Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sappirakon poiston jälkeinen ripuli

Lähettäjä: jeje 
Päivämäärä:   18.9.25 16:13:54

Onko maha ollut sappirakon poiston jälkeen ripulilla?

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta muistan lukeneeni ihmisten kokemuksia aihesta joskus. Tunnen erään henkilön, jolta poistettu sappirakko joskus ysärin lopussa ja hänellä ollut mahavaivoja jostain sieltä lähtien. Toki en tiedä oliko jo aiemmin. Mutta siis on tehnyt "kaiken" mahavaivojen helpottamiseksi. Jättänyt sopimattomat lääkkeet pois ja koettaa syödä mahaystävällisesti. Mutta syö mielestäni myös aika epäterveellisesti, esim. uittaa ruuat rasvassa ja syö paljon jäätelöä. Oletan, että tuo rasvainen ruoka + sappirakon poisto on syynä sille, että hänellä on aina maha sekaisin. Hän ei itse kuitenkaan suostu kokeilemaan auttaisiko vähärasvaisempi ruokavalio, koska "Minulla on niin paljon kremppoja ettei näitä voi ruokavaliolla parantaa".

Kokemuksia? Tuliko sappirakon poiston jälkeen mahan löysyyttä? Vaikuttaako ruokavalio siihen, onko maha löysällä vai ei?

Re: Sappirakon poiston jälkeinen ripuli

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   18.9.25 17:27:22

Se on sairaus nimeltä ssppihapporipuli, on melko yleinen. Hoitona on kolestyramin-lääkitys.

Re: Sappirakon poiston jälkeinen ripuli

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.9.25 17:37:44

Ruokavalio vaikuttaa kyllä, mutta ei se kaikkia pelasta. Jotkut tarvitsevat lääkitystä.

Ei kannata yrittää puskea ruokavaliota toiselle ihmiselle, sitä tekee vain kun on itse siihen valmis. Ja se voi tuntua todella karulta kun tekee viimein sen päätöksen että hylkää suosikkiruokansa sairauden vuoksi, etenkin kun ei tiedä että auttaako se edes.

Olen tässä refluksin takia hylännyt kaiken mistä nautin (kahvin, chilin, tomaatin, pippurin, valkosipulin, suklaan... lista jatkuu) ja ei se edes poista oireita. Kyllähän siihen tottuu, mutta aluksi olin erittäin masentunut. Ymmärrän nyt miksi joku ei sitä tee, edes jos se voisi teoriassa auttaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.