Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Normaalin käytöksen opettaminen nuorille bussiss

Lähettäjä: käy.tös 
Päivämäärä:   23.9.25 18:53:16

a.

Äsken todistin täällä Suomen Turussa ruuhkabussissa ensin mielipuolista tilannetta, jossa n. 18-20-v. nainen istui ikkunapaikalla ja käytäväpaikalla hänen vieressään vanhempi rouva. Neitonen ei sanonut mitään, siis sanaakaan, alkoi vaan puskea rouvan päältä ylitse. Kun rouva ei tarkoituksella sanonut mitään eikä reagoinut väistämällä (OIKEIN, ison ihmisen pitää osaa avata suu vaikkei äiti ole mukana) tyttönen mutisi jotain, mistä minä en saanut mitään selvää eikä rouvakaan. Sen sijaan kuulin, kun rouva tapakasvatti neitokaista huomattavan selkeällä ja kuuluvalla yhdellä sanalla, mutta ei yhtään äkäisellä äänellä: "MITÄ?"

Tähän se neitokainen toisti uuden saman mutinan, josta onneksi rouva vieressä sai kaiketi selvää, koska tokaisi: SELVÄ, OLE HYVÄ. Vasta silloin hän väisti. Puisteli tyttösen mentyä päätään. Tiedän, mitä ajatteli. Sitä, ettei muutoin normaalin oloinen iso tyttö saa suutaan auki kolmella sanalla. "Mä jään täs" Jopa yks sana riittää, jos sanat on kalliita. "Anteeks......" niin jokainen tietää mitä aiot, kun tilanne on päällä.

Entä sitten oma kohtaloni. Istuin n. 15-17-vuotiaan, eli jo ihan ison pojan vieressä käytäväpaikalla, hän ikkunapaikalla. Kun hänen pysäkkinsä tuli, ei poikakaan avannut turpaluukkuakaan edes puolta senttiä. Alkoi survomaan pelikassinsa kanssa päältäni yli. Voi v mikä nulikka. Ikävä kyllä väistin. Ei olisi kuulunut, koska jokaisen normaaliälyisen itsenäisesti bussissa liikkuvan henkilön on pystyttävä avaamaan suu näissä toistuvissa tilanteissa. Alle 10-vuotiaille annetaan armoa, jos heitä ujostuttaa, koska ovat pieniä lapsia. Jos ei 10 v. täyttänyt pysty käyttäytymään eli avaamaan suutaan, ei julkisissa voi liikkua.

Et jumalan nimessäkään voi alkaa runnomaan toisten ylitse. Ei moukkamaisempaa ole, kuin em. käytös.

Tässä nähdään vissiin se, mistä lehdissä kirjoitetaan, että kun nuoret ei enää osaa puhua suuta liikuttamalla ja ääntä puhe-elimistöstä tuottaen, kun kaikki on sähköistä kommunikointia. Aivan tolkutonta.

Miettikääpä itse (myös siellä landella, jokainen osaa kuvitella tilanteen), että sun päältä survoo yli tämmönen pälli, joka ei sano mitään.

Monellako on oikeasti sellainen vamma, ettei ääntä tule? Ja ettei katsekontaktia pysty teknisesti ottaamaan, ja samaan aikaan on se äänivamma? Niinpä.

Olen itse vasta 32-v. pikkutäti, mutta nykyjunnujen käytös on ala-arvoista.

Re: Normaalin käytöksen opettaminen nuorille bussiss

Lähettäjä: Choko 
Päivämäärä:   23.9.25 19:01:00

Hmm. Kyllä sen kuitenkin näkee jos vieressä joku nostaa itsensä penkistä ja voi kyseisessä asiayhteydessä ilman verbaalista kanssakäymistä, että toinen on ajoneuvosta poistumasta. Vähintään yhtä huonotapaista ja itsekästä on siinä olla edessä ja esittää ettei ymmärrä mitä penkistä noussut haluaa.

Lähettäjä: käy.tös 
Päivämäärä:   23.9.25 19:05:32

"Vähintään yhtä huonotapaista ja itsekästä on siinä olla edessä ja esittää ettei ymmärrä mitä penkistä noussut haluaa."

