Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minkä ikäisillä autossa koroke/ turvaistuin?

Lähettäjä: Vastuutonko 
Päivämäärä:   13.9.25 21:38:37

Meillä ei ole autoa, mutta lapsi matkustaa satunnaisesti äitini tai kavereidensa vanhempien kyydissä. Silmiini osui facebookissa juttu, että alle 150 cm lapsella pitäisi olla turvaistuin. Lapseni istui aikaisemmin istuimessa aina äitini kyydissä ja sen jälkeen korokkeella, mutta muutama vuosi sitten korokkeen käyttö jäi enkä silloin kiinittänyt siihen huomiota.

Lapsi on nyt 13 vuotta eli on 7.luokalla koulussa. Pituutta hänellä on 148 cm eli ei ole enää kuin muutaman sentin päässä tuosta ”turvarajasta”. Mietin pitäisikö minun alkaa varmistelemaan tarkemmin äidiltäni, että lapsi istuu korokkeella tai hankkia lapselle vielä uusi istuin autoon? Tiedän, että turvallisuus perustuu pituuteen, että turvavyöt asettuvat oikein ja lapsen keho ei kestä niiden painetta samalla tavalla mitä aikuisen. Mutta minkä IKÄISELLE olet vielä ostanut turvaistuimen ja vahtinut, että sitä myös aina käytetään jos lapsi on isovanhemman tai vaikka kavereidensa vanhempien autossa? Jotenkin yläaste ikäinen tuntuu jo ikänsä puolesta isolta turvaistuimeen/ korokkeeseen, mutta suositus tosiaan perustuu pitiuteen eikä ikään.

Re: Minkä ikäisillä autossa koroke/ turvaistuin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.25 21:43:09

Lain mukaan raja on 135 cm, autoliiton suositus on 150 cm.

Lähettäjä: Miikka 
Päivämäärä:   13.9.25 21:43:27

Alle 10-vuotiaina ovat kaikki lähipiirin lapset alkaneet istua pelkällä penkillä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   13.9.25 21:45:21

Koroke riittää. Ajan autoa enkä istu turvaistuimessa vaan ihan penkillä
Eikä kukaan tuttava kenen kyydissä olen ollut ole vaatinyt minulle turvaistuinta tai koroketta. Pituutta 148cm.
Aika hassua olis jos autokoulussa olis vaadittu minun istuvan turvaistuimessa. Maalaijärkeä voi käyttää noissa suosituksissa. Katsoo vaan miten turvavyö on

Lähettäjä: Pätkä 
Päivämäärä:   13.9.25 21:45:44

Olen 148 cm pätkä ja ikää 43v. Olen istunut korokkeella viimeksi eskari-ikäisenä. Joskus huvin vuoksi katselin korokkeita, niissä oli muistaakseni painorajana 35kg. Olen sen rajan ylittänyt jo viime vuosituhannella. Olisihan autossa helpompaa, jos olisi koroke. Aurinkolipasta olisi jotain hyötyä eikä turvavyö osuisi kaulaan. Painoa en kuitenkaan saa millään alle 35kg eivätkä istuinvalmistajat tee istuimia painavemmille.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   13.9.25 21:48:45

Kuten jo joku sanoi, 135cm on se pituusraja (ei ikäraja) että korokkeen voi jättää pois.

Ei tohon ole ikärajaa, vaan nimenomaan pituusraja, koska turvavyöt ei toimi oikein "alamittaisilla".
Olen nelosluokalla opena, ja meillä on lapsia 110cm-160cm. Ikä ei todellakaan kerro, toimiiko turvavyö oikein.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.25 21:58:03

Painolla ei ole korokkeessa väliä, kun auton turvavyöllä ollaan kiinni. Se paino tulee standardista. Oma ekaluokkalaiseni siirtyi juuri turvavyöistuimeen. Lapsi on vasta 120cm eli vielä on pitkä matka tuohon 150cm pituuteen. Siihen asti tulee käyttämään istuinta. Nyt menee varmasti useamman vuoden vielä turvavyöistuimessa, sen jälkeen sitten koroke. Olen 158cm itse ja vyöt hädintuskin tulee oikein. Muistan, että autokoulun autossa selän taakse jouduttiin laittamaan ea-laukku, kun ei jalat muuten ylettäneet kunnolla polkimille.

Lähettäjä: Muu 
Päivämäärä:   13.9.25 22:34:43

Kai nyt kaikki käsittää, että lapsi on täysin eri asia kuin lyhytkasvuinen aikuinen. Lapsen kroppa kasvaa ja kehittyy eikä esim. niskat ole yhtä vahvat kuin aikuisella.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.9.25 22:43:04

Kai tää nyt on provo. Kuka yläastelainen nyt suostuu turvaistuimessa istumaan?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   13.9.25 22:48:28

Meillä 140+cm 8-vuotias istuu turvavyö istuimessa muuten, mutta jos kyydissä on pienempi kaveri, oma istuu korokkeella. Kun kulkee kavereiden kyydissä, on yleensä koroke mukana. 150+cm 11v istuu myös turvavyöistuimessa silloin kun takapenkki on täynnä isompia kavereita, kun ei jaksa penkkiä joka kerta irrottaa. Muuten käyttää koroketta tai matkustaa ilman mitään. Kun kulkee kavereiden kyydissä, kulkee ilman turvalaitetta.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   13.9.25 23:21:16

150cm ei saa enää käyttää korokkeita tai istuimia. Eikä toisaalta kukaan yläasteikäinen ole istuimissa,vaikka olisi alle 150 cm. Raja on laissa 135 cm ja tällöinkin käyttäisin pelkkää koroketta, jos ikää on jo esim. yli 10v.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.