Lähettäjä: .
Päivämäärä: 14.9.25 19:05:12
Itselleni on iskenyt tässä melkoisen iso ahdistus taloudellisesta tulevaisuudesta. Ensin menin ja toteutin pitkäaikaisen haaveeni omasta koirasta ja ehkä nyt pienen puppy bluesin myötä tuntuu että olin ihan hullu kun otin koiran ja kohta menee kaikki säästöt jos se sairastuu ja sitten tuli postissa työeläkeote ja iski kylmää totuutta vasten kasvoja, että ei sitä eläkettä taida aikanaan tällä tahdilla olla ihan liialti tulossa.
Ikää 35v ja en oikein osaa arvioida, että olenko viettänyt ihan vastuutonta elämää ja tulen olemaan kamalassa kusessa tulevaisuudessa taloudellisesti, vai onko tilanne sittenkin ihan ok. Siis sitähän ei voi ennustaa, mitä maailmassa tulee elämäni aikana tapahtumaan tai tulenko itse esim. sairastumaan vakavasti ja kituutan kohta toimeentulotuella.
Tilanteeni on siis se, että olen tällainen ikisinkku ja asun vuokralla. ASP-tilillä on noin 15 000 euroa ja sinne menee edelleen 50 e kuussa. Välillä olen esim. isommista veronpalautuksista tai töiden tulospalkkiosta tallettanut isomman kertasumman. Olen ollut viime vuodet vain määräaikaisissa töissä, joten asuntolainaa ei ole minulle yksinäni myönnetty. Toisaalta välillä myös mietin, että haluanko edes ostaa omaa asuntoa tai onko se kannattavaa, mutta tuo ASP-tili tuntuu toisaalta joka tapauksessa aika turvalliselta säästötavalta kun ei ole markkinoista niin riippuvainen, ostinpa sitten joskus asunnon tai lunastan rahat. Tämän lisäksi minulla on kahdessa eri rahastossa yhteensä noin 15 000 e myös. Kumpaankin menee muutama kymppi kuussa nykyään.
Käyttötilillä on nyt 5000 e (huomenna palkkapäivä). Lisäksi nyt kun sain opintolainan vihdoin maksettua, niin aion ruveta sen lyhentämisen sijaan laittamaa sivuun ns. hätävaratilille 50-100 e kuussa. Muuta ihmeempää omaisuutta ei ole, paitsi viitisen vuotta vanha auto yhdessä melkein naapurissa asun siskoni ja hänen puolisonsa kanssa. Käteen tulee noin 2000 e kuussa ja noiden nyt mainittujen kuukausittaisten säästöön menevien rahojen lisäksi nyt koiran hankittuani periaatteessa pitäisi jäädä ehkä kolmesataa euroa tilille kiinteiden kulujen jälkeen, mutta todellisuudessa keskimäärin jää varmaan vähemmän, kun aina sitä tuntuu elämässä tulevan joku pesukoneen hajoaminen tai vastaava tai nyt jatkossa varmaan joku eläinlääkärikulu.
Syön edullisesti ja itse kokaten, ravintolassa syön ehkä kolme-neljä kertaa vuodessa noin parillakympillä kerta, kahviloissa käyn samaten muutaman kerran vuodessa. Yleensä kesälomalla teen lomarahojen turvin jonkun pienen kotimaan reissun ja loput lomarahat tai jos tulee esim. veronpalautusta niin käytän mahdollisiin tarpeellisiin vaatehankintoihin tai vastaaviin. En elä leveästi mutta olen yrittänyt sallia itselleni myös rahaa vaativia pieniä nautintoja ja haaveita, kuten nyt vihdoin oman koiran hankinnan.
Kuulostanko ihan vastuuttomalta rahankäyttäjältä? Minulla on kavereita, joilla on ennen tilipäivää oikeasti ehkä muutama kymppi tilillä, eikä minkäänlaisia säästöjä. Mutta eihän se tietysti itseä paljon lohduta jos tulee joku taloudellinen katastofi omalle kohdalle. Ja sitten toisaalta taas esimerkiksi siskollani on jo lähestulkoon maksettu asuntolaina tilavasta asunnosta puolison kanssa ja kertomansa mukaan tilillä/rahastoissa sadantonnin verran rahaa, saa kuulemma joka kuukausi säästöön useita satasia tai lähemmäs tonnin, vaikkei tienaa minua enempää. Toki se auttaa, että asuu kumppanin kanssa, eivätkä oikein harrasta tai tee sen kummempia, vaan elävät aika "saitaa" elämää.
Mitään isoa perintöä minun on turha odotella, mieluumminkin tässä ahdistuksissani olen miettinyt, että joudun varmaan kieltäytymään koko perinnöstä, sillä vanhemmilta on meille tulossa hieman syrjäiseltä asuinalueelta viimeksi 1990-luvun puolella remontoitu kerrostaloasunto, jossa on vielä mojova velka putkiremppojen sun muiden jäljiltä.
|