Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Missä olit kun kuulin wtc tornien sortuneen?

Lähettäjä: aloittaja 
Päivämäärä:   12.9.25 13:13:49

Ky

Re: Missä olit kun kuulin wtc tornien sortuneen?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   12.9.25 13:14:53

Cafe Burgerissa luettiin kaverin kanssa lehtiä seuraavana päivänä. Olin 12 v.

Lähettäjä: jes 
Päivämäärä:   12.9.25 13:15:14

Olin kotona ja oltiin lähdössä harrastukseen, kun eka kone oli törmännyt. Olin tuonne harrastukseen siis matkalla silloin, tai juuri saapunut paikalle. Olin lapsi enkä tosiaankaan ymmärtänyt asian vakavuutta.

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   12.9.25 13:21:25

Ihan olin vaan kotona. Kaveri soitti lankapuhelimeen ja sanoi, että avaapas tv.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.9.25 13:21:34

Koulussa katsottiin sortumista livenä.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   12.9.25 13:24:28

"Koulussa katsottiin sortumista livenä."

Iltakoulussako?

Lähettäjä: jonna 
Päivämäärä:   12.9.25 13:26:11

Ihmeteltiin kotona miten joka kanavalta tulee sama elokuva...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.9.25 13:27:19

Tultiin töistä kotiin ja avattiin televisio. Siinä näkyi live-kuvaa ilman selostusta torneista, toiseen oli lentokone jo törmännyt. Ihmeteltiin sitä vähän aikaa, kun toinenkin kone törmäsi. Katsottiin sitten lähetystä tornien sortumiseen asti ja kauan sen jälkeenkin :(

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   12.9.25 13:57:09

Kotona katsoin telkkaria koulun jälkeen, kun aloin ihmetellä, miksi ohjelma vaihtui ja joka kanavalta tulee sama lähetys. Jäin katselemaan, joten näin livenä sekä toisen koneen että tornien sortumisen. Olin 13 v.

"Koulussa katsottiin sortumista livenä."

Minkä ikänen olit? Suomen aikaa ensimmäinen kone törmäsi klo 15.46 ja torni sortui noin klo 17, joten ainakaan peruskouluikäiset tuskin ovat koulussa olleet siihen aikaan.

Päivämäärä:   12.9.25 14:02:07

"Iltakoulussako?"
Torneihin törmättiin ja ne sortuivat aamulla.

"Minkä ikänen olit?"
17

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   12.9.25 14:04:44

""Iltakoulussako?"
Torneihin törmättiin ja ne sortuivat aamulla."

Eli asuit Yhdysvalloissa? Millainen tunnelma siellä oli kouluissa? Saitteko loppupäivän vapaaksi?

Päivämäärä:   12.9.25 14:04:45

Olin kosmetologilla ripsien värjäyksessä, kun radiosta tuli uutiset.
Siitä menin sovitusti kaverin luo kahville, missä seurasimme tornien sortumista tv:stä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.25 14:08:33

En voi tietää milloin kuulit eli en tiedä missä olin.

Lähettäjä: Juupa juu 
Päivämäärä:   12.9.25 14:10:16

Töiden jälkeen hakemassa pizzaa, paikassa oli TV auki ja luulin ensin että on joku leffa kunnes tajusin että ei kun uutiset kyseessä

Lähettäjä: ciel 
Päivämäärä:   12.9.25 14:14:39

Oltiin juuri viety kaveri ratsastustunnin jälkeen kotiinsa ja faija oli juuri kääntämässä autoa pois pihatieltä, kun radiosta tuli uutinen. Istuin takapenkillä enkä ymmärtänyt asian vakavuutta; ikää oli tuolloin 11 vuotta.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   12.9.25 14:18:23

Hain kehitettyjä valokuvia valokuvausliikkeestä ja siellä pyöri takana tv ja tuo tapahtuma, en meinannut millään tajuta että kyseessä uutiset eikä joku leffa... koko ilta sitten kotona meni tätä seuratessa. Järkytys oli suuri.

Lähettäjä: tä. 
Päivämäärä:   12.9.25 14:19:14

Matkalla Citymarkettiin autoradiosta kuulin.

Päivämäärä:   12.9.25 14:22:02

"Eli asuit Yhdysvalloissa? Millainen tunnelma siellä oli kouluissa? Saitteko loppupäivän vapaaksi?"

Katsonut Wikipediasta ajankohdan, mutta ei huomannut aikaeroa.
Varmaan seuraavana aamuna ovat koulussa uutisia katsoneet.

