Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsi haluaisi piilolinssit, kuinka hankalat on

Lähettäjä: Oikeasti? 
Päivämäärä:   22.9.25 19:20:14

Lapsi on kinunnut piilolinssejä ja kysyimme niiden hintaa samalla, kun kävimme näöntarkastuksessa. Hinta rehellisesti sanottuna yllätti, noin 150€/ 2 kk tai sitten kertakäyttölinssit missä on 30 paria ja hinta vähän reilu 70€ x 2. Lapsilla siis eripari silmät niin pitäisi tilata heti kaksi pakettia.

Ikää lapsella on 12 vuotta. Tuntuu, että aivan jokaisesta perus asiasta saa taistella ja vänkää vastaan. esim hampaidennpesu, suihkussa käyminen jne. Ei muista ottaa avaimia jos lähtee ulos, läksyistä ei ole mitään hajua koskaan eli ne hoidetaan opettajan ja vanhemoien välityksellä wilma viesteillä. Silmälasit ovat jatkuvasti hukassa ja rikki. Aamuisin laitan lääkkeet aamupalan viereen kippoon ja niistäkin pitää muistuttaa monta kertaa, että muistaa ne ottaa. Tuntuu, että lapsi ei oikein osaa hoitaa mitään omia asioita tai sitten ei ”jaksa” tai ”kohta” kun asioista muistuttaa.

Vähän jo epäilyttää myös tuo piilolinssien käytön harjoittelu. Tänään oli näöntarkastus 20 minuuttia ja sitten lapsen kaksien silmälasien korjaus mikä hoitui odotellessa, mutta lapsella ei millään meinannut riittää keskittyminen ja siellä oleminen oli takuulla jo tuskaa kaikille muillekin paikalla oleville. Lapsella on diagnosoitu adhd ja autismi mikä osaltaan selittää tämän, että niin moni arjen asia on hankalaa.

Itselläni ei ole koskaan ollut piilolinssejä, mutta jostain olen saanut käsityksen ettei niiden laitto välttämättä suju niin helposti/ vaatii harjoittelua. Toisaalta jos asia on lapselle mieluisa saattaa harjoitella hyvinkin sinnikkäästi, mutta esim läksyjen tekeminen on usein ”en ymmärrä, en osaa, en jaksa” karjumista jolloin lapsi ei osaa rauhoittua yhtään kuuntelemaan neuvoja tai ota yhtään ohjeistuksia vastaan.

Tulipa pitkä sepustus, vaikka oikeasti minua kiinostaa kuinka työlästä piilolinssien käytön opettelu oikeasti on ja kuinka hyvin lapset oppivat niistä huolehtimaan? Hintakin toki hirvittää ja täytyy miettiä mistä tuollaisen rahan nipistäisi kaiken muun pakollisen lisäksi. Joten en ole kyllä valmis pistämään rahaa tuollaista summaa, mikäli piilolinssit eivät ikinä edes päädy käyttöön asti kun niiden käyttö on hankalaa. Eli onko sitä oikeasti vai onko minulla virheellinen käsitys asiasta?

Re: Lapsi haluaisi piilolinssit, kuinka hankalat on

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   22.9.25 19:21:22

Ei ole työlästä, mutta niistä pitää huolehtia, ettei tule tulehdus! Anna mahdollisuus sitten, kun hampaat sun muut hoituvat ilman tappeluja.

Lähettäjä: sade 
Päivämäärä:   22.9.25 19:26:36

Mä käytän, mutta en koko aikaisesti. Lähinnä urheillessa. Käyttö sinänsä ei ole vaikeaa mutta silmät väsyy ja linssit kuivaa silmiin kohtalaisen helposti. En siis antaisi lapselle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.25 19:26:47

En hankkisi piilolinssejä, jos mulla olisi tuon ikäinen lapsi. Siis ihan tavallinen eikä erityislapsi.

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   22.9.25 19:27:45

Vaatii harjoittelua että oppii laittamaan. Ja vielä enemmän huolellisuutta huollossa/käsittelyssä. Nuorena huono piilarihygienia liian pitkät käyttöajat voi aiheuttaa kroonisia ongelmia silmien kanssa. En noilla tiedoilla missään tapauksessa antaisi lapselle piilolinssejä jatkuvaan käyttöön. Mutta voittehan ostaa kertakäyttölinssejä yksittäisiä käyttökertoja varten kun silmälasit on hankalat (esim. harrastus/kisat vesisateessa, tms.)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.9.25 19:33:42

Itse aloin käyttämään piilareita seiskaluokan alussa. Ja olihan se aluksi hankalaa, turhauttavaa ja jopa pelottavaakin. Mutta kuitenkin kun siihen oppii niin sen jälkeen se sujuu ihan sekunneissa ja jopa ilman peiliäkin.

