Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mirena-kierukka, kokemuksia

Lähettäjä: Kata 
Päivämäärä:   12.9.25 11:54:35

haluaisin kuulla teidän kokemuksia Mirena-kierukasta, plussat ja miinukset. Lääkäri suositteli tätä minulle runsaahkojen kuukautisten hillitsemiseksi ja samalla voisi saada huonot ferritiiniarvot nousuun ja ehkä jatkuvan väsymyksen pois, ferriarvojen ja väsymyksen vuoksi juostu lääkärissä vuosia, kilpparit ok, ei parhaat, mutta ok.

Minulla ei ole ollut aiemmin mitään hormonaalista ehkäisyä, ei ole myöskään lapsia ja ikää 40v. tässä vain mietin, että haluanko ns. enää tässä vaiheessa itseeni hormoneja, vai löytyisikö joku muu ratkaisu tilanteeseen. Johonkin happolääkkeeseen on nyt resepti, vielä en ole ehtinyt sitä hakea.

Re: Mirena-kierukka, kokemuksia

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   12.9.25 12:00:05

Minulla on ollut kierukka nyt kymmenen vuotta, vaihdettu toki välissä. Vuotoja ei ole ollut alun jälkeen lainkaan.
Ei tosin auta minulla ferritiiniin, viime kesänä mitattu arvoksi 8, eikä tahdo nousta vaikka vuotoja ei ole.
Miinuksia ei tule nyt mieleen.

Lähettäjä: Ko 
Päivämäärä:   12.9.25 12:00:14

Aivan ihana kapistus! Ei menkkoja vuosiin, kivuton laitto jne. Ei mitään huonoa sanottavaa.

Mitä huonoa ajattelit että paikallisesta vaikuttavasta hormonista olisi?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   12.9.25 12:06:58

Kylä se paikallinenkin voi vaikuttaa kokonaisvaltaisesti..

Kokemusta mirenasta, pääosin hyviä ja juurikin vuotojen loppumisen myötä sain ferritiinit nousuun. Kuivuutta, haluttomuutta ja muuta sellaista vähän kylkiäisinä, mutta en ole kuolemanväsynyt ja hiukseton enää...

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   12.9.25 12:14:20

Mulla on kuukautiset niukentuneet ja lyhentyneet, mutta tulevat säännöllisellä kierrolla. Muutama hiivatulehdus on ollut laiton jälkeen -sitä ennen ei koskaan. Vähän on myös kuukautiskipuja tullut, mitä ei ollut ennen kierukkaa.

Nyt alkaisi olla vaihdon paikka ja ehkäisytarvetta ei ole, joten en varmaan laitata uutta, vaikka ajatus nykyistä runsaammista (normaaleista) kuukautisista tympäisee. Pois otto pelottaa, koska laitto sattui niin *aatanasti.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   12.9.25 12:15:00

Ja heti perään korjaus, että eihän mulla olekaan Mirena vaan Kyleena!

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   12.9.25 12:19:46

Itsellä oli 8 vuotta mirena. Aluksi 6kk oli selkä- ja vatsakipuja ja mietin et otan koko kapistuksen pois. Sit kun niistä pääs yli niin ei enää mtn. Mieliala oli tasainen, kuukautisia ei ollut. Ihan loistava kapistus!

Poistatin vuosi sitten kun halusimme yrittää lasta. Raskauduin pian sen jälkeen.

Kun lapsiluku on täynnä niin otan varmasti uudestaan hormonikierukan.

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   12.9.25 12:20:43

Ja laitto sattui tosi paljon, mutta oli nopea. Pois ottaminen pelotti koska laitto sattui, mut pois ottaminen ei tuntunut missään, oli tosi helppo.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   12.9.25 12:24:47

Tosi hyvä! Ollut mulla jo pian 20 vuotta (siis toki vaihdettu välillä).

Laitto nyt on vähän ikävää, olen synnyttämätön, ja kohdunkaula kuulemma poikkeuksellisen pieni ja pistemäinen, eli sen laajentaminen kyllä sattuu puudutuksesta huolimatta. Itse kierukan "laukaisu" kohtuun tuntuu parin sekunnin kuumana humahduksena, ei ole paha.

