Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Palellun asuntooni

Lähettäjä: külmä 
Päivämäärä:   21.9.25 14:44:01

Patteriremontti menossa. Lämpötila nyt 18,5 astetta. Palellun tänne. Kaiholla muistelen kesää, kun oli niin kuuma, että meinasin tukehtua :D Kerrostalo rakennettu kasarin alussa, painovoimainen ilmanvaihto ja nyt tosiaan ei lämmitys ole päällä kun pattereita remontoidaan vielä muutama viikko. Voiko tästä edes valittaa mihinkään, jos lämpötila vielä laskee? Jonkun säännön mukaanhan normaali lämpötila asunnossa on jotain 20-22 astetta, ja jos menee alle 18 asteen, niin siitä on oikeus saada korvauksia. Pitänee siis kohta alkaa urputtaa vuokranantajalle.

Ja joo, tiedän kyllä, että moni asuu vanhassa talossa jossa vetää ja aamuisin ei koskaan ole lämpötila yli 15 astetta ennen kuin joka huoneessa on takat, kamiinat ja muut laitettu täyteen tulta. Mutta minä en asu sellaisessa talossa eikä minulla ole täällä takkaa, kakluunia, kamiinaa tai muutakaan lämmitystapaa kuin nuo patterit, jotka ei nyt ole olleet päällä viikkoon patteriremntin vuoksi.

Re: Palellun asuntooni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.9.25 14:45:53

Olin juuri tulossa sanomaan, että minä asun vanhassa talossa ja... :D

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   21.9.25 14:48:44

Irtopatteri. Tosin lyhyt aikahan tuo on.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   21.9.25 14:49:41

Vaatetta päälle ja sähköpatteri.

Lähettäjä: Epika 
Päivämäärä:   21.9.25 14:50:27

No kyllä kehottaisin vuokranantajaa hankkimaan sähköpattereita.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   21.9.25 14:52:01

Painovoimainen ilmanvaihto kerrostalossa, epäilen suuresti.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   21.9.25 14:53:50

Jos lämpötila laskee alle 18 asteen, niin siitä voi jo vaatia vuokranalennusta. Asun itse kylmässä talossa, minulla on kotiasuna fleecepuku ja villasukat, hyvin tarkenee juuri tuossa 18-19 asteessa.

Päivämäärä:   21.9.25 14:54:14

Tässä ja nyt, turhaan epäilet. Ihan tavallinen ratkaisu vanhoissa kerrostaloissa. :D

Päivämäärä:   21.9.25 14:55:31

Ja kysyisin vuokranantajalta, voinko hankkia hänen piikkiinsi siirreltävän sähköpatterin. Halvin malli on Clasulla 19,90 e.

Lähettäjä: utlta 
Päivämäärä:   21.9.25 14:57:04

Ällö: Jos aloittaja asuu vuokralla, niin ei hänen kuulu sitä patteria ja sen tuomaa korotusta sähkölaskuun itse maksaa, jos lämpötila laskee 18 asteeseen tai sen alle.

Päivämäärä:   21.9.25 14:57:07

Kuten aloituksessa mainitsin, niin vuokralla asun, joten ei ole minun asiani hankkia mitään irtopatteria ja maksaa korkeampaa sähhkölaskua sen vuoksi.

tässä ja nyt:
Mitä epäilyttävää siinä on, että kerrostalossa on painovoimainen ilmanvaihto?

zäkä:
Minulla on paljon vaatetta päällä ja jumppaan vähän väliä kun paikallaan ollessa palellun. Mutta ei se silti muuta sitä, että täällä on lämpötila alle 19 astetta.

Ja jos asuisin vanhassa vetoisassa talossa jossa olisi niitä takkoja ja tulipesiä, niin enhän minä silloin valittaisi. Laittaisin tulet joka pesään niin, että sisätiloissa olisi lämpimämpää! Kumma, kun ette sitä tajua...

Päivämäärä:   21.9.25 14:58:39

Ällö: Vuokranantaja varmaankin myös toisi sen paterin minulle välittömästi kotiin? Autottomana en lähde sitä mistään myymälästä tai postitoimistosta/pakettiautomaatista hakemaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.9.25 15:03:49

"Minulla on paljon vaatetta päällä ja jumppaan vähän väliä kun paikallaan ollessa palellun. Mutta ei se silti muuta sitä, että täällä on lämpötila alle 19 astetta."

Kannattaa mennä lääkäriin, koska tuo ei ole normaalia.

Päivämäärä:   21.9.25 15:04:28

Tuollaisen saa ihan julkisilla kotiin tuotua, mutta jos et kaupungissa asu, niin ainahan voit kysyä, suostuuko vuokranantaja tuomaan tuollaisen.

utlta, aloittajan asunnon lämpö on vielä ihan sallituissa lukemissa, eli käytännössä vuokranantajan ei tarvitsisi patteriakaan maksaa. Eikä yhdestä patterista kummoista summaa kerry tuossa ajassa, ei sitä tarvitse edes koko ajan pitää päällä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.9.25 15:09:18

Sähköpeitto! Tai pienempikin sähkölämmitin. Tykkään niin paljon että pidän makuuhuoneeni tarkoituksellisesti mahdollisimman viileänä ja sitten lämmitän itseäni peiton alla tyytyväisenä.

