Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Painon nousu

Lähettäjä: O.o 
Päivämäärä:   15.9.25 10:57:24

En yleisesti ole ollut kovin kiinnostunut painostani ja olen vältellyt puntareita nuoruuden kokemusten vuoksi. Viimeksi olen käynyt puntarilla oikeasti joskus viisi vuotta sitten, jolloin painon 78kg (olen 170 pitkä).
Olen nyt aikuisikäni parhaassa kunnossa. Kilpailen (ihan vain urheilujuhlantunnun vuoksi, en pärjätäkseen) noin 100 km gravel tapahtumia (en todellakaan sijoittuen, mutta en ole viimeinenkään), kokeilin triathlonia puolikkaalla tänä kesänä ja pääsin maalin, salilla jaksan ihan eri tavalla mitä ennen ja ennätykset ovat paukkuneet jne. Olen pystynyt panostamaan muihin lajeihin nyt kun kilparatsastus on tauolla hevosteni terveystilanteen vuoksi (liikutuksessa siis edelleen normaalisti, mutta intensiteettiä on vähennetty huomattavasti). Hevoset asuvat minulla kotona ja lisäksi meillä on pientilalla muutama muu eläinlaji.

Mielestäni syön melko terveellisesti. Paljon kasviksia ja hedelmiä, lähitilojen lihaa, kotona leivottua leipää kun jaksan sitä leipoa. Meillä on kauppa aika kaukana, joten ruokaa tulee suunniteltua eri tavalla kuin aikaisemmin kaupungissa asuessa.

Jotain nyt kuitenkin varmaan teen väärin. Minusta otettiin todella pitkästä aikaa kokovartalokuva ja järkytyin. Olin todella turvonneen näköinen ja lihava. Tiesin kyllä käyttäväni L koon vaatteita, mutta silti. Kävin tänään puntarilla; 95kg ?? Mitä ihmettä tässä on voinut tapahtua?

Onko teillä ollut huomaamatonta painon nousua ja mistä se on johtunut? Minun pitää näköjään heti alkaa laskea kaloreita ja toivoa, että olen kasvanut sen verran henkisesti ettei se laukaise mitään vanhoja muistoja. Niin ja lopettaa ratsastus niin pitkäksi aikaa että saan painoa alas. Onhan tuo isollekin hevoselle valtava kuorma.

Olen vähän shokissa :D
Jotenkin kuvittelin, että ylimääräinen elopaino rajoittaisi elämääni valtavasti enkä voisi olla hyvässä kunnossa. Lihavuus oli nuoruuteni suurin pelko näin 90-luvun lapsena.

Ja lapsista tuli mieleen, että niitä minulla ei ole, eli nämä eivät ole raskauskiloja.

Pitkä ja polveileva sepostus, mutta kuten sanoin, olen shokissa.

Re: Painon nousu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.9.25 11:13:52

Mä ihmettelen myös miten tuo voi olla mahdollista? Ostatko usein uusia vaatteita? Mä lihoin viime vuonna 5 kg (168 cm, 68 kilosta 73 kiloon) e-pillereiden vuoksi ja kyllä mä vaan heti huomasin, että alkoi vaatteet kinnaamaan. Lopetin e-pillerit ja laihdutin nuo tulleet kilot pois. Mulla on vaatekaappi täynnä hyviä vaatteita, joista osa on vuosiakin vanhoja (jopa 10 v) ja jos lihoisin, niin munhan pitäis jatkuvasti olla uusimassa niitä. Tulee paljon halvemmaksi vaan laihduttaa ne kilot. Kyllä sinä nyt jossain vaiheessa olet taatusti huomannut, että vanhat vaatteet ei mahdu, älä nyt selittele.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.9.25 11:19:59

95kg kokoisena omat vaatteeni olisivat xl ja xxl, joten olet kuitenkin hyvässä lihaskunnossa, kuten urheilusikin sen todistaa.

Lähettäjä: O.o 
Päivämäärä:   15.9.25 11:32:17

No kun en edes osta. Mulla on kaapissa myös esim lukio aikaisia vaatteita ja ne ei tietenkään sovi enää (M ja S kokoja), mutta aikalailla näitä samoja L kokoisia olen käyttänyt useita vuosia. Mitä välissä uusia vaatteita ostanut niin L menee edelleen, toki merkkien välillä aika paljon eroja.

