Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ovatko nämä vaihdevuosioireita

Lähettäjä: V. 
Päivämäärä:   23.9.25 08:35:17

Olen 50 v ja mietin ovatko nämä nyt sitten vaihdevuodet vai jotain "vakavaa".

Hikoilen yöllä erittäin vahvasti, toisaalta välillä sitten on erittäin kylmä, kun peitto pudonnut pois päältä.

Ja pitkin päiviä tulee jatkuvasti "hikipuuskia". Toisaalta sitten välillä tulee kylmä ja tarve pukea enemmän.

Eli siis vuorokauden ympäri on hikoilupuuskia, mutta aamuisin olen läpimärkä, kuitenkin usein samalla viluinen.

Kuulostaako normaalillta?

En käytä mitään hormonivalmisteita.

Re: Ovatko nämä vaihdevuosioireita

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.25 08:39:20

Niitähän ne.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   23.9.25 09:11:33

Kyllä kuulostaa normaalilta vaihdevuosioireelta. Kehon termostaatti alkaa elää ihan uudenlaista elämää.

Minullakin oli pahin hikoiluvaihe ennen kuin edes tajusin sen vaihdevuosien alkamiseksi, kun kuukautiskierto ei ollut vielä juurikaan muuttunut. Oli helteinen kesä ja ajattelin aluksi siitä johtuvaksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.25 09:16:23

Miten teillä muuttui kuukautiskierto? Itsellä ollut muutaman vuoden tosi lyhyt ja runsastunut vuoto. Nyt oli taas parin kuukauden väli ja oletin jo niiden loppuneen.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   23.9.25 09:17:51

Monille tulee hikoilua vaihdevuosioireena. Itse säästyin niiltä ilman hormoneja.

Päivämäärä:   23.9.25 09:26:47

"Miten teillä muuttui kuukautiskierto?"

Aluksi kierto lyheni ja toisaalta epäsäännöllistyi, välillä lyhyempi välillä pidempi ja tuli muunkinlaista vuotohäiriötä (alkaa - ei alakaan, tip tip). Sitten kiertoväli alkoi pidentyä ja samalla vuoto runsastui ihan järjettömästi. Sitten taisi olla viidet kuukautiset vuodessa, sitten kolmet, sitten kahdet ja sitten ei enää tullutkaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.9.25 09:40:17

Tervetuloa kerhoon :D

Päivämäärä:   23.9.25 09:41:16

En myöskään käyttänyt missään vaiheessa hormoneja. Paha hikoiluvaihe, jolloin heräilin yöpaita ja lakanat litimärkinä kesti vain noin kuukauden verran. Sitten jossain kohtaa tuli paha unettomuusvaihe, jolloin en saanut nukuttua juuri ollenkaan ja siitä ehdin ajatella, että tämä on ihan kamalaa ei näin voi elää, mutta eipä sekään jatkunut kuukautta enempää.

Pitempikestoisesti unen laatu kylläkin huononi. Minä, hyvä nukahtaja, en enää joka ilta saanutkaan unta vaan tuijottelin tunti toisensa perään kelloa. Tai sitten vain useita kertoja yössä liu"uin hereille ja nukahdin sitten uudelleen. Enää näitä ei tapahdu, mutta ei uni kylläkään enää ole yhtä syvää ja pitkäkestoista kuin joskus nuorena.

Lähettäjä: Peiton löyhytys 
Päivämäärä:   23.9.25 10:10:02

Onko sulla jo menopaussi tapahtunut?
Mulla ei ennen sitä ollut kuumuuskohtauksia vaan ne alkoivat tosissaan vasta kun menkat oli pysyvästi historiaa. Ennen menopaussia oireeni oli herätä 2-3.00 aikoihin aamuyöstä eikä heti pystynyt nukkumaan uudestaan. Se oli selvä merkki hormonitoiminnan muutoksesta ja ihan normaalia.
Vieläkin ennen uneen vaipumista mulla tulee säännöllinen kuumuuskohtaus ( en sano koskaan kuuma aalto koska se ei vastaa kokemustani.) Aikaisemmin tuli myös aina kun istuuduin ruokapöydän ääreen...Tunnistan tietyt jutut jotka altistavat kohtaukselle ja ne ovat rentoutuminen ja toisaalta jännitys. Myös saunominen myöhään sekä pienikin alkoholi johtaa unihäiriöihin. Helteestä nautin mutta kuumuus selvästi suurentaa kuumuuskohtauksien määrää. Kannattaa siis nukkua viileässä.
Tässä on about viisi vuotta mennyt näin. Sanotaan että keskimäärin kestäisi 7 vuotta, saa nähdä.
Minulla kuumuus tulee muutamaksi minuutiksi ja on löyhytettävä peittoa hetki. Sitten se menee ohi ja se hiki ei jää ihoon vaan ihmeellisesti katoaa.Hiki ei myöskään haise millekään. En halua nukkua enää ilman puuvillaista yöpaitaa sillä se auttaa ihmeesti siihen että ei tule kylmä. En koskaan herää aamulla hikisenä tai että lakanat olisi märät.
Mulla päivällä tulevat kuumuuskohtaukset eivät myöskään johda paleluun. Harvemmin tosiaan nykyisin palelen. Verenkierto on erinomainen!
Mies sanoo että minä lämmitän koko makuuhuoneen koska olen varsinainen patteri aina välillä!
Nämäkin jutut voivat vaihdella eri ihmisillä että voi olla hyvinkin että sulla vaihdevuodet tarkoittaa tuollaista.
Olen kokenut myös kilpirauhastulehduksen (raskauden jälkeen) ja siinä oireet olivat palelu ja yöllä hikoilu. Kylmä hiki vaan valui selkää pitkin...

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   23.9.25 10:15:47

Niin me ollaan erilaisia, mulla yöhikoilu alkoi n. 45v ja loppui ennen kuin menkat loppuivat kokonaan reilu 50v.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   23.9.25 10:16:50

Suurella todennäköisyydellä ovat. Minulla auttoivat luontaistuotteet alkuun, ei kyllä ollut hikoilua mutta kuumia aaltoja. Sitten hoksasin että kaikki muutkin kummallisuudet liittyvät vaihdevuosiin ja aloitin hormonikorvaushoidon. Kylläpä helpotti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.