Sanoisin, että odottakaa vielä vuosi. Piilareita laittaessa ja pois ottaessa pitää muistaa pestä kädet hyvin, lisäksi pillolinssejä täytyy huoltaa puhdistamalla, ja säilytysneste täytyy muistaa vaihtaa puhtaaseen. Minä käytin yläasteaikana pelkästään piilolinssejä, koska lasit olivat muka "nolot", ja sen seurauksena silmäni olivat jatkuvasti kuivat ja kirvelevät. Eli silmätippojakin täytyi laittaa. Nykyään käytän oikeastaan pelkästään laseja, kun silmät edelleen kuivuvat piilareista. Muutama vuosi sitten optikko sanoi, että silmissäni on jotain naarmuja/haavoja jotka ovat tulleet piilareista. Noh, ihmekään kun silmiin sattui joka päivä niin paljon.

Piilarit on kyllä hyvät, mutta niiden kanssa pitää olla vastuullinen. Veljeni 40v kävi optikolla opettelemassa piilareiden laittoa eikä hänkään saanut niitä itse pois silmistä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   22.9.25 19:34:41

Ei taida olla vielä hänen juttu. Lapsi ei ymmärrä että ei niitä ole yhtä helppo laittaa kuin pokat päähän. Ja niissä tulee omat huolehtimiset . Ja jos hieroo kunnolla silmiä niin pysyvätkö paikoillaan . Jos jo hampaidenpesu vaikeaa niin miten on linssien laitto ja poisotto ...

Päivämäärä:   22.9.25 19:35:54

Selvästi lapsi ei ole kypsä niitä käyttämään. Varmasti olisi huono hygienia ja pahassa tapauksessa saa vaurioita silmiin.

Meillä samanlainen tapaus ja menemättä yksityiskohtiin, kesällä kiellettiin häneltä tietty asia juuri siksi kun hutiloi ja vanhatkaan rutiinit eivät onnistu. Lapsi itse sanoi myöhemmin että hyvä juttu kun kielsitte, en olisi jaksanutkaan (sitä pyytämäänsä asiaa).

Päivämäärä:   22.9.25 19:37:32

Joo ei. Miksi edes harkitset jos elämä muutenkin tuolla lapsella on noin hankalaa? En todellakaan maksaisi piilareita ennen kuin oppii edes alkeellisimmat asiat. Ja sitähän tuo ei taatusti opi. On aika naurettavaa, että hankitaan lapselle asia X vain koska lapsi kinuaa, mutta mitään ei vaadita. Tai siinähän hankit, lapsi saa silmätulehduksen, ja sitten saat ravata sen kanssa lääkärissä. Ja sulle taas yks asia muistutettavaa lisää.

Päivämäärä:   22.9.25 19:38:50

Oot joku kaverivanhempi selkeästi. Sano sille lapselle, että saa piilarit joululahjaksi jos oppii siihen mennessä huolehtimaan itse noista sanomistasi asioista. Ei se opi.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   22.9.25 19:42:06

Mitä sen on väliä kuinka hankalat piilarit on meidän mielestä käyttää kun itse mietit niitä lapselle, joka ei kykene itsenäisesti edes suihkussakäyntiä, hampaidenpesua tai lääkkeiden ottoa huolehtimaan? Joo, piilareiden käyttö on helppoa kuin heinänteko, mutta sun lapsella on tossa arjessa vielä paljon opeteltavaa ilman niitä piilareitakin. Opetelkaa nyt herranen aika noudattamaan sääntöjä ensin.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   22.9.25 19:54:57

Sovitte tietyn ikärajan. Esim rippi-ikä.
Ei ole 12 vuotiaan juttu vielä.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   22.9.25 19:58:50

Ymmärtääkö puhetta kuitenkin sen verran että voisi pitää piilarit palkintona sujuneista asioista. Kun avaimet pysyy mukana, lasit tsllessa tai pesut onnistuu itsenäisesti huomauttamatta niin sitten saa piilarit.

