Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaihdevuodet

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   20.9.25 07:47:32

Hei kertokaa millasia oireit teil on ollu vaihdevuosis? Ja mitä apua ootte saanu esim. vuotohäiriöihin? Missä iässä menkat loppunu kokonaan?

Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   20.9.25 09:01:10

Mirena kierukka ja Estrogel geeli, ikää 49 v.
Oli hikoilua, rytmihäiriöitä, nivelkipuja, päänsärkyä jne. Nyt on fibronkin kanssa tasaisempaa.
Vuotohäiriöihin en osaa vastata, kun ei ole menkkoja ollut vuoden 2004 jälkeen, kiitos Mirenan.

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   20.9.25 09:01:26

Toistaiseksi ei mitään, koska elämää haittaavaa oireilua ei ole. Menkat pelaa edelleen, mutta harvenemaan päin. Ikää 50v ja muutama kuukaisi päälle.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   20.9.25 09:08:06

Ei mitään. Menkat jäi kerran pari väliin ja sitten loppui kokonaan. Lopulta katosi hormonaalinen migreenikin täysin. Petihommiin pitää käyttöö vagisania muuten ei olisi tarvetta siihenkään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.9.25 09:09:28

Kohtu poistettiin, kun ei lakannut vuotamasta. Unihäiriöt oli myös pahat ja muutaman vuoden huonosti nukkumisen jälkeen otin korvaushoidon.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   20.9.25 09:13:25

Kierto lyheni ja vuodot pahenivat, vuoto oli tosi runsasta ja sain caprilon-lääkityksen. Minulla oli valtavat myoomat jotka osaltaan lisäsivät vuotoa. En halunnut kohdunpoistoa niin tehtiin myomaembolisaatio. Auttoi runsaisiin vuotoihin mutta ei poistanut myoomia. Kuukautiset loppuivat kun olin 53-vuotias.
Niistä oireista sitten. Haluttomuus kaikkeen ja jaksamattomuus, aivosumu, sydämentykytykset, nivelkivut, hiustenlähtö, lihominen, outo kutina, kuumat aallot. En enää kaikkia muistakaan. Pahin vaihe oli vuodet ennen kuukautisten loppumista, osa syy varmaan myös raudanpuute. Hormonikorvaushoito aloitettiin kuukautisten loputtua ja sen jälkeen alkoi uusi vaihe. Sain itseni tavallaan takaisin ja nyt haluttaa ja huvittaa elämä. Ikää nyt 57 ja voin nyt paremmin kuin 10 vuotta sitten.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.9.25 09:14:01

Miten lääkäri toteaa vaihdevuodet? Olen niitä epäillyt oireilun syyksi, mutta lääkärin mukaan niin ei voi olla, kun jokin hormoniverikoe oli normaali.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   20.9.25 09:18:22

Ei ole todettu millään kokeilla, ihan vaan iän ja oireiden mukaan on menty.

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   20.9.25 09:24:43

Mulla todettiin ihan vaan oireiden perusteella ja käskettiin kokeilla estrogeeliä.
Aivosumut helpotti, hiukset voi hyvin ja virtaa riittää.

Lähettäjä: Seepra 
Päivämäärä:   20.9.25 09:24:53

Vaihdevuosia hoidetaan oireiden perusteella, ei verikokeiden!

Kannattaa mennä vaihdevuosiin erikoistuneen gynen vastaanotolle ja valita naisgyne. Esivaihdevuodet voi alkaa jo ennen 40v ja viimeistään 45v on jo alkaneet. Tulee unihäiriöitä, ärtyisyyttä, huimausta, nivelkipuja jne.

Itsellä progesteronikierukka ja estrogel, loppui huimaus ja uniongelmat siihen ja mieli tasaantui. Menkkoja en ole kärsinyt viiteentoistavuoteen, joten niistä en tiedä mitään :-D ikää 47v.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   20.9.25 09:36:46

Ei minultakaan otettu mitään verikokeita, ihan oireiden perusteella aloitettiin. Kannattaa käydä gynekologilla joka nimenomaan on vaihdevuosiin erikoistunut.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   20.9.25 09:42:08

Menkat tuli 46 vuotiaasta alkaen enää 6 kk välein ja 48 vuotiaana loppu kokonaan. Nyt 53v eikä mitään vv oireita.

Lähettäjä: ne kuumat aallot 
Päivämäärä:   20.9.25 10:54:04

Mulla kans ollut Mirena kierukka vuodesta 2004, joten kuukautisista ei juurikaan havaintoa sen jälkeen, jotain pientä tiputteluvuotoa joskus. Mutta ne kuumat aallot iski joskus vuosia sitten, alle 50 olin ( nyt 53 ) Niitä ei voinut olla huomaamatta eikä luulla niitä miksikään muuksi, se on ihan hirveä se aalto kun se kuumotus lähtee nousemaan ja siihen ei auta mikään vaatteiden riisuminen tai peiton pois heittäminen. Öisin uin hiessä ja muutenkin heräilin aina aamuyöllä ja valvoin tunteja. Iltaisinkaan en saanut unta. Gynelle menin ja ihan ilman mitään testejä sain estrogeenisuihketta. Ei kauaa kestänyt kun auttoi, ei kuumia aaltoja ollenkaan ja unikin on palannut. Nyt jo siis vuosia käyttänyt suihketta, en tiedä kuinka kauan pitää käyttää mutta niitä oireita en ainakaan takaisin halua.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.