Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä mua vaivaa, kaikki neste tullut aina "läpi"

Lähettäjä: pisu 
Päivämäärä:   18.9.25 12:38:30

En pysty juomaan tyyliin lasillistakaan ilman että tulee hätä. Matkustaessa täytyy varmaan parin tunnin välein vähintään pysähtyä pissalle. Samoin lenkkeillessä puskapissat tulleet erittäin tutuksi. Nyt vanhemmiten helposti lirahtaa jopa housuun jos en käy säännöllisesti vessassa, pian hädän tunteen tultua. Ja pissaa tulee ihan kunnolla jos on hätä. Yöllä käyn vessassa 1-2 kertaa. Tämä ongelma ollut siis "aina".

Lääkärissä käyty useita kertoja, viimeksi juuri viime viikolla; jumppaohjeet saatu, verikokeet on kaikki kunnossa. Kuulemma vissiin vaan aktiiviset munuaiset. Onko kellään muulla vastaavaa?

Re: Mikä mua vaivaa, kaikki neste tullut aina "läpi"

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.9.25 12:54:05

Minä olen vähän samanlainen. Vähän menee myös ajoittain. On aikoja, jolloin käyn joka yö 1-2 kertaa vessassa ja aikoja, jolloin vain pari kertaa viikossa. Joka aamu herään vessahätään. Matkustaessa pitää tarkkaan miettiä juomiset, jos ei vessaa ole koko ajan saatavilla. Light limut, alkoholijiomat ja energiajuoma tulee ihan suoraan läpi. Eli esim. pitkässä autoreissussa niitä on vältettävä. Jotkut ruuat (esim. kaurapuuro) tekevät myös järkyttävän pissahädän.

Verikokeet on kaikki priimaa ja sokeriarvot ovat aina olleet erinomaiset, myös raskausajan sokerirasitus. En lipitä vettä mitenkään huvin vuoksi. Juomapullo on mukava vain urheiluharrastuksissa. Työpäivän aikana (toimistotyö) juon muutamia desejä vettä. Kahvia ja teetä en juo ollenkaan.

Lähettäjä: Keihäkki 
Päivämäärä:   18.9.25 13:04:59

Mä olen ihan samanlainen, lapsesta asti ollut ja silloin ekan kerran tutkittukin. Kävin myös aikuisena tutkittavana ja mitään vikaa ei ole, lekuri sanoi, että joillakin rakko vaan toimii nopeammin. Tunnin välein vessassa käyminen on kuulemma vielä normaalia, sen alle ei.

Olen hyväksynyt asian ja koitan elämää helpotta sillä, että suunnittelee tarvittaessa päivän juomisia. Iltaisin koitan vähentää, jotta ei tule niin herkästi herättyä yöllä vessaan, samoin jos tiedossa on pitkä pätkä, milloin tietää, ettei pääse vessaan. Käytän myös joka päivä pikkuhousun suojaa, jos vessaan pääsy viivästyy ja pääsee lirahtamaan.

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   18.9.25 13:23:33

Mulla tuli tämä muiden vaivojen mukana. 21vnä sairastuin mykoplasmaan josta lähti semmoinen sairaskierre etten ikinä olisi sellaisen olevan mahdollista. Vaivaa on sen jälkeen ilmaantunut vähän kaikkialla ja yksi näistä on kylmä/kuuma sekä kova jano jonka takia ollut pakko lipittää vettä vielä vähän lisää. Toisinaan onnistun olemaan 2h käymättä vessassa mutta iltaisin vilkastuu. Ennen nukkumaan menoa käyn vessassa ja ennen nukahtamista nousen vielä n 5 krt pissalle joka kerta hörppään hiukan vettä ja tuntuu tulevan läpi viimeistään puolessa tunnissa. Ne ei ole mitään liruja. Sitten yöllä käyn 2-5krt ja se todella häiritsee nukkumista. Eli yhteensä10 kertaa siitä kun olen mennyt sänkyyn ja eiköhän aamulla ole sitten ihan helkkarinmoinen paine. Kerran kahdessa kuukaudessa saattaa olla yö jolloin en käy nukahtamisen jälkeen kuin max 1krt.
Puskapissat tullut itsellekkin hyvin tutuksi ja vessapassin sain lääkäristä mutta vielä ei onneksi lirahda paitsi kerran tuli pissat kunnolla housuun töissä kun ei päästetty vessaan kiireessä. Sen jälkeen on päästetty vessaan niin paljon kuin tarvitsee.
Välillä myös ärtyvä suoli vaivaa sen verran että paskallakin tulee käytyä 3-5 krt päivässä sekä 2 krt yöllä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.25 13:45:38

Syöttekö ollenkaan suolaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.9.25 13:50:34

Itsellä sama. Myös verenpaineella taipumusta olla alhainen, ihon kuivuutta ja muuta mikä nesteytyksestä huolimatta viittaa nestehukkaan.

Silloin kun lisään suolaa veteen, ei ongelmaa. On vain tosi ällön makuista :D

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   18.9.25 13:58:58

"En lipitä vettä mitenkään huvin vuoksi. Juomapullo on mukava vain urheiluharrastuksissa. Työpäivän aikana (toimistotyö) juon muutamia desejä vettä. Kahvia ja teetä en juo ollenkaan."

Tämä voi olla yksi syypää jatkuvalle vessassa ravaamiselle. Jos keho (kudokset ja munuaiset) on tottunut saamaan päivän aikana vain vähän nestettä, se yrittää pidättää sitä mahdollisimman tehokkaasti. Ja jos nestettä tuleekin yhtäkkiä lisää, niin munuaiset päästävät kaiken "ylimääräisen" veden pois, jolloin virtsaamistarve lisääntyy. Kun veden juomista jatkaa, niin kehokin tajuaa hetken päästä hyötykäyttää sen.

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   18.9.25 14:07:14

Ite ollut aina samanlainen, on vaan mietittävä juomiset. Samalla kuitenkin tarvin paljon enstettä, hikoilen myös paljon ja tulee helposti huono olo etenkin urheillessa/kesällä.

Minä ajoitan juomiset niin että sen ajan kun olen vessan lähellä (töissä, kotitallilla) juon paljon vettä ja sitten esim autolla kulkiessa pidempää matkaa vähennän juomista ja iltaisin ei myöskään sovi juoda. Jos juon illalla lasillisen, joudun takuulla herään yöllä vessaan. Jos olen juonut vähemmän illalla, ihan tyyliin hörpyn kaks vaan suun kostukkeeks, ei tarvi yöllä vessaan herätä.

Se treeni toki on myös tärkee, siis ihan ne lantionpohjan harjoitteet mutta myös rakon harjoittaminen. Tästä löytyy ihan googlaamalla, jos rakko tottuu siihen että se tyhjennetään aina varsin pienen määrän takia, tulee rakolta yhä herkemmällä signaalia että nyt olis aika tyhjentää=pissahätä. Kun taas pikkuhiljaa treenaa rakkoa siihen että pidättelee yös vähän kauemmin, tottuu rakko pikkuhiljaa pidättämiseen eikä lähetä tyhjennyspyyntöä ennenkuin on oikeesti tarve

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.