Miten arjen sujumista on helpoitettu? Ohjeet, tarrat,muistutukset? Onko vaadittu sitä mihin pystyy vai menty kirjainten taa piiloon?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.9.25 20:00:36

Terveelle ihmiselle pilarien käyttö tai niiden käyttämisen opettelu ei ole juttu eikä mikään.

Sitä en tiedä mistä avaruudesta olet hinnat katsonut, koska erikoisen kalliit hinnat olet löytänyt.
Piilarit maksavat noin 10 €/kk + nesteet.
Aivan sama käyttääkö kertakaköyttölinssejä vai kerran kuukaudessa vaihdettavia.

Ja 99 %:lla ihmisistä on "eriparisilmät", eli erivahvuiset linssit silmissä.

T: piilarit jokapäiväisessä käytössä vuodesta vuodesta 75, eli kymmenenvuotiasta asti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.9.25 20:17:02

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että opetteluvaihe on haastava mutta sen oppii suht nopeasti ja sen jälkeen vaivatonta. Tuon ikäiselle jos on pakko piilolinssit hommata niin ehdottomasti kertakäyttöiset, jolloin ei tarvitse huolehtia puhdistamisesta ja säilytyksestä. Mielestäni saamasi hinnat on aika kalliit. Omat linssit ennemmin jotain 20e/kk luokkaa

Päivämäärä:   22.9.25 20:28:11

Olen käyttänyt 20-vuotta piilareita, sekä kuukausilinssejä että kertakäyttölinssejä. Opettelu ei ollut alkuun helppoa, silmät vuosi ja kesti kauan, että sain piilarit silmiin ja vielä oikein päin. Olen kumpaankin silmään saanut alkuaikoina haavat, kun jäänyt joku roska/piilarit väärin päin ja hieronut silmää koko päivän. Jossain vaiheessa käytin niitä myös aivan liikaa ja sain silmät aika huonoon kuntoon ja monen kuukauden piilarikiellon. Nykyään käytän kuukausilinssejä n. 3-6 päivänä viikossa, enkä silloinkaan koko päivää.

En todellakaan antaisi noin nuoren vielä kokeilla. Muutaman vuoden päästä voisi välillä kokeilla vaikka kertakäyttöisiä, niitä ei tarvitse puhdistaa, kun heitetään käytön jälkeen roskiin. Netistä saa tilattua paljon edullisemmin ihan hyvälaatuisia piilareita, omat kuukausilinssini maksaa n. 60-70€/6kk (silmissä eri vahvuudet).

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   22.9.25 20:28:13

Just tilasin kuusi paria kuukausipiilareita Silmäasemalta ja hintaa tuli 75 e. Käytän yhtä paria noin 1,5 kk. Aina kannattaa tilata alesta, nuo oli 30 prossan alessa.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   22.9.25 20:54:56

Optikon linssit onkin sika hintasia, ite tilaan yleensä lensonilta. Aloin käyttää 16 vuotiaana itse, en suosittele teidän lapselle tossa tapauksessa. Kädet pitää pestä ennen ja jälkeen tai silmätulehdus varma, linssit täytyy muistaa puhdistaa myös nesteellä ennen ja jälkeen. Vaatii myös harjoittelua ennekuin sujuu.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.9.25 23:13:30

Silmiä on olemassa vain yhdet, ei missään tapauksessa huithapelille piilareita.

Päivämäärä:   22.9.25 23:39:00

Piilareita saa verkosta huomattavasti halvemmalla. Enkä tarkoita nyt mitään epämääräisiä kauppoja, vaan ihan asiallisia, kotimaisia piilareiden verkkokauppoja. Malleja tosin saattaa joutua selvittelemään. Mun ekat piilarit hommattiin Instrusta. Oli liikkeen oma, törkeän kallis merkki, mutta selvittelemällä kävi ilmi, että täsmälleen samoja piilareita myytiin toisellakin nimellä ja puolet halvemmalla. :D

Tunnet itse oman lapsesi parhaiten. Sain ekat piilarini lukioon mennessä, mutta olisin varmasti pärjännyt niiden kanssa yläasteellakin. Laittamisen ja pois ottamisen oppi kyllä nopeasti, vaikka hetken tuntuikin vaikealta ja pelottavalta. Enemmän miettisin kuitenkin jaksaako lapsi huoltaa piilareita asiallisesti ja pitäytyä esimerkiksi suositelluissa käyttörajoissa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.