Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Gluteeniton &laktoositon ruokavalio?

Lähettäjä: Gertrude 
Päivämäärä:   23.9.25 18:35:54

Tällainen putkahti elämään. Kaura käy.
Mitä syötte? Ja mun pitäis vielä laihtua...

Sen olen jo huomannut että jos leipäpaketissa lukee 100% kauraa, niin siltikin joukossa voi olla vehnää.
Gluteeniton leipä ollut käytössä.

Re: Gluteeniton &laktoositon ruokavalio?

Lähettäjä: *.* 
Päivämäärä:   23.9.25 18:38:34

Siis mikä tuossa on haaste? Vaihdat viljatuotteet gluteenittomiin ja maitotuotteet laktoosittomiin.

Jos vielä pitäisi laihtua, niin hevi-osaston tuotteissa aika harvassa on laktoosia tai gluteenia, eli siellä voi aika huoletta shoppailla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.9.25 18:39:33

No aika lailla kaikkea samaa kuin ennenkin. Valitsen vaan gluteenittoman ja laktoosittoman vaihtoehdon. Nykysellään sitä valikoimaa kyllä on.

Lähettäjä: Eleonor 
Päivämäärä:   23.9.25 18:47:01

Minä olen elänyt terveyssyistä yli 10 vuotta viljattomasti ja maidottomasti, en koe että olen luopunut yhtään mistään. En myöskään syö lihaa, mutta sille mulla ei ole terveydellistä estettä, en vaan tykkää lihan mausta enkä ajatuksesta syödä eläimiä. Kasviksia, juureksia, hedelmiä, tofua, linssejä soijapohjaisia jogurtteja ja muita ns ”maitotuotteita” jne jne kun löytyy laidasta laitaan ja niistä saa laitettua kaikenlaista hyvää jne on mun ruokavaliossa. Esim tänään lounaaksi oli uunijuureksia ja paahdettuja kikherneitä, hyvin maustettuna ja päälle vähän pähkinöitä - nam :) Aamupalaksi söin omenaa ja tuoretta mangoa lohkottuina vaniljan makuisen alpron proteiinivanukkaan kanssa, seassa vähän chiansiemeniä. Siemennäkkäri jonka päällä hummusta ja kasviksia on yksi mun suosikki iltapala. Eli kaikenlaista menee.
Laihdutusneuvoja tai terveysruokavinkkejä ei valitettavasti ei ole, koska en ole koskaan kokenut laihduttamisen tarvetta. Syön vain ihan sitä mikä maistuu hyvältä :D

Lähettäjä: Eleonor 
Päivämäärä:   23.9.25 18:52:04

Lähti vähän kesken.., piti siis lisätä, että onneksi sinun ei tarvitse heti kuitenkaan luopua samalla tavalla esim maitotuotteista kokonaan, koska sulle käy laktoosittomat ja gluteenittomat tuotteet. Niiden valikoima on valtava ja tosi monelle tuotteelle löytyy jo nuo kriteerit täyttävä vaihtoehto. Mutta vaikka tilanne pahenisikin (kuten minulle kävi, aluksi luulin että vain laktoosin ja gluteenin poisto riittäisi, mutta ei) niin siltikään ei olisi hätää :) Tsemppiä sopeutumiseen!

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.9.25 18:55:53

Ei sinulla ole mitään ongelmaa tuolla ruokavaliolla,kuten moni jo sanoi. Voit syödä kaikkia kovia juustoja kuten aiemminkin, ne ovat automaationa pitkään kypsytettynä laktoosittomia. Maidoista valitset laktoosittoman jne, jokaisesta tuotteesta sellainen löytyy ja osaa ei edes laktoosia sisältävänä.

Leivät ostat gluteenittomina, samoin leivonnaiset tai teet itse. Muroja, mysliä, pastaa yms saa kaikkea gluteenittomana.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   23.9.25 19:17:32

Täällä yks, joka on ollut vuosia laktoositon, gluteeniton, lihaton (koska vatsa ei sitäkään kestä) ja sitten vielä liuta kasviksia joita en voi enää syödä (kaalit, pavut, herneet, soija...) ja monta hedelmääkin mitkä on huonoja. Mustikkakaan ei käy. Että joo, pelkästään gluteeniton ja laktoositon on vielä helppo :'D

Mä pystyn kuitenkin syömään jopa muutamassa ravintolassa, ihan ilman että tarvii pyytää muuttaan annosta! Onnekseni voin syödä kalaa nimittäin.

Olen myös laihduttanut tässä viimeisen vuoden, ja vielä projekti kesken. Mulla on takana pitkä sairastaminen, jonka aikana paino nousi. Nyt vasta viimeisen 6kk aikana tuntunut että oikeasti alkaa lähteenkin kropasta sitä ylimääräistä. Tosi vaikea tasapanoilla, kun kropassa nimenomaan ollut energiantuotannon kanssa ongelmia, ja tulee huono olo jos syö liian vähän. Eli pitää syödä tarpeeksi, ettei tule huono olo, mutta liikkua tarpeeksi, että aineenvaihdunta pelaa - ja silti kyetä lepään tarpeeksi, ettei tule takapakkia kuntoutumiseen. On melkonen palapeli toisinaan. Joten oon tosi tyytyväinen, kun vihdoin paino laskusuunnassa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.25 19:18:06

"Kaura käy."

Muista valita aina puhdaskaura. Tavallinen kaura ei ole gluteenitonta.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.9.25 19:19:52

Melkeinpä tuntuu, että suurin osa maitotuotetteista (siis esim. rahkoista, vanukkaista, viileistä, kermoista jne) on nykyään laktoosittomia. En siis näe ongelmaa.

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   23.9.25 21:12:35

Itse en käytännössä juuri leipää syö, koska gluteenittomat leivät on enimmäkseen pahoja. Pirkka gluteeniton kypsä kaurasydän on ainoa, joka paahtimen kautta on satunnaisesti hyvää.

Laktoosittomia tuotteita on hyvin tarjolla, se ei oo millään muotoa ongelma.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.