Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Petoeläimet maalla asuessa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.9.25 12:05:28

Olen tänä syksynä jo kahdesti pelastanut jonkun naapurin (ei näköyhteyttä kenenkään pihoihin, asuvat kaikki kauempana) kissan. Ilves yrittänyt pimeässä illalla ottaa hengiltä melkein suoraan ulko-oven eteen. Mulla on liiketunnistimella ulkovalo, mikä räpsähtänyt päälle ja olen juossut ulos auttamaan. Napannut kissan sisälle toipumaan järkytyksestä ja molemmille onneksi netin kautta selvinnyt omistaja, joka käynyt kiitellen hakemassa ja ainakin toinen piti viedä eläinlääkäriin heti.

Mulla on saksanpaimenkoira, joka on aina mulla hihnassa, kun ei ole aidattua pihaa. Olen alkanut ottaa sen pimeällä mukaan, kun pelottaa oikeasti viedä roskat pihan poikki. On paljon susia ja nyt tuo ilves. Pelottaa, että joku elukka käy koiran päälle ja mitäs sitten teen? Tai mun päälle, kun koira ei pysty häätämään pois? Kaksi isoa hevostakin on pihassa ja vuorotöiden takia en aina ehdi ennen pimeää laittaa sisään..

Miten ihmeessä saan petoeläimet pysymään poissa tontilta? Pitääkö ottaa joku laumanvartija vai pystyykö nekään mitään? En tahdo ottaa koiraa suojaksi, jos sille käykin huonosti :( Ei ole kiva, kun pelottaa omassa kodissa mennä ulos. Kuulostelen joka ilta, että käykö taas jonkun kissalle huonosti ja heräilen pienimpäänkin ääneen.

Re: Petoeläimet maalla asuessa

Lähettäjä: sometar 
Päivämäärä:   20.9.25 12:10:10

'Tuo on just tuota. Minulla ei ole mitään eläimiä koska kotikyläni muuttui susialueeksi tässä susienkasvatusbuumissa. Olis kiva hankkia itselleni ja nuorimmaiselle suomenhevoset pihaan mutta ei näissä olosuhteissa.

Petoeläinten ei edes tarvitse syödä hevosia, riittää kun ne vauhkoontuvat ja katkovat pimeässä jalkansa johonkin ojaan tai juoksevat autojen alle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.9.25 12:13:53

Ikävä kyllä nuo kissanomistajat ottavat tietoisen riskin päästäessään kissan vapaasti ulos. Kurja kohtalo se on kissalle, mutta omistaja voi katsoa peiliin. Minkäänlaista myötätuntoa ei heru ja aivan turha itkeä jos kissa joutuu ilveksen suuhun.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   20.9.25 12:39:40

Tietysti eläimen irti päästäminen on tietoinen riski. Mutta kissa on meillä töissä ja metsästää hiiret. Metsästyskoirakin on töissä metsällä ja huonosti voi käydä. Mutta se riski on otettava jos eläimen töihin päästää.

Lähettäjä: Kuvaa pedot 
Päivämäärä:   20.9.25 13:13:11

Kissan voi ottaa yöksi sisälle jos tilanne on oikeasti tuo. Riistakamera kuvaamaan pihaan niin selviää kyllä mitkä pedot siellä käy.

Joillakin on kai ilvesongelma pihassakin. Meillä ei vielä ole tullut pihaan asti koskaan.Riistaa riittää metsässä. Sitten jos tulee otan kissat kyllä sisään yöksi.
Ilveksen kuuluu olla metsässä eikä pihassa. Sillä on selvästi puute ruoasta jos se tuota tekee tai sitten se on kipeä eli yleensä kapinen. Kannattaisi kyllä kuvata tarkemmin se ilves ja ilmoitella petoyhdysmiehille jotta metsästäjät tietävät asiasta. No yleensä he kyllä tietävätkin. Sinä voit saada heiltä arvokasta tietoa puolestasi.