Päivämäärä:   12.9.25 14:22:11

"Eli asuit Yhdysvalloissa? Millainen tunnelma siellä oli kouluissa? Saitteko loppupäivän vapaaksi?"
Sielläpä juuri. itse luulin luokkakaverin kertomaan uutista ensin vitsiksi, sen jälkeen onnettomuudeksi, mutra viimeistään toisen koneen osuessa totuus iski ja mietittiin, onko nyt sota ja/tai leviävätkö iskut meillekin vaikkei oltu missään isossa kaupungissa tai edes itärannikolla. Ei saatu loppupäivää vapaaksi, mutta tunneilla vaan katsottiin telkkarista uutislähetystä ja opettajat pyrkivät käsittelemään aihetta ja oppilaiden huolia ja kysymyksiä parhaansa mukaan. Seuraava päivä taisi mennä myös lehtiä lukiessa ja tapahtuneesta jutellessa, mutta sen jälkeen alettiin palata suht normaaliin koulunkäyntiin ja elämään.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   12.9.25 14:28:42

Olin 11v. ja koulussa käsityötunnilla.

Lähettäjä: näBBylä 
Päivämäärä:   12.9.25 14:31:21

En tiedä missä olin silloin kun aloittaja kuuli WTC tornien sortuneen.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   12.9.25 14:32:58

Tekoäly kertoi ajankohdat näin

"Lentokoneiden iskut torneihin

08:46 (EDT) – American Airlinesin lento 11 törmäsi WTC:n pohjoistorniin.
→ 15:46 Suomen aikaa

09:03 (EDT) – United Airlinesin lento 175 törmäsi WTC:n etelätorniin.
→ 16:03 Suomen aikaa

Tornien sortuminen

09:59 (EDT) – Etelätorni (WTC 2) sortui.
→ 16:59 Suomen aikaa

10:28 (EDT) – Pohjoistorni (WTC 1) sortui.
→ 17:28 Suomen aikaa

👉 Eli Suomessa iskuja seurattiin alkuillasta, ja tornit sortuivat noin kello 17 aikaan."

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   12.9.25 14:35:07

Olin mökillä ja heräsin vaimon soittoon, hän kertoi, että avaa telkkari, amerikassa tapahtuu jotain....

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   12.9.25 14:49:20

Yliopistolla kirjoitin väitöskirjaa. Minulla oli tapana, että kun kappale tuli valmiiksi, sain palkinnoksi lukea Hevoset&Ratsastus keskustelupalstaa, ja sieltä luin asiasta.

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   12.9.25 15:29:12

Olin lukiossa aloittanut toisen vuoden ja istuin kotona huoneessani tietokoneella tekemässä jotain koulutyötä kun faija tuli ovelle sanomaan että avata tv että siellä on lentokone törmännyt kerrostaloon.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   12.9.25 15:33:21

Ennenkin kertonut täällä koska tätä kysytään aina välillä - olin matkalla koulusta kaupunkiin bussilla (Hämeenkyröstä Treelle), ja olin vastoin normaalia nukahtanut. Muistan puhuneeni puhelimessa matkan aikana isän kanssa ja sanoin, että näin kauheeta painajaista että kolmas maailmansota on alkanut. Isä oli hiljaa hetken ja kysyi että onko radio auki? Ei se ollutkaan unta. Sanoivat tosiaan radiossa että onkohan alkanut sota. Poikaystävälle olin menossa ja siellä katsottiin niitä uutisia ilta.
Isän työkaveri oli jossain lähirakennuksessa ja näki, kuinka torneista hyppi ihmisiä kuolemaan :(

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   12.9.25 15:36:22

Olin käymässä vanhempieni luona ja katsoin iltapäivästä esitettävää brittiläistä paloasemasarjaa. Ruudussa taisi alkaa kulkea kuvateksti, että lentokone törmännyt, näin muistelisin.

Lähettäjä: ö.ö 
Päivämäärä:   12.9.25 15:45:15

Olin lintsannut amiksesta (tuhma minä) ja istuin koneella chättäilemässä jenkkikavereiden kanssa. Yhtäkkiä huoneessa alkoi käydä kova kuhina, joten menin telkkarin ääreen katsomaan BBC:n suoraa lähetystä. En ollut ehtinyt katsoa sitä kuin minuutin-pari, kun toinen kone törmäsi.
Ikää oli 18.

Lähettäjä: Sipu 
Päivämäärä:   12.9.25 15:57:50

Kotona. Äidin sisko soitti äidille, että avaa televisio. Jäänyt kyllä elävästi mieleen.

Päivämäärä:   12.9.25 16:00:44

Kotona katselin telkkarista koulun jälkeen. Olin 13-vuotias, mutta en yhtään muista mitä ajattelin asiasta tuolloin.

Päivämäärä:   12.9.25 16:00:45

Illalla huomasin telkkarista.
Seuraavana aamuna maalari sanoi ensimmäisenä. "Ne oli vaan jamerikkalaisia."

