Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olin rage mutsi

Lähettäjä: Huonolla omatunto 
Päivämäärä:   20.9.25 10:29:50

En ole ylpeä omasta käytöksestäni mutta hämmentynyt lopputuloksesta koska se toimi mutta olisiko toiminut jollakin ns paremmalla tavalla?

Esiteinille (poika) on sanottu lukuisia kertoja kielenkäytöstä mutta hillinnyt sitä lähinnä vaan meidän vanhempien läsnäollessa jos silloinkaan. Menin töiden jälkeen väsyneenä ja hieman huonolla tuulella kauppaan niin näin poikani ja hänen parhaanystävän kaupan edessä joidenkin toisten poikien kanssa. Päästyäni lähemmäs (tulin poikien takaa eivät huomanneet) kuulin sen puheen @!#$ sitä ja @!#$ tätä niin minulla päässä jotenkin pimahti niin nappasin poikaani niskasta,pyöräytin ympäri ja raahasin lähellä olevaan autooni takapenkille ja kovalla äänellä sanoin että pysyy siellä jos ei osaa julkisella paikalla käyttäytyä ku ihmiset. Kaverinsa luikki äkkiä tiehensä kun näki minun tulevan takaisin kauppaa kohti. Kävin ostokset ja koko illan mietin kuka näki ja mitä ajatteli sekä miten tämä vaikuttaa nyt poikaani?? Poika mökötti huoneessa ja oli huolissaan lähinnä maineestaan jonka äiti pilasi.

Miten kävi sitten? En ole kuullut poikani suusta yhtään kirosanaa ja muutenkin käytös on parantunut. Sain sitten hänen kaverin äidiltä viestin ja oli sydän hakkasi melko lujaa kun viesti alkoi tyyliin sanoilla "kuulin että olit puuttunut poikien käytökseen päivänä x " ja ajattelin että nyt joku tekee lasun minusta. Hän KIITTI minua koska hänen poikansa on alkanut taas puhumaan "normaalisti" :o

Ei,en suosittele käymään käsiksi lapseen enkä ole mitenkään hyvilläni siitä millä tavalla muutos tapahtui toivon että puhumalla olisi asia toiminut. Tuo kaverin äiti ei varmaankaan kuullut koko tarinaa ainakin oletan niin koska viestin sävy oli positiivinen.

Mikä on puhumisen ja käsiksi käymisen välimuoto? Millä tavalla saman lopputuloksen olisi voinut saavuttaa ? En ajatellut toiste käydä käsiksi lapseeni...

Re: Olin rage mutsi

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   20.9.25 10:54:09

Aivan oikein toimittu.

Älyttömäksi on jo mennyt maailma, kun edes omaan lapseen "käsiksi käyminen" (siis kiinni ottaminen, ei mikään lyöminen tmv) ei olisi sallittua.
Joskus vaan täytyy. Penskat hyppii nenille nykyään ihan tarpeeksi. Normaali, hyvin kasvatettu lapsi oppii usein kerrasta, kun mutsin/vanhemman raja huonosta käytöksestä ylittyy.

Lähettäjä: )( 
Päivämäärä:   20.9.25 11:32:07

Taaariiiinaatäti

Lähettäjä: ltrl 
Päivämäärä:   20.9.25 11:48:15

En olisi ehkä käynyt käsiksi ja retuuttanut mihinkään vaan pitänyt siinä puhuttelun kavereiden nähden ja kuullen ja antanut noottia niille muillekin, jos heidänkin kielenkäyttönsä on samanlaista. Se on tehokkaampaa kuin repiminen ja ryttyyttäminen. Julkinen nolaus kaikkien nähden ja kuullen, kuuluvalla äänellä, eikä lopeta ihan viidessä sekunnissa vaan luennoi ainakin puolitoista minuuttia.

Jatkossa et ainakaan voi lapsellesi valittaa, jos hän on väkivaltainen jotain tai jotakuta kohtaan, koska itse olet häntä retuuttanut ja näyttänyt mallia, että kyllä väkivaltaa saa käyttää ja tavaraakin hajottaa, kun hermot menee :')

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.9.25 12:01:23

Minä en antaisi äidilleni tuollaista anteeksi. Se miten nuori käyttäytyy kaveriporukassa, ei kuulu äidille. Ihme kyylä. Kiroilemisessa ei ole mitää pahaa, itse kiroan kuin merirosvo välillä. Joskus teinininä kiroilin tosi paljon. Kotoa se esimerkki annetaan ja sitten se jossain vaiheessa ku kasvaa tulee osaksi myös omaa käytöstä. Huutamalla ja räyhäämällä ei mulle ainakaan mikään asia koskaan ole mennyt perille

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.9.25 12:01:51

Enemmän olisin alkanut vain kapinoimaan moista skitsoa vastaan ja sen myös teinkin nuorempana.

Lähettäjä: ragenlapsi 
Päivämäärä:   20.9.25 12:02:26

"Julkinen nolaus kaikkien nähden ja kuullen, kuuluvalla äänellä, eikä lopeta ihan viidessä sekunnissa vaan luennoi ainakin puolitoista minuuttia. "

Joo tämä on tehokasta, sitten kun vielä jatkat sitä saarnaamista kotona ja olet vielä vihainen seuraavanakin päivänä. Ja uuden riidan tullessa nostat kaikki vanhat ikävät asiat esiin. Sitten teet tästä vakiintuneen tavan niin kaikki oppivat perheessäsi kävelemään seiniä pitkin ja ymmärtävät että matriarkan sana on laki. Luopuvat myös omasta tahdostaan, kun eivät enää jaksa tai uskalla sanoa vastaan kun hlvetti pääsee joka kerta irti.

