Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Amk ja surkea englanti. Miten ootte selvinneet?

Lähettäjä: Kuumottaa 
Päivämäärä:   22.9.25 18:47:15

Opiskelen ammattikorkeakoulussa (ammattikoulu käytynä, ei lukiota). Englannin puhuminen on haastavaa, perus "matkailuenglanti" vielä jotenkin sujuu mutta tekstin tuottaminen on jo aika mahdotonta. Sarjoja pystyn jonkin verran seuraamaan jos on tekstitys saatavilla.

No mutta mihin kaipaisin nyt kannustusta tai vertaistukea, niin näihin tuleviin ammatillisen englannin tentteihin! En tiedä miten ikinä voin päästä läpi jostain esseen kirjoituksesta kun ei ole kieliopistakaan mitään tietoa =( opiskelut etenee niin hurjalla vauhdilla etten pahemmin ehdi perusteita lukemaan. Oletuksena tottakai on että tällä tasolla opiskelevilla on vähintäänkin perusasiat hallussa....

Re: Amk ja surkea englanti. Miten ootte selvinneet?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.9.25 18:48:26

Tukikurssi?

Päivämäärä:   22.9.25 18:50:16

Niin piti siis tuosta tukiopetuksesta mainita että opiskelen työn ohessa ja tahti on siis aika huima opinnoissa. En ehdi mitenkään tukiopetusten pariin =(

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   22.9.25 18:51:43

Meillä ei ollut tenttejä englannista ollenkaan. Muistaakseni oli vain muutama ryhmäesittely projekteista ja projektiraportin tiivistelmä piti kääntää. Luin kerran yhden dian ja se oli kaikki, mitä ääneen puhuin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.25 18:51:44

Itse opiskelin yliopistossa pääosin englannin kielisen koulutuksen surkealla englannilla. Sitkeydellä ja kovalla työnteolla.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   22.9.25 18:54:27

Mutta suosittelen vaan ottamaan itseä niskasta kiinni ja tuottamaan tekstiä sekä puhumaan ja ajattelemaan englanniksi. Pääset työelämässä paljon helpommalla ja opiskelu on loistava sauma kehittää.

Nimimerkillä myöhemmin on paljon paskempaa yrittää saada muita kiinni.

Päivämäärä:   22.9.25 18:56:19

Mutta jos oot amk niin siellä on vapaavalintaisia opintoja (oliko 15op?). Kannattaa käyttää 5op tukikurssiin vaikka nyt syksyllä ja keväällä englanti. Esim. En tiedä mitä alaa opiskelet, mutta meillä ainakin syventävien kursseja oli englanniksi ja onneksi olin käynyt jo englannin, koska siellä tuli paljon uutta termistöä, mikä helpotti loppuopintoja.

Valitettavasti kannustaminen ei ole sama kuin oppiminen. Jokainen oppii kun näkee vaivaa -sinäkin. :)

Päivämäärä:   22.9.25 18:56:54

Meillä on siis essee vapaavalintaisesta kurssin aiheesta, lisäksi suullinen esitys ryhmälle jota ei saa lukea diasta/muistiinpanoista.

Päivämäärä:   22.9.25 18:58:42

Ja joo, siis tottakai haluan oppia ja tiedän että opin, mutta iso määrä tehtäviä ja 4 tenttiä opintojen alkuun tuntuu toivottomalta...

Lähettäjä: jeje 
Päivämäärä:   22.9.25 19:00:49

Ei se auta kuin opetella. Kertaa vanhoja tuttuja materiaaleja vaikka ammattikoulun ajalta tai katso/kuuntele jotain sarjaa, jonka muistat ulkoa, niin pääkoppaan tarttuu englannin kieltä kun sisältö on jo tuttua. Kielipää paranee treenaamalla ja turha väkertää kielioppia jos sanavarasto on huono. Eli nyt sitä enkkua päähän kaikin mahdollisin tavoin niin, että se alkaa normalisoitua ja sanavarasto laajentua. Siinä samalla sitten voit opetella puhumaankin enkkua.

Päivämäärä:   22.9.25 19:03:52

"Mutta jos oot amk niin siellä on vapaavalintaisia opintoja (oliko 15op?). Kannattaa käyttää 5op tukikurssiin vaikka nyt syksyllä ja keväällä englanti."

