Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saikusta ilmoittaminen esimiehelle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.25 17:34:15

Meillä saa käsittääkseni olla muutaman päivän poissa töistä omalla ilmoituksella. Tarkoittaako tämä, että voin laittaa vaan esimiehelle viestin, että olen kuumeessa ja poissa loppuviikon? Eikä tarvitse hakea mitään todistusta työterveydestä? Minä siis en ole ikinä ennen ollut saikulla joten auttakaa tällaista aloittelijaa. Ja eihän poissaolo vaikuta palkanmaksuun, tuleeko saikkupäivistä täysi palkka? Tiedän kysyväni typeriä. Mulla siis nousi lämpö eikä mulla edes ole autoa huomenna käytössä jolla pääsisi hakemaan saikkulappua, olen siis etätöissä, muttei niistäkään mitään tulisi sairaana.

Re: Saikusta ilmoittaminen esimiehelle?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.9.25 17:35:22

Soita ja kerro tilanne. Yleisesti ottaen tarkoittaa sitä, ettet tarvitse erillistä sairauslomaa

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.9.25 17:39:58

Oma ilmoitus riittää.
Mutta riittääkö viesti on sitten eri asia.

Meillä saikusta pitää ehdottomasti soittaa. Pelkkä viesti ei riitä.

Se ilmoittaminen siis riippuu työpaikan käytänteistä.

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   17.9.25 17:42:33

Yleensä esimiehet haluaa, että heille soitetaan. Pelkkä viesti ei siis välttämättä riitä.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   17.9.25 18:05:35

Meillä sama, soittaa pitää, ja sitten esimiehen kanssa mietitään, montako päivää saikkua. Ja jos ei riitä, niin sitten soittoa uudestaan. Yleensä meillä se on tavan flunssassa ensin 1--2 päivää ja sitten soitellaan, jos ei riitä. Meillä siis esimies voi myöntää 7päivää omailmoitussaikkua. Jos sekään ei riitä, ni sitten pitää jo hankkia se lääkärintodistus.
Mutta soiton vaatii aina, ei viestiä.

Päivämäärä:   17.9.25 18:42:20

Esimies voi toki vaatia saikkulapun heti, vaikka omailmoituskäytäntö olisikin. Soittamalla tällaiset on hoidettu.

Lähettäjä: Nessu 
Päivämäärä:   17.9.25 19:08:10

Meillä riittää että tiimille laittaa Teamsissa viestin että on saikulla. Joskus olen samalla laittanut tiedoksi myös esihenkilölle mutta ei ole reagoinut mitenkään.

Lähettäjä: MiiMai 
Päivämäärä:   17.9.25 19:11:31

Perehdytyksessä nämä pitäisi selvitä. Itse olen esihenkilö ja meidän talotason ohje on, että soitetaan. Itse olen silti ohjeistanut omaa tiimiäni, että jos esim. sairastut illalla tai yöllä, laita heti viestiä ja sitten kännykkä äänettömälle ja nuku. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin valvoa koko yö pytyn äärellä oksentaen ja juuri kun saisi unen päästä kiinni, pitäisi laittaa herätyskello soimaan ja soittaa esihenkilölle. Kun sitä esihenkilöä ei välttämättä edes saa heti kiinni. Esim. itse luen aamulla sängyssä viestit ja reagoin akuutteihin, sitten ryhdyn aamutoimiin ja siihen kuuluu myös jälkikasvusta huolehtiminen. Sen jälkeen jatkuu taas työt. En ole välttämättä juuri klo 8 puhelimen päässä, mutta viestit olen lukenut todnäk ennen kahdeksaa ja työvalmiudessa olen puoli yhdeksältä, kun alkaa ensimmäinen kokous.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   17.9.25 19:12:20

Kannatta selvittää mikä käytäntö teillä on.

Meillä riittää viesti, missään muussa paikassa tämä ei ole ollut ok. Itse soitin aina, kunnes esimies sanoi, että laita vaan viesti.

Lähettäjä: wetehinen 
Päivämäärä:   17.9.25 19:14:15

Kukaan netissä ei voi sinulle antaa tästä varmaa vastausta, sillä käytännöt ovat työpaikka- ja jopa tiimikohtaisia. Omilta tiimiläisiltäni haluan tekstarilla tiedon (koska en välttämättä voi vastata puhelimeen) kun ovat sairaana, lisäksi silloin jää tieto talteen milloin on ilmoitettu. Meillä saa olla omailmoituksella 3 kertaa vuodessa saikulla ilman lääkärintodistusta. Mutta tosiaan nämä ovat täysin työpaikkakohtaisia sovittuja malleja.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   17.9.25 19:16:29

Asia ei ole itselleni relevantti mutta ihan mielenkiinnosta, mikäköhän on peruste sille että viesti ei käy vaan on nimenomaan soitettava? Puhelut kun muuttuvat hyvin herkästi turhaksi asian vierestä jaaritteluksi joka vain tuhlaa jokaisen aikaa tuottamatta mitään, kun taas viestillä on hyvin helppoa ilmaista yksinkertainen ja selkeä asia hyvin lyhyesti ja ytimekkäästi ja saada siihen tarvittaessa myös samanlainen vastaus, ja sekä viestin lähettäjä että sen saaja voivat viestiä vapaasti juuri heille sopivalla hetkellä häiritsemättä kummankaan työntekoa tai muita tärkeämpiä asioita. Lisäksi niissä on se hyvä puoli että jälkikäteen ei tarvitse koskaan pähkäillä että kuka päätti ja sanoi mitäkin tai antoi toiselle mitä infoa, kun asiasta jää aina mustaa valkoisella.

Eli viesti saikusta sille kelle se kuuluu, viestin saaja vastaa joko "ok" tai jos haluaa asiaan jotain lisäselvitystä niin pyytää sitä viestitse. Se voi olla jopa se soittopyyntö, jos se kerran katsotaan ehdottoman tarpeelliseksi.

Vai hetkinen... Onkohan se juuri tuo ensimmäisen kappaleen viimeinen lause, minkä takia puheluita edelleen suositaan??

Päivämäärä:   17.9.25 19:17:12

Meillä ilmoitetaan myös viestillä. Vuorotyö ja yhdellä esimiehellä kymmeniä alaisia joten helpointa ja käytännöllisintä näin.

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   17.9.25 19:40:23

"Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin valvoa koko yö pytyn äärellä oksentaen ja juuri kun saisi unen päästä kiinni, pitäisi laittaa herätyskello soimaan ja soittaa esihenkilölle. "

Näissä tilanteissa toimin siten, että viestitän esimiehelle keskellä yötä, että tällainen on tilanne ja soitan myöhemmin päivällä.

Lähettäjä: Muumi 
Päivämäärä:   17.9.25 19:45:47

Meillä riittää myös viesti. En ymmärrä mitä lisäarvoa soittaminen tuo, samaa mieltä esihenkilö. Puhelimessa sitä ei kuule onko kuumeessa tai oksennustaudissa, tai osaa feikata kröhinää, jos haluaa tekosaikkua.

Palkkaa saa saikkupäiviltä normaalisti. Tai no, sitten pidemmissä saikuissa palkka tippuu pienemmäksi mutta se oli pitkä aika mikä piti olla vuoden aikana pois.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.