Lähettäjä: .
Päivämäärä: 19.9.25 09:53:28
Minusta mummon ostamat käyttötavarat mummolaan ei ole lahja yhtään kellekään. Jos mummo ostaa lapselle sopivia astioita niin onko nekin "lahja lapselle" vai mummon omaan talouteensa ostamia käyttöesineitä, joita lapsi voi käyttää. Kyllä meillä ainakin oli lahjat lahjoja ja ne erikseen annettiin. Mummoloissa oli sitten paljon muutakin, kuten leluja, joita saatiin käyttää, mutta ne oli mummon ja papan tavaroita, eikä todellakaan olisi tullut mieleenkään viedä niitä kotiin. Tai varmasti pienenä olisi jonkun lelun halunnut, mutta mun vanhemmat on kyllä aina sanoneet että jätetään lelut mummolaan ja jatkat leikkiä sitten seuraavalla kerralla.
Mutta siis aloittajan ongelmaan. Musta on jännä miten moni syyttää aloittajaa. Itse ainakin kokisin hankalana, jos minulle on annettu jotain, alkaa sitä suuresti pyytää (kuten teatterilippu) tai sitten puolustaa oikeutta pitää sen itselläni. Juu, lahja on ehkä minun, mutta jos sen antanut henkilö ei halua sitä aidosti antaa, en kokisi mielekkäänä tapella vastaan.
Erikoinen tapa kyllä, että antaa lahjan, jota ei sitten halua antaa kuitenkaan. Oletko aloittaja koskaan sanonut siskollesi, että hän käyttäytyy noin ja miltä se tuntuu? Anopille on ehkä huono mennä sanomaan, mutta siskolta luulisi voivan kysyä. Mies voisi tietysti käydä anopin kanssa läpi, miten lasta kohdellaan lahjojen suhteen. Eli esim synttäri ja joululahjoilla saa tehdä mitä haluaa, mutta jos anoppi haluaa ostaa muuta, voi ostaa ne mummolaan lapselle käytettäväksi, mutta sitten se tehdään selväksi, että ne ei ole lapsen lahjoja.
|