Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saitko inssin ekalla läpi?

Lähettäjä: mårran 
Päivämäärä:   14.9.25 09:15:08

Uutisissa kerrottiin että nykyään lähes 50% reputtaa ekan inssin, muutama vuosi siten luku oli 30%. Syyksi sanotaan vähentyneet pakolliset ajotunnit.

Miten sun inssi meni, saitko ekalla läpi? Entä kirjalliset? Itse ajoin ensin A-kortin ja pari vuotta myöhemmin C-kortin, molemmat inssit ja kirjalliset ekalla läpi.

Re: Saitko inssin ekalla läpi?

Lähettäjä: Maya 
Päivämäärä:   14.9.25 09:21:39

Mun autokoulu ajasta on aikaa ikuisuus, silloin ei ollut mitään 2 osaisia kursseja. Menin läpi ekalla kirjallisista ja inssistä.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   14.9.25 09:24:18

Ysärillä sain. Piikkikortin ja sit kuorkkikortin. Pikkasen oli jännää lähtee henkilöautolla inssiin, kun piti miettiä miten tää lähtee käyntiin ja missä vaihteet.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   14.9.25 09:43:02

Molemmat ekalla läpi. Henkilöauto oli vaikeampi; hirveä pikkukippo. Olin ajanut suurimman osan ajotunneista kuorma-autolla.

Lähettäjä: hyt 
Päivämäärä:   14.9.25 09:49:23

Nykyään pakollisia ajotunteja (ajotunti kestää 50min josta varsinaista ajoa max. 45min.) on autokoulussa 10, joista puolet voidaan tehdä simulaattorissa.
Joo kannattaa tosiaan ihmetellä ettei nuori pääse inssiä ekalla läpi, kun on ajanut liikenteessä 3-5 kertaa, kun osa ajotunneista tehdään yhteen.

Itse pääsin ekalla läpi mutta tämä oli ysärillä, aikaa ennen simulaattoreita.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   14.9.25 09:50:47

Molemmat ekalla läpi, ja ajotunteja tulisi ehdottomasti lisätä nykyään.

Lähettäjä: Brax 
Päivämäärä:   14.9.25 09:51:27

Ekalla läpi meni sekä kirjalliset että inssi, tästä aikaa kohta viisi vuotta. Minulla ei autokouluun lähtiessä ollut yhtään mitään käsitystä autoista tai liikennesäännöistä enkä ollut koskaan ajanut edes esim mopoa, traktoria tai edes ruohonleikkuria. Siksi olin itse ennakkoon aivan varma etten tule saamaan noita koskaan läpi. Erityisesti jännitin, koska olin asunut koko elämäni maaseudulla aivan todella pienessä pikkukylässä, jossa kaksi autoa yhtäaikaa samassa risteyksessä on harvinainen ruuhka, mutta autokoulun taas suoritin vieraassa suuressa, vilkkaan liikenteen omaavansa kaupungissa jonne olin juuri muuttanut opiskelemaan. Mutta niin vaan silti jotenkin selvitin ne heti ensimmäisillä yrityksillä.

Lähettäjä: Brax 
Päivämäärä:   14.9.25 09:54:29

Ja lisään vielä, että meillä oli silloin pari tuntia (pimeän ajot) autokoulun silloisella hyvin alkeellisella simulaattorilla. Se ei kyllä vastannut ollenkaan oikeaa ajamista.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.9.25 09:58:16

Kyllä, molemmat. Ensin henkilöauto, pari vuotta myöhemmin kuorma-auto. Jälkimmäistä en ajanut paljoa, kun tulin aina ajotunnillekin omalla autolla. Piti vaan muistaa isomman auton mittasuhteet eri tilanteissa :)
Jälkimmäisessä inssissä käytiin vaan motarilla vähän irrottelemassa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.25 10:00:34

Henkilöauto ekalla läpi. Vuosi oli 2014.

Päivämäärä:   14.9.25 10:02:30

Ei mennyt ekalla läpi, hermostutti niin pirusti ja inssin ohjeet oli ”aja tonne Salelle” ja kun käännyin pihaan, kertoi, että nyt meni vääärään paikkaan. Hän tarkoitti vain, että sinne päin. Unohti tosin kertoa, että minne siitä eteenpäin :D

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.9.25 10:08:34

Meni, varasin inssin ja teoriakokeen peräkkäin samalle aamupäivälle ja olin jo sopinut ajomatkasta iltapäivälle, joten ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin päästä ekalla läpi molemmista. :D Isäni opetti ajamaan omalla autollaan, joten kilometrejä oli takana paljon enemmän kuin autokoulussa olisi tullut, inssin lähtöpaikka oli aika lähellä kotiani (joten tunsin jo kaikki ansat entuudestaan) ja olen ihan hyvä teoriakokeiden kaltaisissa testeissä, joten uskalsin mennä riskillä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.9.25 10:12:02

2007 ajanu inssin, ei aiempia kortteja. Meni sekä kirjalliset, että inssi läpi kerralla.