Lähettäjä: Mustikka 
Päivämäärä:   15.9.25 11:38:25

Käy kehonkoostumusmittauksessa? Sulla täytyy tuolla urheilutaustalla olla jo paljon lihasmassaakin. Mittaus ei maksa yleensä kuin joitain kymppejä.

Lähettäjä: 44->42 
Päivämäärä:   15.9.25 11:49:33

Sitä valehtelee ja vähättelee itselleen.
Selittää tosiasiat parhain päin itselleen.
Käytätkö samoja housuja kuin viisi vuotta sitten?
Se vyötärön mitta kertoo paljon. Sinänsä se ei voi yllättää. Kyllä mua ainakin ahdisti käydä housuostoksilla!
Minulla pahin löysä kertyi mahaan. Huomasin sen kyllä mutta en hirveästi jaksanut tehdä asialle mitään. Olen 171cm ja painoin pahimmillani melkein 85kg. Kuten jo totesin niin sitä ei itse sillä tavalla halua tiedostaa vaan pyrkii vähättelemään. Painoin saman kuin viimeisilläni odottaessani kuopusta kymmeniä vuosia sitten!
Silti vähättelin...
Kiusaannuin jostain pienistäkin vihjeistä joita esim.mies sanoi. Ei suoraan vaan sitä kautta että "meidän molempien pitäis laihduttaa kymmenen kiloa pois,lyödäänkö vetoa kumpi pystyy." En halua lähteä tuollaiseen mukaan. Se ei ole minua varten vaan haluan tehdä asiat itsekseni rauhassa. En kaipaa muiden tsemppiä vaan omaa tahtoa.

Mulla syyt olivat hormonaalisia. Kehoni meni jumiin. Stressi ja nukkumattomuus ja tietty piittaamattomuus johti kilojen karttumiseen. En pitänyt sitä kovin pahana että kokoni nousi 40:stä 44: ään. Käytin paljon väljiä collegehousuja kotona. Vältin vaatekauppoja ja tiukempia vaatteita.
Kun viimein pystyin taas nukkumaan paremmin ja aloin kiinnittämään itseeni enemmän huomiota päätin vaan yksi päivä että teen itselleni tavoitteen. Tiesin ennestään miten pystyn laihtumaan jos haluan. Tarvitsin vain sen päätöksen. Minulla on tahdonvoimaa ja tieto sekä halu liikkua. Ei siinä muuta tarvittu. Laihdutin n.1,5 kg kuukausitahtia puoli vuotta ja pääsin tavoitteeseen.82 kilosta laihdutin 75 kiloon. Nyt se on pysynyt siinä ja voisin vielä laihduttaa viisi kiloa lisääkin kunhan saan sen motivaation itseeni. Yleensä se iskee kevättalvella koska energiani on silloin parhaimmillaan ja mieliala paras. Tuollaiset asiat vaikuttavat erittäin paljon.
Kaloreita en laske koskaan tai ainoastaan laskin kerran mitä ne suht on. Samoin laskin proteiinin ja rasvan. Kalorien laskeminen johtaa huonoon ruokavalioon. Mielestäni pitää syödä tarpeeksi jotta jaksaa liikkua. Pitää syödä ravinteikasta puhdasta ruokaa jotta voi hyvin ja nukkuu mahdollisimman hyvin. Luulin esim.että ei ne pari saunakaljaa mitään meinaa viikossa mutta olin erittäin väärässä. Saunominen myöhään ja vielä alkoholi, pienikin vaikutti minulla paljon uneen ja sitä kautta kaikkeen. Sitten luulin että se että en enää viitsi hölkätä 7 km lenkkiä on joku huono juttu. No paremmin laihduin kun muutin pelkkään reippaaseen kävelyyn. Pari - kolme hiittiluontoista vartin harjoitusta riittää siinä kävelyn lopuksi aivan hyvin eikä jalkojen nivelet, polvet ja lonkat eritoten enää rasitu. Pienet valinnat siis . Ruokailusta en viitsi tässä sen enempää sanoa kuin että itse syön jonkun mielestä väärin ja liikaa rasvaa joten en neuvo sinua siinä koska olet kalorinlaskijaporukkaa ja minä taas rajoitan vaan huonoja hiilihydraatteja. Vehnä ei minulle sovi eikä rypsi/rapsiöljyt koska minulla on krooninen kilpirauhasen vajaatoiminta ja silloin vhh -tyylinen elämäntaparemontti on oikea ratkaisu kaikkeen turvotukseen ja huonoon aineenvaihduntaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.