Ekan kierukan laiton jälkeen oli tiputtelua pari viikkoa ja yhdet menkat, sen jälkeen ei mitään.

Lähettäjä: °•° 
Päivämäärä:   12.9.25 13:07:07

Tosi hyvä on, mulla ainakin laitettiin puuduttavaa suihketta niin ei sattunut yhtään.
Mulla tosin ikää jo 52.

Lähettäjä: Kata 
Päivämäärä:   12.9.25 13:52:55

Kiitos vastauksista. Lääkäri sanoikin, että kierukan laitto saattaa sattua jonkin verran. Täytyy tätä vielä ylipäänsä miettiä.

Lisää kokemuksia otetaan vastaan.

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   12.9.25 13:59:05

Kolmas kierukka nyt menossa.
On ollut aivan mahtava värkki!

Oli runsaat, kivuliaat kuukautiset, karseat pms oireet ja akne. Kaikki hävisivät ekan kierukan laiton jälkeen, ei menkkoja 15 vuoteen!

Nykyään toimii estrogeenin kaverina esivaihdevuosien hoidossa estämässä kohdun limakalvon liikakasvua.
Suosittelen.

Lähettäjä: Pölö 
Päivämäärä:   12.9.25 14:17:38

Mulla on ollut reilun vuoden. Sain sen erittäin runsaiden kuukautisten (runsastuivat ihan älyttömäksi lapsen saamisen jälkeen) takia, joihin ei lopulta edes traneksaamihappo (Caprilon / Cyklokapron) auttanut.

Oon ollut tyytyväinen. Laittaminen ei sattunut mua yhtään, sain toki puudutuksen ja olin saanut ohjeeksi myös syödä vahvan särkylääkkeen ennen laittoa. En myöskään tullut laiton jälkeen yhtään kipeäksi.

Menkat muuttui heti niukoiksi, joskin alkuun ne saattoivatkin sitten kestää vaikka 2,5 viikkoa. Koko ajan on kuitenkin vuotopäivät vähentyneet ja kierto pidentynyt, nyt esim. on jo kaksi kuukautta edellisistä menkoista.

Lähettäjä: Pölö 
Päivämäärä:   12.9.25 14:19:05

Siis ei lapsen saamisen takia, vaan lapsen saamisen jälkeen :D Tai onhan niillä joku syy-seurausyhteyskin todennäköisesti, mutta mene ja tiedä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.25 14:23:51

Kierukka laitettu maaliskuussa -25 juurikin runsaiden vuotojen vuoksi. Laitto teki tosi kipeää. Pyysin puudutteen, kun meinasi laittaa ensin ilman. Laittoi toki puudukkeen, mutta laittoi kierukan heti perään. Oletan, että olisi pitänyt ensin antaa vaikuttaa?

Ensimmäiset 3kk sattui alavatsaan ja selkään, välillä reisiin asti. Liikkuminen, sikiöasennossa nukkuminen tai pelkkä kyykkyyn meneminen provosoi kipua. Samaan aikaan myös yhtenäistä vuotoa, ei runsasta, mutta sidettä täytyi pitää kaiken aikaa (lääkäri kielsi kuukupin ja tamppoonin pitämisen). Tarkastusajalla hoitaja motivoi jatkamaan käyttöä, kuulemma 6kk kohdalla yleensä oireet helpottaa ja kertoi, että kuukuppi, tamponi yms. Ovat ok käyttää. Jatkuvat kivut loppui 4kk kohdalla ja välillä alkoi tulla päiviä/viikkoja ilman vuotoa. Just nyt olen vuotanut kaksi viikkoa siten, että kuppi tyhjennettävä muutaman kerran päivässä ja satunnaisesti vihloo.

Kovasti toivon, että tämä muuttuisi huolettomaksi. Uskon, että rauta-arvoja on nostanut silti. Vähitellen olen virkisitinyt ja jaksan enemmän asioita.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.