Tämä onkin muuten hyvä idea =)

Päivämäärä:   22.9.25 19:04:18

Monettako vuotta opiskelet? Jos siirtyisit kursseja? Tai käyt kesällä?

Päivämäärä:   22.9.25 19:12:53

Aloitin opinnot nyt syksyllä. En mielelläni siirtäisi kursseja koska teen työn ohessa eli hommaa riittää. Kaikki joka jää tekemättä on edessä kuitenkin. Keväällä on myös sitten uusi enkun kurssi tulossa.. Mutta ei mahdoton ajatus tuo siirtäminen jos tulevat esseet ym. Eivät mene läpi..

Päivämäärä:   22.9.25 19:16:33

Kyllä mä nyt kävisin läpi tarkkaan mitä kursseja ja milloinkin ja tosiaan hyödyntäisin kesän ainakin osittain. Opiskelin myös itse työn ohessa, joten kokemuksesta sanon, että suunnittele hyvin ja pysy suunnitelmassa. Jos jo nyt tuntuu, että on paljon niin tiput helposti aikataulusta ja siitä alkaa noidan kehä.
Myös koululta kannattaa kysyä apuja, usko pois et ole ainoa joka asian kanssa painii :)

Mitens se ruotsi? :D

Lähettäjä: Lö 
Päivämäärä:   22.9.25 19:18:45

Minä olen jättänyt ihan suosiolla myöhemmäksi ja ajattelin tehdä silloin kun itsellä sopii paremmin ja suoritan kovemmalla tahdilla noita kursseja muuten siltä osin kun mahdollista eli jäisi sitten vähän väljempää aikaa suorittaa noita itselle vaikeampia. Aina paheksutaan sitä ettei kannata jättää mitään myöhemmäksi mutta itse en nää ongelmaa siinä.

Päivämäärä:   22.9.25 19:38:39

Nooooh... ruotsista täytyy ehkä hakea vapautus.

Onhan se totta, että suomenkielisiä kursseja voisi ehkä mahdollisesti käydä nopeampaa että jäisi sitten aikaa syventyä enkun kurssiin/kursseihin. Nythän tämä kiireessä opettelu on aikamoista hapuilua.

Päivämäärä:   22.9.25 19:46:39

Mitä alaa opiskelet? Millä perusteella saisit vapautukseen ruotsista?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.9.25 19:46:45

Uskoisin, että kyllä sinä sen kurssin pääset läpi. Omasta amk-enkun kurssista on jo muutama vuosi aikaa, mutta muistaakseni se oli tosi yksinkertainen eikä tekstit olleet laisinkaan niin hankalia kuin amk-pääsykokeessa, jos sitä muistelet. Sain itse kurssista nelosen (jäi vähän vaille vitosesta), ja minustakin ne pääsykokeessa olevat englanninkieliset tekstit olivat melko haastavia. Älä nyt vielä ainakaan heitä hanskoja tiskiin, ethän ole vielä edes nähnyt kurssimateriaaleja.

Ja niin, meidän englannin opettajallakin oli kunnon rallienglanti ja teki aivan selviä kielioppivirheitä itsekin. Samoin ruotsin suhteen maltahan vielä, siellä oli vielä matalampi taso kuin englannissa.

Päivämäärä:   22.9.25 19:51:27

” Millä perusteella saisit vapautukseen ruotsista?”

Sen saa ihan sillä, että yrittää tarpeeksi monta kertaa ja valmistuminen uhkaa jäädä siitä kiinni. Ei se vaatinut mitään erityisiä perusteluja.

Myös enkun kokeeseen sain pelkästään oman suuntautumiseni sanastoa, kun vinkkasin tehneeni opinnäytetyöni suurilta osin perustuen englanninkieliseen materiaaliin. :D Ymmärrän englantia ihan ok, mutta en oikeastaan tuota puhetta tai tekstiä.

t. Sh

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.9.25 19:54:53

Meillä ainakin on englanniin valmentavat opinnot tarjolla.