Mutta muista kohdella kaikkia muita kuin perheenjäseniäsi reilusti, niin tajuavat senkin, että osaat halutessasi kyllä olla mukava ja ystävällinen. Oma perhe on vaan alinta saastaa josta hyötyä, ja niitähän ei tarvitse kohdella reilusti kun eivät mihinkään pysty häipymään.

Lähettäjä: sjs 
Päivämäärä:   20.9.25 12:07:29

Kiukkupimpalla on siis lapsi. Kai muistit huutaessasi vähän tehostaa sanomisiasi eri pimppimuodoilla?

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   20.9.25 12:09:20

"
En olisi ehkä käynyt käsiksi ja retuuttanut mihinkään vaan pitänyt siinä puhuttelun kavereiden nähden ja kuullen ja antanut noottia niille muillekin, jos heidänkin kielenkäyttönsä on samanlaista. Se on tehokkaampaa kuin repiminen ja ryttyyttäminen. Julkinen nolaus kaikkien nähden ja kuullen, kuuluvalla äänellä, eikä lopeta ihan viidessä sekunnissa vaan luennoi ainakin puolitoista minuuttia."

Todellisuus: "ei @!#$ mitä tein äiti ragee @!#$ sitä @!#$ tätä @!#$ @!#$ @!#$ boomer"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.9.25 12:15:29

"Se miten nuori käyttäytyy kaveriporukassa, ei kuulu äidille. Ihme kyylä."

Kyllä kuuluu. Alaikäisen asiat kuuluvat vanhemmille ja sinä vaikutat olevan teini vieläkin kirjoituksesi perusteella.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.9.25 12:16:47

Pimppityyppi alkaa huudella pimppiä kun se suuttuu :) Ei ihme jos poikaa vähän hävetti.

Päivämäärä:   20.9.25 12:20:11

Eipä ihme, että lasten ja varsinkin poikien käytöksessä ei ole nykyään mitään tolkkua kun ilmeisesti poikaa ei olisi saanut edes komenta. Aloittajasta maalataan jotain hirviöäitiä, joka nöyryyttää perhettään nöyryyttämisen ilosta vaikka mitään sellaista ei hänen tekstistään käy ilmi.

Lähettäjä: rkea 
Päivämäärä:   20.9.25 12:20:44

"Se miten nuori käyttäytyy kaveriporukassa, ei kuulu äidille. Ihme kyylä."

Todellakin kuuluu. Ja kuuluu myös niiden kavereiden vanhemmille.
Jotkut mieestä muistavat sen ajan kun koko kylä kasvatti. Hillitsi aika monien käytöstä ainakin pienemmillä paikkakunnilla, kun kaikki tunsivat toisensa ja jos oli maine huonosta käytöksestä, niin ei tarvinnut toivoa saavansa kesätöitä, ellei vanhemmilla ollut oma firma. Ja jos töitä sai, niin se saattoi karkottaa asiakkaat, eli... :D

Kannattaa teidän nuortenkin tajuta tällaisia pikku asioita. Kun käyttäydytte hyvin, niin saatatte saada jotain joskus aikaankin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.9.25 12:21:21

Ei se asiasta sanominen auta mitään, pahimmillaan poika olisi alkanut lällättelemään äidilleen siinä kavereiden nähden, tai sanonut reteästi jotain "joo joo" tyylistä, ja jälkikäteen olisivat vain naureskelleet asialle yksin.

Mielestäni on HIENOA että joku haluaa ja uskaltaa puuttua lapsensa ja ylipäätään nuorison huonoon käytökseen. Se pieni julkinen häpeä tässä oli se ratkaiseva tekijä, pojilla ei ollut resursseja alkaa vastustelemaan ja häkeltyivät luultavasti ajattelemaan omaa käytöstään edes hetken aikaa. Ketään ei satutettu fyysisesti.

Lähettäjä: tuu 
Päivämäärä:   20.9.25 12:25:04

Komentaa kyllä sai, mutta tuo käsiksi käyminen ei ehkä ollut kovin hyvä asia, jos haluaa kasvattaa lapsestaan hyväkäytöksisen. Ei oikein voi valittaa, jos tuo poika joskus käy johonkin käsiksi tai edes paiskoo kaapin ovia kotonaan, kun sen on vanhemmiltaan oppinut.

Päivämäärä:   20.9.25 12:32:57

Niskasta kiinni ottaminen ja autoon raijaaminen ei ole käsiksi käymistä mielestäni. Lisäksi joskus nyt menee kuppi nurin ihan meillä jokaisella. Olen aloittajan puolella, harmi ettei mennyt puhe perille mutta hyvä että meni nyt perille. Lasten kasvatus on nykyään mennyt ihmeelliseksi hyssyttelyksi ja sen kyllä huomaa. Ja ei, en tarkoita tällä että lapsia saisi kurittaa ym., mutta rajat on oltava.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   20.9.25 12:42:44

Julkinen nöyryytys ei ole ok.
Joko olisit normaaliin puhetyylin sanonut siitä tai sitten myöhemmin kotona.

Lähettäjä: eje 
Päivämäärä:   20.9.25 13:24:47

Julkinen nöyryytys on todella ok ja toimiva keino. Ei pelkkä hyssyttely ja omassa rauhassa sanominen auta mitään.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   20.9.25 13:39:56

Kaupassa oli 3 esiteinipoikaa ja kiroilivat koko ajan ja isolla äänellä. Sanoin että siivotkaa suunne siinä niin yks poika hymyili kuin aurinko tyytyväisenä, rentoutu ihan silmissä. Ja lopettivat kiroilun. Omat lapset ei oo ikinä kiroillu kun ei vanhemmatkaan kiroile.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.