Lähettäjä: käy.tös
Päivämäärä: 23.9.25 18:53:16
a.
Äsken todistin täällä Suomen Turussa ruuhkabussissa ensin mielipuolista tilannetta, jossa n. 18-20-v. nainen istui ikkunapaikalla ja käytäväpaikalla hänen vieressään vanhempi rouva. Neitonen ei sanonut mitään, siis sanaakaan, alkoi vaan puskea rouvan päältä ylitse. Kun rouva ei tarkoituksella sanonut mitään eikä reagoinut väistämällä (OIKEIN, ison ihmisen pitää osaa avata suu vaikkei äiti ole mukana) tyttönen mutisi jotain, mistä minä en saanut mitään selvää eikä rouvakaan. Sen sijaan kuulin, kun rouva tapakasvatti neitokaista huomattavan selkeällä ja kuuluvalla yhdellä sanalla, mutta ei yhtään äkäisellä äänellä: "MITÄ?"
Tähän se neitokainen toisti uuden saman mutinan, josta onneksi rouva vieressä sai kaiketi selvää, koska tokaisi: SELVÄ, OLE HYVÄ. Vasta silloin hän väisti. Puisteli tyttösen mentyä päätään. Tiedän, mitä ajatteli. Sitä, ettei muutoin normaalin oloinen iso tyttö saa suutaan auki kolmella sanalla. "Mä jään täs" Jopa yks sana riittää, jos sanat on kalliita. "Anteeks......" niin jokainen tietää mitä aiot, kun tilanne on päällä.
Entä sitten oma kohtaloni. Istuin n. 15-17-vuotiaan, eli jo ihan ison pojan vieressä käytäväpaikalla, hän ikkunapaikalla. Kun hänen pysäkkinsä tuli, ei poikakaan avannut turpaluukkuakaan edes puolta senttiä. Alkoi survomaan pelikassinsa kanssa päältäni yli. Voi v mikä nulikka. Ikävä kyllä väistin. Ei olisi kuulunut, koska jokaisen normaaliälyisen itsenäisesti bussissa liikkuvan henkilön on pystyttävä avaamaan suu näissä toistuvissa tilanteissa. Alle 10-vuotiaille annetaan armoa, jos heitä ujostuttaa, koska ovat pieniä lapsia. Jos ei 10 v. täyttänyt pysty käyttäytymään eli avaamaan suutaan, ei julkisissa voi liikkua.
Et jumalan nimessäkään voi alkaa runnomaan toisten ylitse. Ei moukkamaisempaa ole, kuin em. käytös.
Tässä nähdään vissiin se, mistä lehdissä kirjoitetaan, että kun nuoret ei enää osaa puhua suuta liikuttamalla ja ääntä puhe-elimistöstä tuottaen, kun kaikki on sähköistä kommunikointia. Aivan tolkutonta.
Miettikääpä itse (myös siellä landella, jokainen osaa kuvitella tilanteen), että sun päältä survoo yli tämmönen pälli, joka ei sano mitään.
Monellako on oikeasti sellainen vamma, ettei ääntä tule? Ja ettei katsekontaktia pysty teknisesti ottaamaan, ja samaan aikaan on se äänivamma? Niinpä.
Olen itse vasta 32-v. pikkutäti, mutta nykyjunnujen käytös on ala-arvoista.
|