Päivämäärä:   22.9.25 20:15:44

Olen opiskellut insinöörin ja DI:n englanniksi. Lähtötilanne oli heikko, mutta kun oli pakko niin vuodessa se kieli alkoi sujua. Aloittajan kannattaa ladata vaikka Duolingo ja pelata sitä 15 minuuttia joka päivä. Sitten kun tulee niitä esseen kirjoituksia niin tekoäly pystyy niissä auttamaan kun syötät sille oman tekstin, pyydät korjaukset ja sitten käsket selittää miksi joku asia on väärin.

Ruotsin AMK kurssi oli meillä ainakin ihan naurettava. Kirjallisessa tentissä piti vähän pystyä kirjoittamaan ja suullinen tentti oli pari tentti, jonka aiheen tiesi etukäteen ja johon parin kanssa harjoiteltiin kaikki fraasit etukäteen.

Kyllä noista pääsee tyhmempikin läpi kun harjoittelee oikeat asiat ja laittaa niihin aikaa alusta asti, eikä ala harjoitella viikkoa ennen koetta.

Lähettäjä: Sinttu 
Päivämäärä:   22.9.25 20:22:51

Minä pääsin amk:n englannista ja ruotsista läpi. Ihan hitosti se vaati työtä. Tein opinnot työnohessa, mutta jokaikisen hetken kun oli aikaa pänttäsin kieliä, ostin harjoituskirjoja ja yksityisopettajalta tunteja.

Sinulla kuulostaa olevan paljon parempi lähtötaso mitä minulla. Minä osaan numeroita 10 asti pienellä miettimisellä, joitain ruokia, värejä ja sitten ihan muutamia muita sanoja. Harjoittelen kielitaitoani niin, että esim matkoilla käyn mieheni kanssa ensin läpi miten ostan esim kahvin kahvilasta ja sitten menen yksin. Tämäkin on vähän ongelmallista, kun sanat eivät pysy enää seuraavaan kertaan mielessä. Olen alkanut epäilemään, että minulla on oikeasti jokin oppimisvaikeus kieliin. Peruskoulussakin tein ihan valtavasti töitä kielissä ja kokeista sain arvosanoja 4-5 välillä (arviointi 4-10). Äitini teki minulle peruskouluaikana pelikortteja, muistilistoja ymv värillisestä kartongista ja harjoittelin niidenkin avulla ahkerasti ja kävin englannin tuliopetuksessa koulun jälkeen. Lopputulos oli se ettei päähäni jäänyt mitään ja ne mitä osasin kokeessa unohtuivat jo hetken kuluttua.

Joten jos minä olen rämpinyt läpi amk:n kielet, pärjäät sinäkin.

Lähettäjä: Niira 
Päivämäärä:   22.9.25 20:53:40

Itse valmistuin juuri AMK:sta ja minulla oli sama haaste ruotsin kanssa, englantia on onneksi tullut käytettyä. Olin viimeksi opiskellut sekä käyttänyt ruotsia peruskoulussa yli kymmenen vuotta sitten. Taso oli tyyliin osaan sanoa oman nimeni. Meillä oli onneksi ihana opettaja, joka huomasi todellisuuden että harva joutuu Suomessa ruotsia käyttämään. Kuukauden keskityin vain tähän kurssiin. Opinnot eteni koko ajan ja itselläni oli rinnalla ruotsin alkeet -kirjat. Tekstit sain tehtyä kertaamalla alkeita. Tenttejä varten opiskelin vain ulkoa ne asiat mitkä opettaja kertoi tentteihin tulevan. Lisäksi meillä oli suullinen esitys, minkä vain yksinkertaisesti opettelin ulkoa. Ehkä tiivistettynä opettelin ulkoa juuri ne kurssin vaatimat asiat sekä rinnalla opettelin alkeita tai miten ylipäätään lauseita muodostetaan. Kyllä sinä selviät siitä. Tärkeintä varmaan on että kunhan pääset läpi. Tsemppiä opintoihin!

Lähettäjä: Muuli 
Päivämäärä:   22.9.25 21:54:09

Jos essee kirjoitetaan kotona, eikä tentissä, sitä on helppo tarkistaa vaikka tekoälyllä ja sanakirjalla.
Puheosuuteen varmasti saa olla muistiinpanoja mukana mutta niistä ei saa suoraan lukea. Opettelee ulkoa mitä sanoo ja laittaa asiat lapulle muistiin ja vaikka muutaman hankalan sanan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.