Kettua ei tarvitse pelätä aikuisten kissojen suhteen.Olen todistanut tarpeeksi monta kertaa sen tosiasian että kissa pelottaa ketun ennemmin pois kuin toisin päin. Meillä käy säännöllisesti
kettu pihassa taas kerran eikä käy kissojen
kimppuun.
Suosittelen siis hankkimaan tietoa oikeasta petotilanteesta ja ostamaan riistakameroita pihaan jotta tiedät mitä pelätä.
Ilvestä ei tarvitse pelätä eikä kettua.
Karhu ja susi ovat sitten toinen juttu. Just oli tapaus missä susi nappasi kahdeksan metrin päästä ulko- ovesta pihasta koiran tuosta vaan kun pissalla käväisi eikä omistaja pitänyt varaansa.
Koira on yleensä vaan houkute susille eli ennemmin kulkisin ilman koiraa ja pitäisin meteliä susien kartoittamiseen.
Karhuista ei kokemusta mutta roskat ja mehiläispesät niitä kiinnostaa. Terveet yksilöt haistavat ihmisen jo kaukaa ja pyrkivät välttämään kontaktia ihmisiin.

Päivämäärä:   20.9.25 13:26:29

Kannattaa muuttaa takaisin kaupunkiin vaan suoraan jos ilveksetkin noin pelottaa.

Päivämäärä:   20.9.25 13:39:41

Juu, koska onhan se nyt naurettavaa pelätä, että petoeläin on vaarallinen :) Asut varmaan itse kaupungissa.

Lähettäjä: Hh 
Päivämäärä:   20.9.25 13:50:44

Täällä on ilveksiä, susia, karhuja ja ahmoja. Hevoset, 2 kpl, eläneet pihatossa ihan rauhassa, toinen 25 ja toinen 18 vuotta. Ja saavat elää loppuun asti, eivät tykkää olla tallissa, vaikka sellainen ja hyvä on. Jos peto käy kimppuun, ei voi mitään, huonompi vaihtoehto on se talli. Kissani ovat sisikissoja, koirat ovat päivisin pihalla vapaina, yöllä lähden mukaan jos ulos haluavat.
Naapurin kissat joutaisivatkin joutua pedon suuhun, ovat niin huonosti hoidettuja.
Juoksen ja hiihdän metsässä, talviaikaan yleensä pimeällä. Marjastan paljon, ratsastan pelkästään maastossa. Ei pelota, tosin tunne nimeltä ”pelko” on minulle lähes vieras.

Lähettäjä: lö 
Päivämäärä:   20.9.25 15:03:55

Oma valinta syöttää kissoja ilveksille.

Asun metsän keskellä, ei pelota. Minä olen tänne metsään tunkenut petojen alueille joten en voi valittaa jos ne haluavat pihallani kulkea. Eläimet eivät tunne sellaisia käsitteitä kuin omaisuus tai piha.

Kotieläimiäkin on mutta ne on asianmukaisesti suojattu. Yöksi otan sisälle. Piha-alue jolla pitää liikkua pimeällä on huolella valaistu, kyllä ne pedot sen verran karttaa valoja ettei tarvitse jännittää pihan poikki kulkiessa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   20.9.25 16:09:14

Meillä ilves ongelma ollut jo vuosia.
Kissa otetaan yöksi sisälle, vaikka kuinka raapii ovea ja huutaa ulospääsyä, ei lasketa.

Ilvekset eivät hätkähdä edes liiketunnistimella toimivia valoja.
Tässä pihassa hengaa pimeän turvin 3ilvestä.
Oleilevat pimeänä aikana hevosten tarhoissa ja käpeksivät muina katteina ympäri pihaa.
Lepäilevät tuossa turvevaraston nurkalla ihan rauhassa..jäljistä huomaa.
Norkoilevat ihan keskellä pihamaatakin, kiertelevät ulkorakennusten nurkat ym.
Nää ei pelkää mitään..

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.