Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minua on alkanut häiritä etten muista lapsuudest

Lähettäjä: Asioita 
Päivämäärä:   13.9.25 21:29:01

Olen asunut syntymästäni 12 vuotiaaksi samassa talossa. Muistan pihan ja kotia ympäröivistä metsistä paikkoja ymv lähiseudulta, samoin muistan hyvinkin tarkasti sen aikaisten kavereideni lapsuuden kodit, serkkujeni kodit ymv. Mutta omasta lapsuuden kodista minulla ei ole yhtään mitään muuta muistikuvaa kuin, että se oli kaksikerroksinen omakotitalo. Ei mitään muistikuvaa esim mitä huoneita talossa oli tai missä järjästyksessä, minkälainen sisustus meillä oli, mikkä värinen talo oli jne.

Muutimme kun olin 12 ja kävin ala-asteen viimeisen luokan samassa koulussa missä oma lapseni on nyt. Minua hämmensi kun menin ensimmäistä kertaa lapseni asioissa tuohon kouluun. Minulla ei ollut mitään havaintoa mihin suuntaan lähteä, kun piti päästä liikuntasaliin ja ruokalan kohdalla jo mietin, että sellainen on pakko olla, mutta olenko itse oikeasti joskus käynyt siellä ja missä kerroksessa se edes sijaitsee. Aivan täyttä tyhjyyttä eikä ruokala näyttänyt yhtään tutulta kun menin sinne muutama vuosi sitten uudestaan.

Olen asunut muualla pidempään ja 15 vuotta sitten muutin lähelle aluetta jossa olin asunut 12-16 ikävuodet. Usein saan hämmentyä kun vastaan tulee esim yläasteelta luokkalaisiani tai rinnakkaisluokkalaisia, samoissa harrastuksissa olleita. He vaikuttavat tunnistavan minut ja puhuvat tuttavallisesti, mutta minulla ei ole mitään hajua ketä he ovat ja hävettää aina tunnustaa tämä heille ja kysyä mistä tunnemme.

Samoin viime viikolla esittelin itseni lapseni kaverin äidille koululla, kun luulin ettemme ole nähneet aikaisemmin. Oikeasti olemme nähneet todella monta kertaa, käyneet uimassa yhdessä jne ja vaihtaneet paljon viestejä. Kohta lopetan itseni esittelyn ja nolaamisen vaikka hankalaa se on kun tulee minulta niin automaattisesti kun kuvittelen tapaavani uuden ihmisen.

Ikää on 40 vuotta ja siis olen jo todella pitkään ihmetellyt miten muistista voi pyyhkiytyä näin perusteellisesti esim talo jossa olen asunut 12 vuotta tai koulu jossa olen vuoden käynyt. Kaikki kenen kanssa olen tästä keskustellut väittävät, että muistavat hyvin esim lapsuuden kotinsa tai tunnistavat sukulaisensa kaupungilla vaikka eivät heitä muuten näkisi kuin muutamia kertoja vuodessa. Kyllä, olen ollut tilanteessa, että pyörin aseman edessä jossa minun piti tavata mummoni enkä todellakaan ollut varma seisoiko hän muutaman metrin päässä minusta vai ei. Mummollani on huono näkö niin minun varassani oli, että tunnistan hänet kun olimme sopineet näkevämme siellä.

Re: Minua on alkanut häiritä etten muista lapsuudest

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.25 21:36:25

Eikö teillä ole mitään valokuvia? Kumma juttu jos nekään eivät auta muistamaan mitään.

Lähettäjä: Valokuvat? 
Päivämäärä:   13.9.25 21:42:49

Eikö sinulla ole valokuvia itsestäsi lapsena kotona?

Asuin elämäni ensimmäiset 12 vuotta kerrostalossa, sitten muutimme toiselle paikkakunnalle omakotitaloon. Kerrostaloasunto remontoitiin, kun olin 6-7v. Muistan kerrostaloasunnon sekä ennen että jälkeen remontin. Valokuva-albumeissa on paljon lapsuudenkuviani, joten en voi olla varma, ovatko muistoni huoneista niistä valokuvista vai muistanko ”oikeasti” asunnon.

