Lähettäjä: eiie
Päivämäärä: 21.9.25 12:47:35
"Muistaakseni tältä palstalta luin joskus, että lauseiden alkuun ei enää laiteta isoja kirjaimia koska on _tyylikkäämpää_ kirjoittaa pelkillä pienillä kirjaimilla. Tämä siis oli nuoren selitys sille, että niin monet nuoret eivät käytä isoja kirjaimia. Ei voi vanha ymmärtää."
Olen myös kuullut tämän. Jotkut aikuisetkin käyttävät vain pieniä kirjaimia, kun näyttää kivemmalta sillä tavalla.
Ja selitys sille , miksi välimerkin eteen laitetaan välilyönti , on se , että teksti näyttää ilmavammalta ja on sitten kivempi lukea .
Moni kirjoittaa myös somessa ja keskustelupalstalla miten sattuu ja perustelu tälle on se, että "tää on vain some", joten ei tarvitse kirjoittaa täydellisesti. No, ei ehkä täydellisesti, enkä niin tee itsekään, mutta onhan siinä iso ero, että kirjotaako selkeästi vai MITENSATTUU jos kuinkin koettaa olla Asian tuntija ja kuullostaa siltä kuin tietäisikin aiheesta Jotain !
Tuo ryhmä tuli minullakin tänään FB:n etusivulla vastaan ja pakko sanoa, että jos kirjoittaa näin:
moi oon 15vuotias poika etsin töitä voin tehdä hommia joita osaan on lasten hoito piha työt tiskaus sisä hommat asun kempeleestä kuljen mopolla töitä teen 16 voin tehdä iltaisin 19 asti ei pieniä lapsia tykkään eläimistä koiria kissoja kaneja voinhoitaa ei aamuja
niin en todellakaan edes harkitse palkkaavani. Vähän voisi edes koettaa lukea läpi ja tehdä tekstistä selkeämmän. Vaikka monilla onkin lukihäiriö, niin se ei tarkoita sitä, ettei tarvitse opetella lukemaan ja kirjoittamaan. Se tarkoittaa sitä, että pitää nähdä enemmän vaivaa. Mutta eihän tuollaista voi palkata, kun kommunikointi ei onnistu. Ei varmasti osaa puhuakaan? Tuskin vastaa puhelimeen niin, että voisi soittaa ja jutella? Kirjallinen kommunoikointi ei onnistu, kun eivät osaa lukea ja kirjoittaa. Eikä tuollaisille voi antaa mitään ohjeita, kun eivät niitä lue ja ymmärrä.
Todella pieni todennäköisyys sille, että löytäisi töitä.
Kannustan jokaista hakemaan töitä ja voisin mielelläni palkata kotiini tekemään hommia joko itsekseen tai minun apuna, mutta ihan ensimmäinen ehto on se, että kommunikointi onnistuu selkeästi. Mutta kun nykyään ei vastata puhelimeen, ei viesteihin, ei mihinkään, ei vastata kun kysytään, niin miten hemmetissä tuollaisia voisi palkata töihin? En ymmärrä...
|