Samaan aikaan aloittaneista osalla meni ja osalla ei mennyt kerralla, varmaankin aika lailla tuota luokkaa, että 30% ei saanut jompaa kumpaa kerralla läpi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.9.25 10:26:52

2007 ekalla läpi
Nykyään ei paljon ajotunteja ole ja simulaattorilla saa ajella. Eipä siinä ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä, kun on oikeasti liukasta tai pimeää. Aivan holtitonta

Lähettäjä: Kia 
Päivämäärä:   14.9.25 10:27:32

Itse olen aina lukenut tentteihin niin paljon, että kaikki on pakko mennä ensimmäisellä läpi. Ajo-opetuksen sain onnekkaana vanhemmiltani. Eli ajotunteja kertyi niin paljon, että inssikin jostain syystä meni. Stressin keskellä en edes pysähtynyt kunnolla stop-merkkiristeykseen, mutta kerroin heti huomioineeni virheeni. Ja muuten pääni pyöri kuin pöllöllä, mistä arvioija piti.

Päivämäärä:   14.9.25 10:38:55

ABEC1E

Kaikki muu ekalla, paitsi C1 kirjallinen meni läpi vasta toisella kerralla. Koe oli justiin uudistettu ja se oli ihan erilainen kuin harjoitustehtävät. Meni aivot solmuun.

Lähettäjä: Jepjep 
Päivämäärä:   14.9.25 10:42:59

BEC1EC
Kaikki ekalla läpi.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   14.9.25 10:53:57

2001 ekalla läpi. Olin omasta kaveripiiristä eka, joka sai ekalla inssin läpi, vaikka oli vielä "vanha kunnon autokoulu". Nykyinen touhu on ihan pelleilyä ja todellakin pelottaa millä avuin jengi nykyään tuonne liikenteeseen pääsee itsekseen touhuamaan. Olen myös sitä mieltä, että 17v "poikkeusluvat" tulisi joko poistaa kokonaan tai rajata niin, että sillä kortilla saa ajaa vain tiettyyn aikaan vuorokaudessa. Koko poikkeuslupa on nykyään vaarallinen vitsi.

Lähettäjä: Lehmä 
Päivämäärä:   14.9.25 10:54:55

Ajoin B-kortin 2015 ja teoria meni ykkösellä läpi, inssi neljännellä. Pimeäajo ajettiin simulaattorilla ja muut tunnit oikealla autolla, mutta en muista, paljonko ajotunteja silloin oli. Jokaisen kosahtaneen inssin jälkeen piti ottaa kaksi lisäjaotuntia. Taitoni eivät vain olleet ekoissa insseissä vielä riittävällä tasolla, koska tein huolimattomuusvirheitä ja annoin inssin tympeän käytöksen vaikuttaa mielentilaani niin, että aloin jännittää ja panikoida. Kuljettajahan ei saa provosoitua, vaikka kyytiläinen olisi jotenkin provosoiva.

Hyvä kuski minusta tuli, yhtäkään läheltäpiti-tilannetta tai onnettomuutta en ole aiheuttanut ja osaan ajaa sujuvasti niin kaupungilla kuin maantielläkin.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   14.9.25 10:57:34

Ajoin inssin 2012, meni ekalla läpi. Teoriakokeessa tosin hermostuksissani tein virheitä tasan sallitun maksimimäärän verran. Ajokokeessakin kävi pari pientä töppäystä (esim. yksi kaistanvaihto ilman vilkkua), mutta niiden todettiin olevan sen verran harmittomia, että pääsin läpi.

Päivämäärä:   14.9.25 11:08:22

Juu ekalla läpi ca. v. 2000, mikä on hämmentävää, sillä en osaa liikennesääntöjä enkä kyllä varsinaisesti osaa sitä autoakaan ajaa :D Kakkosvaiheeseen menin ilman, että välissä olin ajanut kertaakaan, ja jouduin keskittymään vaihteiden vaihtamiseen niin, etten huomannut nopeusrajoituksia ja ajoimpa yksisuuntaista pätkän väärään suuntaankin.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   14.9.25 11:11:08

Mä just sain b-kortin. Autokoulussa oli alunperin 10 tuntia opetusta mut sit loppujen lopuksi tuntimäärä oli hurjat 15 kpl kun otin lisätunteja. Kolmannella kerralla meni ajokoe läpi.

Ekalla kerralla mokasin risteyksessä jo ekan viiden minuutin sisällä niin että inssi periaatteessa hylättiin jo siinä kohtaa. Tokalla kerralla tuli pienempiä virheitä sen verran että kallistui hylkyyn. Kolmas sujui sit hyvin, mutta oli myös hyvää tuuria kun sinä päivänä oli rauhallisempi liikenne eikä mitään yllättävää tapahtunut.

Ei noilla tuntimäärillä ole mitään toivoa saada ekalla kerralla läpi. Siis jos ei ole ikinä ajanu mitään ajoneuvoa aiemmin, ei edes ruohonleikkuria. Ihan nollasta lähtee harjoittelemaan eikä pääse autokoulun ulkopuolella missään treenaamaan. Ei tossa ehdi kehittää mitään rutiineita. Nyt sit vasta oikeasti opettelee kun on oma auto käytössä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.