Lähettäjä: Pohje
Päivämäärä: 18.9.25 19:12:51
hevoselta puuttuu oma moottori? Olen jo pidempään yrittänyt kehittyä ratsastajana lukemalla alan kirjallisuutta. Tästäkin tuntuu olevan monia eri variaatioita, enkä oikeastaan kirjoista saa täysin selvää mikä on se oikea tyyli. Käyn myös tunneilla, mutta useat opettajat opettavat eri tavoilla. Haluaisin oppia toimimaan oikein. Eli ratsastan siis hevosta, jolta puuttuu kokonaan oma "moottori". Eteenpäin pyytämisen jälkeen hevonen hyytyy taas muutaman askeleen jälkeen. Tiedän että omalla istunnalla on paljon merkitystä. Mutta miten niitä pohkeita ja raippaa kannattaa käyttää?
1. Painan yläpohkeella, kunnes hevonen liikahtaa eteenpäin ja sitten lopettaa puristuksen? Tarvittaessa aina uusi toisto. Itse en koe tätä oikeana tyylinä, mutta joskus joku opettaja koki tämän oikeaksi tavaksi. Raippa hetken painamisen jälkeen jos mitään ei tapahdu?
2. Painan hieman pohkeella, mutta jos reaktiota ei tapahdu, hellitän. Välittömästi uusi hieman reilumpi painaminen ja jos reaktiota ei tapahdu, taas hellitys. Nopeasti uusi painaminen ja heti perään raippa huomauttaa. Kun hevonen kulkee, istun itse täysin rauhassa.
3. Painaminen, hellitys. Jos tällä ei tullut reaktiota niin heti perään uusi painaminen sekä tarv raipan huomautus perään? Eli otetaan raippa heti käyttöön?
Hitaan ja "moottorittoman" hevosen kanssa on todella raskasta koko tunti keskittyä ainoastaan siihen, että saan eteenpäin vievät avut läpi. Usein raippaan tulee turvaudua vähän liikaakin ja onko se sitten hyvä tai huono juttu. Toisaalta jos hevoselle tekee aluksi selväksi että eteenpäin vievää pohjetta pitää kuunnella, niin lopputunnista voikin nauttia kyydistä sekä pienen pohjeavun riittävyydestä. Jatkan keskustelua myös opettajien kanssa.
Asiallisia vastauksia kiitos!
|