Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Astma ja hevosharrastus

Lähettäjä: Jatta 
Päivämäärä:   20.9.25 10:00:08

Miten teillä muilla menee astman kanssa hevosharrastus?
Mulla on viimevuosina oireet pahentuneet niin että lääkkeet ei tahdo riittää enää pitämään oireita kurissa.
Jouduitteko luopumaan harrastuksesta? Eläimistänne?

Re: Astma ja hevosharrastus

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   20.9.25 10:06:54

Astma on. Kissoja on. Hevosharrastus on.

Ongelmia oli paljon aikaisemmin kun olin vyötärölihava. Kun laihdutin niin astma helpottui huomattavasti ja muutamia erikoistapauksia lukuunottamatta (katupöly keväällä ja kovassa pakkasessa juokseminen) pärjäilen mukavasti.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   20.9.25 10:10:12

Hevosallergia ja astma löytyy. Kärsin ajoittain aika pahoistakin kohtauksista, mutta nyt kun muutamia vuosia sitten löytyi sopivat lääkkeet, ei astma oireile oikeastaan enää ollenkaan jos vaan muistan ottaa lääkkeet. Allergiakin muuttui lähinnä nuhaksi. Enkä tietenkään ikinä pöllytä heiniä, purukarsinoita tai harjaile hevosia muuten kuin pakolliset.

Pakko kysyä, mitä lääkkeitä käytät? Itsellä meni siis yli 30 vuotta ennen kuin löytyi lääkäri joka osasi suositella muutakin kun ventolinea

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   20.9.25 10:14:32

Allerginen astma ja eläintarha. Eläimille en ole allerginen, lähes kaikelle muulle kyllä. Heinää en juurikaan käsittele, turvetta ja kutteria keuhkot eivät tahdo kestää, mutta muuten ei ole ongelmia. Viime syksynä oli ties mistä johtuva vttumainen 3 kuukautta kestänyt yskä, se loppui Montelukastilla jota olen käyttänyt sen jälkeen jatkuvasti astmalääkkeiden kanssa.

Päivämäärä:   20.9.25 10:46:28

Olen allerginen siitepölyille, heinä, paju, pujo, koivu, eläimille kissa, koira, hevonen, linnut. Pöly allergiat, homeallergiat, sieni itiöt.
Syön läpi vuoden allergialääkettä tuplana pahimmat ajat, lisäksi dymista nenäsumute, silmätipat jatkuvasti kosteutus, allergiaoireisiin eri tipat ja välillä kortisonikuurit. Avaava ventoline käytössä. Mutta ratsastuksessa loppuu happi vaikka ottaa lääkettä, säännöllisesti.
En pöllyytä heiniä tai kuivikkeita. Mutta päivittäin käsittelen koska hepat on kotona.
Mun oireet paheni *100 kun olin hometalossa töissä. Ja siinäpä ne sitten jäi jatkuvaksi vaikka työpaikka on nyt ok.

Päivämäärä:   20.9.25 10:47:43

Kun kirjoitti tuon tuohon ylös. Tajuaa että eipä tässä ole enää paljon vaihtoehtoja.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   20.9.25 11:47:39

On olemassa ilmastoituja moottorimaskeja joita maataloudessa työskentelevät astmaatikot käyttävät.

Jos ratsastaessa loppuu happi niin kunnonkohotus on paikallaan. Toki ei sekään ihmeitä tee, mutta parantaa hapenottokykyä. Talvella toki ei sekään auta. Toki jos ratsastaa kovemmilla pakkasilla ihan rauhallisesti.
Onko sinulla avaava suihke käytössä lääkkeen lisäksi?

Ja niin ikävältä kuin se kuulostaakin niin pienikin keskivartalo lihavuus ainakin lyhytselkäisellä vaikuttaa hapenottokykyyn.

Päivämäärä:   20.9.25 11:58:09

Avaava lääke on käytössä.
Eli laihdutusta voisi kokeilla ja kunnon kohotusta. Toki olen joutunut käyttämään avaavaa lääkettä myös muissa urheilussa jo useamman vuoden ajan.
Peruskunto on samalla tasolla ollut jo vuosia liikun kyllä muutenkin, voinnin mukaan. Jos painoa miettii niin ruoka on se millä siihen voisi vaikuttaa, syön kohtuu terveellisesti paljon kasviksia, en käytä Alkoa enkä tupakkatuotteita.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.