Päivämäärä:   12.9.25 16:19:27

Kotona. En tänäkään päivänä ymmärrä, että miksi se oli niin iso juttu että äiti alkoi itkemäänkin. Ymmärrän että asiaan liittyvien maiden kansalaisissa heräsi vaikeita tunteita, mutta en ymmärrä miksi siitä edelleenkin täällä tunteillaan.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   12.9.25 16:21:03

Kotona, silittelin pestyjä pyykkejä. Äiti soitti ja kysyi onko minulla tv auki. Ei ollut.

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   12.9.25 16:25:07

Olin matkalla töistä kotiin, kun radiossa kerrottiin toisenkin koneen törmäyksestä.

Lähettäjä: Siiri 
Päivämäärä:   12.9.25 16:26:54

Itse olin iltalukioon juuri mennyt kun tietoja alkoi tulla ja käytävän tv laitettikn poikkeuksellisti päälle.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   12.9.25 16:28:32

Olin juuri tullut töistä kotiin ja avasin telkkarin. Muistaakseni livenä näytettiin, kun toinen kone törmäsi torneihin. Jäin epäuskoisena katsomaan telkkaria loppuillaksi.

Päivämäärä:   12.9.25 16:32:43

Matikantunnilla (kyllä, illalla, vaikkei Riku olekaan kuullut iltalinjoista).

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   12.9.25 16:48:52

"Lähettäjä.

Päivämäärä12.9.25 16:19:27

Kotona. En tänäkään päivänä ymmärrä, että miksi se oli niin iso juttu että äiti alkoi itkemäänkin. Ymmärrän että asiaan liittyvien maiden kansalaisissa heräsi vaikeita tunteita, mutta en ymmärrä miksi siitä edelleenkin täällä tunteillaan."

Minä itkin silloin nuorena äitinä ja itkisin myös tänä päivänä. Empaattiset ihmiset osaavat ajatella mitä toisista tuntuu ja tällaiset suuret katastrofit iskevät kunnolla tunteisiin. Ajattelin niitä kaikkia ihmisiä ja heidän kauhuaan, ollaan valmiita jopa hyppäämään hurjan korkealta ikkunasta ja ajattelin myös heidän läheisisiään miltä heistä tuntuu.
Lisäksi se ajatus, että tuollaista oikeasti voi jossain sattua oli hurja. Ei me olla turvassa missään!

Ja kyllä moni muu tapahtuma myös ottaa koville ja siksi seuraan vain pintapuolisesti maailman tapahtumia. En esimerkiksi pysty lukemaan kaikkia uutisia Ukrainasta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.9.25 17:05:57

Ehkä äiti alkoi itkemään koska ajatteli samaa kuin minä: eissaatana, nyt alkaa kolmas maailmansota.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   12.9.25 17:11:21

Ajoin silloiselta TTKKlta siippani työpaikan eteen odottelemaan häntä töistä, ja kello oli jotain vähän vaille neljä, kun RadioMafialla (oletus, toinen vaihtoehto on RadioSuomi) lentokoneen osumisesta pilvenpiirtäjään mainittiin. Siippa pääsi töistä neljältä, ajettiin hakeen likka hoidosta ja kotio laittaa ruokaa, töllö auki ja sieltä sitten joitain kaapelikanavia tuli seurattua. Sortumiset nähtiin about suorina, ja mitä muuta Pentagon- ym. häsmäkkää siinä olikaan.

Ittellä oli ikää 22. Sittemmin oli opinajossani puhetta "pienistä piireistä" alallani. Meitin proffa, joka sittemmin ohjasi dippatyöni, tunsi hyvin saksalaisen (muistaakseni) saman alan proffan, jonka oppilaita Mohammad Atta oli ollut. FBIn mukaan Atta oli terroristiporukan johtaja ja lnsi ensimmäiseksi törmänyttä konetta.

Päivämäärä:   12.9.25 17:13:02

Koulussa. Olin 11-vuotias. Opettaja kesken jonku kuvaamataidon tunnin laittoi telkkarin päälle ja oli torni savuamassa. En siinä hetkessä tajunnut mitään kun ei opettaja mitään kertonut, laittoi vaan päälle. Kotona vasta aloin tajuamaan.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   12.9.25 17:30:30

Olin kasarmilla omassa tuvassani, kun naapurituvan poika tuli kertomaan mitä oli tapahtunut. Tajusin asian merkittävyyden vasta kun meidät kutsuttiin riviin takapihalle ja kerrottiin, ettei tapahtumat aiheuta Suomelle toimenpiteitä. Aika oli ennen somea.

Lähettäjä: Nisse 
Päivämäärä:   12.9.25 17:32:25

Matkalla Teivoon raveihin kuunneltiin radiosta

Lähettäjä: Sillä sipuli 
Päivämäärä:   12.9.25 17:36:44

En osaa sanoa, että missä olin kun aloittaja kuuli tapauksesta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.