Huonotapaista ja itsekästä odottaa normaalia käytöstä?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   23.9.25 19:09:06

Minusta on kummallista että aikuinen asettuu samalle tasolle keskenkasvuisen nuoren kanssa. Kyllä tuon ikäiset vielä harjoittelevat. Itse sanon noissa jotenkin iloisesti, että ”olisit vaan sanonut että olet jäämässä pois, niin olisin noussut nopeammin ” tms,

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   23.9.25 19:11:27

Minä todistin kerran ruuhkabussissa, kun teini-ikäinen henkilö istui ikkunapaikalla kuulokkeet korvilla ja kassi viereisellä penkillä. Eräs vanhempi herra tuli bussin kyytiin ja kysyi useamman kerran tältä nuorelta, että siirtäisi kassinsa penkiltä pois, jotta hän pääsisi istumaan. Nuori ei reagoinut mitenkään, vaan tuijotti visusti eteenpäin (mielestäni ei siis edes ulos ikkunasta, vaan suoraan eteenpäin). Tämä vanhempi herra jopa heilutteli käsiään nuoren edessä, jotta saisi jonkinlaista reaktiota, mutta nuori ei tehnyt elettäkään sen suhteen, että kassi siirtyisi penkiltä pois. Hetken huidottuaan ja huudettuaan vanhus sitten nakkasi nuoren kuulokkeet pois korvilta ja heitti bussin lattialle. Vasta siinä kohtaa nuori reagoi huutamalla "Mitä v*ittua". Kassi ei kyllä kummankaan henkilön matkan aikana penkiltä noussut, ja vanhuskin pääsi lopulta muualle istumaan.

Mutta kyllä vanhemmatkin ihmiset osaavat olla idiootteja, vaikka he ehkä suunsa saavatkin helpommin auki kuin nuoret. Olen huomannut, että varsinkin keski-ikäisillä ihmisillä on tapana istua täydessä linja-autossa käytäväpaikalla jättäen ikkunapaikan tyhjäksi. Eikö kukaan muu tietenkään kehtaa sanoa, että "anteeksi, pääsisinkö istumaan", vaan sitten seistään käytävillä tungoksessa, vaikka puoli bussia on käytännössä vapaana. Eilen todistin myös junassa, kuinka jo keski-iän ylittänyt henkilö piti jalkojaan kenkineen päivineen vastapäisellä penkillä, vaikka junan henkilökunta siitä toistuvasti huomautti.

Lähettäjä: mumummum 
Päivämäärä:   23.9.25 19:20:00

Ja sitten on myös puhevammaisia, jotka eivät (juurikaan) pysty puhumaan, mutta koettavat silti kommunikoida, että heillä on asiaa tai jäävät pois bussista. Täällä yksi sellainen. On muuten ihan hemmetin ärsyttävää, kun joku päättääkin alkaa kouluttaa, että puhu kuuluvasti ja selkeästi. Saati, jos alkaa nauraa ja ilkkua, että onko sulla ääni lähtenyt, ootko ollu hammaslääkärissä, tms.

Toki, jos kykenee puhumaan, niin silloin kannattaa kommunikoida ihan puhumalla. Mutta jos ei sitä ymmärrettävää puhetta vain tule, kuten tuon ensimmäisen esimerkin kohdalla voisi ajatella, niin siinä ei ole kiva olla vattuilun kohteena.

Ei siis aina kannata kouluttaa, vaan kannattaa opetella myös itse käyttäytymään asiallisesti. Jos joku vain mumisee kun suussa on tuppo, puoli naamaa turvoksissa ja leuka turvonnut lukkoon, niin eipä siinä paljon muuta kuin mumista sitten.

Lähettäjä: klfkf 
Päivämäärä:   23.9.25 19:21:47

Jos näen, että joku aikoo ohi, poistua bussista tms, niin väistän automaattisesti. Ja aika moni kohtelee myös minua noin, eli harvoin minun tarvitsee erikseen pyytää ketään väistämään. Kyllä se on nyt aloittaja ja tuo toinen ämmä, joiden pitäisi opetella normaalia käytöstä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.25 19:22:12

"Huonotapaista ja itsekästä odottaa normaalia käytöstä?"

Kyllä on huonotapaista ja itsekästä olla toteuttamatta itse sitä normaalia käytöstä jota toisilta peräänkuuluttaa. Ja pitää tuollaista "kouluttamista" vielä jotankin hienona.

Lähettäjä: aloittaja 
Päivämäärä:   23.9.25 19:22:24

"Jos joku vain mumisee kun suussa on tuppo, puoli naamaa turvoksissa ja leuka turvonnut lukkoon, niin eipä siinä paljon muuta kuin mumista sitten."

Äläpä yritä muunnella sitä mitä kirjoitin. Jokainen meistä ymmärtää, että jos syy on näkyvä, kuten nyt selittelet, niin sitten on enemmän kuin ok olla pukahtamatta.

Ulkoisesti molemmat mykät olivat täysin terveen oloisia niin fyysisesti kuin psyykkisestikin.

