Lähettäjä: Oikeasti?
Päivämäärä: 22.9.25 19:20:14
Lapsi on kinunnut piilolinssejä ja kysyimme niiden hintaa samalla, kun kävimme näöntarkastuksessa. Hinta rehellisesti sanottuna yllätti, noin 150€/ 2 kk tai sitten kertakäyttölinssit missä on 30 paria ja hinta vähän reilu 70€ x 2. Lapsilla siis eripari silmät niin pitäisi tilata heti kaksi pakettia.
Ikää lapsella on 12 vuotta. Tuntuu, että aivan jokaisesta perus asiasta saa taistella ja vänkää vastaan. esim hampaidennpesu, suihkussa käyminen jne. Ei muista ottaa avaimia jos lähtee ulos, läksyistä ei ole mitään hajua koskaan eli ne hoidetaan opettajan ja vanhemoien välityksellä wilma viesteillä. Silmälasit ovat jatkuvasti hukassa ja rikki. Aamuisin laitan lääkkeet aamupalan viereen kippoon ja niistäkin pitää muistuttaa monta kertaa, että muistaa ne ottaa. Tuntuu, että lapsi ei oikein osaa hoitaa mitään omia asioita tai sitten ei ”jaksa” tai ”kohta” kun asioista muistuttaa.
Vähän jo epäilyttää myös tuo piilolinssien käytön harjoittelu. Tänään oli näöntarkastus 20 minuuttia ja sitten lapsen kaksien silmälasien korjaus mikä hoitui odotellessa, mutta lapsella ei millään meinannut riittää keskittyminen ja siellä oleminen oli takuulla jo tuskaa kaikille muillekin paikalla oleville. Lapsella on diagnosoitu adhd ja autismi mikä osaltaan selittää tämän, että niin moni arjen asia on hankalaa.
Itselläni ei ole koskaan ollut piilolinssejä, mutta jostain olen saanut käsityksen ettei niiden laitto välttämättä suju niin helposti/ vaatii harjoittelua. Toisaalta jos asia on lapselle mieluisa saattaa harjoitella hyvinkin sinnikkäästi, mutta esim läksyjen tekeminen on usein ”en ymmärrä, en osaa, en jaksa” karjumista jolloin lapsi ei osaa rauhoittua yhtään kuuntelemaan neuvoja tai ota yhtään ohjeistuksia vastaan.
Tulipa pitkä sepustus, vaikka oikeasti minua kiinostaa kuinka työlästä piilolinssien käytön opettelu oikeasti on ja kuinka hyvin lapset oppivat niistä huolehtimaan? Hintakin toki hirvittää ja täytyy miettiä mistä tuollaisen rahan nipistäisi kaiken muun pakollisen lisäksi. Joten en ole kyllä valmis pistämään rahaa tuollaista summaa, mikäli piilolinssit eivät ikinä edes päädy käyttöön asti kun niiden käyttö on hankalaa. Eli onko sitä oikeasti vai onko minulla virheellinen käsitys asiasta?
|