Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Käsin kirjoittivat - millainen kynä?

Lähettäjä: Pencil 
Päivämäärä:   22.9.25 16:25:01

Olen alkanut pitää reissupäiväkirjoja ja tähän asti käyttänyt vanhoja lyijytäytekyniä mitä nurkissa on pyörinyt. Näissä tuppaa lyijy katkeilemaan koko ajan ja se on melko raivostuttavaa.

Mietin että pitäisikö hommata paremmat kynät kirjoittamiseen, mutta millaiset olisi hyvät? Mieluusti lyijykynä koska kuulakärkikynällä tai tussilla kirjoittaessa menisi kaikki kuitenkin vikaa eikä sitä saa pyyhittyä pois ja sit ei ole siistiä. Usein noi tussin tyylisten kynien jälki tulee enemmän tai vähemmän läpi paperista. Tai sit pitää ostaa parempia vihkoja.

Onko olemassa jotain parempia lyijytäytekyniä ja niihin lyijyjä? Vai pitääkö siirtyä käyttämään tavallisia lyijykyniä ja teroitinta.

Re: Käsin kirjoittivat - millainen kynä?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   22.9.25 16:31:22

Tavallinen lyijykynä on hyvä, niissäkin on eri kovuuksia. Hyvä teroitin pitää olla. Kuinka paksua lyijyä sinulla on lyijytäytekynässä? Vaihda paksumpaan, jos on vielä varaa. Ei katkea niin helposti.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.25 16:36:02

Mun mielestä vähän kaikki lyijytäytekynät on huonoja. Käytin niitä paljon kouluvuosina, mutta sittemmin oon käyttänyt joko kuulakärkikynää tai lyijykynää. Lyijykynissä suosin 2B:tä, eli siis pehmeämpää kuin normaali HB. Tästä ei jää yhtä herkästi paperiin jälkeä jos tarvii kumittaa, mut ei myöskään levene käden alla kuten vielä pehmeämmät kynät.
Omat 2B:t on merkkiä Lyra Art.

Kuulakärkikynä on BIC Atlantis, tavallisesta ruokakaupasta ostettu. Liukuu hyvin, eikä tule paperista läpi usemmankaan vuoden jälkeen. Käytin joskus paljon geelimustekyniä ja harmitus on valtava, kun näin vuosien jälkeen teksti kuultaa paperin läpi. Vika ei ole paperissa, olen käyttänyt samoja vihkoja muuhunkin, eikä paperi ole muiden kynien kanssa mennyt miksikään.

Ihanaa, että pidät reissupäiväkirjoja <3

Päivämäärä:   22.9.25 16:36:12

0,7 lyijy on ollut käytössä.

Lyijykyniä mulla onkin erilaisia kun joskus ajattelin että ehtisin alkaa piirtämään mutta jäänyt suunnitteluasteelle.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.9.25 16:43:11

Suosin ohuita arkistointiin tarkoitettuja kuitukärkikyniä, pigma microneja.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   22.9.25 16:56:58

Ethän pidä lyijyä liian pitkänä, jos jatkuvasti katkeilee?

Minulla on ollut vuosia käytössä ihan perinteinen Pentelin Twist Erase 0.5 -lyijykynä, enkä ole havainnut lyijyn katkeilua. Tätä kynää on myös moni kehunut, että on hyvä pitää kädessä ja helppo kirjoittaa. Toisaalta tiedä sitten, onko lyijyjen laatu itsessään muuttunut jotenkin huonommaksi.

Toinen kynä, jota nykyään käytän melkeinpä kaikkeen on kuulakärkikynän tapainen Pilot Frixion -kynä, jota voi myös kumittaa. Tämä ei vuoda paperista läpi, mutta toisinaan teksti saattaa näkyä paperin toisella puolella kohokuviona.

Päivämäärä:   22.9.25 17:04:13

Ei ole lyijy liian pitkä. Voi olla vika myös kynässä ja/tai lyijyssä. Ovat jotain työpaikoilta mukaan tarttuneita joten eivät mitään laatukamaa. Pitää varmaan kokeilla myös eri kyniä kun noita vaihtoehtoja löytyy. Toi nykyinen jäänyt jostain syystä käyttöön, kun kirjoittanut lyhyempiä juttuja, mutta pidempään jos kirjoittaa niin ei ole hyvä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.