Lähettäjä: Örör 
Päivämäärä:   23.9.25 19:24:02

Minusta on normaalia käytöstä antaaa tilaa jos toinen on nousemassa ylös. Ei automaattisesti vaadi puhumista.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.9.25 19:26:18

En tiedä mikä turkulaisia vaivaa (no okei, varmaan aika monikin asia), mutta ainakin täällä Helsingissä riittää ihan, että kehonkielellä ilmaisee olevansa lähdössä bussista. Joka kerta on vieressä oleva teinistä eläkeikäiseen väistänyt ja antanut tilaa.

Päivämäärä:   23.9.25 19:26:29

"Kyllä se on nyt aloittaja ja tuo toinen ämmä, joiden pitäisi opetella normaalia käytöstä."

Jos tässä nyt ämmittelemään ryhdyttiin, niin mikä arvaisit itse olevasi? ;)

Ps. Tämä sinun vanha ämmäsi tarjoutui eilen maksamaan nuoren pojan bussilipun, koska pojan kortilla ei ollut matkoja jäljellä. Tämä ämmä matkustaa samalla linjalla aina kuin minäkin, pikkuämmänä.

Mutta kuski antoi pojan matkustaa maksutta. (Oli selvästi alaikäinen, siis teini, kyseessä. Täällä päin junnuja ei saa jättää tien päälle, vaikkei rahaa tai kortilla rahaa olisikaan.)

Pps. Tällä mainitulla pojalla oli käytöstapoja. Hän kiittii maksamaan tarjoutunutta ämmää niin, että minäkin sen kuulin bussin takaosaan asti.

Lähettäjä: mumummum 
Päivämäärä:   23.9.25 19:27:19

"Ulkoisesti molemmat mykät olivat täysin terveen oloisia niin fyysisesti kuin psyykkisestikin."

Millä tavalla puhevamma näkyy ulospäin? Kyllä minäkin olen ulkoisesti ihan täysin terveen näköinen. En ole liikuntavammainen tai epämuodostunut. Puhevammani huomaa vasta kun yritän puhua. Ei se ulospäin näy.

Päivämäärä:   23.9.25 19:27:57

Onneks ei tartte kulkee tollasilla köyhäin kulkineilla.

Päivämäärä:   23.9.25 19:28:37

"En tiedä mikä turkulaisia vaivaa (no okei, varmaan aika monikin asia), mutta ainakin täällä Helsingissä riittää ihan, että kehonkielellä ilmaisee olevansa lähdössä bussista."

Hrr, hesalaisten "käytöstavat". Kylmempää ja kolhompaa saa hakea. Ja ollaan niin kiireisiä, niiin kiireisiä, ettei ehditä sitä "anteeks..." + ystävällinen katsekontakti, ottaa. Kiirusta piteleepi.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.9.25 19:30:17

"Hrr, hesalaisten "käytöstavat". Kylmempää ja kolhompaa saa hakea. Ja ollaan niin kiireisiä, niiin kiireisiä, ettei ehditä sitä "anteeks..." + ystävällinen katsekontakti, ottaa. Kiirusta piteleepi."

Kyllä minä monesti sanon myös "anteeksi." Mutta väistän myös itse, jos joku vieressäni on selvästi tekemässä lähtöä, sanoi hän jotain tai ei. Niin dorka en ole, että jäisin siihen tien tukkeeksi ja alkaisin läksyttämään. Miksihän itse olet noin vihainen tuntemattomille ihmisille?

Päivämäärä:   23.9.25 19:30:51

Ei puhevamma välttämättä näykkään. Vaan meinaatko molempien junnujen olleen samalla diagnoosilla kuin sinä, siis näkymätön puhevamma?

Luen itse uutisia. Nuorten elämäntaidoista on jatkuvasti pulaa. 9. luokkalaiset kun ettii TET-paikkaa niin soittaminen paikan saamiseksi on mahdotonta. Ei pysty. Kuka nyt puhelimessa puhuu

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.9.25 19:32:05

En minäkään ymmärrä miten puhekyvyttömyyden pitäisi näkyä ulospäin. En minä ainakaan kenestäkään ole sitä vielä elämäni aikana nähnyt, vaikka paljon puhevammaisia tunnenkin. Eikä poistettu viisaudenhammaskaan ulospäin näy jos ei todella tarkkaan ala toisen naamaa analysoimaan. Vaikka oma naamani on siro niin ei sitä kukaan nähnyt että minulta oli poistettu toiselta puolelta molemmat viisaudenhampaat, vaikka itsestä tuntui kuin päästä puuttuisi puolet ja suussa olisi jalkapallo. Ulospäin näytin kuitenkin ihan normaalilta. Turvonneisuuden huomasi vasta kun silitti poskeani ja tunsi, että sehän on aivan turvonnut.

