttöön kelpaisi. En minä maallisia jäännöksiäni mihinkään kaipaa, kun minua ei enää ole.

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   24.9.25 13:29:56

Nykyään munuaissiirteen voi ottaa elävältä ihmiseltä, myös Suomessa. Mistä sen tietää, onko jollekin maksettu siitä, että antaa munuaisensa sitä tarvitsevalle, jos kudostyyppi ym passaa? Ei siis mene rahoja välikädelle vaan ihan näiden kahden välinen kauppa.

Päivämäärä:   24.9.25 13:54:48

Lähettäjä: Nojoo
Päivämäärä: 24.9.25 12:50:33

Olen kieltänyt hoitotahdossa elinten luovutuksen. En halua että mikään osa minusta jatkaa elämäänsä ja että mua pidetään keinotekoisesti hengissä yhtään extraa (helposti pari vrk tukee elinluovuttajalle lisää keinotekoista elinaikaa) ja muutenkin asia nyt vaan kammottaa.

Itsekeskeinen mulkero. Mikä siinä sua muka kammottaa kun olet siinä vaiheessa kuollut?

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   24.9.25 14:04:22

"Itsekeskeinen mulkero."

Niin olet sinäkin, jos ajattelet, että esim. sinulla olisi jokin oikeus saada Nojoon elimet, kun hän kuolee.

Lähettäjä: Nojoo 
Päivämäärä:   24.9.25 14:25:38

"Itsekeskeinen mulkero."

Ajattelitko itse olla itsekeskeinen ja odotella ennenaikaista kuolemaasi, että elimesi pääsevät eteenpäin? Munuaisen voi tosiaan luovuttaa anonyymisti sitä tarvitsevalle, joten sinne vaan nyt eläväksi luovuttajaksi ilmoittautumaan!

Lähettäjä: aikuinen nainen 
Päivämäärä:   24.9.25 14:28:54

"Kyllä multa saa ottaa kaikki mahdolliset varaosat."

Tämä. Kaiken mikä on käyttökelpoista saa viedä hyötykäyttöön, mitä minä niillä matojen ruokana tekisin.

Päivämäärä:   24.9.25 15:31:39

"Ajattelitko itse olla itsekeskeinen ja odotella ennenaikaista kuolemaasi, että elimesi pääsevät eteenpäin?"

Verta, luuydintä ja kantasoluja jne voi kyllä luovuttaa, munasolujakin. Aika paljon kaikenlaista mitä voi jo eläessään tarjota tarvitseville. Onneksi monet näin tekevätkin, itse en ole saanut aikaiseksi ilmoittautua rekistereihin.

Päivämäärä:   24.9.25 16:27:48

On, ottakoot vaikka pään jos siitä jotain hyötyä on

Päivämäärä:   24.9.25 17:00:41

Tietenkin saa ottaa. Mitä minä enää millään osallani siinä vaiheessa teen? Ja onpahan sentään jotain hyötyä minustakin.

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   24.9.25 17:46:59

Minä tarvitsen uuden munuaisen, joten ainakaan minun munuaiset ei kelpaa kenellekään.

Päivämäärä:   24.9.25 17:47:53

Ehdottomasti on, ja tykkäisin siitä jos minusta saisi varaosia toiselle.

Lähettäjä: Kummitus 
Päivämäärä:   24.9.25 18:15:53

Minulla myös OmaKantaan merkitty lupa hyödyntää mitä voidaan. Eikä ole edes omaisia kieltämässä kuoltuani.

Lähettäjä: Hiiru 
Päivämäärä:   24.9.25 18:19:39

Totta kai saa ottaa kaiken kelpaavan, mitäpä niillä enää kuoleman jälkeen tekee.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.9.25 18:52:13

Tietenkin, en minä niitä itse enää silloin tarvitse. Jos ei ole omiaan valmis luovuttamaan kuoleman jälkeen, ei mielestäni ole oikeutettu myöskään vastaanottamaan muilta siirtoelintä, jos sellaiseen tilanteeseen joutuisi.

Lähettäjä: Kalle 
Päivämäärä:   24.9.25 19:24:41

Ei multa mitään viedä eikä varmaan kelpaiskaan. En itsekkään saa niin miksi minä antaisin omiani?

Päivämäärä:   24.9.25 19:31:10

"Voiko rajata keille ruumiinosia saa lahjoittaa?"

No ei voi.

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   24.9.25 19:37:56

On ok. Kaikki mikä vaan kelpaa niin eteenpäin vaan. En minä niillä siinä vaiheessa mitään tee eivätkä omaisetkaan. Polttohautaus on joka tapauksessa suunnitteilla niin onpahan vähemmän poltettavaa.

Päivämäärä:   24.9.25 19:40:30

"Miksei?"

No mietipä sitä hetken.

Päivämäärä:   24.9.25 19:45:43

No mitä mieltä sinä olisit siitä, että ihmiset alkaisivat rajata pois elinluovutusluvastaan juuri sinun edustamasi ihmisryhmän? Ei lääketieteenkään etiikan mukaista olisi, että valikoitaisiin keitä hoidetaan.

Lähettäjä: Kielto 
Päivämäärä:   24.9.25 21:48:13

Ei. Elinluovutuskielto on.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.