Ei toki toimi kun liikuskelee.

Päivämäärä:   21.9.25 15:13:34

"Kannattaa mennä lääkäriin, koska tuo ei ole normaalia."

En minä normaalisti palele. Pärjään aika vähillä vaatteilla kun lämpötila on 20 astetta tai vähän yli. Mitä se lääkäri voi tälle sisälämpötilalle tehdä?

Päivämäärä:   21.9.25 15:15:49

Sähköpeitto minulla onkin. Lämmitän sillä sängyn ja itseni joka ilta ennen nukahtamista. Mutta en viitsi sitä koko päivää käyttää kun lämpö karkaa jos kääriydyn vain siihen ja kuluttaahan se sähköäkin. Enkä ajatellut olla peiton alla vuorokauden ympäri. Minulla on siis sängyssä kaksi peittoa, ohuempi ja paksumpi, tuon sähköpeiton lisäksi. Myt olen joutunut nukkumaan kaikkien kolmen peiton kanssa.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   21.9.25 15:23:53

Paljonko ulkona on nyt siellä lämmintä? Täällä on 20astetta, ja ihan parvekkeen ovi on tuuletuksen vuoksi kokonaan auki, ja pärjätään hyvin t-paidassa. Kesälämpötila vielä.
Ei kuulosta normaalilta, että yhden tai kahden asteen pudotus lämpötilassa saa palelemaan noin pahasti, jos siinä 20asteessa tarkenee normaalisti.

Lähettäjä: utlta 
Päivämäärä:   21.9.25 15:24:13

Tuleeko se julkinen kulkuneuvo aloittajan kotiovelle? Ainakin minulla lähin bussipysäkki on 400 m päässä ja seuraava 800 m päässä.

Jos lämmitystä ei laiteta päälle vielä muutamaan viikkoon niin kyllähän lämpötila tuosta vielä laskee. Eikö Ällöllä ole älliä yhtään? Ihan hyvin jo tänään voi lämpötila laskea alle 18 asteen ja sittenpä se vuokranantaja onkin jo velvollinen tuomaan sen lämmittimen, maksamaan lisäkustannukset, tai antamaan vuokranalennusta siltä ajalta kun asuntojen lämpötila on liian alhainen. Eikä aloittajan tarvitse itse sitä lämmitintä hankkia tai hakea mistään.

Päivämäärä:   21.9.25 15:26:23

Ulkolämpötila on nyt 12 astetta. Ollut näköjään koko ajan tämän vuorokauden puolella. Yöksi laskee 10 asteeseen. Eli ei onnistu asunnon lämmittäminen sillä, että pitäisi ovet ja ikkunat auki. Huomisen lämpötila näyttää päivällä olevan alle 10 astetta.

Päivämäärä:   21.9.25 15:29:38

utlta, öö, noi patterit on ihan sellaisia, että pienempikin nainen saa niitä siirreltyä. Mutta asiat voi tehdä toki niin vaikeasti kuin haluaa. :D Olen koko pienen ikäni kuljetullut julkisella milloin mitäkin, enkä ymmärrä, miten tästä saa ongelman. En tiedä, missä aloittaja asuu ja siksi kysyinkin, eikö julkisilla pääse.

Ja jos lämpötila laskee, niin sitten aloittaja voi hakea sitä vuokran alennusta tai pyytää patteria. Eikö sinulla ole älliä yhtään?

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   21.9.25 15:36:03

Näin me ollaan erilaisia ja varsinkin tottuneita erilaisiin lämpötiloihin.
Makkarissani nukun kesät talvet ikkuna auki, tietysti vähemmän auki kovilla pakkasilla. Kaksi tavallista peittoa. Lämpötila talvella ehkä 12-14°.

Patterit asunnossa ovat pienimmillään talvellakin.
Mitään ei jaksa himassa tehdä, jos lämpötila on yli 20°.

Päivämäärä:   21.9.25 15:39:51

The Cowgirl, meilläkin on makkarista lämmöt pois ja nukutaan ikkuna auki, ellei pakkasta ala olla reippaasti. Mutta tämähän ei aloittajaa auta.

Lähettäjä: ööö 
Päivämäärä:   21.9.25 15:49:37

Sähköpeitto kuluttaa kyllä niin vähän sähköä etten sitä sen takia jättäisi käyttämättä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   21.9.25 17:22:28

Kuinka kauan se remontti kestää?

Päivämäärä:   21.9.25 17:23:28

M, aloittaja puhui muutamista viikoista ja nyt on yksi viikko mennyt.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   21.9.25 17:53:59

Kokeile syödä paljon lämmintä ruokaa? Hiilaripitoinen ruokavalio lämmittää ja ei sitä viikossa mahdottomaksi läskiksi paisu vaikka mussuttaisi vähän reilummin lämpimikseen ;)
Toki kannattaa sitten istua varovasti pöntölle kun käy vessassa, niiden korjaaminen vuokra-asunnoissa on kuulemma hankalaa.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   21.9.25 18:00:27

Kyllä on nykyajan ihmisillä ongelmia!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.