Lähettäjä: jdde 
Päivämäärä:   23.9.25 19:33:01

Minä tulin tänne vain odottamaan, että joku väittää tämän(kin) ketjun aloittajan olevan hötölän "vakituinen kiukkupimppi"....

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   23.9.25 19:36:42

Minulle on kerran käynyt niin, että vieressä istuva alkoi hieman ennen pysäkkiä keräilemään tavaroitaan sen oloisena, että olisi jäämässä pois. Minä tietysti nousin omalta penkiltäni ylös antamaan hänelle tilaa, mutta vieressä istuva ei aikonutkaan jäädä pois vielä pitkään aikaan. Kyseessä oli vielä täysi bussi, ja yksi käytävällä seisonut henkilö kai oletti minun jäävän pois ja istui penkkiini. Siinä sitten seisoin typeränä loppumatkan. Sen jälkeen en ole nostanut pyllyäni penkistä, ennen kuin vieressä istuva pyrkii selkeästi pois, joko sanomalla anteeksi tai tulemalla syliin. Epämääräisen tavaroiden keräilyn ja hanskojen pukemisen jätän täysin huomioimatta.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   23.9.25 19:39:26

Tänä aamuna täydessä metrossa pyysin kainalosauvoilla liikkuessani saada istumapaikan, jonka jo 30-40v oli ottanut kasseilleen (maksettiinko niidenkin matka?). No, tämä AIKUINEN katsoi minua vihaisesti, eikä oikein osannut aloittaa edes tavaroiden siirtoa, kunnes joku mies antoi minulle paikan, etten kaadu sauvoilla metron liikkuessa. Terkuin Inva

Lähettäjä: tuomio 
Päivämäärä:   23.9.25 19:40:33

On moukkamaista julkisessa liikennevälineessä vain ruveta tunkemaan toisen päältä yli sanomatta mitään.

Vähintään yhtä moukkamaista on, kun huomaa että toinen on nousemassa ylös ja siis poistumassa liikennevälineestä, vain jääräpäisesti olla paikallaan ja väistää jonkinlaisena ihme mielenosoituksena siitä että se toinen ei sanonut mitään.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   23.9.25 20:49:37

Arvostelet kun muut eivät avaa suutaan, mutta itsekään et saa suutasi auki. Kyllä tapana on sen verran vierustoveria tarkkailla että osaa sanomattakin antaa tilaa.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   23.9.25 21:10:16

Aika harvoin kukaan kyllä sanoo mitään tuossa tilanteessa, itsekin käytäväpaikalla istuessa olen ihan hyvin ymmärtänyt antaa tilaa, kun vieressä istunut on alkanut tehdä lähtöä. Itsekään en välttämättä siinä tilanteessa sano mitään, koska yleensä on jo ymmärretty väistää, kun alan nousta lähteäkseni. Kiitän kyllä aina väistänyttä henkilöä.

Tuollainen ”kouluttaminen” ja lähes poistumisen estäminen on kyllä vielä asiattomampaa käytöstä, kuin se, ettei erikseen ilmoita olevansa poistumassa ja pyydä sitä tilaa. Itse olen ollut tosi ujo ja arka lapsi ja nuori ja olisin pelästynyt tuollaista tilannetta todella paljon.

Lähettäjä: Norppa 
Päivämäärä:   23.9.25 21:42:05

Kuten monessa muussakin tilanteessa, helpointa on kun sanoo ääneen asiansa: ”Anteeksi, jään tässä pois”. Ja kun toinen väistää sanotaan ”Kiitos!”. Hymyilläkin saa.

Päivämäärä:   23.9.25 21:57:04

"Kuten monessa muussakin tilanteessa, helpointa on kun sanoo ääneen asiansa: ”Anteeksi, jään tässä pois”. Ja kun toinen väistää sanotaan ”Kiitos!”. Hymyilläkin saa."

Kyllä on moukkamaista ehdottaa tuollaista. Ihan normaalia on lähteä survomaan kuin ummetuskikkareena toisen päälle väkisin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.9.25 21:59:45

"Hetken huidottuaan ja huudettuaan vanhus sitten nakkasi nuoren kuulokkeet pois korvilta ja heitti bussin lattialle"

No ei ole kovin aikuista käytöstä käydä käsiksi lapseen ja rikkoa tämän tavaroita.. Koskaan tiedä mikä on toisen tilanne

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   23.9.25 22:07:16

Ai, taas tää landepaukku-aloittaja. Yääääk.

Päivämäärä:   23.9.25 22:15:51

Hiv-positiivisena annan tällasille ääliöille ljotka kävelee yli oppuelämän muiston.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.