Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaihdevuodet ja painonnousu

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   19.9.25 20:32:49

Painoa tulee nyt vauhdilla lisää vaikka liikun ja syön terveellisesti. Mikä tähän auttaa alanko polttamaan tupakkaa eikö se pidä hoikkana?! Estrogeeni ei terveydellisistä syistä ole vaihtoehto.

Re: Vaihdevuodet ja painonnousu

Lähettäjä: Elizabeth 
Päivämäärä:   19.9.25 20:36:03

Mikä terveydessä estää estrogeenin?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   19.9.25 20:40:54

Sama täällä. Ihanaa kun menkat jäi ja itsellä ei muita ongelmia mutta paino noussut ja ikävintä kun pienet rinnat ovat suurentuneet. Ikää 60 v.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.9.25 20:43:41

Olen myös välillä osittain vitsillä miettinyt, että pitääkö tässä ruveta uudelleen tupakoimaan niin paino tippuu. Laihduin 15kg kun rupesin aikoinaan polttelemaan. Toki silloin oli nuori muutenkin

Lähettäjä: Maatuska 54v 
Päivämäärä:   19.9.25 20:44:42

pitää vain olla tarkempi mitä syö.

Jätin pois sokerin ja syön leipää vähemmän, niin tippui 20 kiloa ja nyt on pysynyt poissa.

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   19.9.25 21:18:13

Sairastettu hormonaalinen syöpä tai veritulppa ovat ainakin esteitä estrogeenin käyttöön.

Lähettäjä: Sokeri minimiin 
Päivämäärä:   19.9.25 21:32:09

Ikävä kyllä moni luulee syövänsä terveellisesti. Insuliiniresistenssi uhkaa tässä hiilihydraatteja täynnä olevassa elämässä( insuliiniresistenssi!) ketä vaan jos ei pidä varaansa!
Entäs se juominen?Alkoholi on erittäin huono yhdistelmä yli 40v naiselle ja vielä menopaussissa.
Kannattaa ottaa huomioon mitä vaihdevuosissa naiselle tapahtuu.Vaihdevuodet eivät itsessään lihota. Ruokavalion ja vähäisen liikunnan ongelmat alkavat vaan silloin viimeistään näkyä oireina jotka vievät energiaa ja huonontavat elämänlaatua.
Estrogeenin väheneminen ei ole ainut hormonitasapainon häiriöön johtava tekijä.
Krooninen stressi on yhteinen tekijä vaihdevuosioireiden taustalla.

Estrogeenin väheneminen vaikuttaa naisen rasvakudokseen niin että YLIMÄÄRÄINEN rasva kertyy sisäelinrasvaksi. Pahinta on vatsaonteloon kertyvä rasva joka näkyy mahan kasvuna.
Sisäelinrasva lähtee helpoimmin liikkumalla. Säännöllinen liikunta auttaa vaikka paino ei laskisikaan.
Muista että rasvakudos oikeassa paikassa tuottaa hormoneja ja entsyymejä sekä parhaimmillaan pitää yllä terveyttä. Ihonalainen rasva etenkin reisissä,takamuksessa ja lantiolla on ns.parempaa rasvaa. Rasvan välttäminen kokonaan laihana pysyäkseen on huono valinta terveyden kannalta. Elimistö tarvitsee hyvä rasvaa ja myös käyttää sitä jonka se on varastoinut ihon alle. Vaihdevuosissa naisella on hyvä olla hiukan pyöreyttä jolloin estrogeeniä syntyy varmemmin. Rasvakudos tuottaa hormonien lisäksi proteiineja ja entsyymejä. Rasvakudoksella on siis tiettyjä hyötyjä mutta liiallisella rasvakudoksella on todella huonoja varjopuolia se pitää muistaa.

Lähettäjä: Häh 
Päivämäärä:   19.9.25 22:12:50

Mä oon luullut että estrogeeni aiheuttaa painonnousua. Tai ainakin moni selittää painonnousua sillä että käyttää jotain estrogeenijuttuja, mitä lie nyt sitten ovatkaan.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   19.9.25 22:30:47

Kevyempi ruokavalio. Karkit, limut ja alkoholi pois.

Lähettäjä: kdkde 
Päivämäärä:   19.9.25 22:51:08

Insuliiniresistenssi ja hormonitoiminnan muutosten tuoma lihaskato, proteiiniköyhä ravinto ja liikuntaköyhä elämäntapa. Tuossapa ne suurimmat syyt sille miksi naiset lihoo vaihdevuosien myötä.

Nythän kaali on halpaa mutta hemmetti kun maha ei sitä kestä niin en voi siitä tehdä ruokaa. Mutta lihaksia voin sentään treenata kotona, käydä lenkillä, kävellä osan työmatkoista ja syödä vhh:mmin. Kiloja kertyi muutama, mutta sain ne aika hyvin pois.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   19.9.25 23:17:04

LähettäjäTäti
Päivämäärä19.9.25 22:30:47
"Kevyempi ruokavalio. Karkit, limut ja alkoholi pois."

Tai sitten vain hyväksyy painonsa. Vaihtarit on muutenkin tarpeeksi ankeaa aikaa, että en ankeuta sitä enempää jättämällä kaikki herkut pois elämästä.

Lähettäjä: jsje 
Päivämäärä:   19.9.25 23:18:04

Ankeus voi vähentyä aika paljon kun jättää kaiken turhan hötön ruokavaliosta pois...

Lähettäjä: Aa 
Päivämäärä:   20.9.25 00:30:11

Mulla vasta esivaihdevuodet menossa (50v), mutta olen jo joutunut vähentämään paljon päivän syömisiä. Pätkäpaastolla ja noin 1500 kcal/pv olen saanut painon tippumaan ja pysymään poissa. Herkkuja vain satunnaisesti, alkoa todella harvoin, eikä mitään limuja, karkkeja tms. En halua paisua, joten mieluummin olen vähän nälässä, siihen tottuu nopeasti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.