Olen kasvosokea, joten en yleensä tunnista ihmisiä, jos ovat ”väärässä” paikassa. Tunnistan pihassaan olevan naapurin ja työkaverin työpaikalla, mutta jos tulevat vastaan Prismassa, en tiedä keitä he ovat, elleivät ala kunnolla puhua. Äänestä tunnistan, mutta vaatii pidemmän puheen kuin pelkkä ”hei”. Samoin nimet muistan helposti. Jos joku (mielestäni) vieras alkaa jutella tuttavallisesti, tapaan kysyä nimen ja selittää olevani kasvosokea. Nimen kuultuani sitten tiedän, kenestä on kyse ja pystyn juttelemaan.

Vihaan esim. elokuvia, koska en sen 2h aikana ehdi oppia, kuka henkilö on kuka. Sama juttu sarjoissa. Esim. Beverly Hills 90210 sarjaa yritin ala-asteella katsoa. Ensimmäisinä vuosina sarjassa oli kaksi pitkähiuksista blondia, Kelly ja Donna. En koskaan tiennyt, kumpi heistä on kumpi. Mielestäni olivat identtiset kaksoset.

Lähettäjä: Asioita 
Päivämäärä:   13.9.25 21:50:35

Minulla taitaa olla kolme kuvaa lapsuudestani. Yhdessä olen vauva ja siinä ei näy minun lisäkseni muuta kuin viltti jolla makaan, toinen kuva on pihaltamme hevosaitauksesta ja kolmas kuva on isomummoni pihalta. Näistä ei paljoa ole hyötyä muistin virkistämiseksi. Äidilläni saattaisi olla jotain kuvia lapsiudestani, mutta en ole ikinä pyytänyt niitä katsottavaksi. Täytyisi muistaa joskus pyytää.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   13.9.25 21:53:48

Trauma voi saada unohtamaan lapsuudesta paljon asioita. Sen ei tarvitse olla suuri trauma (vaikka raiskaus) vaan se voi olla pienikin, (jonkun enon kuolema). Jos asia häiritsee, ota yhteyttä johonkin hyvään traumaterapeuttiin. Toki voit jättää asian silleen, ja se trauma saattaa jossain vaiheessa elämää tulla pintaan, (itsellä kävi näin, PTSD ei ole kiva) tai voi olla, ettei.

Kyllä esim. 12v. jo pitäisi hyvinkin muistaa kaikenlaisia asioita, varsinkin kotinsa ja ne koulun käytävät, joissa oltiin joka päivä. Itse muistan asioita kaksivuotiaasta asti.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   13.9.25 22:17:07

Tiedätkös..minä muistan jopa asioita siitä 2v.
Ikäisestä.
Elämäni on traumaattinen ollut alkuunsa.
Muistan monta asiaa..
Muistan keittiön uunin.
Muistan kuinka olen yksin omassa sängyssä, ukkostaa ja pelottaa..
Ei vanhempia tukena..turvana.
Pienempi siskoni huutaa..
Muistan kun isäni tappoi koiran mun silmieni eteen..
Olin hyvin nuori..mutta muistan silti.

Meidät otettiin huostaan ja päästiin kunnon perheeseen.
Sieltäkin muistan paljon..
Oli koti ja turva..

Lähettäjä: Elmo 
Päivämäärä:   13.9.25 23:33:10

Minä muistan kyllä rakennuksia, kouluja, kodin hyvinkin tarkasti, mutta en muista ihmisistä juuri mitään.
En kouluajoista tai oman perheen ihmisistä muuta kuin pieniä välähdyksiä.
Mulla selkeä trauma kymmenvuotiaana ja myöhemmin nuorena ailuisena muita järkyttäviä tapahtumia, ehkä johtuu siitä.
On suositeltu pitkää ja perusteellisempaa terapiaa, pitäis varmaan mennä...

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   13.9.25 23:44:18

Elmo, kyllä se kannattaa. Traumaterapia on kyllä hiton rankkaa, siellä kaivetaan esiin nekin asiat, joita ei muista, ja ne voi olla tosi ikäviä. Toki ehkä kannattaa mennä sinne terapiaan vasta, kun ja jos ne mielikuvat tulee pintaan, ei niitä kannata ehdoin tahdoin kaivella, jos muuten menee hyvin.
Toisenlainen terapia (ei -trauma) voi toki tehdä hyvää kelle tahansa!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.